شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

آخر هفته

  • جولان وعده‌ها در غیبت احزاب

  • تنهایی رکن چهارم؛ چنبره پوپولیسم و ضعف تحزب

    افشین داورپناه
    انسان‌شناس و تحلیلگر

    این گفته درست است که رسانه‌ها، رکن چهارم دموکراسی‌اند اما باید به دو نکته توجه داشت؛ الف ـ این حرف، نسبی است و ب ـ رسانه‌ها، رکن چهارم دموکراسی‌اند به شرطی که شرایط نسبتا دموکراتیکی وجود داشته باشد و در واقع سایر ارکان دموکراسی نیز تا حدود قابل‌قبولی، فراهم باشد. این موضوع را می‌توان در شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو و در تبلیغات انتخاباتی به‌خوبی مشاهده کرد. انتظار و شاید تصور این است که اگر نامزدهای انتخاباتی، وعده‌های انتخاباتی غیرواقعی، فریبنده و غیرقابل تحقق به مردم بدهند، رسانه‌ها می‌توانند چنین وعده‌هایی را در پیشگاه افکار عمومی به نقد بکشند وغیرعملی یا مضر بودن چنین وعده‌هایی را نشان بدهند تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد! اما این انتظار و تصور از رسانه‌ها چندان واقع‌بینانه نیست؛ به دلایل متعدد؛ الف ـ بخش عمده‌ای از مطبوعات دیگر خواننده چندانی ندارند ب ـ فضای مجازی، بسیاری از معادلات رسانه‌ای سابق را به هم زده‌است؛ برای مثال، این روزها، توده‌ها، رسانه‌های شخصی و گروهی خود را دارند.

  • عکس خبری - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

  • ریزش در حجم معاملات مسکن

    با وجود اینکه بازار معاملات مسکن در اسفند گذشته با افزایش حجم معاملات وارد دوره پیش رونق شده بود اما نزدیکی به زمان انتخابات و انتظارمعامله‌گران برای مشخص شدن سیاست‌ها و وضعیت اقتصادی کشوردر دولت دوازدهم موجب شده تا حجم معاملات نسبت به اسفند ۹۵ با ریزش ۵۶ درصدی مواجه شود. هرچند فعالان بازار این روند نزولی را مقطعی می‌دانند اما احتمالا تا اوایل تابستان کاهش حجم معاملات ادامه خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی واسطه‌های املاک، خروج معاملات مسکن از رکود در نیمه دوم امسال اتفاق می‌افتد.

    .
  • برگ برنده جهانگیری

    نحوه ورود اسحاق جهانگیری به اولین مناظره انتخاباتی ضمن آنکه نامزدهای منتقد دولت را به شدت غافلگیر کرد مهمتر از همه، کاندیداهای طرف مقابل را هم در گوشه رینگ رقابت‌ها قرار داد. شاید کمترکسی تصور می‏کرد که جهانگیری این چنین مسلط‏ در پاسخ به انتقادات ظاهر شود. اما نحوه مواجهه او با انتقادات نشان داد که حتما در مناظرات بعدی، برگ‌های برنده بیشتری برای خارج کردن رقبای دولت از میدان خواهد داشت. با وجود تلاش اصولگرایان برای جدایی میان روحانی و جهانگیری، او نشان داده که حضور وی اقدامی راهبردی است.

  • قتل مدیر جم تی وی

    سعید کریمیان مدیر شبکه ماهواره‏ای فارسی زبان جِم و همراه کویتی‏‏اش به ضرب گلوله افراد ناشناس در استانبول ترکیه به قتل رسیدند و هنوز بررسی‌ها برای یافتن قاتلین آنها ادامه دارد. درحالی‌که شهردار منطقه ساری‏یر استانبول می‌گوید که شواهد اولیه پلیس نشان می‌دهد قتل مدیرجم با انگیزه‏های مالی صورت گرفته است اما همچنان دلیل واقعی قتل کریمیان از سوی مراجع قانونی مشخص نشده است. این شبکه از سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از شبکه‌های تلویزیونی «گروه موسیقی و سرگرمی عمومی» آغاز به‌کار کرده است.

    .
  • بازار داغ وعده‌های انتخاباتی

    بازار وعده‌های انتخاباتی این روزها به شدت داغ شده و در سالی که «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام دارد، وعده‌های کاندیداها بیشتر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است. یکی از افزایش سه برابری یارانه‌ها سخن می‌گوید و دیگری پرداخت کارانه ۲۵۰ هزارتومانی به بیکاران را در برنامه‌های خود آورده است. افزایش درآمد ملی و ایجاد میلیون‌ها شغل برای بیکاران، ایجاد مسکن و بهبود شرایط ازدواج جوانان هم از دیگر شعارهایی است که به‌منظور جمع آوری آرای مردم به راحتی بر زبان برخی کاندیداها جاری می‌شود. حال آنکه این وعده‌ها تا چه حد تحقق پذیر است، موضوعی است که کارشناسان اقتصادی پس از بیان این وعده ها، اغلب آنها را نامحتمل و حتی غیرواقعی عنوان می‌کنند.

