تعهد جدید در مسکن‌مهر، ممنوع
گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت راه‌وشهرسازی تصمیم گرفته برای سبک‌سازی مسیر انجام تعهدات دولت قبل در پروژه مسکن‌مهر، جلوی بروز تعهدات جدید در این پروژه را بگیرد.
آمار قطعی درج شده در سامانه مدیریت مسکن‌مهر درباره حجم واقعی واحدهای مسکونی‌مهر در دست ساخت و همچنین تعداد متقاضیان حائز شرایط که در قالب پیش‌خریدار، قرارداد رسمی با دولت برای دریافت این واحدها را دارند، تیم جدید در وزارت راه‌وشهرسازی را بر آن داشته، تکلیف ادامه ثبت‌نام در شهرهایی که میزان تقاضا با ظرفیت واگذاری مسکن‌مهر در آنها سربه‌سر شده است را روشن کند. در این خصوص، روزگذشته اولین بخشنامه وزارتی برای ۱۸ شهرجدید که در مجموع ۴۱۹ هزار واحد مسکونی‌مهر در آنها در حال ساخت است، صادر شد.
شهرهای جدید تنها محلی برای واگذاری مسکن‌مهر به متقاضیان ساکن کلانشهرها محسوب می‌شود و در دو سال اخیر تحت‌تاثیر افزایش شدید قیمت مسکن در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان و شیراز، واحدهای مسکونی‌مهر شهرهای‌جدید توجیه‌اقتصادی فوق‌العاده قابل‌توجهی پیدا کرد طوری که در این مدت، علاوه بر تکمیل سریع ظرفیت ثبت‌نام به واسطه هجوم متقاضی واجدشرایط، لیست دیگری تحت عنوان «افراد ذخیره» در کنار لیست ثبت‌نام قطعی، در سامانه مدیریت مسکن‌مهر شهرهای جدید شکل گرفت.

ماجرای لیست‌انتظار و افراد ‌ذخیره
سال91 دولت و مسوولان وقت وزارت راه‌وشهرسازی با دو هدف عمده، پرهیز کردند از اینکه به حجم سنگین تقاضای اضافی در مسکن‌مهر «نه» بگویند!
هدف اول از این عقب‌نشینی، برنامه‌ احتمالی برای شروع ساخت‌وساز جدید مسکن‌مهر بود که در قالب این احتمال، مقامات وزارت راه‌وشهرسازی در برنامه کاری خود، ادامه خط تولید مسکن‌مهر در دولت یازدهم را پیش‌بینی کرده بودند و تصور می‌کردند هر دولتی چه از بدنه دولت دهم و چه از جریان سیاسی مخالف آن دولت، روی کار بیاید ناگزیر خواهد بود از تامین قطعات جدید زمین‌99ساله و ساخت سری جدید این واحدها برای متقاضیان جامانده از طرح. به همین‌خاطر تیم قبلی وزارت راه‌وشهرسازی در آن زمان ترجیح دادند، برای متقاضیان جدید، لیست انتظار تدارک ببینند.
هدف دوم نیز پرهیز از دلسرد کردن موج تقاضای جدید در مسکن‌مهر آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری بود. به همین خاطر مسوولان مسکن‌مهر در فاصله تکمیل ظرفیت حقیقی ثبت‌نام مسکن‌مهر تا یکی دو ماه مانده به انتخابات خردادماه ریاست‌جمهوری، مسیر توسعه لیست «اسامی ذخیره» در ثبت‌نام‌های مسکن‌مهر شهرهای‌جدید را باز گذاشتند تا از یک‌سو اعتراض و ناملایمات از بابت عدم پوشش نیازها در بازار مسکن‌مهر به وجود نیاید و از سوی‌دیگر، بازتاب تکمیل‌ظرفیت، به داخل کلانشهرها از طریق افزایش یکباره تقاضای مسکن و رشد قیمت‌ها، رسوخ نکند.

