دنیای اقتصاد: مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی با بیان اینکه بعضا شاهد دخالت‌های ترکیه در لبنان هستیم، گفت: «به هر حال ما خواستار روابط خوب با ترکیه هستیم و ایران از اولین کشورهایی بود که کودتا در این کشور را محکوم کرد.»

به گزارش «ایسنا» سردار سیدیحیی رحیم صفوی در نشست خبری همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام که صبح دیروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: «از اهداف اولیه آمریکا و غرب این بود که تروریست‌ها را وارد ایران کنند و در این جنگ نیابتی شاید هدفشان ناامن کردن ایران بود که با هوشیاری مقام معظم رهبری و نقش آفرینی شورای‌عالی امنیت ملی و نیروهای نظامی و امنیتی ما به این اهداف دست نیافتند.»

او در ادامه گفت: «۶۰ماه از بحران سوریه می‌گذرد و ساختار کشورهای منطقه و آمریکا و ناتو این‌گونه است که از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کنند و بعضا این تروریست‌ها از سوی قدرت ناتو حمایت می‌شوند. در عین حال برخی کشورهای عربی، آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی حامی گروه‌های تروریستی و ایجاد‌کننده آن بوده‌اند.»

سردار صفوی تاکید کرد: «چند هزار تویوتا در حال حاضر در اختیار تروریست‌ها قرار دارد، بنابراین سوال اینجاست که ژاپن در این جنگ چه سهمی دارد؟ آیا غربی‌ها نمی‌توانند سهم مالی و شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی آنها را کنترل کنند؟»مشاور ارشد نظامی مقام معظم رهبری یادآور شد: «ائتلاف آمریکا تاکنون نتوانسته این وضع را کنترل کند و حکومت مردمی سوریه از خود به خوبی مقاومت نشان داده است.»

سردار صفوی با بیان اینکه حلب در مرحله نهایی آزادسازی به سر می‌برد، تصریح کرد: «احتمالا سوریه و عراق بعد از آزادی موصل به سمت تجزیه حرکت کنند و بین بارزانی و ترک‌ها تنش‌هایی به‌وجود خواهد آمد.» فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنین گفت: «تروریست‌های سوریه و عراق روند مرگ و نیستی را دنبال می‌کنند. البته ممکن است با شکست در این کشورها به کشورهای دیگر منتقل شوند. موصل نیز هنوز کاملا آزاد نشده و جنگ در این مناطق ادامه دارد. البته آزادی موصل به نفع خانم کلینتون است و آنها از آزادی موصل برای پیروزی‌های انتخاباتی استفاده می‌کنند. در عین حال خانم کلینتون در مناظره‌های انتخاباتی خود به راه‌اندازی داعش و القاعده اقرار کرده است.» صفوی ادامه داد: «ریشه اصلی بحران‌های ژئوپلیتیک صهیونیست‌ها هستند و لابی صهیونیست‌ها در این چالش‌ها بسیار دخیل است. صهیونیست‌ها قبلا روابط خود را پنهان می‌کردند اما در حال حاضر آشکارا در بحران‌های منطقه و حتی در بحران یمن و کشتار مردم مشارکت دارند.» او در پاسخ به پرسشی درباره آینده بحران‌های موجود در منطقه اظهار کرد: «نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما روند، میرایی صهیونیست‌ها در عراق و سوریه است و ممکن است این نیروهای تکفیری به کشورهای آفریقایی، آسیای مرکزی و اروپا فرار کنند، زیرا بسیاری از مردم آسیای مرکزی به این گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند. حتی ممکن است به افغانستان یا پاکستان منتقل شوند البته گروه طالبان بسیار مخالف حضور داعش در افغانستان و پاکستان است اما احتمال نفوذ داعش در این کشورها نیز وجود دارد.»