  • قالیباف یا رئیسی؟

    با وجود آنکه اغلب نظرسنجی‌ها از برتری قالیباف نسبت به رئیسی حکایت می‌کند اما همچنان نامزد نهایی اصولگرایان مشخص نیست و شاید آنگونه که جمنا اعلام کرده است رئیسی و قالیباف تا آخر نامزد مشترک آنها بمانند. بسیاری از ناظران معتقدند که پس از مناظره اول و کم فروغی رئیسی، اصولگرایان نیز با این مناظره در یک دو راهی قرار گرفته‏اند که باید بین قالیباف و رئیسی یکی را انتخاب کنند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران گفته حضور رئیسی و قالیباف با هم، انتخابات را قطعا به مرحله دوم می‏کشاند.

    .
  • برداشت انحصاری از سخنان رهبری

    بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگران درباره انتخابات و شاخص‌هایی که به نظر ایشان نامزدها باید در برنامه‌ها و شعارهای خود لحاظ کنند، موجب شد تا حامیان برخی کاندیداها، سخنان رهبری را درانحصار خود بگیرند. ایشان با بیان اینکه هرگز نمی‏گویم به چه کسی رأی بدهید یا ندهید، درباره نامزدها ۲ شاخص حمایت از قشرهای ضعیف و کار انقلابی و جهادی را تنها راه سامان یافتن مشکلات کشوردانستند. دراین حال برخی حامیان قالیباف و رئیسی تلاش کردند تا شاخص‌های مورد نظر رهبری را به نامزد خود ارتباط دهند.

    .
  • شهادت در مرز میرجاوه

    در پی کمین گروهک تروریستی جیش‌العدل در نقطه صفر مرزی ایران با پاکستان، ۹ نفر از مرزبانان منطقه میرجاوه حین گشت‏زنی ‏به شهادت رسیدند و یکی از مرزبانان مجروح هم توسط تروریست‏ها به اسارت گرفته شد. اگرچه هنوز سرنوشت سرباز گروگان گرفته شده نامشخص است اما رئیس‌جمهور از مقامات پاکستان خواسته تا مسببان این حادثه تروریستی را به ایران تحویل دهد. این گروهک تروریستی ‏پیش از این دو بار دیگر در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حملات مشابهی انجام داده بود. برخی خبرها از شناسایی محل تروریست‌ها حکایت می‌کند.

    .
  • فرانسه در انتظار فرگزیت؟

    در کمتر از یک هفته مانده به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون نامزد پیشرو انتخابات اعلام کرده در صورتی که اتحادیه اروپا تغییر نکند، فرانسه از این اتحادیه خارج خواهد شد. این درحالی است که رقیب وی مارین لوپن قبل‌تر، قول برگزاری رفراندوم برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا پس از پیروزی را مطرح کرده بود اما مکرون درکمپین‌های انتخاباتی خود حامی اروپا بود. بیش از۶۰ نهادغیردولتی فرانسه مردم را به مشارکت گسترده در دور نهایی انتخابات که قرار است یکشنبه برگزار شود، فراخواندند.

    .
  • کاهش ۵۰ درصدی گردشگران عرب

    اهمیت موضوع گردشگری و درآمدهای اقتصادی ناشی از آن به قدری زیاد بود که پای آن به مناظرات انتخاباتی هم کشیده شد. پس از آنکه قالیباف، وعده ایجاد ۴ میلیون شغل روحانی از طریق جذب گردشگر را زیر سوال برد، جهانگیری در نقش یک مدافع حمایتی گفت که حمله به سفارت عربستان سعودی باعث شد تا سفر گردشگران شیعه به ایران قطع شود. در همین رابطه، معاون گردشگری هم ازکاهش ۵۰ درصدی گردشگران عرب و شیعه پس از ماجرای سفارت عربستان و با توجه به اقدام غیرحرفه‏ای و نگاه سیاسی که پیش آمد، خبر داد.

    .
  • خودکفایی بنزین؛ میوه برجام

    با اجرایی شدن برجام در کشور، سرانجام قفل‌های بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس باز شد تا آرزوی دیرینه خودکفایی در تولید بنزین پس از سالها به واقعیت بپیوندد. افتتاح فاز اول این پالایشگاه که ۱۲ میلیون لیتر به حجم تولید بنزین کشورافزود موجب شد تا ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شود. درهمین حال با افتتاح ۲ مرحله باقی مانده این طرح تا پایان امسال، ایران به جرگه کشورهای صادرکننده بنزین خواهد پیوست. رئیس جمهور با افتتاح این پالایشگاه گفت اگربرجام نبود، این پالایشگاه به بهره‌برداری نمی‌رسید.

