شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • داستان رسوایی ترامپ دوم

  • بگذاریم مردگان در آرامش باشند!

    امیرحسین خالقی
    دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران

    در عالم سرمایه‌گذاری معروف است که می‌گویند سرمایه مثل کبوتر است، با کوچک‌ترین صدایی از جایش بلند می‌شود و در جای دیگر می‌نشیند، اوضاع در مورد سرمایه‌های انسانی هم چندان متفاوت نیست و بر سر آنها هم رقابتی جدی وجود دارد، غریب نیست سرمایه‌های انسانی هم در جایی متمرکز شوند که شرایط مطلوب‌تری وجود داشته باشد. در دنیایی که هوش و نخبگی به صورت یکسان توزیع نشده است و قابلیت انسانی منبعی کمیاب به‌شمار می‌آید، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برای جذب دارندگان این منبع ارزشمند از هم سبقت می‌گیرند.

  • عکس خبری - ۵ مرداد ۹۶

  • نوسازی اصولگرایی؟

    کاندیدای مستعفی ریاست جمهوری دوازدهم که به زودی شهرداری پایتخت را هم واگذار خواهد کرد اخیرا در نامه‌ای خطاب به جوانان انقلابی ضمن انتقاد از دولت و ابراز نارضایتی خود از جریان اصولگرایی از لزوم تغییر اساسی در نحوه کنش این جریان سخن گفته و خواهان حرکت در راستای نواصولگرایی شده است. موضوع بازنگری در جریان اصولگرایی پیشتر هم از سوی برخی چهره‌های اصولگرایی مطرح شده بود اما دلخوری قالیباف از شکست درانتخابات موجب شده تا به فکر نوسازی اصولگرایی بیفتد.

    .
  • رهبر در رأس دانشگاه آزاد

    با تأیید صلاحیت فرهاد رهبر از سوی کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس اسبق دانشگاه تهران به مدت ۴ سال سکاندار هدایت دانشگاه آزاد اسلامی شد. احمدی‌نژاد اواخر دولت دهم در نامه‌ای به وزیر علوم از او خواسته بود تا فرهاد رهبر را به دلیل رویکردی «سیاست‌زده، غیر علمی و احیانا امنیتی» در اداره دانشگاه تهران از کار برکنار کند. انتخاب رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. وی عضو ارشد ستاد رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

    .
  • رویکرد تهاجمی ترامپ علیه ایران

    با وجود تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی کاخ سفید اما ترامپ همچنان بر تهدیدات خود پافشاری می‌کند و در آخرین اقدام تیمی را مامور کرده تا زمینه‌های لازم را برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام در سه ماه آینده فراهم کنند. درهمین حال ترامپ در بیانیه‌‌ای از ایران خواسته تا همه زندانی‌های آمریکایی را آزاد کند. اگرچه این درخواست بلافاصله با واکنش متقابل ایران برای آزادی ایرانیان تازه دستگیرشده همراه بود اما وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نشان از تهاجمی‌ترشدن سیاست کاخ سفید علیه کشورمان دارد.

  • کابینه متکی بر آرای ۲۴ میلیونی

    طی روزهای اخیر ترکیب و چینش کابینه دوازدهم با اظهارات رئیس‌جمهور درباره آرای ۲۴ میلیونی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. در کنار اخباری درباره سهم خواهی گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت تاکید کرد که در مسوولیت‌های رده بالا نوبت این ۲۴ میلیون نفری است که به دولت تدبیر و امید رأی داده‌اند. روحانی البته توضیح داد این بدان معنا نیست که غیراز ۲۴ میلیونی که به دولت تدبیر و امید رای دادند، حق حیات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسی‌شان محفوظ و می‌توانند فعالیت کنند، اما شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رأی دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل‌ها و در مسوولیت‌های سنگین و حساس حاکم شود.

  • کاهش سطح روابط با کویت

    در گیر و دار تنش‌های منطقه‌ای، وزارت خارجه کویت با احضار سفیر ایران به بهانه‌ای واهی، خواهان کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران شد. این اقدام اگرچه با واکنش وزارت خارجه کشورمان مواجه شد اما به نظر می‌رسد که اقدام کویت در قبال ایران در راستای سیاست سعودی‌ها و افزایش فشار بر ایران صورت گرفته است. ازهمین رو تحلیلگران بر این باورند دولت کویت با دنباله روی بیهوده از سیاست‌های عربستان و آمریکا و اتخاذ شیوه‌های تهاجمی علیه ایران وارد فضای تقابل سیاسی با جمهوری اسلامی شده است.

    .
  • توزیع مواد مخدر دولتی؟

    سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در حالی از بازگشت مجدد طرح توزیع مواد مخدردولتی با هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان خبر داده که هنوزدرباره جزئیات آن ابهاماتی وجود دارد. در میان انتقادات و حمایت‌ها از این طرح، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح توزیع دولتی را باعث افزایش معضل اعتیاد دانسته است. این در حالی است که رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته به هیچ وجه در این طرح ذکر نشده که مواد مخدردراختیار معتادان قرارگیرد. تصمیم‌گیری درباره این طرح به بازگشایی مجلس موکول شده است.

    .
  • واکنش اعتراضی به «ژن خوب»

    انتشار بخشی از سخنان حمیدرضا عارف فرزند رئیس فراکسیون امید مجلس که در آن از ارتباط موفقیت‌های اقتصادی خود با ژن خوب به ارث رسیده از پدر ومادرش سخن می‌گفت موجی از فضای اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. کاربران توییتر با هشتگ «ژن خوب» به شدت به فرزند این سیاستمدار مشهور تاختند. وی اما در واکنش به اعتراض‌ها، موج انتقادات به خود را عقده‌گشایی، تهمت و فحاشی خواند. این در حالی است که اخیرا افکار عمومی به شدت نسبت به حرف‌‌ها، نوشته‌ها و اعمال فرزندان سیاسیون حساس شده است.

    .
  • طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها

    در شرایطی که شهرداری تهران از آغاز ثبت نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها برای ورود به محدوده طرح خبر داده است، اما یک عضو هیات رئیسه شورای شهر گفته اجرای طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها غیرقانونی است؛ چرا که در مصوبه شورا به شهرداری تکلیف شده ظرف مدت سه ماه سازوکار ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیک با همکاری پلیس راهور تعریف و به شورا ارائه شود اما هنوز این کار انجام نشده است. پس از تصویب طرح در شورا و با موافقت شورای‌عالی ترافیک، طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها اجرایی خواهد شد.

    .
  • انتقال سرور تلگرام؟

    موضوع انتقال سرورهای تلگرام به ایران بار دیگر با اظهارنظرمعاون وزیرارتباطات داغ شد. نقل قول برخی خبرگزاری‌ها از نصرالله جهانگرد که گفته بود تلگرام انتقال سرورهای خود را به ایران پذیرفته و برای این کار ضرب‌الاجلی نیز تعیین شده، بلافاصله از سوی جهانگرد و وزیر ارتباطات تکذیب شد. هرچند که مدیرعامل تلگرام هم دوباره تاکید کرد هیچ یک از سرورهایش را به ایران منتقل نخواهد کرد. از سوی دیگر جهرمی یکی دیگر از معاونان وزیرارتباطات از ابلاغ مصوبه انتقال سرور تلگرام به ایران تا ۱۰ روز آینده خبرداده است.

