استان‌های رکورد دار در سفرهای نوروز 91

مازندران پرسفرترین استان کشور

سفرهای نوروزی ۲۹ درصد رشد کرد

دنیای‌اقتصاد - همانظور که پیش‌بینی می‌شد نوروز امسال به دلیل تورم در هزینه مسافرت‌های خارجی تحت تاثیر افزایش نرخ دلار، مقصد عمده سفرهای نوروز ۹۱ را شهرهای توریستی کشور تشکیل دادند. رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور از ثبت ۱۴۹ میلیون نفر سفر تا پایان دوازدهم فروردین ماه ۹۰ خبر داد و گفت: استان قم همچنان رکورددار سفرهای نوروزی در کشور است.

شهباز یزدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: از بیست‌وهفتم اسفند تا پایان دوازدهم فروردین امسال ۱۴۹ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر سفر در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مشابه سال قبل که بیش از ۱۱۵ میلیون و ۹۵۹ هزار نفر سفر بوده شاهد رشد ۲۹ درصدی هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بیشترین مسافران نوروزی به ترتیب به استان‌های قم، مازندران، اصفهان، فارس و بوشهر سفر کرده‌اند.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور درباره اقامت‌های شبانه مسافران نوروزی نیز تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر شب اقامت در استان‌های مختلف کشور داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بیش از ۳۹ میلیون و ۶۱۰ هزار نفر شب اقامت بوده، شاهد رشد ۶/۲۷ درصدی هستیم. یزدانی افزود: در بخش اقامت‌های شبانه به ترتیب استان‌های مازندران، فارس، گیلان، بوشهر و خراسان رضوی رکورددار هستند.

کاهش ۲۴ درصدی شکایات مردمی

وی درباره میزان شکایت‌های مردمی نیز گفت: با توجه به افزایش نظارت‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شاهد کاهش

۲۴ درصدی شکایات مردمی از خدمات گردشگری هستیم.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور ادامه داد: میزان تعطیلی و تعلیق مراکز خدمات گردشگری نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است. به‎طوری که در سال گذشته ۲۶ مرکز اقامتی، یک دفتر خدمات گردشگری و ۳۹ مرکز پذیرایی و امسال ۲۷ مرکز اقامتی، ۵ دفتر خدمات گردشگری و ۲۶ مرکز پذیرایی به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده‌اند. معاون گردشگری کشور ادامه داد: در بخش اخطارهای کتبی ۴/۵۱ درصد رشد، در بخش تذکرها ۷۶ درصد رشد و در میزان تشویق‌ها ۲۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

یزدانی درباره سفره‌های هفت‏سینی که توسط مردم در سراسر استان‌های کشور برپا شد نیز اظهار کرد: برخی از این سفره‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص مورد تشویق قرار گرفته‌اند به‎طوری که بزرگ‌ترین سفره کشور به طول ۱۷۰۰ متر در استان فارس، سفره هفت‌سین قرآنی در خراسان شمالی و سفره هفت‌سین اقوام در استان گلستان مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

مازندران

جانشین دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر در مازندران گفت: تعداد ورودی مسافران به مازندران به ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۳۲ نفر رسید. به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نقی کلانتری با اشاره به اینکه رشد حدود ۱۵ درصدی را در ورود مسافران به استان نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم، ادامه داد: ۸ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۵۴۲ مسافر در استان اقامت کرده‌اند که رشد ۵/۸ درصدی را به همراه دارد.

کلانتری با بیان اینکه تاکنون ۲۵ هزار و ۳۴۳ مورد بازدید انجام شده که رشد ۵/۷ درصدی دارد، گفت: میزان تشویق‌ها ۲۴ درصد و میزان تذکرها هم ۴۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۳ درصدی مسافران هوایی با۸ هزار و ۲۱۹ نفر مسافر، تصریح کرد: مسافران ریلی با ۶۸ درصد رشد به ۶۶ هزار و ۶۰۲ نفر افزایش یافته است.

کلانتری با بیان اینکه بیشترین ورودی مسافر به استان با اتوبوس بوده که رشد ۵۶ درصدی دارد، متذکر شد: ورودی مسافران با خودروهای شخصی رشد ۵/۱۱ درصدی دارد.

