بسته ضدآلودگی برای پایتخت

دنیای اقتصاد: مدیریت شهری تهران با ارائه بسته‌‌ای حاوی ۹ اقدام عملیاتی، راهکار جامع درمان آلودگی هوای پایتخت را اعلام کرد. معاون شهردار تهران در این خصوص، با اشاره به بدهی ۷۲۰۰ میلیارد تومانی دولت به پایتخت، گفت: بخش زیادی از طلب شهرداری، مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص «مترو» است که وصول آن، آثار مستقیم بر کاهش ترافیک و بهبود هوا دارد. یک عضو شورای‌ شهر نیز پیشنهاد داد: از سه منبع اصلی آلاینده شامل خودرو، کارخانه‌ و ساخت‌وساز‌ جریمه سنگین اخذ شود و سهم «دولت الکترونیک» افزایش یابد.

9 درمان آلودگی هوای تهران

گروه مسکن: مدیریت شهری تهران برای مهار آلودگی هوا، ۹ راهکار عملیاتی به دولت پیشنهاد کرده که اجرای برخی از آنها، علاوه بر حذف ذرات معلق از آسمان پایتخت، می‌تواند دو چالش عمده دیگر این کلان‌شهر شامل «باغ‌کُشی» و «ترافیک» را نیز درمان کند.

روز گذشته معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با اعلام آخرین رقم بدهی دولت به شهرداری، بخش قابل‌توجهی از این طلب ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را در حوزه «مترو» و سایر ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: اگر مطالبه دولتی شهرداری تهران با توجه به محدودیت‌های مالی دولت از روش‌های دیگری همچون تهاتر دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های دولتی، وصول شود، برنامه احداث سالانه حداقل ۲۰‌کیلومتر خط مترو جدید در پایتخت محقق خواهد شد و اثر مستقیم این شکل توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش منابع آلاینده‌ هوا را به همراه خواهد داشت.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دیروز یک عضو شورای شهر تهران نیز ۸ روش مقابله با آلودگی هوا را در کنار راهکاری که معاون شهردار از بابت تامین‌اعتبار بودجه مترو عنوان کرد، پیشنهاد داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» افزایش آلودگی هوا با دو منشأ اصلی گرد و غبار و سوخت غیراستاندارد در سه سال اخیر سبب شده تا هوای نیمی از روزهای پایتخت در وضعیت قرمز قرار گیرد از این رو مدیریت شهری تهران متشکل از مجموعه شهرداری و شورای شهر ۹‌راهکار مشترک برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت ارائه کردند.

بسته مشترک راهکارهای عملیاتی از سوی شهرداری و شورای شهر حاوی ۸ راهکار پیشنهادی از سوی شورا و یک راهکار در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی از سوی شهرداری است. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران به تشریح ۸ راهکار اولیه این مشکل پایتخت پرداخت. این عضو شورای شهر تهران در تشریح این ۸ راهکار عنوان کرد: تعیین تکلیف در مورد کیفیت سوخت وارداتی و سطح استاندارد آن، تسریع روند جایگزینی خودروهای فرسوده، صدور دستور بازسازی ناوگان حمل‌و‌نقل دستگاه‌ها، تعیین جریمه‌های سنگین برای منابع آلودگی هوا همچون کارخانه‌ها و ساخت‌وسازها، حمایت از تولید خودروهای برقی، درنظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای تخریب باغات، تشویق مسوولان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و افزایش سطح هوشمندی دستگاه‌های دولتی و عمومی برای کاهش سفرهای درون شهری مهم‌ترین اولویت‌های مدیران شهری و دولتی برای کاهش میزان آلودگی هوای پایتخت می‌تواند باشد.

از سوی دیگر محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری در نشست خبری خود در روز گذشته راهکار شهرداری تهران برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر را، توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست. او در این باره گفت: برای حل این مشکل راهی جز توسعه حمل‌و‌نقل نداریم و این در حالی است که در سال‌های گذشته تنها سالانه ۵/ ۲ کیلومتر مترو ساخته می‌شد اما حالا به صورت میانگین سالانه ۵/ ۲۲ کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شود که البته با توجه به توان مهندسی در نظر داریم این رقم را به سالانه ۳۰ کیلومتر برسانیم، اما هزینه‌های مترو زیاد است و با آنکه بنا به برنامه‌های پنجم توسعه دولت مجاز است که تا سقف ۵۰ درصد به حمل‌و‌نقل کمک کند، اما این مساله رخ نمی‌دهد.

صلاحی با بیان اینکه کلمه «مجاز» در کمک دولت و حمل‌و‌نقل مشکل ایجاد کرده است، گفت: دولت فعلی و قبلی نتوانسته‌اند در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل کمک کنند. البته با تدابیر رئیس‌جمهور وقت یک کمیسیون به نام کمیسیون کلان‌شهرها با محوریت حل مشکلات تهران و مابقی کلان‌شهرها ایجاد شده است که شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و استاندار تهران به عنوان اجراکنندگان اصلی مجموعه مدیریت شهری در این کلان‌شهر حضور دارند. معاون شهرداری تهران با اشاره به اهمیت اجرای مدیریت یکپارچه شهری گفت: در حال حاضر مدیریت واحدی در شهر تهران نداریم، چراکه زیربناها نیز آماده نیست اما معتقدیم که این مدیریت می‌تواند زیرنظر شهردار باشد.