  • رقابت کاندیداها در میدان مناظره

    دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری فردا در شرایطی برگزار می‌شود که اولین رویارویی ۶ نامزد در صدا و سیما درباره مسائل اجتماعی هفته گذشته بحث‌های پرحاشیه‌ای را در سطح رسانه‌ها، میان فعالان سیاسی و شبکه‌های اجتماعی رقم زد. در نخستین مناظره اگرچه رئیسی و قالیباف رویکردی انتقادی نسبت به دولت داشتند اما دوئل نهایی میان جهانگیری و قالیباف درگرفت و این دو کاندیدا نسبت به سایرین پرفروغ ترظاهر شدند. این مناظره که در لحظاتی با تنش همراه شد، توانست مخاطبین زیادی را به خود جلب کند. همان‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد قالیباف و رئیسی به صف شدند تا با انتقادات تند و تیز علیه دولت، دستاوردهای اجتماعی دولت یازدهم را زیر سوال ببرند.

  • اصولگرایی معتدل پشت روحانی

    نزدیکان فکری و سیاسی لاریجانی رئیس مجلس دهم در کنار هم ستادی تشکیل داده‌اند تا بر اساس آن حمایت خود از روحانی را به شکل جدی تری در بدنه اصولگرایی میانه‌رو دنبال کنند. آنها اصول‏گرایان معتدلی هستند که حاضر نشدند وارد سازوکار جمنا شوند و حالا تصمیم گرفته‏اند در انتخابات ریاست‌جمهوری از روحانی حمایت کنند. به این ترتیب، سبد رأی حسن روحانی تنها مختص به اصلاح طلبان و اعتدالیون نیست بلکه اصول‏گرایان میانه‌رو هم که به گفته نعمتی دبیر کل این ستاد از تندروی خسته شده اند، در آن سهم دارند.

    .
  • فشار عرضه بر قیمت دلار

    با افزایش تقاضای دلار در هفته‌های اخیر، نرخ این ارز خارجی تا ۳۷۸۴ تومان هم بالا رفت اما فشارعرضه در روزهای آغازین این هفته در کنار افت نرخ درهم به کاهش قیمت دلار کمک کرد. سه‌شنبه دلار در حوالی ۳۷۵۸ تومان به فروش رفت که با توجه به نزدیکی زمان انتخابات و چشم‏اندازمداخله دولت در بازار ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‏ها، احتمالا دلار نوسانات شدیدی نخواهد داشت. همزمان با کاهش قیمت طلای جهانی، سکه هم ریزش قیمتی تجربه کرد و یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله شد.

    .
  • دو قطبی از نوع قالیباف

    تقسیم‌بندی جامعه به ۴ درصدی‌ها و ۹۶ درصدی‌ها از سوی قالیباف در اولین مناظره، موجی از واکنش‌ها را بر انگیخت. دو قطبی ایجاد شده از سوی شهردار تهران که معتقد است ۴ درصد مردم خون ۹۶ درصد دیگر را می‌مکند موجب شد تا برخی از صاحب‌نظران از قالیباف سوال کنند درحالی‌که طی دوران کاندیداتوری خود در سال‌های اخیر همواره گرانترین ستادها را داشته خود را جزو کدام دسته می‌داند؟ هرچند قالیباف گفته منظورش از ۴ درصدی‌ها تولیدکنندگان نیستند اما این دوقطبی سازی حسابی خبر ساز شده است.

    .
  • روزهای سبز بورس در فضای انتخابات - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    صبر و انتظار در بین فعالان بازار ملک (هم خریدار و هم فروشنده) با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، در حال افزایش است. شاهد این اتفاق، وضعیت گذشته بر معاملات خرید مسکن در اولین ماه از سال ۹۶ است که خرید و فروش آپارتمان در تهران نسبت به اولین ماه سال ۹۵، کاهش پیدا کرد. فروردین سال گذشته اما به‌دلیل بروز پیش رونق، حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، افزایش یافت. در حال حاضر اگر چه ظاهر بازار معاملات مسکن، رنگ رکود به خود گرفته اما ویژگی آن، «مقطعی» و ناشی از متغیر بیرونی زودگذر -انتخابات- است.

  • بالا رفتن از «دیوار» گردشگری!

