جزئیات آخرین پرتفوی 8 شرکت بورسی

گروه بورس- صورت وضعیت پرتفوی ۸ شرکت سرمایه‌گذاری طی اردیبهشت ماه امسال منتشر شد. بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پرتفوی توسعه صنایع بهشهر، «وبیمه»، «ثمسکن»، «وصندوق»، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، «وتوسم»، «سفارس» و «وغدیر» برای عملکرد یک ماهه اردیبهشت ماه انتشار یافته است.

رشد ارزش بازار «وبشهر»

ارزش بازار توسعه صنایع بهشهر در پایان اردیبهشت ماه در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۱۹‌درصد افزایش داشته است. ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های پایان اردیبهشت «وبشهر» مبلغ ۷۰۹میلیارد و ۱۷۲میلیون ریال برآورد شده است. این در حالی است که توسعه صنایع بهشهر ماه گذشته سهام بسته‌بندی ایران را به مبلغ ۶میلیارد و ۷۹۶میلیون ریال تحصیل کرد. همچنین «وبشهر» سهم چین‌چین را با یک‌میلیارد و ۲۱میلیون ریال زیان واگذار کرد.

«و بیمه» ۲/۳۷میلیارد ریال زیان دید

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه ۵۸‌درصد از پرتفوی خود را در گروه انبوه‌سازی و املاک متمرکز کرده است. «وبیمه» در گروه انبوه‌سازی و املاک شاهد کاهش ۶۷۱میلیون ریالی ارزش بازار این گروه بود. «وبیمه» در ماه گذشته سهام شرکت‌های بانک کارآفرین، مخابرات، فولاد مبارکه، سایپا، گل‌گهر، حفاری شمال، مپنا، صدرا، بیمه البرز، لیزینگ صنعت و معدن، لیزینگ ایرانیان و گروه بهمن را تحصیل کرد. بهای تمام شده این تعداد سهام برابر ۳۱‌میلیارد و ۳۶۸میلیون ریال اعلام شده است. همچنین سهام شرکت‌های دارویی سبحان، کشتیرانی، سیمان سپاهان، سیمان تهران، رنا، پتروشیمی اراک، مپنا، صدرا و کابل شهید قندی از جمله سهامی هستند که «وبیمه»‌ به واگذاری آنها در ماه گذشته اقدام کرد. مبلغ واگذاری سهام یاد شده برابر ۳۷میلیارد و ۷۵۰میلیون ریال بود که از این بابت معادل ۳۷‌میلیارد و ۲۰۱میلیون ریال زیان دید. ارزش بازار پرتفوی «وبیمه» در پایان دوره گزارش شده نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد. ارزش بازار پایان دوره «وبیمه» برابر ۱۵۲میلیارد و ۶۹۹میلیون ریال بود. این شرکت مبلغ ۱۶۵میلیارد و ۵۱۶میلیون ریال به عنوان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است.

پرتفوی «ثمسکن» بدون تغییر ماند

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن ماه گذشته با کاهش ۵۴۰میلیون ریالی ارزش بازار پرتفوی خود مواجه شد. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «ثمسکن» در دوره یاد شده هیچ سهامی از پرتفوی خود خارج نکرد. از سوی دیگر سهم جدیدی را نیز به پرتفوی خود نیافزود.این شرکت معادل ۹۴‌درصد از پرتفوی خود را در گروه انبوه‌سازی املاک و مستغلات متمرکز کرده است. ارزش بازار پرتفوی «ثمسکن» در پایان دوره یک ماهه منتهی به اردیبهشت ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره ۹/۱۳درصد کاهش داشت. این شرکت در پرتفوی بورسی خود سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و سایپا را دارد که ارزش بازار این دو سهم در پایان اردیبهشت ماه معادل دومیلیارد و ۴۸۶میلیون ریال اعلام شد. در پرتفوی غیربورسی «ثمسکن» سهام ۳۴ شرکت وجود دارد که به برخی از آنها از جمله سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سرمایه‌گذاری مسکن آذربایجان، سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، پارس مسکن خزر، عمران و مسکن‌سازان ایران و ... می‌‌توان اشاره کرد.

خروج سهام چهار شرکت از پرتفوی «وصندوق»

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در اردیبهشت ماه سهام چهار شرکت بورسی را واگذار کرد. «وصندوق» در این دوره سهام شرکت‌های لوله‌سازی اهواز، سپرده‌گذاری بانکی، صنایع خاک چینی، دوده صنعتی پارس را به مبلغ ۸۲۳میلیارد و ۹۳۰میلیون ریال واگذار کرد. از این واگذاری معادل ۴۰۴میلیارد و ۷۴میلیون ریال سود شناسایی کرد.همچنین در دوره یاد شده تعداد ۵/۱۵‌میلیون سهم از سهام پارسیان را به بهای تمام شده هر سهم یک‌هزار ریال تحصیل کرد. ارزش بازار پرتفوی سهام «وصندوق» در همین دوره به ۶‌هزار و ۷۸۲میلیارد و ۴۱۸میلیون ریال رسید. این در حالی است که نسبت به ابتدای دوره ارزش بازار «وصندوق» معادل ۹/۱۵۹میلیارد ریال کاهش داشت. بیشترین میزان تمرکز «وصندوق» در سهام مواد و محصولات شیمیایی است که معادل ۳۰‌درصد از پرتفوی مزبور بدان اختصاص دارد. همچنین ارزش بازار پایان دوره «وصندوق» نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره نیز ۱۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. در پرتفوی این شرکت سهام پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی، گل‌گهر، پتروشیمی فن‌آوران، توسعه صنایع بهشهر،

ایران خودرو، بانک اقتصاد نوین، مارگارین تراکتورسازی، پارس خودرو، کابل شهید قندی و ... جای دارند.

