پیشنهاد رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای استفاده از هواپیماهای آب‌پاش در آسمان پایتخت و نصب دستگاه‌های تهویه هوا واکنش اعتراضی برخی کارشناسان را به دنبال داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد محمدی‌زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی‌ها تهران، با بیان اینکه سیاست‌های چند روز گذشته دولت تاثیر محسوسی بر مدیریت آلودگی هوای تهران و کاهش آن داشت، از برنامه‌های دیگر دولت برای کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و افزود: یکی از این برنامه‌ها استفاده از هواپیماهای سمپاش برای پاشیدن آب در سطوحی از جو برای تغییر هوا و ایجاد باد در تهران است.

وی تصریح کرد: برنامه دیگر استفاده از دستگاه‌های فیلتراسیون هوا در برخی از مناطق تهران است که این موضوعات نیز در حال بررسی است.

اما درپی اعلام این برنامه، دکتر یوسف رشیدی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه در بحث هواشناسی نمی‌توان مقیاس اتمسفر را با مقیاس خانه مقایسه کرد، گفت: شاید بتوان در یک اتاق بسته هوا را از سمتی به سمت دیگر جابه‌جا کرد. اما با توجه به اینکه اتمسفر باز است نمی‌شود فشار را در یک طرف خاص هدایت کرد و عملا توزیع فشار و سرعت اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به مثالی در این خصوص اشاره و تاکید کرد: به عنوان مثال اگر فردی در یک فضای آزاد پشت موتور هواپیما بایستد فشار هوا موجب پرت شدن وی می‌شود، اما اگر همین فرد در فاصله ۱۰۰ متری هواپیما بایستد هیچ احساسی از فشار باد موتور هواپیما ندارد.

وی به مثال دیگری اشاره کرد و گفت: برای تولید بادی با سرعت دو متر بر ثانیه نیازمند صرف انرژی بسیار زیادی هستیم و این که قرار است این میزان انرژی از چه محلی تامین شود، خود سوالی است!

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: چنین بادی زمانی که در حالت طبیعی در اتمسفر می‌وزد فقط در یک نقطه اتفاق نمی‌افتد، بلکه حداقل تا ارتفاع هزار متری هوا را جابه‌جا می‌کند، لذا عملا اجرای چنین طرح‌هایی برای تهویه هوا امکانپذیر نیست.

آب هواپیماهای آب‌پاش پیش از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود

وی به موضوع آب‌پاشی به وسیله هواپیماهای آب‌پاش در تهران اشاره کرد و گفت: اگر باران مستمر داشته باشیم تا حدودی می‌توانیم ذرات معلق هوا را کاهش دهیم؛ اما همین باران مستمر حتی در کاهش منوکسیدکربن تاثیری ندارد، چرا که این آلاینده در آب حل نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هواپیماهای سم‌پاش در سطح چند ده متری زمین پرواز کرده و اقدام به سم‌پاشی می‌کنند به ایسنا گفت: دلیل اصلی این امر این است که آب پیش از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود؛ لذا اگر قرار باشد هواپیماهای سم پاش در ارتفاع بالا اقدام به ریزش آب کنند پیش از آنکه آب به سطح زمین برسد کلا تبخیر می‌شود، لذا نه تنها تاثیری در کاهش میزان آلاینده‌ها ندارد، بلکه در تغییر اینورژن نیز موثر نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تولید آلودگی هوا به صورت پیوسته است و با یک لحظه آب پاشی نمی‌توان به هیچ عنوان مشکل را حل کرد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در عین حال از مسوولان خواست به جای پیشنهاد چنین طرح‌هایی نسبت به کنترل منابع تولید آلاینده و استانداردسازی خودروها و سوخت توزیعی اقدام کنند؛ چرا که اقدامات پیشنهاد شده شاید به مورد اجرا گذاشته شود؛ اما قطعا هیچ‌گونه تاثیری در کاهش آلودگی هوای تهران نخواهد داشت.

