شانا - وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل کشور وابستگی به نفت است، اعلام کرد: نیمی از هزینه‌های دولت از درآمدهای نفتی تامین می‌شود، در حالی که وجوه حاصل از صادرات نفت، درآمد نیست، بلکه فروش ثروت کشور است.

علی طیب نیا، منشا اصلی تورم، رشد اقتصادی پایین و عدم رشد اقتصاد کشور را وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و یادآور شد: ما برای قطع این وابستگی برنامه ریزی کرده ایم و برهمین اساس تلاش داریم در مسیر صادرات غیرنفتی حرکت کنیم، سهم پردازش نفت را بالا ببریم و صادرات فرآورده‌های نفتی را جایگزین، خام فروشی کنیم. وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پرداخت یارانه‌های نقدی در آینده به افراد پردرآمد یا کسانی که تقاضای دریافت آن را نکرده باشند، قطع می‌شود.
طیب نیا گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیبی مناسب، محدود و زمان‌بندی شده انجام می‌شود، زیرا حرکت دولت به سوی رسیدن به قیمت‌های منطقه‌ای به شیوه‌ای تدریجی و مستمر است.
وی با تاکید بر اینکه در نظر نداریم در سال ٩٣ به جامعه شوک وارد کنیم، افزود: دولت از شوک درمانی به شدت پرهیز می‌کند، به‌ویژه اگر این شوک به مردم کم‌درآمد و متوسط جامعه آسیب برساند.