رشد قیمت‌ها در بازار به نفع هیچ‌کس نیست

بازار دیجیتال- با وجودی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم اما وضعیت بازار کامپیوتر همچنان بغرنج است و خریداران از موجودی اندک در بازار شکایت می‌کنند.علاوه بر این، قیمت‌ها نیز در یکی دو هفته اخیر رشد کرده است. فعالان بازار می‌گویند، موجودی در بازار به شدت کاهش یافته است و فروشندگان حق دارند که بترسند کالاهای خود را به فروش برسانند. آنها می‌گویند، رشد قیمت‌ها تا این حد به نفع فروشندگان هم نیست و این تصور که فروشندگان از رشد قیمت‌ها سود می‌برند درست نیست؛ چرا که رشد قیمت‌ها باعث می‌شود فضای بازار آشفته و خطرناک شود و همچنین روند کلی بازار هم تغییر کند.

احمد علی‌پور، رییس هیات مدیره شرکت فراسو در این باره می‌گوید، شرایط بازار بسیار وخیم است و اگر تولیدات داخلی هم نبودند وضعیت بازار به شدت وخیم‌تر از این شرایط می‌شد. به گفته وی، در دو ماه گذشته قیمت کالاهایی نظیر هارد، لپ‌تاپ، رم، سی پی یو و... در حد قابل توجهی افزایش یافته است. به‌عنوان مثال هارددیسک ۵/۲ برابر گران شده است. ولی قیمت کالاهایی که در زمینه آنها تولید داخلی داریم در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. علیپور افزود، این نشان‌دهنده این است که تولیدات داخلی به بازار کمک کرده‌اند.

وی افزود: همگان تصور می‌کنند که تولیدکننده و واردکننده برای خرید محصولات از ارز دولتی استفاده می‌کنند، اما حقیقت این است که ارزی وجود ندارد که ما با آن کالاهایمان را وارد بازار کنیم و شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم. علیپور افزود: در حال حاضر بازار کامپیوتر ما به دو دسته بازار کالاهای اساسی و غیراساسی تقسیم شده و مردم بیشتر کالاهایی که مورد نیازشان است را با قیمت بالا خریداری می‌کنند.

به گفته محمد بیدل، یکی از فعالان بازار کامپیوتر هم، هر چه به پایان سال نزدیک تر می‌شویم وخامت وضعیت بازار روشن تر می‌شود و این موضوع بیش از پیش فعالان بازار را می‌ترساند. به گفته وی، موجودی در بازار طی یک ماه اخیر در حد قابل توجهی کاهش یافته است و از آنجا که واردکنندگان برای واردات کالاهای خود از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و گشایش «ال‌.سی» هم امکان‌پذیر نیست، ما نمی‌توانیم خطر کنیم و کالاهای خود را به فروش برسانیم.شایان، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: طی ماه‌های گذشته و به ویژه سه ماه گذشته قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و میزان تقاضا نسبت به ماه‌های قبل کاهش چشمگیری یافته است. ما این اواخر تقاضا برای لپ‌تاپ‌هایی با قیمت‌هایی بین ۸۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان افزایش یافته است و این نشان دهنده این است که مردم پذیرفته‌اند که قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت و این امکان دارد که طی ماه‌های آینده بازار با کاهش بیشتر موجودی و رشد قیمت‌ها مواجه شود. به همین دلیل برای خرید اقدام کرده اند.

فعالان بازار که دل‌خوشی از وضعیت بازار ندارند می‌گویند، وضعیت بازار روز به روز بدتر می‌شود و حتی رشد تقاضا هم نمی‌تواند کمکی به شرایط بازار بکند.