‌٥هواپیمای آب‌پاش آماده شدند

باوجود این اعتراضات دیروز کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد و به گزارش ایسنا، در این جلسه که نمایندگانی از سازمان هواشناسی، هواپیمایی و جهادکشاورزی نیز حضور داشتند موضوع آب‌پاشی در تهران به‌وسیله هواپیماهای آب‌پاش نیز مطرح و اعلام شد که ۵ فروند هواپیمای تک موتوره سمپاش توسط وزارت جهاد کشاورزی در تهران برای این کار آماده شده‌اند که منتظر دریافت مجوز برای پرواز هستند.

از سوی دیگر موضوع تهویه هوای تهران نیز در این جلسه به بحث گذاشته و مقرر شد که این طرح به صورت آزمایشی در دانشگاه تهران اجرا و نتایج آن ارائه شود.

چه میزان آب قرار است پاشیده شود؟

در همین حال مهندس وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به مصوبات اخیر در خصوص کاهش آلودگی هوای پایتخت ضمن استقبال شهرداری تهران از هرگونه اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا به ایسنا گفت: در عین حال این سوال مطرح است که چه میزان آب قرار است با چند ده هزار هواپیما در تهران ۷۵۰ کیلومتر مربعی پاشیده شود؟

وی با اشاره به این که مصوبات اخیر نیازمند ارائه اطلاعات دقیق‌تری است، افزود: هنوز مشخص نیست چند سورتی پرواز قرار است برای آب پاشی تهران در روز انجام شود، از سوی دیگر با شرایط توپوگرافی و جوی تهران تاثیر این آب پاشی چه میزان است؟

وی با اشاره به این که بر اساس یکی از مصوبات قرار است ۱۰۰ دستگاه تهویه هوا در پایتخت نصب شود، گفت: هنوز نمی‌دانیم که این دستگاه‌های تهویه هوا جایی ساخته شده‌اند یا از طریق طرح جامعی قرار است ساخته شود؛ از سوی دیگر میزان قدرتی که این دستگاه‌ها دارند که می‌تواند با ایجاد باد میلیون‌ها تن آلودگی هوا را در ۲۵ روز پایداری جوی تهران جابه‌جا کند، چه میزان است؟

نماینده شهرداری تهران در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر آقایان حرف‌های علمی و مستند به آمار و ارقام دقیق و تخصصی بزنند، شاید پذیرش آن راحت‌تر باشد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی دو روزی صبر کنیم تا شرایط جوی و بادی که قرار است هوای تهران را پاک کند بوزد و این همه هزینه برای تجهیزات مورد مصوب صورت نگیرد؟

همچنین مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران و رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مصوبات اعلامی در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران نیز به ایسنا گفت: این مصوبات در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تصویب نشده و قطعا مرجع دیگری در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مصوبات اعلامی به جای تصمیم‌گیری کارشناسی، تصمیم‌گیری احساسی بوده است.

وی با تاکید بر این که باید مشکل را ریشه‌ای حل کنیم، افزود: یکی از دلایلی که این مصوبات و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی بروز می‌کند، عدم تعامل با مراکز کارشناسی و کم تحرکی سازمان حفاظت محیط زیست است.

ابلاغ بخشنامه دورکاری

همچنین در راستای یکی از تصمیم‌های دولت برای کاهش آلودگی پایتخت و خلوت‌سازی خیابان‌ها، استاندار تهران، بخشنامه تسریع در اجرای «دور کاری» را به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، در این بخشنامه با اشاره به مصوبه کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مبنی بر انجام فعالیت‌های بدون نیاز به حضور فیزیکی کارمندان آمده است: همه دستگاه‌های اجرایی استان مکلفند، فعالیت‌های مربوط به مشاغل عمومی و اختصاصی قابل انجام از طریق دور کاری را احصا و از این طریق انجام دهند. این بخشنامه می‌افزاید: همه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند برای هدایت و نظارت بر امور دور کاری، کارگروه اجرایی تشکیل دهند. براساس این بخشنامه، گزارش اجرای این مصوبه باید به‌صورت ماهانه به دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری اعلام شود. این بخشنامه می‌افزاید: در صورت عدم همکاری دستگاه‌های متبوع، مراتب جهت گزارش به ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود و مسوولیت ناشی از عدم اجرای مصوبه به عهده مدیران دستگاه خواهد بود.