زیبا و هجومی بازی می‌کنیم

سرمربی جدید تیم فوتبال پرسپولیس تهران با بیان اینکه می‌داند تماشاگران این تیم تنها قهرمانی می‌خواهند، از انگیزه بالایش برای موفقیت در پرسپولیس سخن گفت و افزود: برای رسیدن به این هدف، بازی‌های زیبا و هجومی را به نمایش خواهیم گذاشت.

زلاتکو کرانچار که سه‌شنبه شب به‌طور رسمی هدایت سرخپوشان را برعهده گرفت، در گفت‌وگو با مهر، ضمن بیان این مطلب افزود: می‌دانم هواداران تیم فوتبال پرسپولیس به غیر از قهرمانی انتظار دیگری از این تیم ندارند و به همین دلیل تمام تلاشم را انجام خواهم داد تا ضمن ارائه زیباترین و هجومی‌ترین بازی‌ها به همراه این تیم، نتایج لازم را برای موفقیت هم کسب کنیم. وی در مورد شناختش از تیم فوتبال پرسپولیس افزود: وقتی به من پیشنهاد هدایت این تیم داده شد، در مورد این تیم تحقیق کردم و متوجه شدم این تیم، یکی از بزرگترین و معروفترین تیم‌های آسیا است که این یکی از دلایلی که سرمربیگری این تیم را قبول کردم، همین مساله بود.

سرمربی جدید تیم فوتبال پرسپولیس اضافه کرد: همچنین شنیده‌ام در زمان مسابقات این تیم، ورزشگاه معروف آزادی پر از تماشاگر می‌شود، من علاقه داشتم در چنین تیمی فعالیت کنم و سعی می‌کنم، تیمی را به میدان بفرستم که با بازی زیبای خود، تماشاگران پرتعداد و علاقمند این تیم را خوشحال کند.

کرانچار که خبرگزاری‌های ایرانی از او با نام «کرانکار» یاد می‌کنند، در پایان گفت: هدف من این است که پرسپولیس در مسابقات داخلی، بهترین و هجومی‌ترین بازی‌ها را از خود ارائه دهد تا همه از عملکردش لذت ببرند.

اما بشنوید از سوابق این مربی کروات که سایت گل آن را منتشر کرده است: زلاتکو کرانچار در ۱۵ نوامبر ۱۹۵۶ در شهر زاگرب به دنیا آمد و مانند بسیاری دیگر از مردم شهر از کودکی طرفدار دینامو زاگرب شد. کرانچار در سال ۱۹۶۶ در سن ۱۰ سالگی به تیم دینامو زاگرب پیوست و تا سال ۱۹۸۳ در این تیم باقی ماند. او که ۲۶۱ بار در خط حمله تیم بزرگسالان دینامو بازی کرد و با ۹۸ گل زده، آمار گل‌زنی خوبی از خود به جا گذاشت.

کرانچار در ۲۸ سالگی از دینامو جدا شد و به اتریش رفت تا در راپید وین بازی کند. مرد کروات شش سال در این تیم بازی کرد و در ۲۰۱ بازی، ۱۰۶گل به ثمر رساند؛ یعنی در هر بازی بیش از نیم گل برای تیم اتریشی زد. کرانچار سپس به تیم کوچک سن پولتن پیوست و پس از دو ماه بازی برای این تیم و زدن دو گل در ۱۲مسابقه، در سن ۳۴ سالگی دوران بازی خود را به پایان رساند.

کرانچار در دوران حضور در دینامو زاگرب یازده بازی با پیراهن تیم ملی یوگسلاوی انجام داد و ۳ گل هم به ثمر رساند. او در آخرین سال دوران بازی‌اش، در تیم ملی کرواسی - که تازه استقلال یافته بود - دو بار بازی کرد و یک گل زد. اولین بازی ملی تاریخ فوتبال کرواسی در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۰ و مقابل آمریکا انجام شد و کرانچار با بستن بازوبند در آن مسابقه تبدیل به اولین کاپیتان تاریخ تیم ملی کرواسی شد.

کرانچار تنها دو سال بعد از کناره‌گیری از میادین وارد دنیای مربیگری شد، جایی که حرکات مداومش در کنار زمین و اشاره‌های بی‌پایانش خطاب به بازیکنان از او چهره‌ای خاص می‌ساخت. او دو فصل هدایت تیم سگستا را به عهده داشت. سپس در سال ۹۴ هدایت تیم کرواشا زاگرب را به عهده گرفت و در همان فصل نخست آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت. کرانچار در سال ۹۶ به اتریش باز گشت و این بار هدایت تیم لینز را در دست گرفت. یک سال بعد، او بار دیگر به کشورش رفت و در عرض یک سال مربی اسلاون بلوپو، سگستا و ساموبور شد. کرانچار در سال ۱۹۹۸ برای بار دوم مربی کرواشا زاگرب شد و آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت و تیمش را با برد مقابل سلتیک به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رساند، جایی که با وجود قرار گرفتن در جایگاه دوم جدول و بالاتر از پورتو و آژاکس، به دلیل آن که امتیازشان کمتر از دیگر تیم‌های دوم بود، نتوانستند به مرحله بعدی راه یابند.