  • پول ملی فعلا همان ریال

    موضوع تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت در همین حال، به گفته یک مقام مسوول در بانک مرکزی مصوبه دولت برای لازم الاجرا شدن نیاز به مصوبه مجلس و البته تایید شورای نگهبان دارد. هیات دولت آذرماه سال گذشته در بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور که از سوی بانک مرکزی ارائه شده بود، واحد پول کشور را تومان و معادل۱۰ ریال تصویب کرد. درصورت اجرایی شدن قانون اصلاحاتی جزئی در چاپ اسکناس‌ها اعمال شده و به تدریج وارد چرخه پولی خواهد شد.

    .
  • کاندیدای اصلح شهرداری

    تکلیف مرحله اول تعیین سکانداراصلی شهرداری تهران هفته پیش در جلسه منتخبان شورای شهر پنجم مشخص شد. در این جلسه، اعضای منتخب شورا با انجام رای‌گیری میان ۲۴ فرد پیشنهادی، ۷ گزینه نهایی تصدی پست شهرداری تهران از جمله محمد علی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، محمدعلی افشانی، حبیب الله بیطرف، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده را انتخاب و معرفی کردند. ظاهرا در میان این ۷ نفر محمد علی نجفی بیشترین آرای منتخبان پنجم را به دست آورده و حبیب‌الله بیطرف هم اعلام انصراف کرده است. در همین حال اگرچه پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب شریعتمداری یا محمود حجتی به‌عنوان شهردار شنیده می‌شد اما به نظر می‌رسد حضور آنها در دولت قطعی شده است.

  • اعزام زائران تمتع طبق برنامه

    انتشار اخباری درباره احتمال لغو حج تمتع ۹۶ خیلی زود از سوی سازمان حج و زیارت تکذیب شد. در حالی که یک نماینده مجلس از کارشکنی عربستان سعودی در صدور ویزای تیم دیپلماتیک ایرانی خبر داده بود اما رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس از صدور ویزای دیپلمات‌ها از طریق دبی طبق توافق وزیرحج عربستان با رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت مشکلی در زمینه صدور روادید زائران خانه خدا وجود ندارد. رئیس سازمان حج و زیارت گفته برگزاری حج و اعزام زائران خانه خدا طبق روال برنامه انجام خواهد شد.

    .
  • انتقال قدرت سعودی؟

    اولین گام برای کناره‌گیری ملک سلمان از قدرت و سپردن امور به ولیعهد جوان در حکومت سعودی برداشته شد. پادشاه عربستان در حکمی اداره امورکشور را به دلیل سفری که در پیش دارد به نیابت از خود به محمد بن سلمان واگذار کرد. اگرچه گفته شده که ملک سلمان بیماراست اما فعالان سیاسی این فرمان را زمینه‌سازی برای انتقال قدرت به ولیعهد جوانی می‌دانند که یک ماه پیش در اقدامی جنجالی به جای محمد بن نایف ولیعهد سابق برگزیده شد. به نظرمی رسد ملک سلمان تا پایان امسال از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

    .
  • نمایش وحدت و اقتدار

    با فاصله دولت از تب و تاب انتخابات و در آستانه تشکیل کابینه دوازدهم، فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیدار رئیس‌جمهور رفتند تا به گفته آشنا مشاور رئیس‌جمهور، نمایشی از اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور را به تصویر کشند. در این دیدار که سرداران سلیمانی، جعفری، غیب‌پرور، کوثری و حاجی‌زاده حضور داشتند از سوی روحانی بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید شد.

    .
  • شاخص طلایی انتخاب شهردار

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    نامزدهای شهرداری تهران که تاکنون یک فهرست قطعی ۵ نفره - ماحصل لیست اولیه ۲۴ نفره و سپس لیست نیمه نهایی ۷ نفره- را تشکیل داده‌اند، مطابق آنچه اعضای شورای شهر تعیین کرده‌اند، باید برنامه‌های خود را برای اداره ۴ ساله پایتخت به شورا تحویل دهند. هر کدام از نامزدها باید گزارشی از وضع موجود شهر تهران، مشکلات و راهکارهای حل آن به همراه چشم‌انداز مدنظر برای تهران تا سال ۱۴۰۰ را در قالب برنامه ارائه کنند تا انتخاب شهردار بر اساس کیفیت و محتوای برنامه‌ها انجام شود.

  • خواب ترامپ برای برجام

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    چندین ماه از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، اما همچنان الگوی رفتاری جمهوری‌خواهان نسبت به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ نامشخص و ضد و نقیض است. اگرچه ترامپ از همان دوران تبلیغات انتخاباتی وعده پاره کردن برجام را داده بود، اما در طول چند ماه اخیر، با وجود فشارها و تحریم‌های غیرهسته‌ای، نسبت به این توافق و اجرای آن پایبند بوده است، به‌طوری که مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران، پایبندی واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک را تایید کرده‌اند.

  • در دفاع از توزیع دولتی مواد مخدر

    شایان ربیعی
    عضو گروه فرهنگ و هنر

    در دو سال گذشته مدتی برای اجرای یک کار پژوهشی درباره زیست شبانه در تهران، از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح در مناطق مختلفی از تهران به ثبت مشاهدات و تحلیل و بررسی آنها می‌پرداختیم. بخش قابل توجهی از پارک‌ها، پیاده‌روها و پل‌های نیمه جنوبی شهر تهران پناهگاه کارتن‌خواب‌هایی است که دچار اعتیاد هستند. وضعیت دلهره‌آور زندگی این معتادان، هر شهروندی را آزرده و نگران می‌کند. مدیران شهری تهران با جمع‌آوری معتادان در برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها سعی کرده‌اند از پراکنده شدن‌شان در سطح شهر و گسترش دامنه گردش آنان در گوشه گوشه پایتخت جلوگیری کنند.

  • معمای لیست کابینه دوازدهم

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه خبر

    کمتراز ۱۰ روز تا برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهوری و ارائه لیست وزرای پیشنهادی او برای دولت دوازدهم باقی است درهمین حال، رایزنی‌ها و در کنار آن گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست وزرا شدت بیشتری گرفته است. از یکسو سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین مجلس به طور جداگانه با رئیس‌جمهوری در مورد افرادی که درلیست روحانی برای تصدی پست وزارت جای خواهند گرفت ظرف دوهفته گذشته دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها رئیس‌جمهوری نیز از اسحاق جهانگیری معاون اول خود و برخی دیگر از دولتمردان خواسته است در این زمینه به او کمک کنند.

  • بررسی فرار مغزها با ذره‌بین اقتصادی

    سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین ارکان هر سیستم اقتصادی به‌شمار می‌رود. برای فهم این مطلب کافی است نگاهی به کشوری مثل ژاپن کنید این کشور هیچ منبع طبیعی قابل‌توجهی ندارد، اما قادر است از منابع موجود در کشورهای مختلف کالاهای با کیفیت سازگار با نیاز مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا تولید کند. سرمایه انسانی در حقیقت انباشت دانش، نبوغ، خلاقیت و مهارت است، منبعی که یک کشور را به پیشرفت در زمینه‌های مختلف، افزایش بهره‌وری از امکانات موجود، خلق تکنولوژی‌های پیشرفته و سلطه بر بازارهای جهانی قادر می‌کند. به‌طور حتم وضعیت فعلی سیستم‌های اقتصادی دنیا و آینده پیش‌رو حاکی از آن است که حجم منابع طبیعی موجود هیچ ضمانتی برای توسعه یک کشور نخواهند بود، به‌همین دلیل است که در حال حاضر شاخص سرمایه انسانی به یکی از مهم‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری درجه‌توسعه‌یافتگی کشورها تبدیل شده است.