جزئیات بخشنامه «توقف‌ ثبت‌نام»
مجموعه آنچه در دولت قبل، سبب شد طرح مسکن‌مهر به بار اضافی مجهز شود، از روز گذشته به مرحله توقف رسید.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید روز گذشته با ابلاغ یک بخشنامه به مدیران ۱۸ شهر جدید سراسر کشور، دستور ممنوعیت افزایش بار تعهدات دولت در طرح مسکن‌مهر را صادر کرد.
در این بخشنامه به شهرهای‌جدید دستور داده شده است: «اکیدا از هر گونه ثبت‌نام جدید از متقاضیان مسکن‌مهر خودداری شود.»
محسن نریمان معاون امور شهرهای جدید در وزارت راه‌وشهرسازی همچنین در بخشنامه ابلاغی، از حذف دسترسی مدیران شهرها به نرم‌افزار ثبت‌نام متقاضی در سامانه مسکن‌مهر خبر داده است تا حتی کمترین احتمال پیرامون اسم‌نویسی یا تشکیل پرونده برای متقاضیان نیز به صفر برسد. متن بخشنامه‌ای که دو روز پیش با امضای معاون وزیر راه‌وشهرسازی تنظیم شده و از روزگذشته در تابلوی اعلانات شهرهای جدید از جمله شهر جدید پرند برای اطلاع‌رسانی به مراجعه‌کننده‌های متقاضی مسکن‌مهر، نصب شده، به شرح زیر است: «احتراما با عنایت به سیاست‌های دولت محترم در زمینه اجرای مسکن‌مهر و محدودیت‌هایی که در رابطه با تامین منابع مالی و اجرای این پروژه‌ها وجود دارد و نیز با توجه به ضرورت ایجاد تعادل میان تعداد واحدهای در حال اجرا با تعداد متقاضیان ثبت‌نام شده، شایسته است از تاریخ ابلاغ این بخشنامه اکیدا از هر گونه ثبت‌نام متقاضیان در قالب دریافت پرونده و ثبت‌نام در سامانه خودداری شود. بدیهی است از تاریخ ابلاغ این بخشنامه دسترسی به ثبت‌نام متقاضیان در شهرهای‌جدید حذف خواهد گردید و منبعد هرگونه ثبت‌نام براساس شیوه‌نامه جدید که متعاقبا‌ توسط این شرکت تدوین و ابلاغ خواهد شد، امکان‌پذیر است.»
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اگر چه امکان ثبت‌نام جدید از متقاضیان مسکن‌مهر در شهرهای جدیدی همچون پرند یا پردیس، با توجه به پیش‌فروش ۱۰۰ درصد این واحد‌ها، تقریبا از ماه‌ها پیش مسدود شده و حتی در پرند از زمستان سال گذشته، توقف ثبت‌نام رسما اعلام شده بود، اما منظور از تدوین ضوابط جدید ثبت‌نام در بخشنامه جدید، این است که در صورت انصراف پیش‌خریداران به هر دلیل از ادامه راه و در نتیجه خالی‌شدن ظرفیت واگذاری واحدها، این امکان وجود خواهد داشت که دولت تحت ضوابط جدید، اقدام به ثبت‌نام دوباره از متقاضیان جدید کند.

