کاهش نرخ بهره بانکی عامل افزایش تورم

کاهش نرخ بهره بانکی در طول ۳ سال اخیر نه تنها منجر به کاهش تورم نشده بلکه از آن می‌توان به عنوان زمینه‌ساز اصلی افزایش تورم به بار آمده در کشور یاد کرد. علی یاسری نماینده سابق ایران در صندوق بین‌‌المللی پول در گفت‌و‌گو با جامع نیوز بیان کرد: همان طور که می‌دانیم امر خصوصی‌سازی بانک‌ها را سازمان خصوصی‌سازی وابسته به سازمان اقتصاد و دارایی در برنامه‌های خود جای داده است و اگر چه به ظاهر دلیل خاصی برای به تاخیر افتادن این اقدام وجود ندارد ولی عده‌ای بدهی بانک‌ها به دولت را مساله‌‌ساز این واگذاری می‌دانند.

یاسری افزود: اگر چه تا پایان برنامه چهارم یعنی سال آینده باید قانون تک‌ رقمی‌ شدن نرخ بهره بانکی اجرایی شود ولی شاهدیم که باز هم نرخ بهره بانکی ۱۰‌درصدی با یارانه ۲‌درصد به تصویب رسیده است.

نماینده سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول خاطر نشان کرد: عده‌ای معتقدند که بدون توجه به نرخ تورم نمی‌توان اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کرد زیرا نرخ بهره بانکی باید در ارتباط مستقیم با نرخ تورم باشد.

وی ادامه داد: در مقابل عده‌ای هم بر این باورند که کاهش نرخ بهره بانکی تورم به بار آمده در کشور را نیز کاهش خواهد داد، البته مطلبی را که نمی‌توان از نظر دور کرد این است که این نوع اقدام در کشور ما تا کنون هیچ گونه کارآیی نداشته است بنابراین قضاوت در مورد آن به نظر کمی زود می‌رسد.

یاسری اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی در کشور در طول ۳ سال اخیر نه تنها منجر به کاهش تورم نشده است بلکه به افزایش تورم به بار آمده نیز دامن زده است.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد: در حال حاضر طبق آمار موجود میانگین تورم در کشور ۲۰‌درصد است که البته این افزایش تورم همزمان با کاهش نرخ بهره بانکی که از ۲۴‌درصد در گذشته، امروزه به ۱۰‌درصد تنزل یافته است.

وی یادآور شد: بنابراین مشاهد می‌شود که کاهش نرخ بهره بانکی در این اوضاع نه تنها تورم موجود در کشور را کاهش نداده بلکه موجبات افزایش آن را هم فراهم کرده است.

یاسری افزود: از طرف دیگر آنچه در این بین مورد اهمیت واقع می شود اشاره به این مطلب است که صنایع کشور قادر به تحمل نرخ بهره بانکی بالا نیستند و چنانچه نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند صنایع دیگر قادر به دریافت وام و تسهیلات نخواهند بود.

نماینده سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول در خاتمه تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما مدیریت واحدهای صنعتی در حد مطلوب نیست و همین امر صنایع کشور را غیررقابتی کرده است که البته باید گفت در تمامی موارد یاد شده نرخ بهره بانکی کمترین تاثیر ممکن را داشته است.