  • منافع اقتصادی نخبگان برای یک کشور

    خروج افراد تحصیل‌کرده و هوشمند در واقع گونه‌ای از هرز منابع با ارزش اقتصادی ناشی از عدم توجه و بهره‌برداری مناسب از آن‌ها است. افراد در کشور خود اکثرا با بودجه تحصیلی و درمانی رایگان یا یارانه‌ای مدارج علمی خود را طی کرده و وقتی به سطح علمی مناسبی در مقاطع بالا می‌رسند دانش انباشت شده در آنها، ارزش اقتصادی بالایی دارد که در بسیاری از مواقع معیارهای مالی توانایی ارزش‌گذاری بر آن‌ها را ندارند. این افراد در چنین سطحی وارد کشور مقصد شده و به چرخه پژوهش و نوآوری در زمینه‌های مختلف تزریق می‌شوند.

  • ایران در صدر پدیده فرار مغزها

    مرتضی زارع
    پژوهشگر اقتصادی

    نقطه عطف تاریخ اقتصاد بشر بدون شک انقلاب صنعتی در انگلستان و اروپا است. این انقلاب وام‌دار ظهور و نبوغ دانشمندان فرهیخته انگلستان در قرن هفدهم و هجدهم بود. نبوغ و خلاقیت دانشمندان پدیده‌های طبیعی را به شکل مکانیزه به سلطه انسان درآورد، اسب و درشکه جای خود را به اتومبیل داد، کشتی‌های مجهز به موتور بخار جایگزین کشتی‌های بادبانی شدند، کارخانه‌های عظیم ریسندگی و بافندگی در اروپا احداث شدند و اقتصاد این کشورها در ابعاد گوناگون شامل کشاورزی، صنعت، حمل‌و‌نقل و تولید محصولات جدید فاصله زیادی با سایر کشورها گرفت.

  • عامل کوچ نخبگان

    برای مشاهده دلیل نارضایتی افراد تحصیل کرده نیازی به بررسی آمارهای پیچیده اقتصادی نیست، بارها در اخبار و رسانه‌ها دیده یا شنیده‌اید که منصب اعطا شده به برخی مسوولان هیچ انطباقی با تخصص آنها ندارد. این خود گونه‌ای از تخصیص نامناسب منابع در اقتصاد است که اثر آن به‌طور سیستمی به اقشار مختلف منتقل شده و زمینه‌ساز خروج بخش متخصص و فرهیخته جامعه می‌گردد که خواهان ادامه فعالیت سازگار با تخصص اکتسابی خود هستند.

    سرمایه انسانی عامل اصلی در پر کردن شکاف تکنولوژیک، افزایش مزیت نسبی در تولید کالاها و گسترش دامنه اقتدار اقتصادی و سیاسی یک کشور است.

  • ستارگان ایرانی در آسمان غرب

    در طول چند دهه اخیر نخبگان بسیاری از کشورمان مهاجرت کرده و به خارج از کشور رفته‌اند. در واقع بنا بر گزارش‌های بین‌المللی، کشور ما در زمینه فرار مغزها در جهان رتبه نخست را دارد. همین امر علاوه‌بر آسیب‌های فراوانی که برای اقتصاد و اجتماع در پی خواهد داشت، موجب شده است نخبگان ایرانی بسیاری در آن‌سوی آب‌ها پدیدار شوند. یکی از معروف‌ترین این نخبگان مریم میرزاخانی بود که متاسفانه دو هفته پیش به‌دلیل بیماری سرطان چشم از جهان فروبست. در ادامه این مطلب نگاهی به برخی از نوابغ ایرانی در غرب می‌پردازیم که به‌رغم جلای وطن موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.

  • نخبگــان اقتصادی در غـرب

    وقتی اسم فرار مغزها و مهاجرت نخبگان شنیده می‌شود، بیشتر مردم ناخودآگاه به یاد دانشمندان و محققانی می‌افتند که کشور را ترک کرده‌اند. در جراید و نشریات نیز بیشتر بر همین افراد تاکید می‌شود. با این حال شمار نخبگان یک کشور که با رفتن خود برای کشور مبدا خلا ایجاد می‌کنند، محدود به این نخبگان نیست و فعالان اقتصادی و نخبگان این بخش را نیز دربر می‌گیرد. خروج این افراد نه‌تنها به معنی فرار نخبگان است، بلکه به معنی خروج سرمایه فیزیکی و دارایی‌های آنان نیز محسوب می‌شود. نگاهی به اصول علم اقتصاد نشان می‌دهد که نیروی انسانی و سرمایه از مهم‌ترین عوامل تولید و افزایش ثروت در یک جامعه هستند و فرار نخبگان به‌خصوص نخبگان اقتصادی هر دو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

  • ویروس مسری روس‌گیت

    داستان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا روز به روز جدی‌تر می‌شود. حالا مجله ایندیپندنت خبر می‌دهد با بالا گرفتن این رسوایی مردم بیشتر از دوران نیکسون خواهان استیضاح هستند. در حالی که گمان می‌رفت افراد اصلی خاندان ترامپ درگیر این پرونده نشوند یک شبکه خبری آمریکا فاش کرد که پای پسر ارشد ترامپ هم در میان بوده است.

    به گزارش یک شبکه خبری آمریکایی یک مامور سازمان اطلاعات شوروی سابق در ملاقات دونالد ترامپ پسر، فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا با یک وکیل زن روسی حضور داشته که به نظر برخی منابع آمریکایی ممکن است در حال حاضر هم با سازمان اطلاعات روسیه در ارتباط باشد.

  • به دنبال «راه فرار»

    ترامپ به دام افتاده است؟ آیا اطرافیانش به آمریکا خیانت کرده‌اند؟ آیا آن‌گونه که گفته می‌شود وی از تمامی داستان‌های رسوایی اطرافیان خود در ارتباط با روسیه بی‌خبر است؟ این سوالاتی است که اخیرا به شدت در فضای سیاسی ایالات متحده شنیده می‌شود. در حالی که ترامپ بارها گفته است که از ارتباط اطرافیان خود با مقامات روس بی‌خبر بوده است اما ظواهر امر نشان می‌دهد وی آنقدرها هم که می‌گوید از این ارتباطات بی‌خبر نبوده است. از زمانی که پای مانافورت، رئیس کمپین انتخاباتی وی به پرونده روسیه باز و او ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری کند این احتمال داده می‌شد که داستان ارتباط اطرافیان ترامپ با مقامات روس فراتر از یک نفر بوده است.

  • جرم قرن

    روز نهم ژوئن، در کشاکش گرمای تابستان، هیلاری کلینتون ساعت ۱ و ۵۰ دقیقه ظهر در توییتی نوشت که باراک اوباما از وی برای انتخابات حمایت کرده است. نیم ساعت بعد اما در واکنش به این اقدام، دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در آن زمان، متقابلا در توییتی نوشت که اوباما، هیلاری کلینتونِ کلاهبردار را مورد تایید قرار داد. تقریبا در ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه نیز هیلاری کلینتون در توییتی دیگر نوشت بهتر است که حساب کاربری خود را پاک کنید. این مهم‌ترین درگیری انتخاباتی در آن زمان بین این دو نفر بود.

  • تنگنای قانونی بـرای رئیس‌جمهور آمریکا

    مترجم: مریم رضایی

    وکلا و اطرافیان دونالد ترامپ می‌خواهند در سوابق سیاسی و حرفه‌ای بازرسانی که رابرت مولر، بازرس ویژه دادستانی آمریکا استخدام کرده، کندوکاو کنند تا با استفاده از تعارض منافع، بازرسی‌های صورت گرفته را بی‌اعتبار کرده یا حتی برای اخراج مولر پرونده‌سازی کنند. جست‌وجو برای یافتن این تعارضات بالقوه بسیار گسترده است و موشکافی در مورد کمک‌های مالی به نامزدهای دموکرات انتخابات و رابطه مولر با جیمز کومی (که عزل او از ریاست FBI بخشی از فرآیند تحقیق بازرسی ویژه است) را دربرمی‌گیرد.

