اختصاص6 میلیارد ریال به معادن مس تکنار

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: با موافقت وزارت صنایع و معادن و با مشارکت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن کشور، شش میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مجتمع معادن مس تکنار اختصاص یافت.

سید مرتضی مجتبی‌زاده با اعلام این مطلب افزود: اعتبار یاد شده در قالب بیمه‌نامه اعتباری برای تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز اولین کارخانه فرآوری کانی‌های مس و فلزات همراه شرق کشور در بردسکن اختصاص یافته است.

وی، فعالیت در حال تولید این کارخانه را از جمله عوامل اختصاص این اعتبار دانست و در توضیح چگونگی اختصاص این تسهیلات گفت: این امر پس از تهیه و ارائه طرح توجیهی خرید ماشین آلات سنگین به وزارت صنایع و معادن و بازدید کارشناسان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن کشور از معدن مس تکنار و انجام بررسی‌های فنی و اقتصادی محقق شده است.

مجتبی‌زاده اختصاص این میزان اعتبار را در تسریع روند توسعه و افزایش تولید کنسانتره مس در این واحد معدنی بسیار مهم و مثبت ارزیابی کرد و ضمن تشریح برخی از جزئیات این طرح اظهار کرد: ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانه که در طرح یاد شده به آنها اشاره شده، شامل لودر و بیل مکانیکی زنجیری مجهز به پیکور هستند که برای استخراج و حمل سنگ معدن کاربردی ضروری دارد.

وی از شرکت مجتمع معادن مس تکنار (سهامی عام) که در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی فعالیت می‌کنند، به عنوان بزرگترین شرکت معدنی در این منطقه یاد کرد و در خصوص نقش حقوقی بیمه‌نامه اعتباری گفت: بیمه‌نامه اعتباری در حکم وثیقه برای اخذ تسهیلات بانکی است و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن با صدور این بیمه‌نامه، بازپرداخت اقساط تسهیلات بانک‌ها را ضمانت کرده است، از این رو نیازی به ارائه وثیقه ملکی از سوی واحدهای معدنی نیست.

بر اساس این گزارش معادن غنی مس تکنار به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع در ۳۱ کیلومتری شمال باختری شهرستان بردسکن واقع شده و فقط محدوده معدنی تک سوم آن حدود ۶۰ هکتار مساحت دارد. در حال حاضر کارخانه فلوتاسیون این شرکت با ظرفیت ۱۰۰ تن سنگ ورودی در روز، روزانه ۵/۲ تا ۳ تن کنسانتره مس با عیار میانگین ۱۸‌درصد تولید می‌کند.

این کارخانه هشتمین واحد فرآوری کانی‌های مس و فلزات همراه کشور بوده که پس از هفت سال تلاش کارشناسان شرکت سرمایه‌گذاری احیای صنایع خراسان با یکصد هزار سهامدار ایثارگر از سراسر کشور در شهریور سال ۸۵ راه‌اندازی شده است.شرکت‌های احیای صنایع خراسان (سهامی عام) و صندوق بازنشستگی کشوری از جمله سهامداران آن هستند.