به گزارش ایرنا آزاد سازی شهر 'التل' در حومه دمشق؛ سوریه محور مذاکرات معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه؛ تاکید دبیر کل اتحادیه عرب بر تسریع روند حل سیاسی بحران در سوریه؛ ارسال ۱۵۰ تن کمک های انسانی به حلب از سوی روسیه؛و تسلیم غربی ها در مقابل حقانیت دولت اسد؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه سوریه است.

** مرکز روسی هماهنگی آتش بس در سوریه حمیمیم امروز اعلام کرد که ارتش سوریه شهر التل در حومه دمشق را پس از آزادی به طور کامل به کنترل خود درآورده است.
بیش از 500 تن از تروریست های گروه موسوم به جبهه فتح الشام و یکهزار و 500 نفر از خانواده های آنها پس از تحویل سلاح هایشان از شهر التل خارج و وارد شهر ادلب شدند.

**‌ ارتش سوریه امروز اعلام کرد که به تروریست های مسلح در شرق شهر حلب فرصت داده است تا این شهر را ترک کنند.
سمیر سلیمان سخنگوی ارتش سوریه با اشاره به این موضوع، گفت که تا بازگرداندن ثبات و امنیت به تمام مناطق حلب نبرد ادامه خواهد داشت.

** آخرین تحولات سوریه از جمله مبارزه با تروریسم در این کشور و همچنین خاورمیانه و مسائل بین المللی و منطقه ای در مذاکرات میخائیل بوگدانف و حسین جابری انصاری معاونان وزارت خارجه ایران و روسیه در تهران بررسی می شود.
در این رایزنی که از فردا (دوشنبه) آغاز خواهد شد، بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و جابری انصاری معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه مسائل مرتبط با دستور کار مذاکرات را بررسی خواهند کرد.

** نیروهای سوری چند منطقه جدید در شرق حلب را از اشغال تروریست ها خارج کرده و به کنترل خود درآوردند.
ارتش و نیروهای مردمی سوریه طی چند عملیات محله های المیسر، جوره عواد و ضهره عواد؛ محله القاطرچی و منطقه 'الجزمانی' واقع در شرق شهر حلب را آزاد کردند.

** احمد ابوالغیظ دبیر کل اتحادیه عرب در حاشیه کنفرانس گفت و گوی مدیترانه در رم ضمن دیدار با استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه با تاکید بر تلاش برای حل بحران در سوریه و لیبی، از نماینده های سازمان ملل در این دو کشور خواست تا در روند حل سیاسی این مسایل تسریع شود.

** همزمان با خودداری سازمان ملل و کشورهای غربی از ارسال کمک های انسانی به مناطق آزاد شده حلب از کنترل تروریست ها، روسیه ۱۵۰ تن محموله امدادی به این منطقه فرستاد تا میان ساکنان این نواحی توزیع شود.
ادوارد گوریونوف نماینده اداره اطلاعات نظامی نیروهای مسلح روسیه امروز اعلام کرد که مرکز روسی نظارت بر آتش بس در سوریه مسئول انتقال و توزیع کمک های انسانی است.

** عربستان، قطر، امارات و ترکیه خواستار برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه به ویژه شهر حلب شدند.
شکست سنگین گروه های تروریستی در حلب طی روزهای اخیر و نجات دهها هزار نفر از شهروندان این شهر و آزادسازی بخش های زیادی از شرق حلب از اشغال تکفیری ها، نگرانی هایی را در پی داشته، به طوری که شماری از کشورهای منطقه خواستار نشست فوری سازمان ملل در این خصوص شده اند.

** ارتش سوریه از ساکنان مناطق شمال شرق حلب خواست؛ از آنجایی که امنیت و ثبات در این مناطق برقرار شده، به خانه های خود بازگردند.
فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام آغاز به فعالیت نهادهای دولتی و برقراری امنیت و ثبات در این مناطق، از مردم خواست تا به خانه هایشان بازگردند.

** روزنامه انگلیسی تایمز اذعان کرد که با نزدیک شدن جنگ حلب به پایان خود، مسئولان اروپایی به این باور رسیده اند که درخواست های پیشین غرب برای برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، دیگر عملی نیست و برای حفظ حضور خود در جنگ سوریه پیشنهادهای جدید شامل کمک های مالی به وی داده اند.
اتحادیه اروپا پیشنهاد ارائه کمک های مالی به نظام اسد در مقابل تحقق صلح در سوریه داده و به نظر می رسد این اقدام با هدف حفظ تأثیر اروپا در جنگ سوریه باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.