  • تکرار کمیک تاریخ

    نویسنده: Richard Ben-Veniste

    مشاهده جنجال‌های پیش‌آمده در مورد کاخ‌سفید و روسیه، جمله معروف کارل مارکس را به‌یاد می‌آورد که گفته بود: «تاریخ خودش را تکرار می‌کند؛ ابتدا در قالب تراژدی و سپس در قالب یک کمدی مسخره. » من از نزدیک شاهد تراژدی ملی که باعث سقوط ریچارد نیکسون از ریاست‌جمهوری شد، بودم و اخیرا به این فکر می‌کنم آیا تکرار ماجرای «قتل‌عام شنبه شب*» او نیز به‌زودی رخ خواهد داد؟ ترامپ با در نظر گرفتن اینکه آن اتفاق چگونه موجب سرنگونی یک رئیس‌جمهوری شد، می‌تواند کاری کند که در برابر تکرار اشتباه‌های گذشتگان خود مقاومت کرده و نگذارد واترگیت دیگری رخ دهد.

  • ۶ راز که باید درباره صندلی هواپیما بدانید

    مترجم : امیررضا فخاریان

    از بین تمام چیزهایی که می‌تواند موجب آزار مسافران بشود، راحت نبودن صندلی یا کمبود امکانات آن در صدر لیست قرار دارد. چارلز شومر، کسی که سال‌ها برای تنظیم سایز صندلی‌ها تلاش کرد و شکست خورد، می‌گوید: «بیشترین شکایتی که از مسافران می‌شنوم درباره‌ جایی پای تنگ و صندلی‌های کوچک است». اما وقتی به صندلی‌ اصلی می‌رسیم، ممکن است منتقدان گروه اشتباهی را سرزنش کنند. کنت کریور، مدیر گروه تجربی ساخت کابین برای هواپیماهای غول‌پیکر می‌گوید: «بزرگ‌ترین افسانه‌ای که بین مردم جریان دارد این است که بوئینگ و بقیه رقیب‌هایش صندلی‌ها را می‌سازند.

  • گشت ارزان در پایتخت

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    همیشه در سفرنامه‎هایم تهران مبدا بوده است؛ در تاریکی و قبل از طلوع آفتاب ترکش کرده‏‎ام و وقتی ماه و ستارگان در آسمان می‎درخشند دوباره به آن بازگشته‏ام. اما خود تهران هم دیدنی است. وقتی بیشتر مردم در ترافیک جاده‎ها به سر می‎برند، می‎دانید در تهران چه خبرهایی است؟

    از کجا شروع کردیم؟

    هر وقت تعطیلاتی از راه می‎رسد، جاده‏‎ها و آب و هوا را چک می‎کنم تا مقصد مناسبی را برای سفر پیدا کنم. اما چند باری هم تصمیم گرفته‎ام با چند نفر از دوستانم که به هر دلیلی به سفر نمی‎روند، تهران را بگردیم.

  • دکه مطبوعات - ۵ مرداد ۹۶

    Bloomberg Businessweek

    حامی پنهان ترامپ

    حامیان ترامپ چه کسانی هستند. شاید پاسخ کلیشه‌ای این باشد که سفیدپوستان آمریکایی از مهم‌ترین حامیان ترامپ به‌حساب می‌آیند اما تنها این دسته نیستند که از ترامپ حمایت می‌کنند. درحالی‌که بیشتر رسانه‌های آمریکایی در برنامه‌های خود برای ترامپ و کابینه‌اش شمشیر را از رو بسته‌اند، در این میان یک جمهوری‌خواه در برنامه «Saturday night live» حضور پیدا می‌کند و به شدت از ترامپ حمایت می‌کند. به هر حال برخی جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ هستند اما این فرد دارای یک ویژگی دیگر هم هست که این موضوع را حساس‌تر می‌کند.

  • تیم اقتصادی دولت چگونه باید انتخاب شود؟

    سید‌محمد مجیدی

    در آستانه انتخاب کابینه از طرف دولت دوازدهم هستیم، در این رابطه بحث‌های مختلفی از طیف‌های سیاسی گوناگون مطرح می‌شود، برخی صاحب‌نظران بر این باورند که دولت برای انتخاب کابینه و تیم اقتصادی باید صرفا تخصص افراد را مد نظر قرار دهد، برخی دیگر نیز بر این باورند که نه تنها تخصص افراد، بلکه میزان تسلط فرد بر امور سیاسی را نیز مد‌نظر قرار داد، در این یادداشت عنوان می‌کنیم که مرز انتخاب افراد برای تصدی بر یک پست خاص اقتصادی حساس کجاست، این فرد چقدر باید سیاسی باشد و چه میزان تخصص داشته باشد.

  • چرا بزرگ شدن دولت باعث فساد می‌شود؟

    به‌طور کلی مفهوم رانت با عدم تلاش و منفعت‌طلبی غیرمنصفانه گره خورده است. هر درآمد یا سود اقتصادی که بدون زحمت و تلاش و بر پایه روابط حزبی، فامیلی، گروهی نصیب فردی ‌شود در طبقه‌بندی رانت اقتصادی قرار می‌گیرد. اما چه عواملی بر شیوع فضای رانتی در اقتصاد موثرند؟ مگر نه این است که در اقتصاد فرض می‌شود تمامی افراد عقلایی رفتار می‌کنند. در رفتار عقلایی انسان همیشه تمایل دارد بیشترین سود ممکن را کسب کند و منافع بیشتری نصیب خود کند. تحت این شرایط ورای وظیفه اخلاقی و وجدانی افراد، این سازوکارهای طراحی‌شده اقتصادی است که موجب گسترش فرهنگ رانت‌جویانه در بین مردم می‌شود.

  • آلودگی هوا کشنده‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید

    مطالعه جدیدی روی آمریکایی‌هایی که از مزایای ۱Medicare بهره‌مند هستند، نشان می‌دهد که ریسک پیامدهای مرگ و زندگی آنها با آلاینده‌های هوا افزایش یافته است؛ این مورد حتی در سطوحی که از سوی آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایمن فرض می‌شوند، نیز صادق است. محققان چگونگی مرگ‌و‌میر ۶۰ میلیون آمریکایی تحت برنامه مدیکیر (اکثریت وسیعی ۶۵ سال یا مسن‌تر هستند) را که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ تحت تاثیر ذرات معلق و آلاینده‌های ازن بوده‌اند، ارزیابی کرده‌اند. این گزارش رابطه بین آلودگی و طول عمر را روشن کرده و موردی برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست ارائه می‌دهد تا استانداردهای ملی کیفیت هوای آزاد (NAAQS) را تغییر دهد؛ استانداردهایی که غلظت قابل پذیرش این آلاینده‌ها را بیان می‌کند.

  • دور ریختن ۳۰۰ هزار تن پوشاک از سوی خانوارهای انگلیسی در سال ۲۰۱۶

    یک گزارش جدید نشان می‌دهد که ردپای کربن (carbon footprint) در بخش پوشاک انگلستان در حال بدتر شدن است و علت آن محبوبیت پیوسته «مد سریع» ارزان و کمبود مواد خام پایدار است. (مهم‌ترین شاخصه مد سریع یا fast fashion تمایز آنها نسبت به سایر برندها و ارائه کلکسیون‌ها و محصولات بیشتر در فواصل زمانی کوتاه‌تر است. ) گرچه میزان پوشاکی که به‌صورت زباله دفن می‌شود از ۳۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۲ به ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است، اما یک چهارم آنها هنوز هم به‌جای بازیافت روانه سطل‌های زباله می‌شوند.