کرانچار سپس از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ هدایت المصری مصر، مورا اسلوونی و ان‌کی زاگرب، اچ‌ان‌کی ریکا و دوباره ان‌کی زاگرب کرواسی را به دست گرفت و در این میان یک قهرمانی لیگ را با ان‌کی زاگرب کسب کرد. کرانچار پس از ناکامی کرواسی در یورو ۲۰۰۴ مربی تیم ملی شد و دو سال در این سمت باقی ماند. تیم او در پانزده دیدار مقدماتی جام جهانی نتایج خوبی گرفت و موفق به صعود شد، اما در مرحله گروهی جام جهانی با تساوی مقابل ژاپن و استرالیا و شکست رویاروی برزیل از دور رقابت‌ها کنار رفت. به دنبال افزایش انتقادات از عملکرد کرانچار، فدراسیون فوتبال کرواسی تصمیم گرفت قرارداد او را تمدید نکند.

کرانچار یک سال پس از جدایی از تیم ملی، مربی کرواشا سسوسته شد و کمی بعد به الشعب امارات رفت، جایی که بر سر انتخاب بازیکنان با هیات‌مدیره اختلاف نظر پیدا کرد و اخراج شد. کرانچار در سال ۲۰۰۹ مدتی کوتاه را در کرواشا سسوسته گذراند و سپس قراردادی دو ساله با تیم دونایسکا استردا اسلواکی امضا کرد که در دسته اول فوتبال این کشور حضور داشت، اما او کمی بعد از این تیم جدا شد و راهی ایران شد تا هدایت پرسپولیس را به عهده بگیرد.

سختی های زیادی تحمل کردیم!

از سوی دیگر مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: دلیل انتخاب کرانچار، کارنامه این مربی بود. عباس انصاری‌فرد در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: با گزینه‌های زیادی صحبت کردیم و در مرحله آخر به جز بلوخین و کرانچار و دو گزینه دیگر مذاکره کردیم و با توجه به شرایط کرانچار با این مربی به توافق رسیدیم. سختی‌های زیادی را تحمل و سعی کردیم روی گزینه‌ها با توجه به شرایط پرسپولیس بیشتر فکر کنیم تا با گزینه‌ای چون کرانچار که کارنامه قابل‌قبولی دارد، مواجه شدیم و با وی به توافق رسیدیم.

مدیرعامل پرسپولیس تاکید کرد: قصد بازی کردن با اسم‌ها را نداشتیم و فقط می‌خواستیم مربی‌ای به پرسپولیس بیاید که در شان باشگاه، هواداران و بازیکنان باشد و خوشحال هستم که با کمک هیات مدیره و کمیته فنی به هدف خود رسیدیم.

انصاری فرد اظهار داشت: قرارداد اولیه با کرانچار بسته شده و او فردا(امروز) وارد ایران می‌شود تا تمرینات پرسپولیس را زیر نظر بگیرد. کرانچار سرمربی تیمی بوده که برانکو در آن دستیار بوده است.وی خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم بتوانیم با این انتخاب نزد هواداران سرافراز باشیم تا خستگی چند وقت را از تن تمام مسوولان برداریم. خوشبختانه شرایط قرارداد مالی این مربی نیز خوب است و او از فوتبال ایران و حتی پرسپولیس شناخت دارد. پس از انتخاب سرمربی پرسپولیس خیالم راحت شد، اما حرف‌های زیادی مانده که به عنوان درددل باید به هواداران بگویم. سعی می‌کنم پس از اینکه امکانات لازم را برای کرانچار فراهم کردیم، در مقابل مردم این موارد را بگویم.

کرانچار مشکل منشوری دارد!

سایت گل گزارش داده است: آخرین حضور کرانچار به عنوان سرمربی مربوط می‌شود به حضور در تیم استرادا که بعد از شش هفته منجر به جدایی این مربی شد و مساله حاشیه‌ای پیرامونش باعث شد که مدت زیادی مطبوعات کرواسی درباره این موضوع بنویسند.

ژیداک، ورزشی نویس معروف کشور کرواسی و دوست نزدیک کرانچار معتقد است این مشکل که منجر به بستری شدن کرانچار در بیمارستان شده بود، مدتی است که مرتفع شده و او در حال حاضر بابت آن موضوع مشکل خاصی ندارد.

گویا مشکلی که کرانچار با آن دست به گریبان بوده، در فصل جاری لیگ برتر، باعث محرومیت دو نفر از بازیکنان شده و آنها به همین دلیل لیگ یک را برای ادامه فوتبالشان انتخاب کرده‌اند.

کرانچار که از مربیان محبوب کشور کرواسی در میان مردم و مطبوعات است، روز پنج‌شنبه به ایران خواهد آمد و باید منتظر ماند و دید که می‌تواند در میان مردم و مطبوعات و منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران هم، مربی مقبولی باشد یا خیر. البته سایت گل ترجیح داده که از مشکل این سرمربی کروات نامی نبرد، اما خیلی راحت با یک جستجو ساده اینترنتی می‌توان دریافت که او یک دائم الخمر بوده است!