تقدیر استاندار  از ماشین ساز ((های تک))
*محمدرضا شاکری: این تعداد ماشین تزریق در صورت اجرای دقیق و حداقل منع واردات کالاهای مشابه خارجی و ایجاد فضای مناسب برای تامین نیاز داخل، طی 10 سال آینده انجام خواهد شد واردات بی‌رویه ماشین آلات تزریق پلاستیک از چین که ناشی از پایین بودن تعرفه و سود گمرکی پایین این ماشین آلات است کمر تولیدکننده‌ها را شکسته و ادامه فعالیت آنها را به مخاطره افکنده است. محمدرضا شاکری مدیرعامل شرکت فرآیند پلاستیک پارسیان که از تولیدکنندگان صاحب نام ماشین آلات تزریق پلاستیک در کشور است هفته گذشته در 2 دیدار جداگانه سید حسین هاشمی استاندار تهران و یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی خرمدشت خواستار بازنگری در روند واردات ماشین آلات تزریق پلاستیک به کشور شد.
فرآیند پلاستیک پارسیان که از شرکت‌های قدیمی فعال در زمینه تولید ماشین آلات تزریق پلاستیک است در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و فضای سرپوشیده‌ای در همین حدود در منطقه صنعتی خرمدشت مشغول به فعالیت است.
این شرکت با در اختیار داشتن 60 نیرو،‌ سالانه 100 دستگاه تزریق پلاستیک در مدل‌های مختلف با نیروی قفل گیره 100 تا 1300 تن می‌سازد و تنها تولیدکننده دستگاههای 500، 800 و 1300 تن با تکنولوژی 2 صفحه‌ای در کشور است که در زمره جدیدترین فناوری‌ها در دنیا است.
کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محصولات ماشین سازی پارسیان موجب شده دستگاههای تزریق پلاستیک ساخت این شرکت به کشورهای امارات، افغانستان، ترکمنستان و عراق صادر شود و در بازار داخلی هم مشتریان خوبی داشته باشد.
در حالیکه تا همین چند سال پیش دهها شرکت تولیدکننده ماشین‌های تزریق پلاستیک در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف در کشور مشغول به کار بود با باب شدن واردات و کاهش تعرفه و سود گمرکی این دستگاهها اکثر این شرکت‌ها ورشکست شده و از گرودنه تولید خارج شدند.
در نقطه مقابل واردکنندگان دستگاههای تزریق پلاستیک مثل قارچ رشد کردند تا آنجا که در حال حاضر ۲۸شرکت به واردات این دستگاهها مشغول هستند و سالانه ۱۵۰۰ دستگاه فقط از چین وارد می‌کنند که نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار بابت واردات آنها ارز از کشور خارج می‌شود.
به گفته شاکری، در حالیکه صنعت تولید ماشین‌های تزریق پلاستیک در چین، صنعتی استراتژیک و پایه تلقی می‌شود در ایران حداقل حمایت‌ها هم از این صنعت دریغ شده و واردکننده‌ها به تاخت و تاز در بازار این محصول مشغول هستند.
براساس اظهارات وی، امروز ماشین‌های تزریق پلاستیک با نرخ ارز مرجع و با تعرفه ۸ درصد وارد بازار ایران می‌شود. در حالیکه یک ماشین ساز ایرانی قطعات و اجزای ماشین را با تعرفه حداقل ۲۵ درصد وارد می‌کند و هرچه در بازار ایران تهیه می‌گردد با دلار آزاد محاسبه می‌شود، بنابراین چگونه می‌توان با یک ماشین ساز چینی رقابت کرد؟ شاکری تاکید دارد در صورت اجرای دقیق و حداقل منع واردات کالاهای دارای مشابه خارجی و ایجاد فضای مناسب برای تامین نیاز داخلی به ماشین‌های تزریق پلاستیک، این شرکت دارای طرحی است که می‌تواند سالانه ۵۰۰ دستگاه تزریق در فاصله زمانی ۵ سال اول تولید کند و طی ۱۰ سال این میزان تولید به ۱۰۰۰ دستگاه در سال خواهد رسید که نه تنها سالانه از خروج حداقل ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود بلکه دست کم برای ۱۰ هزار نفر فرصت شغلی پایدار هم ایجاد خواهد شد.او در بخشی از اظهارات خود با اشاره به وجود ظرفیت مناسب برای توسعه فعالیت‌های شرکتش و افزایش تولید خواستار اختصاص زمینی با حداقل مساحت ۵/۱ الی ۲ هکتار در شهرک صنعتی وادان دماوند به ماشین سازی پارسیان با اقساط بلند مدت ۱۰ ساله شد تا در آن تاسیسات تکمیلی برای افزایش تولید ایجاد شود. خریداری ماشین آلات مدرن و دقیق از دیگر نیازها برای افزایش تولید و طراحی دستگاههای تزریق پلاستیک روز دنیا است که پارسیان در این چارچوب خواستار برخورداری از تسهیلات ارزی کم بهره به مبلغ ۳ میلیون دلار با بازپرداخت طولانی است.
شاکری راس این تقاضاها را صدور مجوز صنعتی برای این واحد بزرگ ماشین ساز کشور دانست و تصریح کرد: اجرایی شدن طرح ملی ارائه شده منوط به ایجاد هویت صنعتی و پشتیبانی مسئولان ذیربط از ماشین سازی پارسیان است.
وی همچنین یادآوری کرد بزرگترین ماشین تزریق پلاستیک با نیروی قفل گیره ۱۳۰۰ متر و ظرفیت تولید ۹۰۰ گرم با تکنولوژی دو صفحه‌ای که امروزه جزو جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا می‌باشد برای اولین بار در ایران در شرکت ماشین سازی پارسیان طراحی و ساخته شد و هم اکنون ۳ دستگاه از این مدل در بزرگترین کارخانجات ایران مشغول به کار می‌باشد و یک دستگاه از آن در نمایشگاه آینده ایران پلاست در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.
استاندار تهران در این دیدار با عملکرد و مطالبات شرکت فرایند پلاستیک پارسیان آشنا شد و ضمن تقدیر از فعالیتهای این ماشین ساز خلاق خواستار حضور وی در سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان تهران برای پیگیری امور شرکت و بررسی پروانه صنعتی آن شد.