گروه دیپلماسی: سفر مدیران کل سیاسی وزارت خارجه دو کشور فرانسه و آلمان، سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ترکیه و احتمال سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران باعث شد تا در رسانه‌های خبری، تهران به‌ کانون رفت و آمد دیپلماتیک در هفته جاری تبدیل شود. دعوت از وزیرخارجه ایتالیا توسط محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران نیز بخش دیگری از این رایزنی‌ها است. مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله محورهای این رایزنی‌ها در تهران است. در این میان اخبار ضد و نقیض درخصوص سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به تهران که از یک‌سال پیش تاکنون مطرح بوده است، همچنان محل گمانه‌زنی است. مدیران سیاسی پاریس و برلین که سه‌شنبه شب وارد تهران شدند، دیروز چهارشنبه با همتایان ایرانی خود دیدار کردند. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه، «ژان فرانسوا ژیرو» مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه فرانسه و «کلمنتس فون گوتسه» مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آلمان با هدف رایزنی با همتایان و سایر مقامات ایران و در ارتباط با مسائل مورد علاقه دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند. نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ قرار است ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ماه) در سطح معاونان وزرا در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر مذاکره کنند. به‌نظر می‌رسد بخشی از سفر این دو مقام اروپایی در راستای مذاکرات هسته‌ای و روند گفت‌وگوها در دوره تمدید هفت ماهه است.

احتمال سفر پوتین

همزمان با این تحولات، یک روزنامه روسی نوشت که روابط روسیه با ایران در حال گسترش است و روند آن ارتباطی هم به مذاکرات هسته‌ای ندارد. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که رئیس‌جمهور روسیه به ایران سفر کند. «وزگلاد» در ادامه تحلیل خود نوشت: «سال ۲۰۱۵ چه برای روسیه و چه برای کل جهان شاهد تحولات بزرگی خواهد بود، برای آنکه سال ۲۰۱۴ تنها آغاز مرحله تازه‌ای از تغییر جهت‌گیری‌های جدید بود که عواقب آن تازه در سال ۲۰۱۵ مشخص خواهد شد که می‌توان آن را به‌عنوان جنگ ژئوپلیتیکی، جنگ اقتصادی یا جبهه سرد ارزیابی نمود.»

این روزنامه افزود: «ولادیمیر پوتین مدت‌ها است به تهران دعوت شده و به تازگی از طرف اسلام‌آباد نیز چنین دعوتی صورت گرفت و سال ۲۰۱۵ احتمال بسیار زیادی وجود دارد که رئیس‌جمهوری روسیه به ایران و پاکستان سفر کند. روابط روسیه با ایران در حال توسعه است و روند آن ارتباطی هم به مذاکرات هسته‌ای ندارد. دو کشور مسائل مشترک زیاد، منافع مشترک و اهداف مشترک بسیار زیادی دارند و نقش ایران نیز در ساختار جدید جامعه بین‌المللی بیش از پیش افزایش یافته و می‌تواند شریک بین‌المللی مناسبی برای روسیه به‌شمار رود.» ولادیمیر پوتین در سال ۸۶ به منظور شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرد. او اولین رئیس‌جمهور روسیه است که طی ۵۰ سال گذشته به ایران سفر کرده است.

سفر قریب‌الوقوع اردوغان

خبرها همچنین حاکی از آن است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اولین سفر رسمی خود در سال جدید میلادی به سه کشور آفریقایی و نیز ایران سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «تودی‌زمان»، اردوغان قرار است در ماه ژانویه (دی) با سفر به تهران با مقام‌های رسمی ایران به رایزنی بپردازد. به گزارش این منبع خبری، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ماه گذشته طی دیدار با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود به بحث و رایزنی در زمینه ارتقای روابط تهران و آنکارا و تحولات اوضاع در سوریه و عراق پرداخته بود. چاووش اوغلو طی سفر خود به تهران، از توافق ایران و ترکیه در شکل‌گیری دولتی جدید در سوریه خبر داده بود.

دعوت از وزیر خارجه ایتالیا

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدجواد ظریف از «پائولوجنتیلونی» همتای ایتالیایی دعوت کرده است تا به تهران سفر کند. به گزارش «ایرنا» به نقل از بیانیه وزارت خارجه ایتالیا، ظریف در تماسی تلفنی از جنتیلونی دعوت کرد تا به ایران سفر کند و این دیدار به‌زودی انجام خواهد شد. وزرای خارجه ایران و ایتالیا دیروز در یک تماس تلفنی همچنین درباره روند مذاکرات هسته‌ای صحبت کردند.

وزیر خارجه ایتالیا در اواخر آذر ماه گذشته با تاکید بر اهمیت ادامه مذاکرات هسته‌ای نسبت به دستیابی به نتایج بهتر در سال ۲۰۱۵ ابراز خوش‌بینی کرد. جنتیلونی همچنین در اوایل آذرماه در دیدار با معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، ایران را بازیگری کلیدی در حل بحران‌های منطقه خواند و گفت که جایگاه ایران بر کسی پوشیده نیست و این کشور بازیگری کلیدی در حل بحران‌های منطقه است.