پرسپولیس حذف شد

نگاه سوم- پرسپولیس نام فیلم انیمیشنی است. محصول ۲۰۰۷ کشور فرانسه، به کارگردانی مرجان ساتراپی و ونسان پارونو که براساس داستان مصور پرسپولیس ساخته شده است. این فیلم جایزه هیات‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۲۰۰۷ م را به اختصاص داد. فیلم ساتراپی در هیات یک اتوبیوگرانی به دوره‌ای چندساله از تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، اما نامش پرسپولیس است. انتخاب این عنوان شاید اشاره‌ای به دغدغه‌های به اصطلاح میهن‌پرستانه فیلمساز و اهمیت سرزمین و تمدن کهن ایران در نزد او باشد. حرف‌ها، کنایه‌ها و اشارات سیاسی در این فیلم کم نیست با این همه به هیچ روی نمی‌توان آن را یک اثر سیاسی قوی دانست.

داستان این فیلم خاطرات دختر چهارده‌ساله سرکشی است که پس از انقلاب ایران ناگهان خود را در تهران کاملا سنتی و مذهبی می‌یابد و او که نمی‌تواند با وضع موجود خود را تطبیق دهد توسط والدینش به وین فرستاده می‌شود.

چندی پیش خبری مبنی بر افتتاح جشنواره بانکوک با نمایش فیلم ضدایرانی «پرسپولیس» به نقل از خبرگزاری برناما منتشر شد که این اقدام برگزارکنندگان جشنواره بانکوک از سوی مقامات ایرانی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

چاتان کونجارا ناآیوتهایا، از مدیران ارشد جشنواره بانکوک و مدیر روابط عمومی بخش بین‌المللی اداره گردشگری تایلند در این ارتباط گفت: جشنواره بانکوک به خاطر روابط خوب دیپلماتیک تایلند و ایران با این درخواست موافقت کرده، هرچند ما از اینکه تماشاگران تایلندی نمی‌توانند این فیلم را ببینند متاسف هستیم.

کونجارا ناآیوتهایا در ادامه افزود: «پرسپولیس» فیلم جالب و به لحاظ هنری ارزشمند است، اما ما به این نتیجه رسیدیم که بهترین کار نمایش ندادن آن است.

اما خبر حذف این فیلم از جشنواره بانکوک در رسانه‌های مختلف جهانی بازتاب وسیعی را در برداشته است، آنچنان که یک ر‌وزنامه استرالیایی چاپ سیدنی نوشت: تایلند زیر فشار مقامات ایرانی به حذف انیمیشن پرسپولیس از این دوره از رقابت‌های بانکوک تن داد.

خبرگزاری رویتر نیز حذف فیلم «پرسپولیس» از این جشنواره را نتیجه تسلیم مقامات تایلند در برابر فشارهای دولت ایران دانسته و می‌نویسد: مقامات ایرانی برای توضیح در این باره در دسترس نبودند.

البته برخلاف نظر این خبرگزاری،‌ روزنامه بانکوک پست خبر خود را با این تیتر آغاز می‌کند که در پی درخواست مقامات ایرانی، فیلم «پرسپولیس» از جشنواره بانکوک حذف شد.

روزنامه میدل ایست چاپ قاهره نوشت:‌ مقامات سفارت ایران در تایلند این خبر را تایید کردند که به دلیل آنکه این انیمیشن سیاه و سفید «پرسپولیس» چهره‌ای منفی از ایران را به تصویر کشیده است از مقامات جشنواره بانکوک درخواست کرده‌اند تا این فیلم از جشنواره حذف شود.

همچنین یک مقام فرهنگی در سفارت ایران و بانکوک گفت:‌ به عقیده ما این فیلم تصویر منفی از کشور ما نمایش داده است.

روزنامه میدل ایست در پایان نوشت: این مقام ایرانی به نمایندگی از کشورش، از مقامات تایلند به خاطر اینکه آنها را درک کره و به درخواست آنها جواب مثبت داده است قدردانی کرد و گفت: ما در تلاشیم تا فیلم خوب دیگری که جوایز زیادی را در جشنواره‌های مختلف از آن خود کرده‌اند به این جشنواره معرفی کنیم.