  • نگهداری شیر وحشی از بچه‌پلنگ

    تصاویر شگفت‌انگیزی که در پارک حفاظتی تانزانیا گرفته شده است، نشان می‌دهد که یک شیر وحشی از یک بچه‌پلنگ نگهداری می‌کند و کارشناسان می‌گویند این اتفاق برای اولین بار رخ داده است. لوک هانتر، رئیس و مامور حفاظت از حیوانات گروه پانترا (یک گروه حفاظت از گربه‌های وحشی) به نشنال جئوگرافیک می‌گوید: «هرگز چنین چیزی را در حیات‌وحش شاهد نبوده‌ایم. » ماده شیر در تصویر یک شیر ۵ ساله به نام نوسیکیتوک است که در منطقه حفاظتی Ngorongoro زندگی می‌کند و تخمین زده می‌شود که بچه‌پلنگ در تصویر تنها چند هفته سن داشته باشد.

  • ۱۷ راه اصلاح مدیریت مالی

    مدیریت مالی برای اغلب زوج‌ها یک چالش است. از آنجا که ضرورت آگاهی از اهمیت یکی‌ کردن دارایی‌ها تا زمان بروز نخستین اختلاف بر سر مسائل مالی احساس نمی‌شود، این نوع اختلاف به یکی از رایج‌ترین دلایل اختلافات زناشویی بدل شده است، اما نگران نباشید، کارشناسان اقتصاد خانواده راهکارهایی را توصیه می‌کنند که براساس ارتباط صادقانه و برنامه‌ریزی هوشمندانه برنامه‌ریزی شده و می‌تواند جلوی این اختلافات را بگیرد. به گفته آنها، هرگز برای اصلاح شیوه‌های نادرست مدیریت مالی دیر نیست. پول موضوع بسیار حساسی در یک رابطه است.

  • ۸ توصیه مالی برای زوج‌های جـــوان

    لباس عروسی دلخواهتان را پیدا کرده‌اید. بله گفته‌اید و زندگی تان را شروع کرده‌اید. ماه عسلتان هم عالی بوده و حالا احساس بسیار خوبی دارید و آماده‌اید زندگی جدیدتان را به‌عنوان یک آدم متاهل آغاز کنید. آیا زندگی می‌توانست بهتر از این باشد؟ احتمالا نه! زندگی متاهلی ممکن است در آغاز بی‌دغدغه و شگفت‌آور به نظر برسد؛ اما این روزهای اول روزهای کلیدی برای داشتن گفت‌وگوهای مهم و بنیان گذاشتن اساس زندگی هم هست، روزهای انتخاب راهی که شما و شریکتان قرار است در آینده دور و عالی خود داشته باشید. کریس و مارلو فلتون، نویسندگان کتاب‌های «پول زوجین» و «عامل شکوفایی»، ۸ توصیه زیر را برای زوج‌های تازه ازدواج کرده که در تلاشند در روزهای اول به هماهنگی مالی بیشتری برسند، ارائه می‌کنند.

  • هدفم ارائه فرصت‌های جدید به زنان است

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    برخی موسسان استارت‌آپ‌ها رویای داشتن صدها یا هزاران کارمند را در سر دارند. اما سیندی وایتهد به عنوان یک کارآفرین سریالی ترجیح می‌دهد تعداد کارمندان کمتری داشته باشد. وایتهد اکنون مدیر ارشد اجرایی چهارمین شرکت خود، پینک سیلینگ است. (Pink Ceiling سازمانی که مشاوره، سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده و حمایت تجاری برای استارت‌آپ‌هایی را ارائه می‌دهد که بر زنان تاثیر می‌گذارند. )

    پینک سیلینگ یک تیم منحصربه‌فرد سراسر زنانه است که در کنار شرکت‌های ماموریت‌-محور با راه‌حل‌های نوین برای چالش‌هایی که بر زنان تاثیر می‌گذارند تشکیل شده است.

  • ۹ اشتباه رایج کارآفرینان تازه‌کار

    مترجم: امیرعلی رمدانی
    نویسنده: Jayson Demers

    بخش بزرگی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار، داشتن برنامه و سپس داشتن نظم برای اقدام طبق برنامه است. اینکه بخشی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشید همیشه خوب نیست و اغلب باید خود را تسلیم فرآیند کنید. اریک رایز در کتاب خود با عنوان «راه‌اندازی ضعیف» بیان می‌کند: «من از موفقیت‌ها و شکست‌های خود و بقیه یاد گرفته‌ام که همیشه بخش‌های کسل‌کننده مهم‌ترین بخش است. موفقیت در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نتیجه ژن خوب یا قرار گرفتن در مکان و در زمان مناسب نیست.

  • شبکه‌سازان بزرگ ساخته می‌شوند متولد نمی‌شوند

    مترجم: مریم رضایی

    چشمانتان را ببندید و یک رویداد شبکه‌سازی معمولی در کسب‌وکارتان را متصور شوید. احتمالا صحنه‌ای از ازدحام و هیاهوی مردم که در حال گفت‌وگو با هم هستند، جلوی چشمتان می‌آید، این‌طور نیست؟ برقراری ارتباطات جدید یعنی با صراحت با دیگران حرف بزنید و تعامل داشته باشید. به عبارت دیگر، این یک بازی برای افراد برون‌گرا است.

    اما باید گفت لزوما این‌طور نیست. مزایای نسبی برون‌گرایی و نقطه مقابل آن درون‌گرایی همواره مورد بحث کارشناسان علوم رفتار سازمانی بوده است.

  • استفاده از مواد مغذی به جای مکمل‌های گران‌قیمت

    اگر نگران مواد مغذی خاصی در رژیم غذایی خود هستید یا فکر می‌کنید که به اندازه کافی مواد غذایی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید چند قدم ساده بردارید تا مطمئن باشید هر روز همه‌ مواد لازم را دریافت می‌کنید.

    بهترین و ارزان‌ترین جایگزین برای مولتی ویتامین‌ها یا مکمل‌های گران قیمت چیست؟ غذاهای سالم، سبزی‌های تازه، میوه‌ها، حبوبات، و منابع غلات کامل، موثرترین مواد مغذی موجود هستند که بدن شما برای سلامت بودن، ساخت ماهیچه‌ها و بهبود عملکرد به آنها نیازمند است. بسیاری از کارخانه‌های تولید مکمل در تلاشند تا به شما قرص‌های رژیمی بفروشند، بهبود دهنده‌های عملکرد یا مکمل‌هایی که اغلب هم بی اثر و گران‌قیمت هستند، بدون داشتن استانداردها یا در اختیار داشتن هیچ یک از مواد مغذی ذکر شده در لیست یا برچسب‌های روی بسته‌بندی‌شان به فروش می‌رسند! سبزی‌های تازه، حبوبات، منابع پروتئین خالص، چربی‌های سالم، غلات کامل و غذاهای غنی از فیبر می‌توانند تمام آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیتومغذی‌ها و آمینواسیدهایی را که بدن شما به آنها نیاز دارد تامین کنند و توسط بدن بهتر از مکمل‌ها جذب و استفاده شوند.

