سه کشته در انفجار دو ماراتن شهر بوستون

عکس: ایسنا

بر اثر این انفجار بیش از یکصد نفر مجروح شده‌‌اند و عاملان این انفجار‌ها هنوز مشخص نیستند

گروه بین‌الملل- وقوع دو انفجار در نزدیکی خط پایان مسابقه دو ماراتن بوستون، دست‌کم سه کشته و بیش از یکصد مجروح به جا گذاشت. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که وسیله انفجاری در یک سطل زباله کار گذاشته شده بود. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که یکی از کشته‌شدگان، کودکی هشت ساله بوده است.

در پی وقوع انفجار، دوندگان زخمی را به چادرهایی منتقل کردند که برای کمک‌های اولیه پزشکی به شرکت‌کنندگان در ماراتن در نظر گرفته بودند. منابع پزشکی گزارش داده‌اند که تعدادی از زخمی‌های این حادثه دچار نقص عضو شده‌اند. انفجار سومی هم در کتابخانه جان اف کندی در چند کیلومتری محل واقعه روی داده است اما پلیس می‌گوید هنوز نمی‌داند آیا این انفجار با انفجارهای خط پایان مسابقه دو ماراتن ارتباطی داشته است یا نه. هر دو انفجار در نزدیکی خط پایان مسابقه روی داد، دو انفجار اول حدود دو ساعت بعد از آن روی داد که نفرات اول از خط پایان رد شده بودند. در ماراتن های بزرگ تا ساعت ها بعد از مشخص شدن نفرات اول، همچنان عده‌ای هستند که از خط پایان می‌گذرند و جمعیت هم برای تشویق آنها در کنار خط پایان حضور دارد. پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، این انفجارها را انفجاری‌هایی «بالقوه اقدامات تروریستی» توصیف کرده است.

در واکنش به این حوادث، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنرانی کوتاهی که ایراد کرد، عبارت «اقدام تروریستی» را به کار نبرد اما گفت که این انفجارها برنامه‌ریزی شده بودند. آن طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند عامل انفجارها بمب‌های دست سازی بودند که در ساخت آنها گلوله یا ساچمه‌های بلبرینگ به کار رفته بود. از ساچمه یا میخ برای افزایش تلفات انسانی بمب‌های دست ساز استفاده می‌شود زیرا پس از انفجار، این اجسام در اطراف پراکنده می‌شود و به تعداد بیشتری از حاضران در محل آسیب می‌رسانند.

یکی از ساکنان شهر بوستون در همین‌باره گفت که در نزدیکی میدان کاپلی در مرکز شهر بوستون بود که صدای مهیب دو انفجار را شنید.

او گفت: «در پیاده رو ایستاده بودم. بعد از انفجار پلیس سعی می‌کرد خیابان‌های موازی نیوبری و بویل استون را خالی کند تا ماشین‌های آمبولانس و پلیس به محل برسند. به مردم نمی‌گفتند که چه اتفاقی افتاده است.» یک دانشجوی دیگر ساکن بوستون هم گفت که چند دقیقه بعد از انفجار از دانشگاه خارج شد. او از بوی عجیبی در فضا صحبت کرد و از دودی که در هوا پراکنده شده بود. به گفته این شاهد عینی، هنگامی که او قصد داشته است دوباره به دانشگاه وارد شود، کیف‌های دانشجویان بازرسی شده است. او همچنین از وضعیت عصبی شهروندان صحبت کرد که در مترو به طرز مشکوکی به هم نگاه می‌کردند همزمان پلیس فدرال از شهروندان بوستون خواسته‌است که اگر شاهد رفتار مشکوکی بودند، آن را به پلیس گزارش دهند.

گزارش‌های خبرنگاران نیز حاکی از آن است که فضای شهر امنیتی است. او گفت: «تا به حال این تعداد پلیس را یک جا ندیده بودم. آنها از چهار خیابان دورتر از محل حادثه، خیابان‌ها را بسته بودند.

در واکنشی دیگر، فرماندار ایالت ماساچوست روز دوشنبه اعلام کرد که فردا (روز سه‌شنبه) شهر بوستون تعطیل نیست اما با این همه اضافه کرد که بهتر است افراد در خانه‌هایشان بمانند زیرا مناطق نزدیک به محل حادثه برای یک یا دو روز آینده در اختیار ماموران پلیس خواهند بود. مقام‌های شهر و همچنین مقامات دولت فدرال همچنین از مردم خواسته‌اند تا در دسته‌های بزرگ تجمع نکنند.

به دنبال وقوع این دو انفجار، در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک و واشنگتن - پایتخت - و همچنین لس‌آنجلس، تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود از مظنونی خبر دادند که شهروند عربستان سعودی است و پلیس از او در بیمارستان بازجویی می‌کند. در یک جلسه خبری که مقام‌های ایالت ماساچوست برگزار کردند، رییس پلیس بوستون و نماینده اف بی آی، گفتند که هیچ مظنونی ندارند، اما اعلام کردند که از عده‌ای مشغول بازجویی هستند. به گفته مقام‌های ایالتی، از روز سه شنبه -دیروز- افراد به طور اتفاقی در خیابان مورد بازجویی پلیس قرار می‌گیرند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده که از ۱۰ دقیقه بعد از وقوع حادثه در جریان آن قرار گرفته بود، در یک سخنرانی تلویزیونی شرکت و درباره این ماجرا صحبت کرد. او از طرف خود و همسرش از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرد و گفت که از نهادهای فدرال خواسته است تا در مورد این واقعه و کمک به قربانیان همه تدابیر لازم اتخاذ شود.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت که هنوز مشخص نیست که چه افرادی به این کار دست زده‌اند و دلیلشان چه بوده است. او به همین دلیل از مردم خواست تا «پیش داوری» نکنند.

رییس جمهوری ایالات‌متحده به مردم کشورش قول داد که دولت همه تلاش خود را برای یافتن مسببان این حادثه انجام می‌دهد تا آنها را مجازات کند.

به دنبال وقوع این دو انفجار، آسمان بوستون برای پرواز هواپیماها بسته شد، اما بعد از چند ساعت پروازها از سر گرفته شد.

سازمان هواپیمایی کشوری آمریکا هم گفت که پروازها به فرودگاه بوستون دوباره از سر گرفته می‌شود اما برای مدتی برفراز بوستون محدودیت‌های پروازی اعمال می‌شود.

علاوه بر ایالات متحده، در کشورهای دیگر هم انفجارهای بوستون زنگ‌های خطر را به صدا در آورده است.

برگزارکنندگان دوی ماراتن لندن- که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود- گفته‌اند که می‌خواهند تدابیر امنیتی این مسابقه و همچنین مراسم گرامیداشت مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین این کشور را بازبینی کنند. در برزیل هم، برگزارکنندگان المپیک ریودوژانیرو گفته‌اند که برای برگزاری مسابقه‌های المپیک تدابیر امنیتی را بیشتر رعایت می‌کنند.

ماراتن بوستون یکی از قدیمی‌ترین مسابقات ماراتن دنیا است که امسال یکصد و هفدهمین دوره آن برگزار شد. بیش از ۲۶ هزار نفر در ماراتن بوستون شرکت می‌کنند که تعداد زیادی از آنها از کشورهای دیگر به آمریکا آمده بودند. دوشنبه در ایالت ماساچوست - که شهر بوستون مرکز آن است- تعطیل رسمی بود.