ابلاغ قانون برجام برای اجرا
گروه دیپلماسی: در شرایطی که در ایران رئیس مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را برای اجرا به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در همان روز تاکید کرد که شروط بنیادین توافق هسته‌ای با ایران تا سه روز آینده یعنی 18 اکتبر (فردا، یکشنبه) اجرایی می‌شود.


لاریجانی قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» را به روحانی ابلاغ کرد

لاریجانی قانون برجام را به روحانی ابلاغ کرد

فرمان لغو تحریم‌ها دوشنبه صادر می‌شود


به این ترتیب به نظر می‌رسد برجام می‌تواند از روز دوشنبه عملیاتی شود. پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفته بود که اجرای برجام از روز دوشنبه به بعد می‌تواند انجام گیرد. همچنین سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران درباره برنامه‌های پیش روی ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام گفت: «با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای ۱+۵ هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد ۹۰ روز را روز تصویب یا - Adoption Day - اعلام خواهیم کرد.» معاون وزیر امور خارجه افزود: «در این روز آقای ظریف و خانم موگرینی بیانیه مشترکی صادر می‌کنند و طبق برجام در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپاتحریم‌های اروپا، را لغو می‌کند و رئیس‌جمهوری آمریکا هم دستورات اجرایی را لغو و اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف خواهد کرد. اینها رسما اعلام خواهد شد.» عراقچی در عین حال تاکید کرد: «قوانین لغو تحریم‌ها زمانی اجرایی خواهد شد که ایران هم اقدامات خود را انجام دهد و پس از آن در روز اجرایی شدن، لغو تحریم‌ها جنبه عملی به خود خواهد گرفت.» او ابراز امیدواری کرد که این روز ظرف یک تا دو ماه آینده باشد. سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ هم گفت: «بنا داریم روز دوشنبه، اولین روز بعد از روز تصویب، اولین جلسه کمیسیون مشترک را در وین تشکیل دهیم.»


عراقچی افزود: «در این روز رسما کمیسیون مشترک ایران و 1+5 شروع به کار خواهد کرد. این کمیسیون درسطح معاونان وزیر خواهد بود.» معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره دستور کار نخستین نشست این کمیسیون گفت: «اعلام تشکیل کمیسیون، مرور آخرین تحولات برجام، مرور نحوه اجرای تعهدات طرفین در فاصله «روز تصویب» و «روز اجرایی شدن» دستور کار نخستین نشست کمیسیون مشترک است.» وی درباره زمان پایان نشست این کمیسیون گفت: «این کمیسیون یک‌روزه خواهد بود ولی کارشناسان ایران و 1+5 از روز شنبه در وین کار خود را آغاز می‌کنند و بحث‌های فنی اجرای برجام را پی می‌گیرند. نتیجه کار کارشناسان به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود و روز دوشنبه معاونان درباره آن بحث خواهند کرد.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد: «اگر لازم باشد کارشناسان تا آخر هفته در وین خواهند ماند.» عراقچی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره در وین برای بازسازی رآکتور اراک گفت: «نحوه اجرایی شدن تعهدات دو طرف و رفع موانع اجرایی دستور کار کمیسیون مشترک است و طبعا اراک هم یکی از مسائل موجود است.»


آزمایش موشکی

عراقچی در پایان با تبریک به نیروهای مسلح کشور به‌خاطر آزمایش موفقیت‌آمیز موشک «عماد» گفت: «خوشبختانه این آزمایش و موضع‌گیری صریح کشورهای غربی و به‌خصوص وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر جدا بودن برجام از قطعنامه، به همه نگرانی‌هایی که برخی در داخل کشور داشتند، پایان داد.» او بار دیگر تاکید کرد: آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست و همان‌گونه که در بیانیه جمهوری اسلامی ایران در پی صدور قطعنامه ٢٢٣١ تاکید شده است جمهوری اسلامی ایران به تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابله با هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه ادامه خواهد داد.» عراقچی گفت: «هیچ‌یک از موشک‌های ایران اعم از بالستیک و غیر آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین تولید و آزمایش آنها خلاف قطعنامه ٢٢٣١ به شمار نمی‌رود؛ اما در حوزه صلاحیت قطعنامه‌های قبلی و به‌خصوص قطعنامه ١٩٢٩ قرار می‌گیرند.» او تاکید کرد قطعنامه‌های گذشته تا زمان «روز اجرایی شدن» برجام هنوز اعتبار دارند و براساس قطعنامه ٢٢٣١ در آن روز لغو می‌شوند.»


این در حالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اتحادیه اروپا دوشنبه به محض تصویب اجرای برجام، لغو تحریم‌ها علیه ایران را به‌صورت رسمی اعلام می‌کند و رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز رسما بخشی از تحریم‌های ایران را لغو و بخش دیگر را تعلیق می‌کند. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در زمینه ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته این کشور را انجام داده و به این ترتیب گام دیگری در جهت اجرای «برجام» برداشته شد.


