دنیای اقتصاد- در میان حجم انبوهی از انتظار ده‌ها محصول و سرویس جدید شرکت اپل معرفی شد. این شرکت در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل با معرفی نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو ظرفیت‌های بهترین لپ‌تاپ‌های جهان را ارتقا داد. این شرکت همچنین با معرفی صدها امکان از سیستم عامل‌های جدید iOS و مک نیز پرده‌برداری کرد. همه اینها زمانی کامل‌تر شد که بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان، سرویس‌ جدید نقشه با امکان پویش سه بعدی تصاویر و همچنین دستاوردهای جدید دستیار صوتی Siri را روی خودرو به همگان نشان داد.

تازه‌های اپل به جهان معرفی شد
سیستم‌عامل جدید iOS، لپ‌تاپ‌های جدید مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر و بهبود در عملکرد Siri بخشی از مهم‌ترین معرفی‌های کنفرانس اپل بود
سونیتا سراب‌پور- چراغ‌ها خاموش می‌شود و روی صفحه نمایش سالن Siri نمایان می‌شود و به همه خوشامد می‌گوید و سپس با لحن طنز، اطلاعاتی را از محل برگزاری و اطراف آن ارائه می‌کند و در این راه طعنه‌ای هم به موبایل سامسونگ می‌اندازد: «در مورد محصول جدید سامسونگ شنیدین؟ یخچال فریزر رو میگم!»
تیم کوک مدیرعامل اپل در میان تشویق شدید حضار روی صحنه می‌آید و بلافاصله شروع به حرف زدن می‌کند. بی اشاره‌ای به استیو جابز اسطوره اپل که سال قبل آخرین بار نحیف و لاغر در همین کنفرانس دیده شد و چند ماه بعد بر اثر بیماری درگذشت. تیم کوک و همکاران سابق جابز اما سنت استیو جابز در برگزاری این همایش را تغییر ندادند و تنها جای خودش خالی بود.
کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل ( Apple Worldwide Developers Conference) دوشنبه شب به وقت ایران برگزار شد. طبق معمول، قبل از برگزاری این کنفرانس بسیاری از آی‌تی‌نویسان و فعالان وبلاگی، گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های خود، در خصوص اینکه در این کنفرانس چه محصولاتی معرفی خواهد شد را اعلام کردند.
دوستداران شرکت اپل از هفته‌ها پیش منتظر بودند تا این شرکت با معرفی محصولاتی همچون تلویزیون اپل، آی‌فون نسخه 5 و... انقلاب دیگری در دنیای تکنولوژی به پا کند. حتی سرمایه‌گذاران وصاحبان سهام شرکت اپل هم منتظر بودند تا ببینند اپل چه چیزی برای عرضه خواهد داشت. چرا که هر گونه برنامه جدید اپل از قبیل محصولات جدید یا سایر محصولات سود آور موجب رشد فوری سهام این شرکت خواهد شد. اما این بار هم برخی پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل نشد.
مک‌بوک ایر و مک بوک پرو جدید با سخت‌افزار فوق‌‌العاده، معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل OS X و در نهایت معرفی نسخه جدید ios از دستاوردهای WWWDC ۲۰۱۲ بود به گفته تیم کوک، در حال حاضرفروشگاه اپل ( app store) دارای ۴۰۰ میلیون حساب کاربری به همراه ۶۵۰ هزار نرم افزار کاربردی است. اپل تاکنون ۵ میلیارد دلار به برنامه نویسان این فروشگاه پرداخت کرده است. براساس آمار ارائه شده در این کنفرانس، اپل از طریق فروشگاه‌های خود با کاربران ۱۲۰ کشور جهان در ارتباط است که به زودی نیز ۳۲ کشور دیگر به لیست این فروشگاه‌ها اضافه می‌‌شود.
نوت‌بوک‌های جدید
اولین محصولی که در این کنفرانس معرفی شد نسخه جدید مک‌بوک ایر بود. مک بوک ایر جدید مجهز به پردازنده قدرتمند اینتل یعنی lvy Bridge است. این پردازنده از نوع ۲ گیگاهرتزی دو هسته‌ای core i۷ است که به کمک فناوری Turbo boost اینتل امکان ارتقای آن تا ۲/۳ گیگاهرتز نیز وجود دارد. با این پردازنده سرعت گرافیک تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در نسخه جدید مک بوک ایر کاربران دیگر نگران این نیستند که پورت usb ندارند چرا که نسخه جدید مک بوک ایر دارای پورت usb ۳/۰ است. همچنین وب کم جلوی مک بوک‌ها به رزولوشن ۷۲۰ پیکسل ارتقا یافته است.