    پرستو فخاریان
    دبیر گروه گردشگری

    دی‌ماه ۹۴ وقتی گروهی از نیروهای تندرو در پی اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل‌سعود، از دیوار سفارت عربستان سعودی در تهران بالا رفتند و کنسولگری این کشور در مشهد را نیز مورد تعرض قرار دادند، فعالان گردشگری نسبت به کاهش گردشگران و زائران عرب حاشیه خلیج‌فارس هشدار دادند؛ اتفاقی که حالا پایش به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری باز شده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و یکی از کاندیداهای دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری، در مناظره اول که جمعه گذشته برگزار شد، بار دیگر چالش‏هایی را که حمله به سفارت عربستان برای گردشگری شهر مشهد ایجاد کرده، یادآور شد.

  • احتیاط انتخاباتی در بازار ارز

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه

    نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، معامله‌گران ارزی را بیش از پیش محتاط کرده است. این در حالی است که همزمان عده‌ای قصد دارند با برجسته کردن برخی اخبار و ایجاد جو روانی پیرامون آن، زمینه را برای نوسان گیری فراهم کنند. به عنوان مثال، روز شنبه، بازار به اولین مناظره انتخاباتی واکنش نشان داد و شاخص ارزی اولین نوسان دورقمی در سال ۹۶ را به ثبت رساند. پس از این روز، روز یکشنبه این ارز تا نزدیکی محدوده ۳ هزار و ۷۹۰ تومان بالا رفت ولی به سرعت تغییر مسیر داد.

  • چشم مرددها به مناظره

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر

    دومین مناظره زنده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، با موضوع سیاسی و فرهنگی فردا به روی آنتن رسانه ملی می‌رود و نامزدها بار دیگر فرصت می‌یابند خود را در معرض قضاوت رای‌دهندگان قرار دهند. بر اساس محتوای اظهارات نامزدها در نخستین مناظره زنده، این برنامه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ نیمه نخست مناظرات که جذابیت چندانی نداشت و فاز دوم که مناظره را به عرصه رویارویی مستقیم و بی‏پرده برخی نامزدها تبدیل کرد. گرچه نقدهای بسیاری بر مناظره اول وارد شد اما این نقدها را نیز می‌توان در دو دسته نقد ساختاری و نقد محتوایی از هم تفکیک کرد؛ آنجا که کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات ساختار نامطلوب مناظرات را یکی از اصلی‌ترین عوامل چالش‌برانگیز شدن آن می‌دانند و در مقابل چهره‌های سیاسی، نقد محتوایی خود را با سوگیری جناحی و گروهی‌شان مطرح می‌کنند.

  • راه‌حل نهایی معضل بیکاری

    در زمان انتخابات معمولا کاندیداها اعداد و آمار را به خدمت می‌گیرند تا به نقد عملکرد دیگری و دفاع از خود بپردازند. به‌ویژه در رابطه با مسائل اقتصادی بیان این آمار برای تقریب به ذهن مخاطب و مستند نشان دادن استدلال‌ها ضروری می‌نماید. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های اقتصادی که کشور ما را با مشکلی جدی مواجه کرده است و به سرفصل اصلی شعارهای انتخاباتی نیز مبدل شده، موضوع بیکاری است. این امر در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها و جامعه در ایران مبدل شده و چنین می‌نماید که بهبود این وضعیت یک مطالبه اساسی در نزد مردم است.

  • نبود احزاب دلیل بی‌برنامگی کاندیداها

    علی‌اصغر سعیدی
    جامعه شناس
     

    یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری، بیشتر بر روی بیان اهداف تمرکز می‌کنند و در مورد راهکارهای رسیدن به اهداف مطلبی را بیان نمی‌کنند این است که مشاورانی قوی در اختیار ندارند. ضمن اینکه تا چند هفته قبل هنوز در مورد حضور برخی از افراد فعلی حاضر در صحنه انتخابات تردید‌های جدی وجود داشت که قصد ثبت‌نام دارند یا خیر. با توجه به تجربه و تخصص بنده (به‌عنوان مدیر گروه برنامه‌ریزی اجتماعی) به جرات می‌توانم بگویم که برنامه‌ریزی برای اهداف مطرح شده در چنین زمان کمی ممکن نیست و پیش زمینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم ممکن نیست صورت گرفته باشد.

  • چرا کاندیداها در آستانه انتخابات از «آرمان شهر» می‌گویند؟

    احسان زائری
    پژوهشگر اقتصادی

    روزهای قبل از انتخابات در کشورهای مختلف معمولا بازار شعارهای انتخاباتی بسیار داغ است و این موضوع تنها مختص به ایران نیست، با نیم نگاهی به اقصی نقاط جهان از آمریکای لاتین گرفته تا اروپا و آمریکا، متوجه خواهید شد که در رقابت برای صندلی ریاست جمهوری بسیاری از کاندیدا‌ها صرف نظر از حزب سیاسی با استفاده از شعار‌های پوپولیستی و تمرکز بر محدودیت‌های اقتصادی عموم، سعی می‌کنند تا با قرار دادن مردم در مقابل نخبگان و تفکیک جامعه به دو گروه فقیر، غنی یا کارگر و سرمایه‌دار، آرمان شهری را در اذهان مردم به وجود آورند که در آن، به‌طور مثال طی یک دوره زمانی با ایجاد میلیون‌ها شغل، معضل بیکاری برطرف و با رشدهای اقتصادی دو رقمی، درآمد سرانه مردم چند برابر خواهد شد.