  • آسپیرین؛ خوب یا بد؟

    در سپتامبر ۲۰۱۵، کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده که نفوذ زیادی دارد توصیه‌های اصلاح شده‌ای درمورد مصرف آسپیرین در دوز پایین ارائه داد که بر اساس آنها آسپیرین نه‌تنها از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند، بلکه از سرطان روده بزرگ هم جلوگیری می‌کند. این خبر می‌تواند خیلی از افراد را به شروع مصرف آسپیرین به‌طور خودسرانه تشویق نماید که ممکن است پیامدهای خوبی نداشته باشد. باید قبل از مصرف روزانه آسپیرین با یک متخصص در این مورد مشورت کنید چون می‌تواند موجب خونریزی جدی دستگاه گوارش شود.

  • چگونه یک انسان تبدیل به یک متجاوز جنسی می‌شود؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    آتنا اصلانی یکی از قربانیان تجاوز بود. امثال آتنا زیاد هستند. بسیاری از آنها روز‌ها مورد تجاوز بیماران روانی-جنسی قرار می‌گیرند اما کسی صدای آنها را نمی‌شنود. آتنا اصلانی و ستایش قریشی (دختر افغان) و چند کودک دیگر نمایندگان صدای وحشت زده دخترکانی هستند که چه در منزل خود، چه بیرون از منزل مورد تجاوز قرار گرفته و کسی از آنها خبر ندارد. آتنا اصلانی، ستایش، آتنا‌ها و ستایش‌های دیگر بر خلاف گفته‌های نااهلان، نادانان و بیماران اخلاقی- روانی به‌خاطر بی‌حجابی مورد تجاوز قرار نگرفتند.

  • تاثیر تقویت هوش هیجانی بر بهبودی افسردگی چیست؟

    همه ما در زندگی گاهی حالت‌هایی مانند اندوه، ناامیدی و بی‌تفاوتی را تجربه می‌کنیم و این حالت‌ها کاملا طبیعی هستند. مشکل از جایی شروع می‌شود که این احساسات مدت طولانی در ما جاری باشند. اگر احساس غم، ناامیدی، بی‌انگیزگی و بی‌ارزشی دارید، بهتر است بدانید که احتمالا دچار بیماری افسردگی شده‌اید. به جرات می‌توان گفت که افسردگی ریشه سایر بیماری‌ها و شایع‌ترین نوع بیماری در جامعه ما و حتی در سطح جهانی است که از سنین کودکی تا کهنسالی را شامل می‌شود. یعنی بر خلاف باور رایج در جامعه ما مبنی بر اینکه کودکان از افسردگی چیزی نمی‌فهمند، اتفاقا کودکان نیز مانند بزرگسالان می‌توانند دچار افسردگی شوند.

  • چرا انسان خوشحالی نیستید؟

    هر حالی که دارید نتیجه باور‌ها و رفتار‌های‌تان است. باور‌ها و رفتار‌های ما مانند بذر‌هایی هستند که در مزرعه زندگی خود می‌کاریم. شما هر روز چه بذر‌هایی را در زندگی خود می‌کارید؟ هر بذری که می‌کارید منتظر میوه‌های همان بذر نیز باشید. اگر خوشحال نیستید، پس بذر غم را می‌کارید. در این مقاله می‌خواهیم چند دلیل ساده را برای خوشحال نبودنتان شرح دهیم:

    ۱. باور‌های ناسالمی دارید. باور‌های ما هدایت‌کننده حال و زندگی ما هستند. باور‌های ما از هر جنسی که باشند زندگی ما را هم‌جنس خود می‌کنند.

  • انعطاف جدید در بازار فروش مسکن

    همزمان با افزایش نسبی حضور متقاضیان خرید مسکن در بازار مسکن، مالکان واحدهای مسکونی آماده فروش طی هفته‌های اخیر نوعی انعطاف جدید برای خرید راحت‌تر ملک از سوی متقاضیان در شرایط خود برای فروش آپارتمان‌ها اعمال کرده‌اند. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار مسکن مناطق مصرفی پایتخت نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر حجم مراجعه متقاضیان برای خرید مسکن نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است که همزمان با این افزایش حضور متقاضیان خرید، عرضه فایل‌های جدید به بازار فروش مسکن نیز بیشتر شده است. پیش از این هر چند حجم زیادی از فایل‌های فروش مسکن در بنگاه‌های املاک و آگهی‌های نامه‌های مختلف فایل شده بود اما همزمان با افزایش حجم مراجعه متقاضیان خرید به بازار ملک، سازندگان و مالکان بیشتری ترغیب به عرضه واحدهای آماده خود به بازار مسکن شده‌اند.

  • امید به رونق مسکن و ثبات اجاره‌بها

    دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در تازه‌ترین تحلیل خود از اوضاع بازار ملک در سه حوزه معاملات خرید، ساخت و ساز و معاملات اجاره، نسبت به رونق بازار ملک در ادامه سال ۹۶ و ثبات نسبی اجاره‌بها در تابستان جاری، اظهار خوش‌‌بینی کرد. گزارش تحولات بازار مسکن استخراج شده ازسوی این دفتر در وزارت راه و شهرسازی، مشخص می‌کند: رونق معاملات طی ماه‌های آینده به‌واسطه شکل‌گیری تقاضای مصرفی در بازار و تاثیرگذاری مثبت تسهیلات خرید مسکن، دور از انتظار نیست. بررسی‌های صورت گرفته از سوی دفتر اقتصاد مسکن حاکی است: علاوه بر تقاضای مصرفی در بازار مسکن، تقاضای سرمایه‌ای نیز تا حدودی در این بازار وجود دارد.

  • نفع دو طرفه بازار اوراق مسکن

    دنیای اقتصاد: بانک عامل بخش مسکن با طراحی «حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز» راهکاری برای سرمایه‌گذاری در بازار پول و پرداخت سود بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی را فراهم کرده است که در قالب آن علاوه‌بر سود اسمی، پس از طی دوره زمانی مشخص، اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن که دارای ارزش معاملاتی در فرابورس هستند نیز در ازای مقدار مشخصی از موجودی به صاحب حساب پرداخت می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، برخی از موسسات مالی ضمن پایبندی به مقررات بانک مرکزی در پرداخت سود به سپرده‌ها، مسیرهای قانونی دیگری برای پرداخت سود بالاتر به کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار پول دارند، طراحی کرده‌اند که در قالب مدل‌های ترکیبی سرمایه‌گذاری، بازدهی نسبی قابل قبولی در مقایسه با حساب‌های عادی بانک‌ها دارد.

  • لیست پنج ردیف بدهی دولت به شهرداری

    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ماه پایانی فعالیت شورای چهارم گزارش دوازده ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۹۵ شهرداری تهران را ارائه کرد. در این گزارش به پنج ردیف اصلی بدهکاری شهرداری تهران اشاره شد. براین اساس بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات مالی و بانک‌ها تا پایان ۳۱ خرداد سال ۹۵ محاسبه شد که بر این اساس دیون به پیمانکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) ۵۱۸۲ میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک ۱۷۱۳ میلیارد تومان بوده است همچنین ۴۸۱ میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تامین اجتماعی ۱۱۳۸ میلیارد تومان بوده و میزان بدهی به موسسات و بانک‌ها ۱۱۹۸۱ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ در مجموع ۲۰ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان می‌شود.

  • مدیریت حریم شخصی در ویندوز ۱۰

    طبیعتا جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت بیشتر از هر زمان دیگری به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارد. بسته به نظر شما این شرایط ممکن است خوب یا بد به نظر برسد. با این اوصاف اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر حریم شخصی‌تان داشته باشید، چند گزینه برای دستیابی به این هدف پیش روی شماست. در ویندوز ابزارهایی به صورت پیش‌فرض برای کنترل حریم شخصی وجود دارد که ازجمله می‌توان به گروپ پلیسی ادیتور (Group Policy Editor) و اپلیکیشن تنظیمات اشاره کرد. علاوه‌بر این، نرم‌افزارهای شخص ثالث به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا قابلیت‌های کنترل از راه دور مختلف تعبیه شده در ویندوز را غیرفعال کنند.

