سنا- ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌های دوره جدید اصول مقدماتی و تحلیلگری بازار سرمایه و معامله‌گر قراردادهای آتی از دیروز آغاز شد. اداره امور گواهی نامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: داوطلبان شرکت در این آزمون‌ها می توانند تا روز 27 فروردین ماه جاری با مراجعه به سایت اینترنتی http://reg.seo.ir ثبت‌نام کنند. بر این اساس پانزدهمین آزمون‌‌های اصول مقدماتی و تحلیلگری بورس اوراق بهادار و کالا و هفتمین آزمون معامله‌گر قراردادهای آتی روز هفتم خردادماه 89 برگزار می‌شود.
آزمون‌های اصول مقدماتی و تحلیلگری بورس اوراق بهادار و کالا در تهران و شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان و اهواز برگزار خواهد شد. ثبت‌نام در این آزمون از روز شنبه مورخ ۱۴/۰۱/۱۳۸۹ شروع و روز جمعه ۲۷/۰۱/۱۳۸۹ خاتمه می‌یابد، اما امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام تا تاریخ ۰۳/۰۲/۸۹ ادامه خواهد داشت.
در عین حال ثبت‌نام به صورت اینترنتی و شامل دو مرحله ورود اطلاعات و عملیات بانکی است که از طریق مراجعه به پایگاه الکترونیکی اداره امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای به نشانی http://reg.seo.ir انجام می‌شود. بر اساس این گزارش دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه از جمله مزایای حضور در این آزمون است، زیرا هم‌اکنون برای تصدی برخی از سمت‌ها در کارگزاری‌های فعال در بورس اوراق بهادار، بورس کالا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، داشتن یکی از گواهینامه‌های یاد شده لازم است. همچنین برخی مجوزهای فعالیت خاص به کارگزاری‌ها، منوط به استخدام و معرفی تعداد مشخصی از دارندگان گواهینامه‌های یاد شده توسط کارگزاری متقاضی است.
با توجه به اینکه براساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، کلیه نهادهای مالی اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های مادر (هلدینگ)، شرکت‌های تامین سرمایه، موسسات رتبه‌بندی، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، در آینده تصدی برخی از سمت‌ها در این نهادهای مالی و اعطای مجوز برخی از فعالیت‌ها به این نهادها، منوط به داشتن گواهینامه‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه یا استخدام تعداد کافی از دارندگان این گواهینامه‌ها خواهد بود.
از سوی دیگر، شرکت های کارگزاری برای انجام معاملات قراردادهای آتی، تنها باید از اشخاصی که دارای این مجوز هستند به عنوان نماینده خود استفاده کنند و در نهایت اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد، مدیریت، بانکداری و حقوق که در این آزمون موفق به کسب نمرات قابل قبولی شوند، به ترتیب نمرات اکتسابی با انجام مصاحبه در اولویت استخدام سازمان بورس و اوراق بهادار قرار خواهند‌ گرفت.
نحوه دریافت کارت
بنا بر این کارت شرکت در آزمون داوطلبان واجد شرایط از روز ‌شنبه مورخ 11/02/89 برای پرینت بر روی سایت اداره امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای به نشانی http://reg.seo.ir قرار خواهد‌گرفت.
شرکت‌کنندگان باید بدانند به همراه نداشتن کارت شرکت در آزمون و مدارک شناسایی معتبر عکس‌دار در جلسه آزمون، موجب محرومیت از شرکت در آزمون خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام سازمان بورس، آزمون‌ اصول مقدماتی بازار سرمایه اعم از بورس اوراق بهادار و بورس کالا در هفت حوزه تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرمان و اهواز و آزمون‌های تحلیلگری بازار سرمایه (اعم از بورس اوراق بهادار و بورس کالا) و همچنین آزمون معامله‌گر قراردادهای آتی فقط در حوزه تهران برگزار خواهد شد. آزمون‌های اصول مقدماتی و تحلیلگری به صورت همزمان راس ساعت ۹ صبح و آزمون معامله‌گر قراردادهای آتی راس ساعت ۱۵ عصر روز جمعه مورخ ۰۷/۰۳/۸۹ برگزار خواهد شد.
نشانی حوزه‌های آزمون نیز طی اطلاعیه جداگانه به زودی اعلام خواهد شد.
مدارک مورد نیاز برای حضور در آزمون
در عین حال برای متقاضیان حضور در آزمون اصول مقدماتی بازار سرمایه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در کلیه رشته‌ها الزامی است.(دانشجویان ترم آخر دوره کارشناسی که حداکثر تا دو ماه پس از تاریخ آزمون فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند).
برای شرکت‌کنندگان در آزمون تحلیلگری بازار سرمایه نیز داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در کلیه رشته‌ها و داشتن گواهی‌نامه اصول مقدماتی بازار سرمایه در بورس مربوطه الزام دارد. متقاضیان حضور در آزمون معامله‌گر قراردادهای آتی هم باید گواهی‌نامه اصول مقدماتی بازار سرمایه (اعم از بورس اوراق بهادار و بورس کالا) را دارا باشند.
هزینه ثبت‌نام
لازم به یادآوری است هزینه ثبت‌نام و شرکت در آزمون برای آزمون اصول مقدماتی بازار سرمایه و آزمون معامله‌‌گر قراردادهای آتی مبلغ ۱۵۰هزار ریال و برای آزمون تحلیلگری بازار سرمایه مبلغ ۲۵۰هزار ریال است. پرداخت هزینه ثبت‌نام از دو طریق امکان‌پذیر است. نحوه پرداخت هزینه ثبت‌نام در سایت مربوطه توضیح داده شده است.
در عین حال نحوه درج اطلاعیه‌های بعدی آزمون در پایگاه‌های الکترونیکی
۱ -http://reg.seo.ir
2 - www.seo.ir
۳ - www.sena.ir
منتشر می‌شود.
سازمان بورس در ادامه تذکرات مهمی را برای توجه بیشتر متقاضیان حضور در آزمون‌ها به شرح زیر اعلام کرد. برای افرادی که عکس پرسنلی آنان مطابق با نمونه اعلام شده در تارنمای اداره امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای نباشد، کارت شرکت در آزمون صادر نخواهد شد. نمونه و راهنمای الصاق عکس پرسنلی به پیوست فرم ثبت‌نام ارائه خواهد شد. استفاده از ماشین‌حساب‌های مالی و مهندسی در جلسه‌ آزمون ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود. هر داوطلب می‌تواند فقط از ماشین‌حساب معمولی استفاده کند. آزمون انتخاب و ثبت شده در فرم ثبت‌نام توسط داوطلب، قابل تغییر و ویرایش نیست. به داوطلبان توصیه می‌شود که در انتخاب آزمون به هنگام ثبت‌نام، دقت کافی داشته باشند. پس از اعلام نتایج آزمون، کلیه قبول‌شدگان ملزم هستند که نسخه‌ از مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی و برابر اصل شده) خود را حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ آزمون به سازمان بورس ارائه کنند، در غیر این‌صورت، قبولی آنان مورد پذیرش قرار نخواهد‌گرفت. نحوه ارسال مدرک تحصیلی به هنگام اعلام نتایج به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.