انتقاد ناطق‌نوری از بی‌اخلاقی در فضای سیاسی

علی‌اکبر ناطق نوری، سیاستمدار ۷۱ ساله ایران که ریاست دوره چهارم و پنجم مجلس را فعالانه بر عهده داشت، پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ در مقابل سیدمحمد خاتمی و با پایان یافتن مجلس پنجم، مشی گوشه‌نشینی را تا آنجا پیشه کرد که حتی در انتخابات جنجالی ۸۸، در برابر تهمت‌های محمود احمدی‌نژاد به برخی اعضای خانواده او، لب به انتقاد باز نکرد و همچنان سکوت را ترجیح داد. او که هم‌اکنون علاوه‌بر عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را نیز برعهده دارد، در گفت‌وگو با سایت خبری خبرآنلاین، به انتخابات ۸۴ و چگونگی خروج احمدی‌نژاد از مکانیزم شورای هماهنگی نیروهای انقلاب پرداخته است. او گفت که من احمدی‌نژاد را برای مدیریت کشور به صلاح نمی‌دانستم.

ناطق که این سال‌ها بیشتر به‌دلیل گوشه‌گیری از مسائل سیاسی به‌عنوان چهره‌ای متعادل شناخته می‌شود اگرچه در افکار عمومی موافقان و مخالفانی دارد، اما در میان سیاسیون دو جناح به‌دلیل منش شخصی و سیاسی‌اش محبوب است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با این سایت خبری، درباره خلأ احزاب به معنای واقعی و رعایت نشدن قواعد رقابت سیاسی و بی‌توجهی به اخلاق، این مسائل را مشکل کشور ما در حوزه سیاست داخلی خواند و گفت: «در این میان خلأ احزابی که برآمده از عناصر شناخته شده باشند و در عین داشتن مرامنامه غنی با پشتوانه فکری و کارشناسی بتوانند مواضع شفاف در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ارائه کنند، احساس می‌شود.»

او با اشاره به نبود ضوابط و قواعدی که این احزاب بتوانند در چارچوب آنها برای بهتر کردن شرایط زندگی مردم و توسعه کشور با یکدیگر رقابت کنند، تاکید کرد: «قواعدی که باید تعیین‌کننده حد و مرز رقابت‌ها باشد تا مبادا در فرآیند یک رقابت سیاسی مصالح عمومی کشور پایمال منیت‌ها نشود، باید مشخص شود.» ناطق با ابراز تاسف از این موضوع گفت: «آنچه ما در حال حاضر شاهدش هستیم برخلاف روش‌های شناخته شده و تجربه شده در دنیا در امر دموکراسی یک نابسامانی بزرگ در حوزه فعالیت‌های سیاسی است که نتیجه قهری آن، خسارات است؛ یعنی در فقدان یک تشکیلات مسوول به عنوان حزب، هر جماعتی بدون اینکه مصالح عمومی کشور و جامعه را لحاظ کند، وارد میدان می‌شود و دست به تخریب می‌زند.»

در این میان ناطق گروهی از افراد را یاد کرد که در طول این سال‌ها، به بهانه احساس تکلیف شرعی دست به چنین رفتارهایی زده‌اند که هم فضای جامعه را خراب کرده‌اند و هم بعضا دین و اعتقادات مردم را تخریب کرده‌اند.

ناطق نوری در ادامه درحالی‌که به برخی تجربه‌های خود در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره می‌کرد، با بیان اینکه در جریان این ۳۵ ساله انقلاب، فراز و نشیب‌های سیاسی زیاد داشتیم، گفت: «در این سال‌ها جریانات سیاسی گوناگون میدان جولان پیدا کردند و غالبا هم چارچوب مدون و معینی نه از نظر تئوری و نه از لحاظ ساختاری نداشتند؛ مثلا یک روز به نام طرفداری از مستضعفین پا به عرصه گذاشتند و یک روز عناوین چپ و راست را برای خود انتخاب می‌کردند.» او ضرر برخی کارهای تند و بی‌ملاک- چه از چپ و چه از راست- را سلب شدن فرصت رقابت سالم از جریانات دانست و تاکید کرد: «علاوه‌بر هزینه گزافی که به کشور در از دست دادن نیروهای تجربه شده تحمیل شد، باعث شد در نگاه مردم هم همه زیر سوال بروند و مردم به اجماع مرکب می‌رسند. یعنی در این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌ضابطگی‌ها، مردم به این نتیجه می‌رسند که اینها همه‌شان همین‌طور هستند و متاسفانه این ذهنیت در بین مردم شکل گرفت.» ناطق از تجربه شخصی خود در سال ۷۶ و حضور در عرصه انتخابات گفت؛ او با اشاره به سوابقش در وزارت کشور برای مقابله با افراطی‌گری‌ها و تندروی‌ها از مخالفت خود با اقدامات تند و تیز در آن سال‌ها سخن گفت و با ابراز تاسف از برخی برخوردهایی که با او در این باره شد، گفت: «شما ببینید علیه فردی با این نوع اندیشه و سوابق، چنان جو مسموم و جنگ روانی درست کردند که در سال ۷۶ برخی گفتند، این دنبال روش طالبان است و اگر بیاید پیاده‌روها را دیوار می‌کشد، در دانشگاه‌ها تفکیک جنسیتی به وجود خواهد آورد و از این قماش حرف‌ها! خب این نوع رفتارها محصول همان بی‌اخلاقی و بی‌ضابطگی در رقابت بود و متاسفانه نتیجه آن را هم دیدیم که چه شد.»