  • عوام‌فریبی در غیاب احــزاب

    دنیای اقتصاد: یکی از نکات قابل‌توجهی که در تبلیغات انتخاباتی این روزها فراوان به چشم می‌خورد، بیان شعارهایی است که مشکلات اصلی کشور را هدف می‌گیرند و قصد دارند در جریان کنش‌های کلامی، مشکلاتی بزرگ، چند لایه و پیچیده را ساده جلوه داده و حل آن را برای مردم قابل‌حصول و در دسترس نشان دهند. بیکاری، مشکلات خانواده و ازدواج، دشواری‌های کلان اقتصادی، پیچیدگی‌های عرصه بین‌المللی و. . . از جمله اموری هستند که در قالب شعارهای برخی از نامزدهای انتخاباتی به‌راحتی از حل آنان سخن می‌رود و در کلام اعداد و ارقام جابه‌جا می‌شوند تا نشان دهند در صورت انتخاب این موارد قابل اجرا خواهند بود، این در حالی است که هیچ‌گونه برنامه و راهکار مشخصی که مبتنی‌بر کار متخصصان باشد به این منظور ارائه نمی‌‌شود؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد نوعی فاصله ماهوی میان آنچه به زبان می‌آید و آنچه در حقیقت امکان‌پذیر خواهد بود، وجود دارد و درون این شکاف نه چیزی از سر دردمندی برای حل حقیقی مشکل بلکه راهکاری کوتاه‌مدت و جذاب برای کسب رأی نهفته است.

  • احزاب قدرتمند تنها راه مواجهه با وعده‌های نجومی

    محمدجواد حق شناس
    جامعه شناس

    کمتر از بیست روز دیگر تا دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران زمان باقی مانده و فعالیت‎های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی با وعده‌های رنگین آغاز شده است. وعده‌هایی که شاید رنگ‌و‌بو و ظاهر جذاب و فریبنده‌ای داشته باشند، اما بی‌تردید عملی‌کردن آنان به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و بیشتر رنگ‌وبوی عوام‌فریبی و جلب رای می‌دهند، وعده‌هایی که کارشناسان معتقدند تحقق آنان نیازمند بستر‌هایی است که تا آن بستر‌ها فراهم‌ نشود تنها شعار‌هایی پوپولیستی هستند.

  • نقش دولت‌ها در ایجاد اشتغال

    مهران بهنیا
    کارشناس اقتصادی

    با توجه به تجارب کشورهای موفق در زمینه افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، نقش دولت‌ها در بازار کار را می‌توان در سه حوزه کلی طبقه‌بندی کرد؛ اول اجرای سیاست‌ها و اصلاحاتی که می‌توانند ثبات اقتصاد کلان، بهبود محیط کسب و کار، ایجاد شرایط رقابتی، توسعه بخش خصوصی و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در پی داشته باشند که در نتیجه‌ این اقدامات انگیزه سرمایه‌گذاری برای تولید و تقاضا برای نیروی کار افزایش می‌یابد. لذا نقش دولت در این لایه بیشتر تسهیل شرایط تولید و سرمایه‌گذاری است.

  • اطلس فیلترینگ اینترنت در جهان

    فیلتر کردن و ممیزی در رسانه‌های اجتماعی و اینترنت نیز به‌طور گسترده‌ای به کار می‌رود. در اغلب کشورهای توسعه یافته، سانسوری که برای اینترنت لحاظ شده است، کمتر است و در عوض در کشورهای در حال توسعه این ممیزی با شدت بیشتری اعمال می‌شود. علاوه بر اینکه میزان و نحوه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در این کشورها به دلیل زیرساخت‌های ابتدایی‌تر کندتر هستند، مواردی همچون تنش‌های سیاسی، قومی و مذهبی نیز به این بحث دامن می‌زنند و از آنجا که دولت در این کشورها عمدتا سیطره‌ای اساسی بر بخش خصوصی و ارائه خدمات اینترنتی دارد، به خصوص در صورت بروز اعتراضات مدنی، منجر به اختلالاتی در استفاده از آن می‌شود.