متمم بودجه نداریم!

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان دی‌ماه حدود ۷۱ درصد از بودجه مصوب سال جاری معادل رقم ۱۱ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان محقق شده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه بودجه سال جاری به شکل واقع‌گرایانه‌ای بسته شده در سال جاری نیاز به متمم نداریم اما از آنجا که به طور قطع در اسفند ماه با افزایش درآمدها مواجه می‌شویم تا پایان سال بودجه به صورت ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

مجموع بودجه شهرداری در سال ۹۴

معاون شهردار تهران به رقم لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ اشاره کرد وافزود: بودجه عمومی شهرداری تهران برای سال آینده با رقم ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها با رقم ۵ هزار و ۳۶۸‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که البته باید حدود هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان از بودجه شرکت‌ها کاهش پیدا کند. او ادامه داد: به این ترتیب مجموع رقم بودجه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه برای سال آینده به ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رقم قطعی بدهی دولت به شهرداری

او رقم کل بدهی دولت به شهرداری را ۷ هزار و۲۰۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بدهی در پنج ردیف مختلف است که به تمامی دولت‌های گذشته مربوط می‌شود. صلاحی جرایم راهنمایی و رانندگی را ردیف اول این بدهی دانست و تصریح کرد: به‌طور کلی از مجموع بدهی شهرداری در این ردیف در سال ۹۲ ۹۳۷ میلیون تومان و در سال ۹۳، معادل ۳۷ میلیارد تومان دریافت شده است، این در حالی است که طلب شهرداری تهران در بخش دریافت یک درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی مجموعا به مبلغ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. به گفته معاون شهردار تهران ردیف دیگر بدهی دولت به شهردار در بافت‌های فرسوده است که تاکنون رقمی در این بخش پرداخت نشده است. او با اشاره به خوش‌حسابی دولت در بخش ارزش افزوده در سال ۹۳ گفت: از ۸ درصد ارزش افزوده دولت در سال ۹۳، ۷/ ۲ درصد مربوط به شهرداری تهران است که تاکنون رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این سهم در سال ۹۴ معادل ۳/ ۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و سهم شهرداری تهران از ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۳ درصد می‌رسد. او اضافه کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای سال آینده از این ردیف ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. او افزود: بخش دیگر بدهی‌های دولت به مدیریت شهری به خرید و بهره‌برداری در دو بخش مترو و اتوبوسرانی مربوط می‌شود.

پیشنهاد شهرداری به دولت برای تسویه حساب

او تاکید کرد: البته با درک مشکلات مالی دولت به ویژه به دلیل کاهش قیمت نفت به دولت پیشنهاد می‌دهیم تا برای تسویه بدهی خود با شهرداری بخشی را به صورت نقد (به شکل اقساط) و بخش دیگری را به صورت غیر نقد در قالب تهاتر به شهرداری پرداخت کند.

دو شرط اجرای پروژه‌های عمرانی

در نشست روز گذشته مهدی پندار مدیرکل بودجه نیز در توضیح «نظام پذیرش پروژه‌های جدید مبتنی بر اهداف کمی» توضیح داد: در سال آینده برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری انجام دو پیش‌شرط نیاز است. اول آنکه به هیچ عنوان پروژه جدید بدون انجام مطالعات علمی قابلیت پذیرش ندارد و دوم آنکه اولویت تخصیص بودجه با پروژه‌هایی است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

جریمه سنگین برای سه منبع آلاینده

اقبال شاکری یک عضو شورای شهر تهران، کنترل عوامل و منابع آلاینده هوای پایتخت را مستلزم همکاری مشترک دولت و شهرداری در سه حوزه «اخذ عوارض یا جریمه»، «هوشمندسازی خدمات شهری» و «پیش‌قدم شدن مدیران و مسوولان در استفاده از وسایل نقلیه عمومی» دانست.

در سایت رسمی شورای ‌شهر برای تنظیم این سه حوزه، ۸ راهکار به شرح زیر ارائه شده است:

۱- بهبود کیفیت بنزین و سایر سوخت‌های وارداتی و تولید داخل

۲- اخذ جریمه سنگین از منابع آلاینده هوای تهران شامل خودروها، کارخانه‌های داخل محدوده و واقع در حریم و همچنین اخذ عوارض از ساخت‌وسازها

۳- جریمه و عوارض سنگین برای هر نوع تخریب منابع طبیعی و باغات داخل شهر

۴- تسریع در فرآیند جایگزینی خودروهای فرسوده

۵- دستور قاطع به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی برای نوسازی سرویس ایاب و ذهاب کارمندان

۶- حمایت از تولید خودروهای برقی

۷- تشویق مدیران و مسوولان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی البته نه به صورت نمادین

۸- هوشمندسازی خدمات دستگاه‌های دولتی و عمومی برای کاهش سفرهای درون‌شهری شهروندان