بلندترین سازه‌های جهان

برج میلنیوم - توکیو

نیزه‌ای در دل آسمان را تصور کنید که تسهیلات و فضاهای رنگارنگ و گوناگونی همچون خیابان گینزای توکیو، یا شانزه‌لیزه پاریس را به طور عمودی گرد آورده باشد.

۸۰۰ متر در مراحل اولیه طرح‌ریزی برج چونکینگ - چونکینگ، چین

در شهری پرجمعیت هتلی روی طبقه هشتادم در میان ابرها ساخته خواهد شد. شیشه‌هایی که بر بالای این بنا کار گذاشته شده، در آسمان شبانه شهر خواهند درخشید.

۴۵۷ متر

برج‌های پتروناس- مالزی

این بنا پس از اتمام مایه افتخار جمعیت ۱۸ میلیونی مالزی و مظهری از رشد غول‌آسای این کشور خواهد بود.

۴۵۰ متر

برج سیرز - شیکاگو

این ساختمان ۱۱۰ طبقه تجاری که شرکت ساختمانی اسکیدمور، اوئینگز و مریل آن را طرح‌ریزی کرد، در صدها ساختمان در سراسر جهان تقلید شد و سبکی جدید در ساخت شرکت‌های تجاری ایجاد کرد.

۴۴۳ متر

پلازای آسیا - کائوسیونگ، تایوان

در کشوری زلزله‌خیز، مهم‌ترین موضوعی که در طرح‌ریزی این برج ۱۰۳ طبقه در نظر گرفته شده، آن است که بتواند در مقابل شدیدترین زمین‌لرزه‌ها مقاومت کند.

۴۳۱ متر

ساختمان جینمائو شانگهای

برای این شهر پرتحرک شرکت آمریکایی اسکیدور هوئینگز و مریل، این ساختمان را که نمای آن مانند یک معبد بودایی است،‌ طرح‌ریزی کرده است

۴۲۱ متر

ساختمان امپایراستیت نیویورک، آمریکا

این بنای لاغر اندام نخستین بنایی که منحصرا به صورت یک ساختمان اداری در یک شهر بزرگ ساخته شد و به مدت چهار دهه بلندترین ساختمان جهان بود. دوستداران آن می‌گویند هنوز مظهر زیبایی آسمانخراش‌ها به شمار می‌رود.

۳۸۱ متر

پلازای مرکزی هنگ‌کنگ

این ساختمان ۷۸ طبقه هنگ‌کنگ فقط چند متر از بانک چین بلندتر است و از بلندترین بنای آسیا است.

برج لندمارک یوکوهاما، ژاپن

پروژه معروف به میناتومیرایی ۲۱، بازتابی است از رقابت شهر یوکوهاما با توکیو نخستین بخش این پروژه برج لند مارک است که در قسمت بالای آن یک هتل ۶۰۳ اتاقه قرار دارد.

۲۹۶ متر

مسرتورم فرانکفورت، آلمان

این بلندترین ساختمان اروپا کار هلموت جان، آرشیتکت شیکاگویی است. شکل ساختمان به یک روژلب خانم‌ها تشبیه شده است.

۲۵۹ متر

برج العرب- دبی

برج العرب هتلی مجلل در دوبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده‌است. کوچک‌ترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند.

رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان می‌رود بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا باشد. برای جبران هزینه‌ها تمامی اتاق‌های هتل بایستی برای ۴۰۰ سال اجاره شوند.

برج میلاد- تهران

برج میلاد نام آسمان‌خراشی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، پنجمین برج مخابراتی جهان و نوزدهمین آسمان‌خراش بلند جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

برج خلیفه - دبی

برج خلیفه یا برج دبی نام آسمانخراشی است که در شهر دبی و در امارات متحده عربی قرار دارد. این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع، در حال حاضر بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان ‌است. ساخت این برج از ژانویه‌ی ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ ه.ش) آغاز شد و در روز چهارم ژانویه ۲۰۱۰ (۱۴ دی ۱۳۸۸) گشایش یافت.