  • چطور در iOS ۱۰ کاربر حرفه‌ای آی‌پد شویم؟

    با اینکه زمان زیادی تا عرضه‌ نسخه‌ نهاییiOS ۱۱ باقی نمانده است، اما آی‌پد پرو با همان نسخه‌ دهم از iOS هم دستگاه قدرتمندی محسوب می‌شود. از آنجا که این روزها نسخه یازدهم از iOS در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد و از طرفی بسیاری از امکانات خوب iOS ۱۰ در iOS ۱۱ هم وجود دارد، شاید بهتر باشد ترفندهای مهم و کاربردی نسخه دهم این سیستم‌عامل را یاد بگیریم. با این اوصاف در اینجا می‌توانید ترفندهایی را یاد بگیرید تا بتوانید استفاده‌ بهتری از دستگاه آی‌پد پرو خود داشته باشید.

     

    کلیدهای میان‌بر را یاد بگیرید: اگر همراه با آی‌پد پرو خود، کیبورد مخصوص آن را نیز خریداری کرده‌اید، می‌توانید استفاده‌های زیادی از آن بکنید.

  • زندگی در صدم ثانیه

    امروزه بحث روز دنیای فناوری تکنولوژی ۵Gاست؛ اتصالی که گفته می‌شود تا سال ۲۰۱۸ عملیاتی خواهد شد و بسیاری از امکانات و ارتباطات امروزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ارتباطاتی با بسترهای فوق‌پیشرفته که البته با توجه به پیشرفت‌های فناوری‌های ‌های‌تک در دنیای امروز بیش از پیش ضروری است. گفته می‌شود ۵G سرعتی ۱۰۰ برابر سرعت تکنولوژی بی‌سیم حال حاضر دارد و حتی از گوگل فیبر نیز که بر پایه اتصال فیزیکی و باسیم است، سریع‌تر است. دراین مطلب به چند مورد از امکاناتی که تحت تاثیر ۵G ارتقا می‌یابند، اشاره می‌کنیم.

  • رشد اپلیکیشن‌های کاربردی

    برنامه‌نویسان جوان در ایران روز‌به‌روز رشد می‌کنند و توانایی‌های خود را نیز به‌روزرسانی می‌کنند. در ماه‌های گذشته برنامه‌های بسیاری نوشته و به بازارهای مجازی عرضه شده است. در ادامه با برخی از این برنامه‌ها که با هدف‌های متفاوتی نوشته شده‌اند، آشنا می‌شویم.

    رزومه

    دسته‌بندی: کسب‌و‌کار

    حجم: ۴/ ۹ مگابایت

    قیمت: ۲۰۰۰ تومان

    همه ما برای رزومه نوشتن مشکلاتی داریم یا ایراداتی در نوع نگارش آن پیدا می‌کنیم که در زمان ارسال سابقه کاری به مراکز معتبر وجهه خوبی از ما ارائه نمی‌دهد.

  • پس از روشن شدن چراغ بنزین...

    هنوز این سوال بین دارندگان خودرو مطرح است که باید باک خودرو خالی و چراغ اخطار بنزین روشن شود بعد باک خود را پر کنند یا اینکه قبل از خالی شدن باک اقدام به بنزین زدن کنند. این سوال در شرایطی مطرح است که از قدیم عنوان می‌شد که اگر عقربه بنزین به آخرین درجه برسد یا به اصطلاح امروزی‌ها چراغ اخطار بنزین روشن شود رسوبات ته باک وارد سیستم سوخت‌رسانی می‌شود و مشکلاتی را برای خودرو ایجاد می‌کند ازسوی دیگر این نکته نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد که رسیدن عقربه بنزین به خط آخر منجر به کاهش عمر پمپ بنزین خودرو می‌شود، چراکه این بنزین است که پمپ را خنک می‌کند.

  • سود و زیان خرید خودروهای دست دوم

    مسلما ترجیح برخی از مشتریان، خرید خودروهای صفر است اما در عین حال هم‌اکنون بازار دست دوم‌ها رونق بیشتری نسبت به خودروهای صفر دارد؛ چراکه بسیاری از مشتریان خودرو کارکرده را به لحاظ قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر می‌دانند. در این میان اما خرید و فروش خودروهای دست‌دوم براساس معیارهای خاصی صورت می‌گیرد که کار را برای خریدار و فروشنده مشکل می‌کند.

    انتخاب نوع خودرو در بازار بسیار مهم است؛ چراکه برخی از خودروها با اقبال کمی در بازار روبه‌رو بوده و افت قیمت بالایی در هنگام فروش دارند و برخی دیگر نیز همانند پول نقد بوده و به سرعت خرید و فروش می‌شوند.

  • سرنوشت قیمت خودرو در سال ۹۶

    امسال در شرایطی قیمت محصولات شرکت ایران‌خودرو در آغازین روزهای سال ۹۶ روند صعودی به خود گرفت این در حالی است که انتقادهای زیادی متوجه عملکرد بزرگ‌ترین خودروسازی ایران در این زمینه است. هر چند ایران‌خودرو اعلام کرد با توجه به مجوز افزایش قیمت سال گذشته خود و همچنین اعمال هزینه‌های بیمه، شماره‌گذاری و حذف برخی تخقیفات اقدام به افزایش قیمت کرده، اما با توجه به مجوز ۸/ ۱ درصدی شورای رقابت به این شرکت، به‌نظر می‌رسید که افزایش قیمت‌ها بیش از مجوز یاد شده بود. در این بین برخی از محصولات این شرکت حتی تا مرز یک میلیون تومان نیز صعود کرد.

  • ادبیات به مثابه‌ اعتراف

    نیلوفر شریفی

    حسن همایون، شاعر، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار به تازگی کتاب «آشویتس خصوصی من» را در نشر چشمه منتشر کرده است. او پیش‌تر برای کتاب «برف تا کمر در تاریکی نشسته»، در جایزه‌ شعر خبرنگاران تحسین شد و اثرش به‌عنوان کتاب سال ۱۳۹۲ جشنواره مجله تجربه معرفی شد. مجموعه‌ شعر «آشویتس خصوصی من» مانند بسیاری از کتاب‌های شعر این‌ سال‌ها مجموعه‌ لاغری نیست؛ نشان می‌دهد شاعر برای خلق آن کار کرده است، درباره این کتاب با او گفت‌وگو کردیم. این شاعر جوان معتقد است:« تعمد داشتم گاه با بیانی خلاقانه و زیبایی‌شناسانه تکه‌هایی از خویش را افشا کنم و این تعمد هم از درک و تلقی من از ادبیات ناشی می‌شود.

  • شناخت جهان از طریق رمان

    بهنام ناصح

    امروزه ما بیش از آنکه به‌وسیله آثار تاریخی و اجتماعی به شناخت مردم پیشین و روحیات و خلقیات آنها پی ببریم از طریق خواندن آثار ادبی به این مهم دست می‌یابیم؛ همان‌طور که آثار داستایوفسکی،‌ تولستوی و چخوف ما را به زندگی مردم روسیه و رمان‌های ویکتورهوگو به زمانه و موقعیت فرانسه قرن‌های گذشته رهنمون می‌کند. رمان، بیش از تاریخ به کنه آدم‌ها راه می‌یابد و بیش از آنکه به وقایع بپردازد، درون شخصیت‌ها را واکاوی و دلایل وقوع اتفاقات را تبیین می‌کند. از سه اثری که این هفته برای معرفی برگزیدیم دو رمان دیده می‌شود که یکی، ما را با روح مردم سرزمینی همزبان و دیگری با تبعات عملکرد چهره‌ای تاریخی آشنا می‌کند.