مک بوک ایر جدید در همان اندازه 11 و 13 اینچ به بازار عرضه می‌شود. مدل ۱۱ اینچی وضوح تصویر صفحه 1366 در 768 پیکسل دارد و مجهز به پردازنده گرافیک اینتل HD 4000 است. مدل ۱۳ اینچی هم وضوح تصویر 1440 در 900 پیکسل دارد. مک بوک ایر ۱۱ اینچی با قیمت 999 دلار عرضه شده و مدل ۱۳ اینچی 1099 دلار است. این محصول از هم‌اکنون در بازار به فروش خواهد رسید.
اما نوت‌بوک بعدی که در این کنفرانس معرفی شد نسخه جدید مک بوک پرو بود. نت بوکی که به باور مدیران اپل زیباترین کامپیوتری است که در دنیا ساخته شده است. به باور فیل شیلر، معاون تحقیقات بازار اپل، مک بوک پرو دستگاه است که برای آینده ساخته شده است.
صفحه نمایش بی‌نظیر
مدل جدید مک‌بوک‌پرو دارای یک صفحه نمایش بی‌نظیر است. صفحه نمایش آن مجهز به تکنولوژی رتینا (Retina) است. وضوح تصویر صفحه نمایش این دستگاه ۲۸۸۸ در ۱۸۰۰ پیکسل است. در طراحی صفحه نمایش مک بوک پرو جدید سعی شده تاری تصویر تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. در کنار این افزایش کیفیت سیستم‌عامل نیز برای سازگاری با این صفحه نمایش به‌روز می‌شود. همچنین در این نمایشگر می‌توانید ویدئو با رزولوشن ۱۰۸۰p را تماشا یا ویرایش کنید و هنوز فضا برای انجام کارهایی دیگر دارید.

مک بوک پرو جدید در سایز 15 اینچ تنها 8/1 سانتیمتر ضخامت دارد. وزن این مک بوک 2 کیلوگرم بوده و سبک‌ترین مک‌بوک پرویی است که تا کنون تولید شده است. کی‌بورد این نوت‌بوک دارای نور پس‌زمینه است.
پردازنده این مک بوک ۴ هسته‌ای اینتل Core i۵ یا Core i۷ است. ۱۶ گیگابایت حافظه RAM و GPUجیفورس GT ۶۵۰m نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است.
عمر باتری این محصول به گفته اپل 7 ساعت بوده و شامل کارت SD، پورت HDMI، USB 3/0 و دو پورت ThunderBolt است. همچنین مکالمه Facetime با رزولوشن HD و و دو هدفون از دیگر قابلیت‌های این مک‌بوک جدید است. به گفته شیلر این بهترین اسپیکرهای استریو است که تا به حال روی نوت‌بوک تجربه خواهید کرد. قیمت این محصول 2199 دلار خواهد بود.
شیر در لباس جدید
بعد از معرفی این دو محصول اپل از پیشرفت سیستم‌عامل شیر (lion) خود صحبت کرد. به گفته مدیران اپل lion بهترین نسخه سیستم‌عامل منتشر شده برای مک بوده که در مدت 9 ماه ۴۰ درصد کاربران به سمت آن گرایش پیدا کردند. همین گرایش هم سبب شد که اپل در این کنفرانس از نسخه جدید این سیستم عامل با نامMountain Lion پرده‌برداری کند. شیرکوهی (Mountain Lion) نسخه تازه‌ای از این سیستم‌عامل است که با هزاران قابلیت جدید منتشر می‌شود.