وی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی تورهای ورودی به استان، اضافه کرد: استفاده از سفر کارت در استان ۱۹ درصد افزایش داشته است. وی با اشاره به کاهش مصرف ۵/۷ درصدی بنزین معمولی در استان، بیان کرد: کاهش مصرف بنزین به علت استفاده از

سی. ان.جی است و روزانه ۷۰۰ هزار کیلو سی.ان.جی در استان مصرف می‌شود. کلانتری با بیان اینکه چادرهای نصب شده در پارک‌های جنگلی کاهش ۲۲ درصدی دارند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مسافران نوروزی به ویلاهای استیجاری شناسنامه‌دار هدایت شدند، استفاده از چادرهای مسافرتی کاهش یافت. وی یادآور شد: ‌بیش از ۷ میلیون نفر از مراکز فرهنگی و بناهای تاریخی بازدید کرده‌اند که رشد ۲۵ درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

استان فارس

شمار میهمانان نوروزی در استان فارس از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشت. پایگاه اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح نوروزی(۲۹ اسفند ۹۰)

تاکنون ۱۰ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۷۹۴ نفر مسافر نوروزی از مرزهای هوایی و زمینی به این استان سفر کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، بیشترین حجم ورود مسافران به استان فارس ششم فروردین ماه ۹۱ با یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۶۴ نفر بوده است. بر اساس این گزارش ۵۴ هزار و ۶۲۳ نفر از میهمانان و مسافران نوروزی از طریق هوایی و یک هزار و ۸۵۴ نفر از طریق قطار و مابقی مسافران و میهمانان نوروزی از مبادی زمینی به استان فارس سفر کرده اند . بر اساس این گزارش در این مدت هشت میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۶۵ نفر مسافر به شهرستان شیراز سفر کرده اند که از این تعداد پنج میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۴ نفر شب اسکان یافته‌اند.

استان اصفهان

استاندار اصفهان به استقبال خوب مسافران نوروزی از این استان اشاره کرد و گفت: تعداد ورودی مسافران تا پایان روز نهم فروردین ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. علیرضا ذاکر اصفهانی افزود: بیش از سه میلیون نفر از این مسافران در استان اصفهان اقامت داشتند. وی با بیان اینکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در سطح استان اصفهان دیدن کردند، تصریح کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۲درصد رشد داشته است. استاندار اصفهان همچنین گفت:

دو میلیون و ۲۰۰ هزار بروشور اطلاع‌رسانی در این ایام بین گردشگران نوروزی توزیع شد. ذاکر اصفهانی تعداد پایگاه‌های امدادرسانی فعال در جاده های استان را ۱۳۴ پایگاه نام برد و خاطرنشان کرد: دو پایگاه امداد هوایی با پشتیبانی ۱۷۰ دستگاه آمبولانس نیز در خدمت‌رسانی به گردشگران و هموطنان فعالیت دارد.

استان بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از ورود ۴ میلیون مسافر نوروزی به این استان خبر داد.

احمد دشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: تا پایان روز پنجم فروردین ماه ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر نوروزی وارد استان بوشهر شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸۷ درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: از این تعداد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار مسافر نوروزی در استان بوشهر اسکان یافتند.

دشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای میزبانی مطلوب از مسافران نوروزی اضافه کرد: تمام تمهیدات لازم برای سفری خوش اندیشیده شده و معاونت‌های مختلف ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی همکاری مطلوبی نیز داشته‌اند.

خراسان رضوی

دبیر کمیته آمار ستاد تسهیلات دائمی سفرهای خراسان رضوی از ورود ۵ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۷۱ مسافر به استان از ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین ماه خبر داد.

علیرضا ابوالفتحی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: از ۲۵ اسفند تا پایان روز ۴ فروردین‌ماه ۳ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۱۶ نفر با وسایل شخصی، ۸۱۲ هزار و ۱۰۸ نفر با اتوبوس ۹۲ هزار و ۴۴۰ نفر با هواپیما و ۲۱۱ هزار و ۷۲۰ نفر با قطار به استان وارد شدند.

وی از رشد ۱۵ درصدی مسافر به استان در نوروز ۹۱ نسبت به نوروز سال گذشته خبر داد و گفت: در ۴ فروردین ماه امسال ۶۰۹ هزار و ۸۰۰ نفر وارد استان شدند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳۷۰ هزار و ۲۷۵ نفر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر آمارهای فوق، آمارهای درون استانی هم محاسبه می‌شود، ادامه داد: با احتساب آمارهای درون استانی، آمار مسافران نوروزی خراسان رضوی در نوروز ۹۱ به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. دبیر کمیته آمار ستاد تسهیلات دائمی سفرهای خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار محاسبه شده در استان بسیار دقیق‌تر از سایر استان‌های دیگر است، عنوان کرد: مبنای آمار محاسبه شده در استان بر اساس اقامت است و این در حالی است که در سایر استان‌های دیگر بر اساس عبور مسافر تعیین می‌شود.