ابلاغ برجام از سوی لاریجانی

علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را که به تایید شورای نگهبان رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از خانه ملت، این ابلاغیه پس از نامه آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به رئیس مجلس در تایید طرح اجرای برجام انجام شده است. کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۹مهر) به تصویب رسیده بود و جزئیات آن نیز در روز سه‌شنبه (۲۱مهر) مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و روز چهارشنبه، شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را بدون هیچ‌گونه تغییری تایید کرد.


۱۸ اکتبر روز عملیاتی شدن برجام

همزمان، برخی از مقامات ایران و آمریکا از اجرایی شدن برجام در روز 18 اکتبر برابر با 26 مهر خبر داده‌اند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت: «شروط بنیادین توافق هسته‌ای با ایران تا سه روز آینده اجرایی می‌شود.» به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کری طی سخنانی در مراسم گشایش مدرسه مطالعات جهانی و بین‌المللی دانشگاه ایندیانا تاکید کرد: «آمریکا با رهبری بنیادین خود توانست هفت کشور را برای رسیدن به توافق تاریخی (برجام) در کنار هم قرار دهد. این توافق در ماه ژوئیه به دست آمد و تا سه روز آینده (18 اکتبر) اجرایی می‌شود.» پیش‌تر نیز محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرده بود که اجرای برجام از روز دوشنبه به بعد می‌تواند صورت گیرد، البته یکسری کارها و اقدامات زمینه‌ای مانند بازسازی نیروگاه اراک برای اجرای برجام در حال انجام شدن است. ظریف تاکید کرد: «از نظر قانون از روز دوشنبه می‌توان روند اجرای برجام را کلید زد، اما نیاز است که در این حوزه اطمینان‌های لازم را به دست آوریم، از این‌رو در این رابطه تاکنون برای حفظ حقوق مردم با دقت و به‌صورت کارشناسی عمل کردیم.» از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در حاشیه یازدهمین دوره مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه اجرای برجام با بیان اینکه سیدعباس عراقچی، بهروز کمالوندی و چند کارشناس عازم وین شده‌اند، گفت که اگر همه موارد طبق روال پیش برود به احتمال قوی روز دوشنبه، روز [اعلام] تصویب برجام است. به گزارش «ایرنا» رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «تصویب نه به معنای اینکه شخصی موردی را امضا کند، بلکه روزی است که طرفین به‌صورت رسمی پذیرش برجام را اعلام می‌کنند.» او ادامه داد: «به محض اعلام تصویب، اتحادیه اروپا لغو تحریم علیه ایران را به‌صورت رسمی اعلام می‌کند و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز رسما اعلام خواهد کرد بخشی از تحریم‌های ایران لغو و بخش دیگر تعلیق شود و او متعهد به این امر است.»


تاریخ اجرای برجام

به گفته صالحی، تاریخ اجرا زمانی تعیین خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران طبق تعهد در برجام قدم‌هایی در مورد نطنز، فردو و اراک بردارد که این کار طبق یک نقشه راه و در مدت ۴۵ تا ۶۰ روز انجام می‌شود. معاون رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که اواخر آذر و اوایل دی ماه شاهد اجرایی شدن برجام باشیم. او همچنین در مورد بعد فنی اقدام ایران در این بازه زمانی نیز گفت: «تعداد سانتریفیوژها در نطنز و فردو باید به تعداد توافق شده در برجام برسند، در اراک نیز باید مخزن قبلی رآکتور را برداشته و مخزن جدید را جایگزین کنیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در نهایت با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در تصویب و تایید طرح اجرای برجام گفت که تایید این طرح با اکثریت آرا حمایتی قوی از دولت برای اجرای مراحل بعدی توافق است.


رضایت آژانس از همکاری ایران

همزمان با این تحولات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در زمینه ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته این کشور را انجام داده و به این ترتیب گام دیگری در جهت اجرای «برجام» برداشته شد. به گزارش رویترز از وین، آژانس اعلام کرد ایران تمام آنچه را که برای ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لازم بوده در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داده است. ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران باید تا روز 15 دسامبر (24 آذر) نهایی شود. روز پنج‌شنبه، مهلت تعیین شده برای ارائه اطلاعات و مواد لازم از سوی ایران به آژانس برای نهایی شدن این ارزیابی بود. در این رابطه سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گزارش روز پنج‌شنبه آژانس را یک گام بسیار مهم تا پایان چالشی دانست که « 12 سال کشور را درگیر خود کرده و بهانه‌ای برای اتهام‌زنی و توجیهی برای تحریم‌های ایران شده بود.»

ابلاغ قانون برجام برای اجرا