  • هزینه‌های زیاد فیلترینگ

    فیلتر کردن اینترنت از جهات بسیاری با هزینه‌های اقتصادی همراه است. بخشی از این هزینه‌ها موجب افزایش نارضایتی افراد مختلف و حتی فعالان صنعتی می‌شود و به ویژه کنترل اینترنت از سوی شرکت‌های خارجی فعال در یک کشور دارای قوانین فیلترینگ و افرادی که به درون مرزهای این گونه کشورها قدم می‌گذارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. این هزینه‌ها گاه تا جایی می‌رسد که موجب می‌شود سرمایه‌گذاری این قبیل کشورها به خصوص در برخی موارد مانند تحقیق و توسعه تحت تاثیر محدودیت‌های اینترنتی قرار بگیرد. با این حال، فیلتر کردن اینترنت هوادارانی نیز دارد.

  • فیلترینگ با اقتصاد چه می‌کند؟

    وقتی برای دسترسی به یک سایت که به‌شدت به اطلاعات آن نیاز دارید با پیغامی مبنی بر عدم امکان دسترسی مواجه می‌شوید چه حسی به شما دست می‌دهد؟ وقتی مدرسه، شرکت یا سازمان شما ساعت‌های محدودی اینترنت با دسترسی کنترل شده به وب‌سایتها در اختیار شما قرار می‌دهد چه تاثیری بر مطلوبیت و بهره‌وری شما دارد؟ شاید در نگاه اول به‌نظر برسد تحت هیچ شرایطی نمی‌توان دلیلی منطقی در برخورد دولت‌ها یا شرکت‌ها در چنین موقعیت‌هایی پیدا کرد.

    بحث پیرامون سانسور یا فیلترینگ اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن، از جمله بحث‌های پر مناقشه در محافل سیاسی و اجتماعی دنیا است، اما در سال‌های اخیر علم اقتصاد در حال یافتن معیارهای کمی مناسب برای اندازه‌گیری تاثیر این‌گونه تصمیمات بر بهره‌وری و رشد اقتصادی کشورها است.

  • ۵ روز قطع اینترنـت با مصر چه کرد؟

    در سال ۲۰۱۱ مسوولان مصری، نگران معترضان دولت که در خیابان‌ها حضور داشتند، بودند. در ظاهر خطر اصلی که متوجه دولت بود احتمال آشوب آنان بود، اما این تجمع موجب مختل شدن کارکرد برخی امور اداری و مهم‌تر از آن پنج روز پیاپی قطع اینترنت این کشور شد. به‌نظر شما این قطعی ۵ روزه چه میزان هزینه اقتصادی بر دوش این کشور گذاشت؟ تحت این شرایط کسب‌و‌کارهای الکترونیک نتوانستند به ارائه کالا و خدمات دیجیتالی خود بپردازند، دوستان و بستگان نتوانستند با یکدیگر ارتباط تصویری برقرار کنند، دانش‌آموزان و دانشجویان نتوانستند برنامه‌های آموزشی خود را کامل کنند، کارخانه‌ها، اطلاعات لازم برای میزان تقاضا و عرضه را دریافت نکردند و قادر به برنامه‌ریزی میزان تولید نبودند، سطح کارایی بیمارستان‌ها در نبود اطلاعات به‌شدت کاهش یافته بود و به‌طور کلی عوارض جانبی اختلال در اینترنت دامن‌گیر فضای کسب‌و‌کار شد.

  • هزینه‌های اقتصادی فیلترینگ اینترنت در چین

    فیلتر کردن و اعمال محدودیت‌هایی بر شبکه اینترنت، در برخی از کشورهای جهان به‌طور گسترده اعمال می‌شود که عمده‌ترین آنها چین و روسیه هستند. زمانی که نخستین ای‌میل از چین در سپتامبر سال ۱۹۸۷ فرستاده شد، موجب خوش‌بینی بسیاری بود. بسیاری تصور می‌کردند برقراری روابط با هر گوشه از جهان به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود اما حقیقت این است که از بیش از نیم میلیارد کاربر چینی اینترنت، تعداد بسیار کمی به این باور دست پیدا کردند. تخمین زده می‌شود که حدود ۹/ ۰ از تمام شرکت‌های اروپایی که در چین مشغول فعالیت هستند با محدودیت‌های این کشور که بر اینترنت اعمال می‌شود، دست به گریبان هستند و این امر به کسب و کار آنها آسیب می‌زند.

  • شبکه‌های اجتماعی در تنگنای سیاست

    سازمان «خانه آزادی» هر ساله دست به انتشار گزارش‌هایی پیرامون وضعیت آسانی دسترسی به شبکه اینترنت در کشورهای گوناگون جهان می‌زند. در گزارشی که این سازمان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است، آزادی اینترنت در جهان برای ششمین سال متوالی کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش، دو سوم کاربران اینترنت در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آن انتقادات از دولت، نظامیان یا برخی افراد صاحب منصب دیگر مورد سانسور قرار می‌گیرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در برخی موارد با جریمه‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستند.

