... سقوطی دیگر
تصاویری از محل سقوط(اطراف قزوین) و باقیمانده هواپیمای پرواز 7908 که قرار بود به ارمنستان برود- عکس‌ها: AFP.

سقوط زنجیره‌ای توپولف‌ها
در سقوط هواپیمای توپولف ساخت روسیه 168 مسافر پرواز تهران - ایروان جان خود را از دست دادند
اعضای تیم نوجوانان جودو ایران در جمع کشته‌شدگان سقوط هواپیما بودند
احمدی‌نژاد وزیر راه را مامور بررسی حادثه کرد.
دنیای اقتصاد- یک فروند هواپیمای مسافری از نوع توپولف شرکت کاسپین به شماره پرواز ۷۹۰۸ که با ۱۶۸سرنشین و خدمه از تهران عازم ایروان در ارمنستان بود، ۱۶ دقیقه پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی در ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه دچار سانحه شد و در۱۵ کیلومتری قزوین در اراضی کشاورزی روستای جنت آباد در استان قزوین سقوط کرد و پس از انهدام به صورت کامل تکه تکه شد. به گزارش خبرگزاری‌‌ها از محل سقوط هواپیما، شدت حادثه به حدی بوده که شعله‌‌های آتش تا شعاع ۵۰۰ متری محل حادثه و زمین‌‌های اطراف را دچار حریق کرد.
حسین بهدادپور مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی قزوین در این رابطه از مهار آتش سوزی ایجاد شده در محل وقوع حادثه سقوط هواپیما خبر داد وگفت: در همان دقایق اولیه اعلام موضوع این سازمان با 12 دستگاه خودرو آتش نشان و 45 نیرو در محل حادثه حاضر شدیم، اما عملا عملیات امداد و نجات منتفی بود زیرا کلیه سرنشینان این پرواز کشته شده بودند.
وی خاطرنشان کرد: هواپیما کاملا متلاشی شده و قطعات آن در کیلومترها از مسیر پراکنده شده بود به همین علت آتش سوزی گسترده و پراکنده در منطقه بود که با تلاش‌های صورت گرفته چندین قطعه یک کیلومتر در یک کیلومتر توسط آتش‌نشانی اطفای حریق شد.
براساس این گزارش، به سبب سقوط مستقیم و برخورد با زمین، تمام سرنشینان این هواپیما کشته شدند. به گفته جعفری‌نسب، فرمانده نیروی انتظامی‌‌‌استان قزوین، هواپیمای توپولف به طور کامل منهدم شده و جنازه‌ها نیز متلاشی و نابود شدند.همچنین رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر استان قزوین نیز گفت که برای پاکسازی اجساد هواپیمای توپولف به چندین ساعت زمان احتیاج است و نیروهای امدادی هلال احمر و انتظامی‌‌‌برای پاکسازی محل سقوط هواپیمای توپولف تا فاصله 3 کیلومتری محل حادثه را تحت پوشش قرار دادند. وی افزود: نیروهای انتظامی‌‌‌برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای توپولف شرکت کاسپین، مردمی ‌‌‌را که جهت کمک به این حادثه حضور پیدا کرده‌ بودند از محل سانحه خارج کرد.
هواپیما سالم بود
درپی سقوط این هواپیمای توپولف ، مدیرکل فرودگاه امام خمینی(ره) اعلام کرد که هواپیما در سلامت کامل پرواز کرده است. رضا قدیمی‌‌‌گفت: همه بررسی‌های لازم و فنی قبل از پرواز، انجام گرفته و هیچ مشکلی از طرف فرودگاه نبوده است.
وی با تاکید مجدد بر اینکه همه بررسی‌ها توسط کادر فنی قبل از انجام پرواز صورت گرفته و هواپیما بدون هیچ نقص فنی و در سلامت کامل پرواز کرده است، خاطرنشان کرد: هواپیما ۱۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام در ۷۰ مایلی تهران دچار سانحه شده و سقوط کرده است. وی در پاسخ به اینکه آیا علت سانحه انفجار بوده است؟ گفت: علت بروز این حادثه هنوز مشخص نیست و توسط تیم مربوطه سازمان هواپیمایی در حال بررسی است. البته خبرگزاری فارس گزارش کرده که هواپیما قبل از سقوط دچار آتش‌سوزی شده و در نهایت در هوا منفجر شده است.
