شرط جدید برای صدور گواهی پایان کار ساختمان

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس، با تصویب موادی از طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی، شرایط تازه‌ای را برای صدور گواهی پایان کار ساختمان تعیین کردند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در ادامه بررسی طرح یک فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی، صدور گواهی پایان کار برای ساختمان‌ها توسط شهرداری‌ها یا سایر مراجع مربوط، منوط به رعایت ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های موضوع ماده ۱۸ این قانون (بر اساس آیین‌نامه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز) کردند. مشوق‌های مالی برای استفاده از تجهیزات کم‌مصرف

همچنین با تصویب نمایندگان، برای تشویق به استفاده از تجهیزات، مجموعه‌ها و فرآیندهایی با مصرف انرژی و آلودگی زیست‌محیطی کمتر برای مصرف‌کنندگان این تجهیزات از محل منابع مالی ماده ۸۰ این قانون و نیز اعتبارات پیش‌بینی شده در لوایح بودجه سنواتی، مشوق‌های مالی در نظر گرفتند. نمایندگان مجلس همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها، موسسات، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و دولتی و همچنین نیروی نظامی و انتظامی را موظف کردند تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را براساس بهترین الگوی مصرف سطوح انرژی‌بری خریداری کنند.

ممنوعیت فروش تجهیزات انرژی‌بر بدون برچسب انرژی

در ادامه نیز نمایندگان با رای موافق خود تصویب کردند که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است تمامی اقدامات لازم و پیش‌بینی تجهیزات مورد نیاز برای اجرای استانداردها و معیارهای برچسب مصرف انرژی تجهیزات و وسایل انرژی بر برقی را با همکاری وزارت نیرو در زمینه برق و حرارت و وزارت نفت در زمینه سوخت انجام دهد.

همچنین مصوب شد که توزیع و فروش تجهیزات انرژی بر فاقد برچسب مصرف انرژی ممنوع است و موسسه استاندارد و وزارت بازرگانی موظف به نظارت و برخورد با توزیع‌کنندگان و فروشندگان متخلف مطابق قانون خواهند بود.