آخرین وضعیت مهدی هاشمی به روایت وکیلش

علیزاده طباطبایی: مهدی ممنوع‌الملاقات و در سلول انفرادی است

وضعیت پرونده را روزانه به آیت‌الله هاشمی گزارش می‌دهم

دنیای اقتصاد - وکیل مهدی هاشمی در واکنش به شایعه خروج موکلش از زندان برای ملاقات با خانواده می‌گوید که مهدی هاشمی رفسنجانی همچنان در زندان انفرادی و ممنوع‌الملاقات است و طی ۱۵ روز بازداشت، ۱۱ ساعت بازجویی شده است. مهدی هاشمی، دومین پسر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از ۳ سال، دوم مهرماه به کشور بازگشت و بعد از تسلیم ابلاغیه دادستانی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای حضور در دادسرای شهید مقدس، تحت تدابیر امنیتی راهی منزل پدری شد و پس از آنکه سوم مهرماه به دادسرای شهید مقدس تهران مراجعه کرد، بعد از انجام سه ساعت بازجویی از سوی بازپرس پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر با قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد.بازداشت مهدی هاشمی دو روز پس از بازداشت خواهرش، فائزه هاشمی صورت گرفت که اول مهرماه برای سپری کردن دوره محکومیت شش ماهه خود به زندان اوین رفت. اما اکنون که بیش از دو هفته از بازداشت مهدی هاشمی برای انجام تحقیقات می‌‌گذرد، سیدمحمود علیزاده طباطبایی با ابراز بی‌اطلاعی از ماهیت عنوان اتهامی مهدی هاشمی، آخرین وضعیت موکلش را تشریح کرد و به خبرگزاری فارس گفت: از روزی که مهدی بازداشت شده، هیچ کس او را ندیده است و تا این لحظه مهدی هاشمی هیچ ملاقاتی نداشته است. رییس سازمان زندان‌ها البته در واکنش به این موضوع به خبرگزاری فارس گفت: مجوز ملاقات در حوزه اختیار ما نیست و دادستان باید نظر بدهد. وی افزود: تاکنون هیچ درخواستی برای در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای ملاقات مهدی با خانواده‌اش نداشته‌ایم و هیچ تسهیلاتی هم برای ما در نظر گرفته نشده است و خروج مهدی از زندان برای ملاقات شایعه است. وی ادامه داد: ممکن است دادستان تهران دستور دهد به هر دلیلی متهم از زندان خارج و به جای دیگری منتقل شود، اما تا این لحظه هیچ موضوعی در زمینه خروج مهدی هاشمی از زندان اوین از سوی دادستانی به ما اعلام نشده است.

عفت مرعشی به اوین رفت

این در حالی است که وکیل مهدی هاشمی می‌گوید: روز پنج‌شنبه شنیدیم که به زندانیان امنیتی اجازه ملاقات می‌دهند، به اتفاق خانم مرعشی (مادر مهدی هاشمی) و فاطمه و یاسر رفتیم اوین و ۲ ساعت هم منتظر ماندیم، اما اجازه ملاقات ندادند.

پایان هفته دوم تحقیقات

علیزاده طباطبایی افزود: الان هفته دوم تحقیقات تمام شده و ما همچنان منتظریم که اعلام کنند تحقیقات به صورت کامل تمام شده است. وی تصریح کرد: با وجود مراجعات مکرر به دادسرای امنیت، پاسخی به ما نمی‌دهند و با ما هم مانند دیگران برخورد می‌کنند و هیچ فرقی با دیگران نداریم.

اعتراض به رویه دادستانی

وکیل مهدی هاشمی با بیان اینکه به روند قضایی پرونده موکلش معترض است، اظهار کرد: روند دادستانی اینگونه است که در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم را ممنوع‌الملاقات می‌کنند؛ اما این رویه مبنای قانونی ندارد. وی افزود: آنچه در تبصره ماده ۱۲۸ آمده، عدم حضور وکیل آن هم با اجازه دادگاه است؛ نه دادسرا اما درباره مهدی خلاف این رویه طی شده و نمی‌دانیم تحقیقات، در چه مرحله‌ای است. وی اضافه کرد: تصمیمات قضایی باید ابلاغ شود و برای بازداشت موقت نیز باید بر اساس ادله، قرار بازداشت صادر و به متهم و وکیل او ابلاغ شود. وی اضافه کرد:هر تصمیم قضایی در مرحله بازپرسی قابل اعتراض است اما الان اطلاع نداریم برای مهدی قراری صادر شده، اگر صادر شده به او ابلاغ شده و در صورت ابلاغ، آیا به آن اعتراض کرده است یا نه؟

گزارش روزانه به آیت‌الله

وی تاکید کرد: مرتب با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و تماس دارم و وضعیت پرونده مهدی هاشمی را روزانه به ایشان گزارش می‌دهم. علیزاده طباطبایی با اشاره به خبر برخی سایت‌ها درباره «ابراز رضایت خانواده هاشمی رفسنجانی از نحوه برخورد دستگاه قضا با مهدی و فائزه هاشمی» گفت: آقای هاشمی گفتند انتظار داریم با مهدی طبق قانون رفتار کنند و اگر دیدیم روال غیرقانونی طی می‌شود، حتما عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

واکنش آیت‌الله به بازداشت فرزندانش

در همین راستا اخیرا آیت‌الله هاشمی نیز در گفت‌وگویی درباره بازداشت فرزندانش گفته بود: واقعا هیچ فرقی ندارد و اجرای قانون باید برای همه باشد و من به آن راضی هستم. نمی‌خواهم وضع خاصی برای بچه‌های خودم در مقابل دیگران درست کنم. فائزه ۶ماه محکوم شده بود، گرچه من روی حکمش اشکال داشتم اما بالاخره محکوم شد و بایست می‌رفت، دوره‌اش را می‌گذراند. خودش را برای زندان آماده کرده بود که هر وقت خبر کنند، برود. مهدی هم اکنون در اختیارشان است و من هم هیچ مساله‌ای ندارم. جز اینکه قانون اجرا شود. اگر احساس کنم که بی‌قانونی رفتار می‌شود، اقدام می‌کنم.