مشکلاتی که ازدواج را تهدید می‌کند
بحث درباره پول بسیاری از زندگی‌‌های مشترک را با مشکل مواجه می‌کند. این روزها دیگر این مساله تبدیل به روال عادی زندگی شده که مردها و زن‌ها در ابتدای راه با عشق زندگی‌شان را شروع می‌کنند و بعد که وارد زندگی می‌شوند به خاطر فشار زیاد مشکلات زیاد مالی بعد از مدتی به زور زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند. بر اساس نظرسنجی تازه یکی‌ از مجلات اقتصادی معروف آمریکا دعوای زوج‌ها بر سر مسائل مالی‌ دوبرابر درگیری آن‌ها برای مسائل زناشویی است و این چالش‌ها در زندگی‌ مشترک حتی قبل از ازدواج می‌تواند شروع شود. با هم نگاهی به بخشی از این مشکلات و راه‌حل‌هایی که شاید بتواند مفید باشد، می‌اندازیم.

تقسیم‌بندی خرج‌ها
گاهی وقتی‌ زوج‌ها کار می‌کنند و نمی‌توانند با سر مسائل مالی‌ باهم سازش کنند، تصمیم می‌گیرند که هزینه‌هایشان را به طور مساوی یا به شیوه‌ای عادلانه بین هم تقسیم کنند. در این حالت به‌عنوان مثال وقتی یکی‌ از طرفین قبوض را پرداخت کرد، پول باقیمانده را بر اساس اولویت‌هایی‌ که خودش تشخیص می‌دهد، خرج می‌کند. این روش به نظر معقول می‌رسد؛ ولی‌ اغلب باعث رنجش زوجین از هم می‌شود. این رنجش خاطر هم اغلب به خاطر خرید‌های شخصی است که ممکن است هر یک از آن‌ها با پول باقیمانده بکند. ناگفته نماند که این روش بسیاری از ارزش‌های مالی‌ زندگی‌ مشترک را از بین می‌برد.

بدهی
بدهکاری می‌تواند عاشق‌ترین زوج‌ها را هم از هم دور کند. همیشه ماجرا این طور شروع می‌شود که یکی از طرفین، مرد یا زن بعد از ازدواج شروع می‌کند به ولخرجی کردن و بدهی بالا آوردن. حالا یا مرد که به خاطر بلندپروازی‌های شخصی سراغ ماشین و خانه گران‌قیمت می‌رود یا زن تمام وقتش را در پاساژها می‌گذراند یا هر روز چیزی جدید برای خانه سفارش می‌دهد. شرایط زمانی وخیم می‌شود که یکی بدهی بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد. اگر این فرد مرد باشد و نان‌آور خانه، قطعا با همسرش دچار مشکل می‌شود که چرا زحمات او را به همین سادگی به باد می‌دهد؛ اگر این فرد زن باشد و خانه‌دار که بدون شک شکایت می‌کند که چرا «فقط او باید نگران دخل و خرج خانه باشد و همیشه رعایت کند؛ در حالی که شوهرش دائما بدهی بالا می‌آورد.» بهتر است دیگر سراغ حالت سوم و چهارم، یعنی مرد و زن نان‌آور و مرد خانه‌دار و زن نان‌آور نرویم.

شخصیت
شخصیت افراد در بحث بر سر مسائل مالی‌ نقش بزرگی‌ را ایفا می‌کند. حتی اگر هیچ کدام از زوجین بدهی نداشته باشند، بحث قدیمی‌ میان «آن کسی که زیاد خرج می‌کند» و «آن کسی که پس‌انداز می‌کند» می‌تواند به طرق مختلف بالا بگیرد. مساله مهم این است که شخصیت افراد در بحث بر سر مسائل مالی‌ چطور بروز می‌کند؟ زوج‌ها باید درباره تفاوت‌های شخصیت‌شان خیلی‌ شفاف صحبت کنند.