سرمایه‌گذاری اعتبار ایران ۱۴/۱‌میلیارد ریال سود شناسایی کرد

شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران پرتفوی اردیبهشت ماه خود را در بازار منتشر کرد. «خعتبار» در گزارش پرتفوی خود اعلام کرده است که از واگذاری بخشی از سهام متعلق به پرتفوی خود معادل یک‌میلیارد و ۱۴۴میلیون ریال سود شناسایی کرده است. سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در ماه گذشته سهام بیمه البرز، هلدینگ غدیر، بانک کارآفرین، اتومبیل سایپا، معادن روی، پتروشیمی اصفهان، مپنا، کالسیمین، ایران ترانسفو، صدرا، گل‌گهر، بیمه آسیا و مالی و اعتباری سینا را فروخت. این سهام به مبلغ ۷/۱۸میلیارد ریال واگذار شد. از سوی دیگر سهام گروه بهمن، فولاد مبارکه، مخابرات، معادن و فلزات، اتومبیل سایپا، مپنا، ایران ترانسفو، پتروشیمی فن‌آوران، صدرا و گل‌گهر، حفاری شمال، بیمه آسیا و مالی و اعتباری سینا را تحصیل کرد. بهای تمام شده این تعداد سهام برابر ۲۳میلیارد و ۴۶۴میلیون ریال اعلام شده است.

ارزش بازار پرتفوی سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در پایان دوره نسبت به ابتدای دوره معادل ۴۸۸میلیون ریال کاهش داشت و ارزش بازار پرتفوی این شرکت به ۱۲۹میلیارد و ۴۷۶میلیون ریال رسید.

کاهش ارزش بازار «وتوسم»‌

ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های «وتوسم» در پایان اردیبهشت ماه مبلغ ۵۸میلیارد و ۴۷میلیون ریال کاهش یافت. این در حالی است که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌ در سهام «وتوسم» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن معادل ۲۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی مبلغ یک‌هزار و ۱۳۴میلیارد و ۳۱۲میلیون ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته است. بنابراین اطلاعات «وتوسم» اردیبهشت ماه امسال مبلغ ۲۴میلیارد و ۳۴۸میلیون ریال سود حاصل از واگذاری‌ها داشت که بیشترین سود را از فروش آذرآب کسب کرد. این در حالی است که «وتوسم» از فروش پتروشیمی خارک مبلغ ۳میلیارد و ۱۲۰میلیون ریال زیان کرد. همچنین «وتوسم» ماه گذشته برای تحصیل سهام جدید مبلغ ۸۹میلیارد و ۷۷۹میلیون ریال پرداخت کرد.

رشد پرتفوی «سفارس»

ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های بورسی سیمان فارس و خوزستان در ماه گذشته به مبلغ سه‌هزار و ۷۷۵میلیارد و ۸۲۱میلیون ریال رسید. «سفارس» ماه گذشته ۱۷ شرکت را در پرتفوی خود داشت که بر این اساس ارزش بازار پایان دوره این شرکت در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۳۶‌درصد افزایش داشت. «سفارس» با فروش مبلغ ۲۹۸میلیون ریال از سهام سیمان فارس نو در اردیبهشت ماه مبلغ ۱۷۱میلیون ریال سود کسب کرد. همچنین مبلغ سه‌میلیارد و ۳۵۲میلیون ریال برای خرید سهام جدید پرداخت کرد.

انتشار پرتفوی جدید «وغدیر»

سرمایه‌گذاری غدیر سهام سایپا را با سود فروخت. «وغدیر» ماه گذشته مبلغ ۵میلیارد و ۷۵۴میلیون ریال از سهام سایپا را با کسب ۱۹۵میلیون ریال سود واگذار کرد. این در حالی است که «وغدیر» برای خرید سهام توسعه صنایع بهشهر و مخابرات مبلغ ۵‌میلیارد و ۷۵۲میلیون ریال پرداخت کرد. سرمایه فولاد آلیاژی از مبلغ ۸۴۱میلیارد و ۲۳۲میلیون ریال به مبلغ یک‌هزار و ۹۱میلیارد و ۲۳۲میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد ۱۲میلیون و ۶۲۴هزار و ۸۲۵سهم از آهن و فولاد غدیر ایرانیان به مبلغ ۳۴میلیارد و ۲۸۱میلیون ریال به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طبق قرارداد با سازمان خصوصی‌سازی انتقال پیدا کرده است که در این رابطه اصلاحات لازم در پرتفوی به عمل آمده است. بنابر این اطلاعات سرمایه‌گذاری غدیر ماه گذشته سهام ۵۸ شرکت را در پرتفوی بورسی خود داشت که ارزش بازار سهام مزبور در پایان اردیبهشت ماه به دوهزار و ۳۵میلیارد و ۹۰۹میلیون ریال رسید.