گروه گردشگری:‌ یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های مسافرتی تهران که تا چند روز پیش گرجستان و روسیه را به عنوان جایگزین ترکیه به مشتریانش پیشنهاد می‌کرد، از دیروز به این مشتریان می‌گوید که تور ترکیه دوباره برقرار شده و هر روز برای این مقصد پرواز دارد. به گفته مسوول پروازهای خارجی این آژانس، پرواز ماهان برای اول شهریور کاملا پر شده است و مسافران باید از پرواز ایرلاین ترکیه استفاده کنند!

این درحالی است که پس از کودتای نافرجام ترکیه و در شرایطی که ۱۰ هزار گردشگر ایران در خاک آن کشور حضور داشتند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و وزارت امورخارجه، برگزاری تورهای گردشگری به مقصد ترکیه را ممنوع کرده بودند. اما سرانجام بعد از درخواست‌های بسیار آژانس‌های ایرانی مبنی بر از سرگیری تورهای ترکیه و همچنین تلاش طرف ترکیه‌ای در این خصوص، روز شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با ایجاد تمهیدات لازم در هماهنگی و تماس با شرکای ترکیه‌ای خود، نسبت به اعزام تورهای گردشگری به این کشور اقدام کنند. بهرام قاسمی این تصمیم‌گیری را با توجه به درخواست طرف ترکیه‌ای پیرامون برقراری مجدد تورهای گردشگری ایران به مقصد ترکیه دانست و گفت: «از آنجا که دولت ترکیه علاقه‌مند به برقراری مجدد این تورها است و گردشگران ایرانی را جزو بهترین گردشگران و بازدیدکنندگان از این کشور می‌داند، در مورد امنیت و رفاه حال گردشگران ایرانی قول‌های مساعدی را به طرف ایرانی اعلام داشته‌است.»

از سوی دیگر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با صدور اطلاعیه‌ای، لغو ممنوعیت اعزام تورهای گردشگری به ترکیه را اعلام کرد. در همین حال به گزارش سایت اتاق ایران، آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می‌دهد که ۴۶۵ هزار ایرانی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ترکیه سفر کردند و در مقابل فقط یک هزار نفر از گردشگران ترکیه‌ای به ایران آمده‌اند. حالا در چنین وضعیتی، آژانس‌ها دوباره تلاش خواهند کرد تا خسارتی که ۱۸میلیارد تومان برآورد شده بود را به گونه‌ای دیگر و با از سرگیری فروش تورهای گردشگری خود به ترکیه جبران کنند. ترکیه، اولین مقصد گردشگری خارجی ایران محسوب می‌شود و طبق آمارهای بین‌المللی، کشورمان ششمین کشور دنیاست که بیشترین گردشگر را به ترکیه می‌فرستد. آلمان در سال ۲۰۱۵، ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۹۲ گردشگر به ترکیه فرستاده بود و در جایگاه اول قرار داشت. پس از آن هم، روسیه با ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار نفر و انگلستان با ۲ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۱۳۹ نفر در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند.

بلغارستان و گرجستان نیز پیش از ایران بیشترین میزان گردشگر را به ترکیه فرستاده بودند. براساس این گزارش، حدود ۱۰ درصد از اقتصاد ترکیه، متکی به گردشگری است و این کشور سالانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار از طریق ورود ۳۵ تا ۳۶ میلیون توریست درآمد دارد و برای ۵/ ۱ میلیون نفر شغل فراهم کرده است. از سوی دیگر، ایران چندی پیش با ترکیه تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساند و طی آن قرار بود علاوه‌بر آنکه طرف ترکیه‌ای ۱۰ هتل در کشورمان بسازد، توازن در تبادل گردشگر را نیز مورد توجه قرار دهد؛ امری که دست‌کم پس از گذشت سه ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، اثری از آن دیده نمی‌شود. باید دید آیا وضعیت تورهای ترکیه همچنان مانند قبل خواهد بود و مقاصد داخلی همچنان توان رقابت با آن را نخواهند داشت یا تدابیر دیگری اتخاذ خواهد شد؟