حرصپولیس!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: پرسپولیس باز هم باخت؛ خبری که حالا دیگر نه کسی را غافلگیر می‌کند و نه حتی مثل قبل باعث ناراحتی هواداران متعصب می‌شود. آنچه غروب جمعه در ورزشگاه آزادی رخ داد، پنجمین شکست پی‌درپی پرسپولیس در مسابقات رسمی بود. این تیم قبل از آنکه مقابل ملوان بدون گلر زانو بزند، به نفت تهران، فولاد و البته دو بار هم به ذوب‌آهن در حذفی و لیگ باخته بود. حالا یکی از چهار نماینده ایران در آسیا، در حالی که وضعیت مدیریتی روشنی هم ندارد روی پله دهم جدول جا خوش کرده و در فاصله پنج امتیازی منطقه سقوط، به طور جدی خطر حذف از لیگ برتر باشگاه‌های کشور را حس می‌کند، البته شاید زیاد هم بد نباشد؛ آنها که پرسپولیس را به این روز انداختند، می‌توانند کمی بیشتر منتظر بمانند تا شاید با سقوط این تیم به دسته یک، قیمت آن هم به شکل محسوسی کاهش پیدا کند و واگذاری‌اش راحت‌تر شود! درخشان؛ سلطان رکوردها!

پرسپولیس با شکست مقابل ملوان به تنها تیم بدون امتیاز نیم‌فصل دوم تبدیل شد. سرخپوشان هر سه دیدار ابتدایی‌شان در دور برگشت را واگذار کرده‌اند. همچنین این تیم دومین پیروزی فصل ملوان را به انزلی‌چی‌ها تقدیم کرد؛ جالب اینکه هر دو برد ملوان مقابل پرسپولیس و با یک نیم‌فصل فاصله به دست آمده است. حمید درخشان با قبول پنج شکست پیاپی در مسابقات رسمی، در این زمینه با رکورد علی دایی در لیگ دهم برابری کرد، هرچند دایی بعد از آن شکست‌ها بازگشتی خارق‌العاده به لیگ داشت و توانست با کسب حداکثر امتیازات تیمش را روی پله چهارم بنشاند. دایی در همان سال پرسپولیس را برای دومین نوبت پیاپی قهرمان جام حذفی هم کرد؛ جامی که تیم درخشان از آن کنار رفته است! آخرین پیروزی پرسپولیس در لیگ برتر به دوم آذر و بازی با استقلال برمی‌گردد. به عبارت دیگر سرخپوشان از زمان بازداشت حمیدرضا سیاسی حتی یک امتیاز هم به دست نیاورده‌اند. از زمان روی کار آمدن حمید درخشان، پرسپولیس در ۱۲ بازی به میدان رفته که در این میان ۴ پیروزی، ۲ تساوی و ۶ شکست در کارنامه سرمربی جدید سرخپوشان به ثبت رسیده است. میانگین امتیازگیری درخشان در پرسپولیس ۱۶/ ۱ امتیاز به ازای هر بازی است. از این بدتر معدل گلزنی پرسپولیس در این ۱۲ هفته است که حتی به عدد یک هم نمی‌رسد و در مرز ۹۱/ ۰ متوقف می‌شود. عملکرد حمید درخشان در جام حذفی هم مایوس‌کننده است. او اگرچه با قرمزها به نیمه‌نهایی رسید، اما از جمع چهار بازی‌اش در این تورنمنت فقط مسابقه با تیم کارگر بنه‌گز بوشهر را در وقت‌های قانونی برد. سرخپوشان در ادامه با راه‌آهن و گل‌گهر سیرجان به تساوی رسیدند و با پیروزی در ضربات پنالتی راهی نیمه‌نهایی شدند. در این مرحله سرانجام ذوب‌آهن ترمز خوش‌اقبالی قرمزها را کشید تا پرسپولیس از جام حذفی هم کنار برود.

مشکل پرسپولیس پیدا شد؛ طلسم!