ناطق در پاسخ به اینکه با وجود تخریب‌های زیاد علیه شما در انتخابات ۷۶ چرا فردای دوم خرداد به آقای خاتمی تبریک گفتید، گفت: «در ماجرای تبریک به آقای خاتمی بالاخره ایشان رای اکثریت را آورده بود و مردم احساس می‌کردند ایشان برای این کار اصلح است. تا آنجا که به‌عنوان مسلمان به من مربوط می‌شد؛ باید به تکلیفم عمل می‌کردم و همین کار را هم انجام دادم، آمدم کاندیدا شدم و گروهی هم به ما کمک کردند که این تکلیف محقق شود.» او با بیان اینکه بنده رای نیاورده بودم، به منافع ملی اشاره و تاکید کرد: «من این روش را درست می‌دانم و قائلم که اگر همه همین‌طور عمل می‌کردند و تنگ‌نظرانه عمل نمی‌کردند، امروز وضع بهتری داشتیم.»

ناطق که همواره با نقد درباره رها کردن صحنه پس از دوم خرداد و واگذاشتن میدان به‌ویژه در سال ۸۴ مواجه شد، تاکید کرد که درباره انتخابات ۸۴ هر آنچه به عنوان رهبر جریان وظیفه داشته، انجام داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نیروهایی را که بعد از دوم خرداد ۷۶ از هم پاشیده شده بودند جمع کردیم و یک سازمان مجددی پیدا شد، گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۴ ماجرا این‌گونه بود که از اصولگراها ۶-۵ کاندیدا وجود داشت و کاری که ما باید می‌کردیم این بود که بنشینیم با اینها صحبت کنیم که یا آنها را قانع کنیم که کنار بروند، یا اینکه با مکانیزمی پیش بیایم تا یکی از آنها در عرصه باقی بماند.»

ناطق با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد هم جزو همین کاندیدا‌ها بود به توضیحات احمدی‌نژاد درباره طرح‌هایش در دفتر خود سخن گفت و یادآوری کرد: «ایشان در آن جلسه ۲ ساعت طرحش را توضیح داد. بنا هم بود تا پایان صحبت ایشان حرفی نزنیم. ایشان وقتی صحبتش را تمام کرد، من رئیس جلسه بودم. قبل از اینکه من صحبت کنم، مرحوم آقای عسگر اولادی رو کردند به بنده و حرفی زدند که شاید شما هم تا الان نشنیده باشید.» او در ادامه با اشاره به نظر حبیب‌الله عسگراولادی مبنی بر اینکه این برادر ما احساس می‌کند که اسلام، انقلاب و امام را فقط او می‌شناسد، درباره صحبت‌های آن روز خود خطاب به آقای احمدی‌نژاد گفت: به ایشان گفتم که من حرف‌های شما را خیلی دقیق گوش دادم حقیقتا هرچه دقت کردم، هیچ نفهمیدم. یا سطح معلومات شما خیلی بالا است و ما نمی‌فهمیم شما چه می‌گویید یا اینکه حرف‌های «بالا ابری» می‌زنید.» او در ادامه گفت که عبارت «طرح‌های احمدی‌نژاد «فضایی» است» را بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرده است.

ناطق به این نکته نیز اشاره کرد که احمدی‌نژاد پس از آن جلسه قهر کرد و فردایش هم نامه نوشت که من دیگر با جمع شما نیستم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد این موضوع که عده‌ای معتقدند چهره‌ای مثل آقای احمدی‌نژاد را شما رئیس‌جمهور کردید، گفت: «اگر قرار بود من ایشان را بیاورم، خب ایشان کاندیدای ما بود. اما من ایشان را برای مدیریت کشور به صلاح نمی‌دانستم.» او در ادامه این گفت‌وگو، رابطه خود و آقای هاشمی را رابطه‌ای قدیمی خواند و گفت: «بنده فارغ از رفاقت بیش از نیم قرنی که با ایشان دارم همواره ایشان را به خاطر دلبستگی‌شان به مبانی اصولی انقلاب؛ تعهدشان به رهبری نظام آن هم در سخت‌ترین شرایط و پایبندی‌شان به مصالح ملی؛ واقعا تحسین کرده‌ام. روابط ما هم اگرچه خبر خوبی برای افراد بد دل نیست؛ روابط گرم و صمیمانه‌ای است.»