اعضای تیم نوجوانان جودو ایران در جمع کشته شدگان سقوط هواپیما
این گزارش می‌‌‌افزاید؛ اعضای تیم نوجوانان جودوی ایران اعزامی‌‌‌ به تورنمنت جودو و اردوی مشترک ایروان نیز در سقوط این هواپیما کشته شدند. این تیم خود را برای جام جهانی مجارستان آماده می‌‌‌کرد.اسامی‌‌‌این ورزشکاران به شرح زیر است: علی بهرامی(سرمربی)، علی امیری(نماینده حراست)، علی محدث(مربی)، وحید ابراهیمی، ایمان زینی وند، حسین بنا، سعید رسولی، مصطفی صباغی، عیسی باقرپور، مسیب عزیزالهی و علی رضا لشگری.
در همین حال سرپرست پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: تلاش‌ها برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای توپولوف سقوط کرده، آغاز شد. سرهنگ حسین ایازنیا افزود: در حال حاضر نیروهای امنیتی و انتظامی ‌‌‌دسترسی به محدوده سقوط هواپیما را محدود کرده‌اند تا جعبه سیاه هواپیما پیدا شود. سرهنگ ایازنیا گفت:‌ پس از بررسی جعبه سیاه هواپیما، علت اصلی حادثه سقوط هواپیما مشخص خواهد شد.
از سوی دیگر معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر داد که گروهی از سوی معاونت بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در محل حضور پیدا کردند تا به بررسی نحوه برخورد، میزان شتاب سقوط و ... با دستگاه‌های ویژه این کار بپردازند.
1610 نفر در سوانح هوایی ایران کشته شده‌اند
با احتساب ۱۶۸ سرنشین کشته شده در پرواز شماره ۷۹۰۸ کاسپین که دیروز در استان قزوین سقوط کرد و بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی ایران ۱۶۱۰ نفر تا کنون بر اثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار ارائه شده توسط شبکه ایمنی هوانوردی ایران پیش از این سقوط یکهزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده است که بین ۵۰ تا ۷۰ سانحه آن مرگبار بوده‌اند و از این میان ۴۰ حادثه هوایی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده است.
پیام تسلیت احمدی‌نژاد
رییس جمهور در پی سقوط هواپیمای مسافربری مسیر
تهران- ایروان، پیام تسلیتی صادر کرد و به وزیر راه و مسوولان ذی ربط دستور داد در اسرع وقت علل وقوع این حادثه را بررسی و گزارش آن را اعلام نمایند. در این پیام آمده است: سانحه تلخ و دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری و درگذشت جمعی از هموطنان گرامی‌ ‌‌موجب تاثر شدید و اندوه فراوان شد. این حادثه جانسوز را به محضر بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا الفدا، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و خانواده محترم درگذشتگان و عموم مردم کشورمان تسلیت می‌‌‌گویم. به وزیر محترم راه و سایر مسوولان ذی‌ربط ماموریت داده می‌‌‌شود در اسرع وقت علل وقوع این حادثه را دقیقا بررسی و گزارش لازم را به اینجانب و ملت شریف ایران اعلام نمایند. از خداوند متعال برای کلیه بازماندگان صبر جمیل و برای جانباختگان علو درجات و رحمت و مغفرت الهی مسالت می‌‌‌کنم.
پیام تسلیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی با 168 سرنشین پیام تسلیتی صادر کرد.
به گزارش ایسنا، در پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده است: انالله و انا الیه راجعون
سانحه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری که منجر به کشته شدن جمعی از هموطنان عزیزمان شد، موجب تاسف و تالم عمیق گردید. اینجانب مصیبت وارده را به خانواده‌ها و بازماندگان محترم عزیزان جان‌باخته تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای از دست‌رفتگان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌نمایم. امیدوارم مسوولان مربوطه با بررسی علل سقوط این هواپیما و به کارگیری تمام توان از بروز حوادث مشابه جلوگیری به عمل آورند.
عکس: خبرگزاری ایسنا