گروه خبر - حجم سوالات نمایندگان مجلس از وزرا که در دستور هفتگی کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفته‌است و فراخواندن دو سوم از وزرای کابینه دولت تدبیر و امید، این بار سبب شد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در واکنش به آن، برای نخستین بار زبان به انتقاد بگشاید. او اگرچه «سوال» را «حق نمایندگان» دانست؛ اما «چنین حجمی از پرسش از وزرا» را نامتناسب با «حجم کاری بالای آنها» توصیف کرد و علاوه‌بر آنکه از «منطبق نبودن برخی از تقاضاها و درخواست‌ها با قانون» سخن گفته ‌است بر این نکته نیز تاکید کرد که «وزیر نباید در قبال برآورده نکردن این درخواست‌ها تهدید شود، بلکه نمایندگان محترم باید وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.» آن‌گونه که «پایگاه اطلاع رسانی دولت» از این سخنان روحانی در مجمع نمایندگان استان گیلان خبر داده است، رئیس‌جمهوری با اشاره به طرح ده‌ها سوال از وزرا در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس گفت که خود از «وزرا» خواسته است «ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند.»

با این همه، روحانی «خواهان تجمیع توان نمایندگان» شد و منظور خود از این درخواست را نه کمک به رئیس‌جمهور یا وزرا که «کمک به تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات مردم» معرفی کرد و همچنین گفت که «باید همه قوا با هم متحد شوند و تحت نظارت رهبری معظم، کار را به پیش ببرند.»

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت به خبرگزاری فارس گفته که رئیس دولت در این دیدار، از طرح بیش از ۳۰۰ سوال در این مدت گلایه کرده‌است. به گفته نماینده رشت، روحانی از «برخی برخوردهای تند نمایندگان با وزرا» هم انتقاد کرده و گفته که برخی از وزرای کابینه‌اش «تهدید به استعفا کرده‌ و گفته‌اند که اگر این روند ادامه یابد، نمی‌توانند کار کنند.»

احضار ۱۲ وزیر دولت روحانی به مجلس

بر اساس دستور هفتگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ۱۲ وزیر از ۱۸ عضو هیات دولت فراخوانده شدند تا این هفته برای پاسخ دادن به پرسش‌های آنان در کمیسیون‌های مختلف و صحن علنی حاضر شوند؛ بنابراین علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حمید چیت چیان وزیر نیرو، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی ربیعی وزیر کار، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، محمود واعظی ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمود حجتی کشاورزی، این هفته در بهارستان پاسخگو خواهند بود.

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز این هفته راهی خانه ملت می‌شود. حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که حدود دو ماه پیش درباره روزنامه بهار و آنچه «تسامح و تساهل وزیر در برابر توهین به مقدسات» عنوان شده از جنتی سوال کرد، از پاسخ او قانع نشد و بر این اساس، موضوع به صحن علنی مجلس ارجاع شد که قرار است وزیرارشاد این هفته در صحن علنی مجلس به این سوال پاسخ دهد. چنانچه اکثریت نمایندگان پاسخ وزیر ارشاد را قانع‌کننده تشخیص ندهند، او سومین عضو کابینه خواهد بود که در کمتر از پنج‌ماهی که از تشکیل دولت یازدهم می‌گذرد، از مجلس اخطار می‌گیرد.

پیش‌تر علی طیب‌نیا و رضا فرجی‌دانا، وزرای اقتصاد و علوم از مجلس «کارت زرد» گرفته‌اند. دریافت سه اخطار از مجلس، استیضاح وزیر را در پی خواهد داشت. بر اساس گزارش «عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی»، از شروع فعالیت دولت یازدهم حسن روحانی و هیات دولت در ۹۶ روز ۱۴۲۹ بار تذکر گرفته‌اند. طی این مدت وزیران کابینه ۲۷۷ بار مخاطب پرسش‌های نمایندگان بوده‌اند.

تذکرات و سوال‌های پی‌در‌پی نمایندگان مجلس از وزرای دولت تدبیر، اگرچه با انتقاد حسن روحانی مواجه شده، اما تنها رئیس‌جمهور به این امر اعتراض نکرده‌است، بلکه اعتراض و انتقاد برخی از نمایندگان اصولگرا را نیز برانگیخته که آن را «تقابل مجلس با دولت» با انگیزه سیاسی و جناحی می‌خوانند.

غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، نهم دی‌ماه در گفت‌وگو با «ایسنا»، «رویکرد فعلی مجلس نسبت به دولت یازدهم» را «سختگیرانه» توصیف کرد و گفت که «افکار عمومی بوی نامهربانی از سوی مجلس نسبت به دولت استشمام می‌کنند.» او همچنین از«تماس‌های زیاد» شهروندان حوزه‌های انتخابیه‌اش با او و« ابراز نارضایتی از شیوه برخورد مجلس با دولت» خبر داد و دراین‌باره توضیح داد: «نظارت بدون حمایت یعنی مچ‌گیری و اذیت کردن و برای افکار عمومی این سوال پیش می‌آید که چرا نظارت مجلس بر دولت، در دوره گذشته وجود نداشت. البته افکار عمومی نمی‌گوید که نظارت مجلس تعطیل شود، بلکه با توجه به اینکه هنوز ابتدای راه دولت یازدهم است باید ملاحظاتی رعایت شود.» همچنین «ایسنا» به نقل از سید مهدی طباطبایی، عضو جامعه روحانیت مبارزنوشت: «همه مراقب باشند که انتقاد از دولت را به انتقام تبدیل نکنند.»

در این میان، اما غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در واکنش به انتقاد روحانی از تعداد زیاد سوالات در مجلس گفت که «همیشه همه رئیس‌جمهورها از کثرت سوالات از وزرا گله‌مند هستند و این نکته تنها اختصاص به آقای روحانی ندارد.» حدادعادل در گفت‌وگو با «ایرنا» از گله‌ای مشابه یاد کرد و گفت که «نمایندگان مجلس هم معتقد هستند که بسیاری از وزیران در عزل و نصب‌های خود کمترین اعتنایی به نظرات نمایندگان نمی‌کنند و سوالات نمایندگان از وزیران به نوعی واکنش متقابل آنان است.»

گلایه روحانی از مجلس