ایسنا- یک شرکت داخلی قصد واردات دو مدل سانتافه و توسان را به بازار ایران دارد. تاکنون دو هزار خودرو ازرا و سوناتا وارد بازار ایران شده است و مدل هیوندای سانتافه که یک خودرو دودیفرانسیل شاسی‌بلند است، به ایران وارد خواهد شد.

سانتافه خودرو هفت‌نفره دارای موتور ۷/۲ لیتری شش‌سیلندر بنزینی است که با ۲۶ سوپاپ توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت را دارد و از یک گیربکس دستی پنج‌سرعته بهره می‌برد.

سانتافه همچنین با استفاده از این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷/۱۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز ۷/۱۱ ثانیه است.

شریعت، قائم‌مقام کرمان‌خودرو، گفته بود، هم اکنون برخی مدل‌های هیوندایی مانند سوناتا، اونته و ورنا را کرمان‌خودرو تولید و وارد می‌کند و برخی مدل‌ها مانند هیوندایی ازرا را شرکت نماینده پیشین هیوندایی در ایران وارد کرده است.

مدل هیوندایی ازرا با موتور ۳/۳لیتری که قیمت پایه آن در گمرگ ۱۸هزار دلار به ثبت رسیده، هم‌اکنون در مدل فول با قیمت بیش از ۴۰ میلیون تومان و در مدل استاندارد با قیمت بیش از ۳۵میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. این خودرو که در کلاس تویوتا کمری قرار دارد، در آمریکا ۲۷هزار دلار قیمت دارد. بنا بر اعلام گمرک، در سال گذشته تعداد ۳۰هزار و ۳۱۹ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شد که عمدتا در مارک‌های بی. ام. و، بنز، تویوتا و هیوندایی بوده‌اند. ارزش این میزان واردات خودرو در سال گذشته بالغ بر ۵۲۵میلیون و ۷۹۳هزار و ۶۹۵دلار برآورد شده است، در حالی که پیش‌بینی دولت چهار هزار میلیارد ریال بود.