گروه خبر: دو روز پس از اعلام توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، شادباش‌ها و واکنش‌ها به این توافق تاریخی در سطوح مختلف ادامه دارد. گذشته از شادی مردم در خیابان‌های شهر تهران و دیگر شهرهای ایران آن هم ساعاتی پس از اعلام توافق، شخصیت‌های برجسته سیاسی نیز به شکل‌های مختلف حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را شایسته تقدیردانستند. در این میان برخی، علاوه‌بر تقدیر نکاتی را نیز درباره مراحل بعدی توافق به‌ویژه نقش مجلسی‌ها در امضای آن گوشزد کردند.


آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از این چهره‌های سیاسی است که شامگاه سه‌شنبه در دیدار با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر توافق هسته‌ای را به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و تیم دیپلماسی و مردم تبریک گفت. به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توافق هسته‌ای را یادآور پیروزی فتح خرمشهر خواند. او با برشمردن بسیاری از مشکلاتی که از قِبَل تحریم متوجه کشور می‌شد و همچنین تشریح دستاوردهای هسته‌ای گفت: اگر چه از فردا که متن توافقات منتشر شد، گروهی با ادعای دلواپسی در متن می‌گردند؛ اما مطمئن باشید مردم ایران به حرف‌های این جماعت گوش نمی‌دهند.


تقدیر دولتی‌ها

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز سه‌شنبه شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تاکید کرد: ایران در پی توافق با گروه ۱+ ۵ و حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان، به خواسته خود در زمینه برنامه هسته‌ای و جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای دست یافت. به گزارش «ایرنا» محمد نهاوندیان با بیان اینکه در تاریخ روابط بین‌الملل سابقه ندارد که کشوری تحت قطعنامه فصل ۷ شورای امنیت قرار گرفته باشد و بعد با مذاکره، این قطعنامه‌ها را یک به یک و به‌واسطه توافق لغو کند، گفت: قدرت بین‌المللی ایران در این مذاکرات ثابت شد و توانستیم تحریم‌ها را پس بزنیم و تمامی چرخه هسته‌ای را حفظ کنیم. در خبری دیگر، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله موسوی اردبیلی هنگام دیدار محمد نهاوندیان با این مراجع تقلید ضمن تبریک «موفقیت بزرگ کشور در مذاکرات هسته‌ای»، مذاکرات هسته‌ای را نتیجه عنایت خداوند و تلاش دسته‌جمعی خواندند که موجب سربلندی نظام و خوشحالی مردم شد. از سوی دیگر، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به محمدجواد ظریف خسته نباشید گفت. او با بیان اینکه ان‌شاءالله نهال کاشته شده با زحمات امروزت فردا به‌بار بنشیند، نوشت: «اجلاس تامین مالى سازمان ملل در آدیس‌آبابا تحت‌الشعاع مذاکرات شما و همکارانتان است و همه با خوشرویى تبریک می‌گویند؛ البته اخم‌هاى هیات اسرائیلى در هم است.» در میان دولتی‌ها، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری نیز برای دومین بار پس از اعلام توافق هسته‌ای در صفحه اینستاگرام خود به موضوع این توافق اشاره و تاکید کرد :ایران الگویی برای دنیای گرفتار گرداب تخاصم اما تشنه گفت وگو و درک متقابل ارائه داد.


«ایرنا» در خبری دیگر به یادداشتی از دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اشاره کرد که هاشمی با عنوان «فتح‌الفتوحی دیگر به دست فرزندان غیور ملت»، درباره توافق هسته‌ای و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وب‌سایت شخصی‌ خود نوشت. از سوی دیگر می‌توان به پیام‌های تبریک استانداران نیز اشاره کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی پیامی از تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به‌منظور حل مناقشات اتمی ایران تشکر کرد.


تقدیر مجلسی‌ها

در سوی دیگر، مجلسی‌ها نیزروز گذشته به تقدیر و تشکر از ظریف پرداختند. در راس آن رئیس مجلس شورای اسلامی است که در آغاز جلسه علنی دیروز از زحمات طاقت‌فرسا و مجدانه رئیس‌جمهوری، ظریف و تیم مذاکره‌کننده تشکر کرد. به گزارش «ایسنا» علی لاریجانی با کم‌نظیر خواندن مدیریت مذاکرات، توافق اخیر را منشا خیر و برکت دانست و خطاب به نمایندگان مجلس از آنان خواست با نگاه ملی و مثبت و سازنده به جزییات توافق بپردازند. از سوی دیگر الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز ضمن خدا قوت گفتن به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به انتقاد از بی‌اطلاعی مجلس از جزئیات توافق پرداخت و گفت: سابقه برخورد ریاست مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد. از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، اما علی مطهری نماینده تهران تاکید کرد که توافق هسته‌ای فصل جدیدی را در عرصه روابط خارجی و بهبود فضای اقتصادی ایجاد می‌کند و این توافق در حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود. همچنین احمد توکلی ضمن تبریک پیروزی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در نبرد دیپلماسی به ملت ایران به «ایلنا» گفت که مذاکرات ۲۳ ماهه، ۳۰ سال سیاست خارجی کشور را پیش برد.


واکنش احمدی‌نژاد به توافق هسته‌ای

در همین حال به گزارش «ایلنا»، محمود احمدی‌نژاد در اینستاگرام خود در اولین پست پس از توافق هسته‌ای نوشت: حتی اگر دشمن، ژست صلح و دوستی هم بگیرد بازهم نمی‌توان دشمنی او را دست‌کم گرفت و به او خوش‌بین بود.