خوزستان

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی از آغاز تعطیلات نوروزی تا ۶ فروردین ماه جاری به خوزستان سفر کردند.

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای خوزستان گفت : شمار مسافران نوروزی به این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش دارد. پورفرخی، پیش‌بینی کرد: تا پایان تعطیلات نوروز بیش از ۴ میلیون مسافر نوروزی به خوزستان سفر کنند.

وی گفت : بیشتر مسافران از استان‌های فارس، کرمان، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به خوزستان سفر کرده‌اند. پورفرخی افزود: این آمار به جز آمار زائران کاروان‌های راهیان نور به خوزستان و مناطق عملیاتی خوزستان است.

استان هرمزگان

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر نوروزی وارد هرمزگان شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی پیش‌بینی کرد که تا پایان تعطیلات نوروزی بیش از هفت میلیون نفر مسافر به استان سفر کنند و از جاذبه گردشگری و تفریحی آن دیدن کنند. مهدی دریانورد اظهار کرد: شرایط مناسب آب و هوایی، ارائه امکانات مناسب خدماتی، رفاهی، سواحل و جزایر زیبا، بازارهای پررونق و ارزان قیمت از جمله مهم‌ترین دلایل سفر مسافران نوروزی به هرمزگان است.

دریانورد تصریح کرد: مسافران نوروزری بیشتر از استان‌های فارس، کرمان، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به هرمزگان سفر کرده‌اند.

استان کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دبیر ستاد تسهیلات نوروزی کردستان نیز گقت: از ابتدای تعطیلات نوروز امسال تا ۱۱ فروردین ماه بیش از ۵۱۰ هزار مسافر نوروزی در استان کردستان اسکان داده شدند.

امیر الهی اظهار کرد: در روزهای اخیر نسبت به روزهای نخست تعطیلات ورود مسافران و گردشگران به استان از رشد ۲۵ درصدی برخوردار است. به گفته وی، این تعداد مسافران نوروزی در کمپ‌های موقت، مدارس استان، خانه‌های استیجاری، مهمان‌پذیرها، هتل‌ها، مهمانسرای ادارات دولتی استان، خوابگاه دانشجویی و چادرهای شخصی اسکان داده شده‌اند. دبیر ستاد تسهیلات نوروزی کردستان تصریح کرد: شهرهای بانه، مریوان، سنندج و سقز به ترتیب بیشترین آمار مسافران نوروزی امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

استان گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: از ابتدای آغاز فعالیت ستاد دائمی تسهیلات سفر در ایام نوروز تا دهم فروردین ۵۲۷ هزار و ۸۵۷ نفر در استان اسکان یافته‎اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دائمی تسهیلات سفر استان گلستان، قربان عباسی اظهار کرد: از این تعداد ۱۶ هزار و ۹۳۱ نفر در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها، ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر در مهمان‌پذیرها، ۶۲ هزار و ۲۷۸ نفر در مدارس، ۱۱ هزار و ۵۲۵ نفر در کمپ‌ها، ۱۲ هزار و ۶۶۲ نفر در منازل استیجاری و ۴۱۳ هزار و ۵۰۷ نفر در سایر مراکز چون مهمانسراهای دولتی، چادرها و زائر سراها، اسکان یافته‎اند. وی تصریح کرد: از ابتدای آغاز فعالیت ستاد دائمی تسهیلات سفر در ایام نوروز، تا دهم فروردین میزان ورود مسافر به استان

۱۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: جمع کل ورودی مسافر به استان تا روز دهم فروردین

۵ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۵۵۳ نفر بوده است.

آذربایجان شرقی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انجام پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر سفر در استان در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.

تراب محمدی به ایرنا، گفت: ثبت جهانی بازار تبریز، معرفی مناسب ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی از طریق رسانه‌ها و بروشورهای چاپ شده توانسته تاثیر مثبتی بر جذب گردشگران در ایام نوروز به استان داشته باشد.

وی افزود: بیشترین ورودی‌های استان از طریق محورهای مواصلاتی شهرستان‌های سراب و میانه بوده است.

محمدی گفت: روستای تاریخی کندوان، بازار تبریز، منطقه ارسباران و حاشیه رود ارس بیشترین بازدیدکنندگان را در طول تعطیلات نوروزی امسال داشته‌اند.

استان قم

استاندار قم از ورود بیش از ۲۱ میلیون مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان هشتمین روز از سال جدید به قم خبر داد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین موسی‌پور افزود: بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر نیز در مراکز و اماکن اقامتی اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع بیش از ۱۵ میلیون زائر و مسافر نوروزی وارد قم شدند.