اگرچه حمید درخشان در نشست خبری پس از بازی با ملوان حاضر نشد و علیرضا امامی‌فر را به جای خودش به کنفرانس فرستاد، اما او سرانجام صبح دیروز سکوتش را در گفت‌وگو با «ایسنا» شکست و از «طلسم» به‌عنوان مشکل اصلی سرخپوشان یاد کرد: «واقعا نمی‌دانم چرا شکست خوردیم. ما هجومی بازی کردیم و حتی دقایقی از بازی سوشا مکانی به خط حمله ما اضافه شد. واقعا بدشانسی گریبانگیر تیم ما شده است. وقتی توپ‌هایمان به گل تبدیل نشد با خودم فکر کردم و گفتم شاید تیمم را طلسم کرده‌اند! ما با وجود اینکه هجومی بازی کردیم و یک بازی تماشاگر پسند به نمایش گذاشتیم، اما نتوانستیم پیروز میدان باشیم. من به‌عنوان سرمربی چه کار می‌توانم انجام دهم؟ اگر پنج بازی گذشته ما را نگاه کنید، می‌بینید که در همه این بازی‌ها پرسپولیس مستحق شکست نبوده است. ما فقط به خاطر بدشانسی یا طلسم نتوانستیم در این بازی‌ها پیروز شویم. البته شاید ما را طلسم کرده باشند.» البته این فقط درخشان نیست که چنین باوری دارد؛ چرا که نادر باقری مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درست روی همین نقطه انگشت می‌گذارد: «همه دیدند که ما چقدر بدشانس هستیم. دیگر به این مساله ایمان آورده‌ام که پرسپولیس طلسم شده است. ما در بازی‌ها موقعیت‌های خوبی را از دست می‌دهیم و به راحتی هم گل می‌خوریم.»

آنچه آقای مربی از یاد برده است

حقیقت آن است که حمید درخشان این روزها در غیرقابل دفاع‌ترین موضع ممکن قرار گرفته است. او چندی پیش به شدت به کی‌روش حمله کرده و وی را به خاطر شکست در مقابل عراق با مربی جدیدش به باد ملامت گرفته بود. حالا اما خود او به تیمی مثل ملوان می‌بازد که نه تنها با مشکلات شدید مالی مواجه است، بلکه از حضور سرمربی جدیدش تنها چیزی حدود دو ماه می‌گذرد. درخشان پرسپولیس را با ترکیبی به مصاف ملوان فرستاد که چهار بازیکن اصلی‌اش خریدهای مستقیم خود او بودند؛ اما در نهایت سرخپوشان به نتیجه‌ای غیر از شکست دست نیافتند. حمیدخان در حالی امروز از بدشانسی به‌عنوان عامل اصلی ناکامی‌های تیمش یاد می‌کند که بسیاری از کارشناسان معتقدند شاگردان او ابدا کار تاکتیکی خاصی ارائه نمی‌دهند و صرفا به ارسال از کناره‌ها، بازی مستقیم و پرتاب‌های بلند اکتفا می‌کنند. این در حالی است که پرسپولیس در آخرین بازی علی دایی نزدیک به ۱۰ موقعیت عالی گلزنی روی دروازه تراکتورسازی به وجود آورد؛ اما مسابقه را بر خلاف جریان بازی واگذار کرد. شاید آن روز می‌شد از بدشانسی حرف زد؛ اما اطلاق چنین لفظی به ناکامی‌های درخشان بیش از حد خوش‌بینانه است.

تکلیف درخشان امروز روشن می‌شود

در شرایطی که بعد از باخت به ملوان خیلی‌ها منتظر استعفای درخشان بودند، این مربی نشان داد اهل کناره‌گیری نیست. در این وضعیت، خبرگزاری‌های مختلف مدعی شده‌اند جلسه کمیته فنی باشگاه پرسپولیس امروز با حضور عبدی و درخشان برگزار خواهد شد تا ضمن بررسی شکست‌های اخیر، تکلیف کادر فنی سرخپوشان نیز روشن شود. این در حالی است که پیش‌تر درخشان مدعی شده بود اختیارش با مدیران باشگاه است و اگر به او بگویند برو، می‌رود. طی دو روز گذشته در محافل ورزشی از محمد مایلی‌کهن و حسین عبدی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی هدایت پرسپولیس در صورت جدایی درخشان یاد شده است؛ آلترناتیوهایی که البته بعید است ذکر نام‌شان چندان هواداران پرسپولیس را خشنود کند!

خادم: متاسفم!

این روزها اما خیلی از هواداران پرسپولیس سراغ امیررضا خادم را می‌گیرند و از این معاون وزیر که نقش پررنگی در معادلات مدیریتی این فصل سرخپوشان داشت گله می‌کنند. او بعد از مدتی سکوت، دیروز به سایت کاپ گفته است: «وضعیت پرسپولیس با وجود تمهیداتی که برای این تیم در نظر گرفته بودیم، مرا متاسف کرده است. در این ۱۰، ۱۱ ماه اخیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای این تیم هزینه شده است. همه این پول‌ها را ما از بخش خصوصی تامین کردیم و دولت ریالی پرداخت نکرد. با این حال ماحصل کار نتیجه خوبی نداشته و افراد و کادر انتخاب شده برای تیم بزرگ پرسپولیس عملکرد خوبی نداشته‌اند. قرار است در آینده نزدیک پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود؛ اما قبل از آن هیات‌مدیره می‌تواند در ارتباط با ایجاد تغییرات تصمیم‌گیری کند.»

حرصپولیس!