این سیستم‌عامل از پایه بر مبنای پشتیبانی از iCloud طراحی شده است. به طوری که وقتی کاربر با حساب کاربری خود ورود می‌کند، تمام تنظیمات نرم‌افزارهای کاربر به همراه محتوای آن به روز می‌شود. در واقع ذخیره iCloud اپل و سرویس سینک شدن با آن بخش مهمی در این سیستم‌عامل جدید است؛ چرا که امکان فرستادن مستقیم فایل‌ها از آی‌پد یا آی‌فون به کامپیوتر مک و بالعکس را فراهم می‌کند. برای اینکه عمل پردازش برای ایجاد اسناد سریع‌تر صورت گیرد، سیستم‌عامل جدید مک از همان تکنولوژی دیکته کردن صوتی که در آی‌پد جدید به کار رفته است، استفاده می‌کند.
ویژگی دیگر OS X Mountain Lion که ویژگی جدیدی است، PowerNap نام دارد که به سیستم‌های مک اجازه می‌دهد هنگامی که شما مشغول انجام کار دیگری هستید خواسته شما را انجام دهد. نگه داشتن سیستم به‌صورت آپدیت، گرفتن Backup هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌شود و در حالت Sleep است. از جمله این کارها است با این ویژگی داده‌ها به‌طور خودکار رفرش می‌شوند.
شیر کوهی در ماه آینده میلادی و با قیمتی ۹۹/۱۹ دلار برای همه سیستم‌های مک شخصی در دسترس خواهد بود.
و سرانجام ios6
در پایان این کنفرانس همانطور که قبلا هم پیش بینی شده بود اپل، نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌فون و آی‌پد را معرفی کرد. شاید یکی از ویژگی‌هایی که در نسخه جدید ios ارتقا پیدا کرده است توسعه siri دستیار صوتی آی‌فون ۴s باشد. که از این به بعد برای آی پد نیز قابل استفاده خواهدبود. توئیتر با iOS نسخه ۵ ادغام شده بود و حالا در iosنسخه ۶ نوبت فیس‌بوک است. در نسخه جدید ios، فیس‌بوک با لیست تماس‌ها هماهنگ شده است و پیام‌های پیام رسان آن از Notification پشتیبانی خواهد کرد. هر دوی این اپلیکیشن‌ها (توئیتر، فیس‌بوک) دارای تب مخصوص به خود در Notification Center خواهند بود و دیگر نیازی نخواهد بود که به هر کدام از این اپلیکیشن‌ها بروید تا وضعیت (status) را به‌روز رسانی کنید.

اپل همچنین اعلام کرد که یک دکمه اختصاصی در خودرو‌ها اضافه خواهد شد که Eye Free نام دارد با این دکمه سیری فعال خواهد شد. اپل در حال همکاری با خودروسازان برای توسعه این قابلیت است تا یک دکمه اختصاصی در خودروها تعبیه شود که سیری را فعال کند. بسیاری از خودروسازان این دکمه را تا ۱۲ ماه آینده در محصولات خود اضافه خواهند کرد.
یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب معرفی شده در iOS جدید قابلیت مزاحم نشوید یا Do Not Disturb است. وقتی قابلیت «مزاحم نشوید» فعال شود تمام اطلاع‌رسانی یا همان نوتیفیکیشن‌ها متوقف می‌شوند. درواقع اطلاع‌رسانی‌ها بدون سروصدا دریافت می‌شوند ولی به اطلاع کاربر نمی‌رسند. همچنین همانطور که پیش‌تر نیز شایعه شده بود، اپل سرویس جایگزین نقشه گوگل را معرفی کرد و استفاده از گوگل مپ در iOS را متوقف کرد. سرویس نقشه اپل گزارش زنده از ترافیک به همراه راهنمای قدم به قدم تا مقصد را به کاربر ارائه می‌کند.
نسخه آزمایشی iOS 6 برای تولیدکنندگان نرم‌افزار از روز گذشته منتشر شد اما باید برای دریافت نسخه نهایی آن تا پاییز صبر کنید.
عکس: AFP