  • چگونه با افکار خود به اضطراب خود می‌افزاییم؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    بخشی از اضطراب ما به افکار ما مربوط می‌شود. برخی از افکار ما تولیدکننده اضطراب هستند. اینکه چه افکاری را در طول شبانه روز در سر می‌پرورانید، موضوع بسیار مهمی در مدیریت اضطراب است. شما با تغییر فکر خود می‌توانید اضطراب و نگرانی را کاهش دهید اما نکته قابل توجه این است که به جای گفتن جملاتی نظیر «نمی‌توانم افکارم را تغییر دهیم، هر چه تلاش می‌کنم موفق نمی‌شوم. »، از حمایت یک مشاور کاردان استفاده کنید تا بتوانید با اراده قوی‌تر این اقدام بزرگ را انجام دهید.

  • چگونه می‌توانم از افسردگی رها شوم؟

    بیماری افسردگی یکی از مرموز‌ترین و قوی‌ترین بیماری‌ها است و شما به تنهایی قادر به رفع آن نیستید. در این مقاله ابتدا به برخی از نشانه‌های افسردگی پرداخته و سپس برخی از مواردی که برای رهایی از افسردگی باید در نظر بگیرید را شرح می‌دهیم:

    نشانه‌های افسردگی چیست؟

    ۱- غم و اندوه فراوان.

    ۲- یاس و ناامیدی.

    ۳- احساس بی‌ارزش بودن.

    ۴- عدم درک کیفیت زندگی و لذت نبردن از آن.

    ۵- بی‌تفاوتی نسبت به هیجانات و مسائل هیجان انگیز.

  • شش رفتار مدیران موفق چیست؟

    همه ما می‌دانیم که امروزه اگر مدیران می‌خواهند موفق باشند باید قبل از آن رهبری را نیز بیاموزند. در حقیقت مدیر موفق کسی است که رهبری تاثیرگذار باشد. در این مقاله به شش رفتار مدیران موفق و مدیران معمولی اشاره می‌کنیم:

    ۱. مدیران موفق دیکتاتور نیستند. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشد، لطفا دیکتاتوری را کنار بگذارید. دیدگاه سنتی از مدیران و روسا فردی را می‌سازد که دستور می‌دهد، امر و نهی می‌کند و افرادی «بله قربان گو» را تربیت می‌کند. این نوع از مدیران افرادی که در مقابل آنها تعظیم نکنند و بی‌چون و چرا بله نگویند را طرد می‌کنند.

  • چه کار‌هایی برای رهایی از وابستگی لازم است؟

    در اینجا به هفت مورد مهم که به شما کمک بزرگی می‌کند، اشاره می‌کنیم:

    ۱- بر شخصیت و شناخت خود کار کنید. این کار را به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید و باید از یک متخصص کاردان کمک بگیرید. اما حتما و قطعا باید درمان خود را پیگیری کنید و مداومت داشته باشید تا پروسه درمان کامل شود. فکر نکنید که با شش یا ده جلسه مشاوره مشکل شما حل می‌شود، حداقل باید یک سال زمان بگذارید و پیگیری مستمر داشته باشید. خودآگاهی به شما کمک می‌کند که معنای جدیدی برای زندگی پیدا کنید. این مهارت شما را به خودتان باز می‌گرداند و روش صحیح زندگی کردن را به شما می‌آموزد.

  • استرس باعث پرخوری و اضافه وزن می‌شود

    بسیاری افراد نمی‌دانند که استرس نه تنها پیامدهای روحی دارد، بلکه سبب پرخوری و اضافه وزن می‌شود. به گفته کارشناسان امور تغذیه در آلمان ۴۰ درصد افرادی که دچار استرس هستند، دست به پرخوری می‌زنند. بسیاری از افراد زمانی که استرس دارند دست به پرخوری می‌زنند. شکلات، شیرینی، چیپس و غیره بیش از همه، مورد علاقه افرادی است که دچار استرس هستند. آندره کلاین‌ردیس کارشناس موسسه پژوهشی امور تغذیه در آلمان در این‌باره می‌گوید: «حدود ۴۰ درصد افراد در زمان استرس غذای بیشتری می‌خورند. » اما چرا تن و روان آدمی در زمان استرس چنین واکنشی از خود نشان می‌دهد؟ استرس بدن را در وضعیت آماده‌باش قرار می‌دهد.