پرند به پیشواز بخشنامه رفت
روزگذشته همزمان با اعلام جزئیات بخشنامه معاون وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر ممنوعیت ثبت‌نام و عضوگیری جدید در مسکن‌مهر شهرهای جدید، به «دنیای‌اقتصاد» خبر رسید: در پرند اسامی 10 هزار نفر از متقاضیان «لیست ذخیره»، از فهرست ثبت‌نامی‌ها در سامانه مسکن‌مهر حذف شده است.
این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که مدیران پرند همه واحدهای مسکن‌مهر را به نام پیش‌خریداران (ثبت‌نام کنندگان قطعی) جانمایی کرده‌اند و در واقع، هیچ آپارتمان اضافی برای پیش‌فروش به متقاضیان ذخیره‌ وجود ندارد که بخواهد به نام اسامی موجود در لیست ذخیره یا همان لیست انتظار دربیاید. در پرند حدود 99 هزار واحد مسکونی‌مهر در دست ساخت است، اما بیش از 115 هزار نفر متقاضی، برای این واحدها در سامانه اسم نوشته‌اند.
شرکت عمران شهر جدید پرند اواخر سال گذشته با ارسال پیامک به ثبت‌نام‌کننده‌های لیست ذخیره که آن زمان تعدادشان به بیش از 15 هزار نفر می‌رسید، از آنها خواسته بود با مراجعه به کارگزاری پرند، نسبت به انتخاب پروژه‌ها و واریز آورده‌نقدی اقدام کنند؛ اما از این جمعیت، حدود 10 هزار نفر تاکنون نه مراجعه‌ای داشته‌اند و نه اینکه مبلغی تحت عنوان آورده‌نقدی به حساب واریز کرده‌اند که به این ترتیب همان‌طور که پیش‌تر هم مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرده بودند، افرادی که در لیست ذخیره قرار دارند و پرداخت نقدی هم نداشته‌اند، جزو کسانی که دولت به آنها تعهد واگذاری مسکن‌مهر دارد، محسوب نمی‌شوند و پرند هم‌اکنون اسامی این افراد -که در واقع ریالی پرداختی نداشته‌اند و صرفا در لیست ذخیره بودند- را از سامانه حذف کرده است.

شانس بالای حذف‌شده‌ها
با این حال گفته می‌شود، در صورتی که دولت در ماه‌های آینده برنامه‌ای مشابه مسکن‌مهر برای طبقات اجتماعی -گروه‌های کم‌درآمد- داشته باشد، اسامی حذف شده از لیست ذخیره، در اولویت ثبت‌نام در طرح‌های جدید خواهند بود.
ابعاد یک تعهد سنگین
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، توقف ثبت‌نام جدید در مسکن‌مهر و همچنین پاکسازی لیست موجود از طریق حذف اسامی رزرو این امکان را برای مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی ایجاد خواهد کرد که به دور از فشار سنگین متقاضیان لیست ذخیره، نسبت به جبران تاخیرات به وجود آمده در واگذاری واحدها به سایر متقاضیان ثبت‌نام شده واجدشرایط قطعی، برنامه‌ریزی کنند.
در قالب طرح مسکن‌مهر، دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌ در کل نقاط شهری کشور شامل شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین شهرهای‌جدید تعریف شده که ۴۰۰ هزار واحد سهم شهرهای‌جدید، یک میلیون واحد سهم شهرهای بزرگ و مابقی سهم شهرهای کوچک است.
از کل این ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، تاکنون حدود یک میلیون واحد مسکونی افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است که سهم شهرهای جدید از افتتاح‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است. به این ترتیب، دولت یازدهم در مواجهه با تعهد دولت قبلی در این طرح، وظیفه دارد یک میلیون مسکن‌مهر ناتمام را حداکثر در دو سال اول فعالیت کاری خود -پایان۹۳- تکمیل کرده و به پیش‌خریدارانی که طبق قراردادهایشان باید تاکنون ساکن این آپارتمان‌ها می‌شدند، تحویل دهد!
در این میان، مسوولیت شهرهای‌جدید که سهم فوق‌العاده ناچیزی از افتتاح‌های دو سال اخیر در مسکن‌مهر داشتند، زیادتر است. گفته می‌شود در شهر جدید پرند روزانه بیش از یک هزار نفر از پیش‌خریداران بابت اطلاع از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی واحدهایشان به کارگزاری پرند مراجعه می‌کنند و در مقابل، تیم فنی ناظر بر پروژه‌ها در پرند، در حال آزمون راه‌های مختلف برای تامین سریع خدمات زیربنایی و هدایت پیمانکاران به تکمیل مراحل نازک‌کاری ساختمان‌های نیمه‌تمام است.

تعهد جدید در مسکن‌مهر، ممنوع