دنیای اقتصاد: روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی دومین افت پیاپی را تجربه کرد تا به زیر کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان سقوط کند. در پنجمین روز هفته، سکه ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین دلیل افت سکه عقب‌نشینی اونس در ساعات ابتدایی روز از نزدیکی محدوده هزار و ۲۹۰ دلار بود.

با افت طلای جهانی، جذابیت خرید سکه برای معامله‌گران داخلی پایین آمد و بخشی از آنها ترجیح دادند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. این در حالی بود که عده‌ای از سکه‌بازان سعی کردند از دریچه خرید دلار از دارایی خود حمایت کنند. افزایش خرید ارزی معامله‌گران سکه موجب شد که دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد و از مرز ۳ هزار و ۷۵۰ تومان بالا بیاید. دلار که روز سه‌شنبه با ۷ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۷۴۷ تومان رسیده بود، روز چهارشنبه با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۵۲ تومان رسید. با وجود این، رشد دلار نیز نتوانست قیمت سکه را در کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان حفظ کند و فشار اونس به اندازه‌ای بود که اثرگذارتر شد. به گفته فعالان، در ابتدای هفته انتظارات افزایشی زیادی برای اونس جهانی در بازار داخلی وجود داشت؛ ولی قیمت این شاخص برخلاف انتظارات توان رشد چندانی از خود نشان نداد. اونس تا ساعت ۵ بعدازظهر روز چهارشنبه بیشتر در ابتدای محدوده هزار و ۲۸۰ دلار نوسان کرد.

اونس تحت‌تاثیر سودگیری

روز سه‌شنبه، بازارهای جهانی پرنوسان بودند. در این روز شاخص دلار به زیر ۱۰۰ واحد رفت و اونس در مقاطعی به بالای هزار و ۲۹۰ دلار رسید. نیمه دوم روز سه‌شنبه، نیمه تضعیف شاخص دلار بود. انتشار آمار ناامیدکننده بخش ساختمان در آمریکا و اخبار مبنی ‌بر موفقیت‌آمیز نبودن مذاکرات تجاری آمریکا و ژاپن، باعث کاهش قیمت شاخص دلار به حضیض خود در ۳ هفته اخیر شد. کاهش شاخص ارزی در کنار مخاطرات ژئوپلیتیکی و نااطمینانی‌های سیاسی که عمدتا ناشی از انتخابات یکشنبه آتی در فرانسه و انتشار خبر انتخابات پیش از موعد در انگلستان بود، باعث شد که برآیند نیروهای اثرگذار بر قیمت طلا افزایشی باشد. به این ترتیب در نیمه دوم روز قیمت هر اونس فلز زرد به بالای هزار و ۲۹۰ دلار رسید؛ البته سودگیری معامله‌گران در ساعات انتهایی روز باعث شد که فلز زرد در نهایت از محدوده هزار و ۲۹۰ دلار افت کند و روی قیمت هزار و ۲۸۹ دلار قرار بگیرد. در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، روند کاهشی ساعات پایانی روز سه‌شنبه که در نتیجه سودگیری معامله‌گران اتفاق افتاده بود ادامه یافت، عاملی که موجب شد تا ساعت ۷ بعدازظهر قیمت اونس تا نقطه هزار و ۲۷۷ دلار افت کند. البته ممکن است هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، قیمت متفاوتی به‌عنوان نرخ نهایی روز چهارشنبه ثبت شده باشد. می‌توان گفت یکی از دلایل کاهش جذابیت طلا در نیمه نخست روز گذشته، تغییرات مثبت شاخص بورس‌های فعال تا زمان نگارش این گزارش بود. شاخص ارزی نیز که در روز ابتدایی آخرین هفته ماه آوریل به زیر ۱۰۰ واحد سقوط کرده بود، در ساعات کاری ابتدایی روز گذشته، تحرک اندکی به سمت بازتوانی داشت. همچنین روز چهارشنبه پوند کمی در برابر دلار تضعیف شد؛ این در حالی بود که در روز سه‌شنبه پوند پس از اظهارات ترزا می ‌مبنی‌بر انتخابات زودتر از موقع اوج گرفته بود.

اونس ترمز سکه شد