فرزندان
بچه‌دار شدن یا نشدن؟ مساله این است. این معمولا اولین سوال است که به ذهن زوج‌ها خطور می‌کند. در این دوره بزرگ کردن و به جایی رساندن بچه پول زیای می‌خواهد. وقتی‌ بچه‌دار می‌شویم باید به مسائل زیادی توجه کنیم؛ مسائلی همچون غذا، لباس، خانه، کلاس‌های آموزشی، ماشین و مدرسه و دانشگاه و فهرست بلند بالایی از هزینه‌هایی که مرتبط با فرزندان‌مان است.

چطور این مشکلات را از سر راه برداریم؟
در چالش‌های مالی‌ کلید اصلی‌ ارتباط است. با بدهی کنار آمدن اولین چیزی است که باید در دستور کار زوج‌ها قرار ‌بگیرد.شخصیت یکی‌ دیگر از عواملی است که در روابط شما، در برنامه‌های مالی‌، داشتن یا نداشتن خوشبختی و سعادت در زناشویی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. مواظب باشید که در زمان آشنایی با فرد مقابل‌تان در مورد شخصیت خود صادق باشید. درباره نظرات و عقاید خود صحبت کنید. این به هر دو شما کمک می‌کند یا حداقل این امکان را می‌دهد که بدانید چه انتظاراتی از فرد مقابل خود می‌توانید داشته باشید.
مساله درآمد بیشتر یک طرف می‌تواند خیلی‌ سریع روی زشت خود را به شما نشان دهد. بعضی‌ مسائل سریع‌تر باعث رنجش و احساس ضعف طرفین می‌شود. اگر شما درآمد بیشتری دارید، باید نسبت به نحوه‌ بیان تصمیمات برای خرج کردن آن‌ پول احتیاط بیشتری به خرج دهید و اگر پول ندارید باید خود را برای استرس و تنش آماده کنید؛ چراکه این مساله حتی در ازدواج‌های موفق هم اجتناب ناپذیر است. این مشکل در زوج‌هایی که دیرتر ازدواج می‌کنند، بیشتر بروز می‌کند.
یکی‌ از راهکارهایی که باعث ایجاد حس موفقیت در همسری که درآمد بیشتری دارد می‌شود، این است که تمامی تصمیمات خرج کردن را به همسر خود که درآمد پایین‌تری دارد، محول کند. این به شخصیتی نیاز دارد که توانایی نادیده گرفتن حس قدرت طلبی را داشته باشد و اگر این راهکار عملی‌ شود، آرامش به شما بازمی‌گردد.
اما با وجود تمام این چالش‌ها، ازدواج می‌تواند منفعت‌های مالی‌ زیادی هم به همراه داشته باشد. ازدواج راهی‌ مناسب برای بیشتر کردن درآمد است، بدون اینکه به همان نسبت خرج‌تان بیشتر شود.اگر زوج‌ها اهداف مشترک با هم داشته باشند، در مقایسه با زمانی‌ که تنها زندگی و کار می‌کنند، خیلی‌ سریع‌تر می‌توانند به آنچه می‌خواهند، برسند.
اگر فکر می‌کنید در آینده بچه‌دار می‌شوید، از کودکی در مورد مسائل مالی‌ به آنها آموزش دهید. اگر آنها را برای مسوولیت‌پذیری مالی آماده کنید، وقتی‌ بزرگ شدند این احتمال را که در آینده چشم به کیف پول شما بدوزند یا از پس‌انداز شما استفاده کنند، کاهش خواهید داد. بهشان پول توجیبی بدهید و برایشان هدف تعیین کنید تا به آنها مفهوم درآمد، پس‌انداز و خرج کردن پول را آموزش دهید. داشتن یک سیاست توافق شده می‌تواند باعث از بین بردن مشکلات شود. البته بهترین سیاست این است که هیچ وقت قرض نگیرید و قرض ندهید!
به‌طور کلی‌ همانند بسیاری از مشکلات زندگی‌ مشترک، کمبود ارتباط با هم اغلب مشکلی‌ اساسی‌ است. اگر ازدواج کرده‌اید و متعهد شدید بهتر است پیش از ازدواج راجع به این مسائل به‌طور شفاف با هم صحبت کنید. این کار نه تنها عشق شمارا تحلیل نمی‌برد بلکه آن‌ را مستحکم‌تر می‌کند.