  • گروه رستاک

    گروه موسیقی رستاک با سرپرستی سیامک سپهری روز دوشنبه ۹ تیرماه در یک شب و در دو سانس ۱۸ و ۲۲ در سالن‌ همایش‌های برج میلاد به روی صحنه می‌رود. اعضای گروه موسیقی محلی رستاک را به جز سیامک سپهری به‌عنوان سرپرست گروه، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، یاور احمدی‌فر، محمد مظهری، فرزاد خورشیدسوار، سارا نادری، اکبر اسمعیلی‌پور، نگار اعزازی، نیما نیک‌طبع، سپهر سعادتی، صبا جمالی، یاسر نوازنده گرجی و حسنا پارسا تشکیل می‌دهند. رستاک در اجرای پیش‌رو منتخبی از آلبوم آثار خود را اجرا خواهد کرد. این گروه که از سال ۱۳۷۶ در عرصه موسیقی ایران فعال است و به اجرای موسیقی محلی مناطق مختلف کشور می‌پردازد، تاکنون آلبوم‌هایی همچون «رنگ‌های کهن»، «همه اقوام من» و «سرنای نوروز» را منتشر کرده است.

  • غمنومه فریدون

    اثر شنیداری «غمنومه فریدون» به آهنگسازی حسین علیزاده منتشرشد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. «غمنومه فریدون» کتابی صوتی براساس داستانی به نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی است که حاصل تحقیقات او در زمینه ادبیات کوچه است. جدیدترین اثر موسیقایی حسین علیزاده که از نوع همنشینی دست‌اندرکاران و عوامل آن اثری منحصربه‌فرد بوده، به نوعی بازگشتی به ادبیات و موسیقی مغفول کوچه و آثار شنیداری‌ از این دست است. در این اثر بازیگران و هنرمندانی همچون صابر ابر، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، حبیب رضایی، آیدا شاملو، سیامک صفری، ژاله علو، فاطمه معتمد‌آریا و زنده‌یاد مرتضی‌ احمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • ساعت ۵ عصر

    فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر به کارگردانی مهران مدیری در روزهای اخیر اکران شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و با مجموع فروش ۷۰۰ میلیون تومانی، رکورد بیشترین فروش روز اول اکران فیلم‌ها را نزدیک به یکصد میلیون تومان افزایش داد. البته در این میان بسیاری از منتقدان هم بعد از تماشای این اثر انتقادهایی را مطرح کردند و اولین فیلم مهران مدیری را دور از انتظار دانستند. داستان فیلم از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. سیامک انصاری، آزاده صمدی، امیر جعفری، نگین معتضدی و مهران مدیری بازیگران این فیلم هستند.

  • آینه‌های روبه‌رو

    فیلم‌تاتر «آینه‌های روبه‌رو» بهرام بیضایی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. فیلمنامه «آینه‌های روبه‌رو» سال ۱۳۵۹ توسط بهرام بیضایی نوشته شد اما هیچ‌گاه امکان ساخته‌شدن این فیلم فراهم نشد. این فیلمنامه دوبار توسط انتشارات «دماوند» به چاپ رسیده است و حالا بعد از ۳۷ سال محمد رحمانیان فیلم‌تاتر «آینه‌های روبه‌رو» را در تالار وحدت به روی صحنه می‌برد. «آینه‌های روبه‌رو» تنها اثر استاد بیضایی است که مستقیم به مسائل مربوط به انقلاب ایران در سال ۵۷ می‌پردازد و در ذات خود یکی از عاشقانه‌ترین آثار بیضایی است.

  • اجرا - ۵ مرداد ۹۶

    ستوان آینشمور

    نویسنده: مارتین مک دونا

    مترجم: زهرا جواهری

    کارگردان: علیرضا شاکری

    بازیگران: فاروق محمدی، حسین نوری، پوریا جلال وند، شهاب خسروی، مهشید حسینیان، محمد گرگین، امیر واعظی، امیر نوایی

    مکان:‌ تماشاخانه فانوس

    دوره اجرا: چهارشنبه ۰۴ مرداد تا یکشنبه ۱۵ مرداد

    ساعت: ۱۸:۰۰

    مدت زمان اجرا: یک ساعت و ۲۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۱۵.

  • هنر و تجربه - ۵ مرداد ۹۶

    سوگ

    کارگردان: مرتضی فرشباف

    تهیه‌کننده: جواد نوروز بیگی

    بازیگران: شراره پاشا، کیومرث گیتی، امیرحسین ملکی، عادل یراقی

    خلاصه داستان: نیمه شب دعوای شدیدی میان زن و شوهری درمی‌گیرد. آنها که در خانه یکی از اقوام هستند، شبانه بیرون می‎زنند اما فرزندشان را همراه خود نمی‌برند. اتفاق بدی می‌افتد که. . .

    یک ایستگاه جلوتر

    کارگردان: سامان استرکی

    تهیه‌کننده: علیرضا شجاع نوری

    بازیگران: دومان اشرفی، زهرا سلطانی، علی طالشی، فاطمه محمدی، حافظ کهنمویی، رعنا الهه‌فر

    خلاصه داستان: عباس بعد از بیست سال به روستای محل تولدش بازگشته تا چند روزی را در آنجا به استراحت بپردازد.

  • نمایش کمدی - ۵ مرداد ۹۶

    شارژ x عشق

    کارگردان: حسین مختاری

    تهیه‌کنندگان: علی نعمتی

    بازیگران: جمشید عسگرى، کیمیا فلاحى، داودشمس، میلاد تفرشى، محسن فلاح، زویا موزرم‌نیا، پریا حمیدیان و مجید شهریارى

    مکان: سینما ماندانای تهران

    آدرس: تهران، خیابان دماوند، اول سی متری نارمک

    تلفن: ۷۳۰۱۵-۰۲۱

    معین شوجنگ

    کارگردان: عطیه مطلق

    تهیه‌کننده: بهنام معین

    بازیگران: فرشاد قائمی، کیوان عالمزاده، احسان افشار، محسن نظری، اشکان آریا، مسلم و میلاد فیحانی، حسین نجفی، مهدی زارعی، محمدجواد توحیدی، حمید خدایی و.

  • اکران - ۵ مرداد ۹۶

    ساعت ۵ عصر

    کارگردان: مهران مدیری

    تهیه‌کننده: مهران مدیری

    بازیگران: سیامک انصاری - آزاده صمدی - امیر جعفری - نگین معتضدی - مهران مدیری

    خلاصه داستان: داستان فیلم از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد.

    کبریت سوخته

    کارگردان: کاظم معصومی

    تهیه‌کننده: امیرحسین شریفی

    بازیگران: شاهرخ استخری، نیما شاهرخ‌شاهی، سارا صوفیانی، لیلا اوتادی، سارا خوئینی‌ها، امیررضا دلاوری، صالح میرزاآقایی و عنایت بخشی

    خلاصه داستان: کاوه با عابر پیاده‌ای تصادف می‌کند و به زندان می‌رود.

  • رد پای دو غریبه (بخش دوازدهم )

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد. کتاب مذکور که به‌صورت پاورقی در این صفحه منتشر و ترجمه می‌شود مبتنی‌بر ریشه‌یابی دلایل بحران خاورمیانه با نگاه به قرارداد سایکس‌پیکو است.

بیشتر