دنیای اقتصاد، مشهد: شرکت ابنیه پدیده شاندیز با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد مشهد با هدف ساخت بزرگ‌ترین مجموعه چندمنظوره منطقه، اقدام به جذب مشارکت و سرمایه در قالب فروش سهام، کرده است و تعداد کل سهام شرکت، یک و نیم میلیارد سهم نیز هست. این شرکت، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده و زیرمجموعه گروه شرکت‌های پدیده است و سهام آن طبق قانون قابل معامله است و باید در دفاتر شرکت ثبت گردد، البته تعیین قیمت سهام خارج از بورس، otc، به متغیرهای گوناگونی وابسته است و به این منظور معمولا شاخص‌هایی مثل دارایی‌های ثابت، خالص دارایی‌ها، ارزش افزوده، عملکرد سود و زیان واقعی لحاظ می‌شود.

پس از کلید خوردن اولین تجربه عمرانی شرکت ابنیه پدیده شاندیز در ۸/۸/۸۸، از آبان ۸۸ تا شهریور ۹۰ فعالیت‌های مطالعاتی و زیربنایی و اخذ مجوزها انجام شد و در این مدت، قیمت سهام، رشد ۵۰درصدی را تجربه کرد و با آغاز عملیات اجرایی در اول مهر ۱۳۹۰، با جهش ۱۳۰درصدی روبه‌رو شد.

در سال ۱۳۹۱، رونق کم‌سابقه‌ای در بخش ساختمان رخ داد و به سوداگری در این بخش دامن زد. طبق آمار و سوابق موجود، آنچه در پایان صعود هیجانی و غیرمنطقی وجود دارد، نزول شدید و بلوکه شدن و کم ارزش شدن سرمایه‌ها را در پی دارد؛ یعنی همان اتفاقی که از پایان سال ۱۳۹۱ مشاهده گردید. اما پدیده شاندیز در این سال با افزایش ۱۳۴درصدی قیمت سهام، سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و رفتار منطقی مدیرانش را در عدم افزایش هیجانی، نمایان ساخت.

سال ۱۳۹۲ باز هم سهام پدیده رشد حدودا ۱۳۰ درصدی را تجربه کرد و سهامداران رشد مجدد سهام خود در این سال را مدیون افتتاح بزرگ‌ترین هایپر مارکت خاورمیانه و پروژه شهر افسانه‌ای پدیده کیش بودند. پس از این رویدادهای بزرگ در سال ۹۲، در اردیبهشت ماه سال‌جاری سهام پدیده افزایش محسوسی پیدا کرد و همین امر باعث رشد صعودی نمودار شاخص سهام نیز شد.