او افزود: «به هر حال داعش تعریفی به‌عنوان خراسان بزرگ برای خود ارائه کرده که البته همه اینها توهمات آنها است. در عین حال بسیاری از سعودی‌ها نیز طرفدار داعش هستند و مردم این کشور پرچم‌های داعش را در خانه‌های خود دارند. پس ممکن است داعش به سراغ سعودی‌ها نیز برود.» این فرمانده سابق سپاه پاسداران درباره نقش ایران در منطقه گفت: «ایران از ابتدای پیروزی انقلاب پرچم همگرایی و وحدت میان کشورهای اسلامی را بلند کرده و همواره می‌خواهد با حفظ منافع ملی کشورها، همگی براساس وحدت و منافع مشترک اقدام کنند.

جمهوری اسلامی همواره به دنبال روابط خوب با کشورهای اسلامی بوده و هست و به‌عنوان قدرت برتر منطقه‌ای به‌دنبال حفظ وحدت سرزمینی عراق و سوریه است و قطعا مخالف تجزیه و سقوط نظام‌های سیاسی این کشورها است. سیاست‌های خردمندانه ایران با هرگونه دخالت و لشکرکشی نظامی به کشورها مخالف است و با آن مقابله می‌کند.» سردار صفوی تاکید کرد: «حضور آمریکا در منطقه را نیز یکی از موانع چالش می‌بینیم و خواستار خروج این نیروهای بحران آفرین از منطقه هستیم.»مشاور ارشد نظامی مقام معظم رهبری درباره روابط ایران با ترکیه نیز اظهار کرد: «روابط ما با ترکیه روابط خوبی است و به‌دنبال توسعه روابط با این کشور هستیم. چرا که بیش از ۹۸ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و ما با آنها همگرایی‌های زیادی داریم، اما ترکیه در مسائل سیاسی با ایران رقابت‌هایی دارد و در مسائل عراق و سوریه با سیاست‌های ایران مخالفت‌هایی می‌کند.» او با بیان اینکه بعضا شاهد دخالت‌های ترکیه در لبنان هستیم، افزود: «به هر حال ما خواستار روابط خوب با ترکیه هستیم و ایران از اولین کشورهایی بود که کودتا در این کشور را محکوم کرد اما در مجموع ترکیه در حال حاضر، چالش‌های بزرگی در پیش دارد.»

فرمانده سابق سپاه یادآور شد: «ترکیه نسبت به شمال عراق ادعاهایی داشته و در این منطقه حضور نظامی دارد. ترکیه‌ای‌ها منافعی برای خود متصور هستند که مشخص نیست به این منافع دست پیدا کنند.»

صفوی در ادامه این نشست درباره تحولات لبنان نیز گفت: «چند ماه بود که لبنان رئیس‌جمهور نداشت و اداره می‌شد. لبنان کشور کوچک اما تاثیرگذار در منطقه است و نهایتا گروه‌های سیاسی بر سر میشل عون به توافق رسیده‌اند. ایشان از مسیحیان مستقل است و روابط خوبی با حزب‌الله لبنان دارد.»

صفوی افزود: «سعودی‌ها پول‌ زیادی برای ناپایداری در لبنان هزینه کردند و اکنون ناراحت هستند. در عین حال امیدواریم روابط ایران و لبنان نیز روابط رو به توسعه باشد.»

او با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان عراق نیز می‌تواند عامل وحدت بخش با دولت مرکزی عراق باشد، اظهار کرد: «داعشی‌ها تا نزدیک اربیل پیش رفتند و جمهوری اسلامی به کمک آنها رفت و اربیل را نجات داد اما نگرانیم که اقلیم کردستان نسبت به دولت مرکزی عراق واگرایی پیدا کند که ما این واگرایی را نمی‌پسندیم و بعید است که آنها بدون حمایت ایران موفقیتی داشته باشند. چون آنها به نوعی محصور هستند و فقط راه هوایی دارند.»

فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: «نسبت به اینکه بارزانی‌ به کنسولگری سعودی‌ها اجازه داده به ضد انقلاب ایران سلاح بدهند هشدار می‌دهیم و بارزانی‌ها باید بدانند مدیون ایرانی‌ها هستند.»او افزود: «کردهای عراق ریشه آریایی دارند و زبان‌شان فارسی است و باید در این بازی سیاسی مراقب باشند، زیرا اگر از ایران فاصله بگیرند، ضرر خواهند کرد.»