  • ویژگی‌های مدرسه مناسب فرزندمان

    محسن سودمند
    دکترای تخصصی روانشناسی
    تلگرام: ravandarmandegy@

    انتخاب مدرسه برای ثبت‌نام فرزندان همیشه یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های والدین بوده است. خانواده‌ها در برابر تنوعِ فریبنده مدارس و ادعاهای بعضا گزاف مدیران آشفته شده و سعی می‌کنند با جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف، بهترین تصمیم ممکن را برای آینده فرزند خود بگیرند. چه در ایران و چه در اکثر کشورهای جهان، نظام‌های آموزشی در قالب مدارس دولتی و غیردولتی اداره می‌شوند. در این مقاله سعی خواهم کرد فارغ از ماهیت (دولتی یا غیر‌دولتی بودن) مدارس به ویژگی‌های یک مدرسه مناسب بپردازم.

  • کاوه مدنی برنده جایزه تحقیقاتی هوبر شد

    انجمن مهندسان عمران آمریکا دکتر کاوه مدنی، استاد ایرانی مدیریت آب و محیط‌زیست امپریال کالج لندن را به‌عنوان یکی از پنج برنده جایزه تحقیقاتی هوبر در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. جایزه هوبر به‌دلیل تحقیقات پیشگامانه مدنی در توسعه روش‌های تخصیص منابع محدود آب با تلفیق مفاهیم حل مناقشات به او اعطا شده است.

    جایزه تحقیقاتی مهندسی عمران والتر. ال هوبر (که به جایزه هوبر نیز معروف است) به‌عنوان بالاترین سطح جایزه تحقیقاتی در مهندسی عمران در نظر گرفته می‌شود و جایزه آن برای دستاوردهای برجسته و همکاری در تحقیقات در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران اعطا می‌شود.

  • رابطه کمبود آب و بی‌ثباتی

    عده‌ای از کارشناسان معتقدند که کمبود آب با به همراه آوردن درگیری و آوارگی می‌تواند منجر به بی‌ثباتی شود؛ مشکلاتی که از غرب آفریقا تا خاورمیانه را درگیر خود کرده است. کمیابی آب و درگیری‌های خشونت‌آمیز در بسیاری از کشورها با یکدیگر عجین شده‌اند. مساله اصلی حکمرانی درست در زمینه آب است. شکست دولت‌ها در حل مشکل کمیابی فزاینده آب، بهبود شرایط خشکسالی و تنش‌های اجتماعی منجر به سرکشی گروه‌های شورشی و مهاجرت‌های گسترده به‌خصوص در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه شده است.

    نیجریه: کشوری خشکیده و سوزان

    در تابستان گذشته در نیجریه شمالی، نزدیک به ۶/ ۲ میلیون نفر به‌دلیل قحطی و خشکسالی جابه‌جا شده‌اند.

  • روش‌هایی برای خنک نگه داشتن منازل با تکنولوژی پایین

    فصل گرما نزدیک است و کم‌کم کولرها و تهویه‌کننده‌های هوا به راه انداخته می‌شوند و البته همه آنها غالبا برق زیادی مصرف می‌کنند. اما اگر ما چند کار ساده را انجام دهیم، بیشتر حجم کولرها و تهویه‌کننده‌های هوا می‌تواند کاهش یابد. در این مقاله چند ترفند برای خنک نگه‌داشتن محیط را آورده‌ایم؛ ترفند‌هایی که از فناوری پایینی برخوردارند. بهترین ایده‌ها آنهایی هستند که به‌جای اینکه گرما را از خانه شما بیرون کنند، آن را بیرون خانه نگه می‌دارند.

    از حفاظ استفاده کنید: طبق گزارش واشنگتن‌پست، وزارت انرژی آمریکا تخمین می‌زند که حفاظ‌ها می‌توانند جذب گرمای خورشید را تا ۶۵ درصد در پنجره‌هایی که رو به جنوب قرار دارند و ۷۷ درصد در پنجره‌هایی که رو به غرب قرار دارند کاهش دهند.

  • فروش نفت و احداث کارخانه یعنی توسعه؟

    در حال حاضر در کشور ما شرایط به‌گونه‌ای است که دست بخشایش‌گر طبیعت، منابع طبیعی زیادی در اختیارمان گذاشته است. استخراج بی‌رویه این منابع، کشور و آینده آن را با دو خطر اصلی مواجه خواهد کرد؛ نخست آن‌که فروش بی‌رویه این منابع، کشور را از مسیر صنعتی شدن و تلاش برای تولید کالاها و خدمات مختلف دور کرده است. تا زمانی که دولت‌ها برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌های خود به منابع حاصل از فروش نفت و گاز دسترسی دارند، نیازی وجود ندارد که اقدام به احداث کارخانجات جدید کنند، به اختراعات و پژوهش‌های دانشمندان و نخبگان خود بها دهند و راهی برای ورود به بازارهای جهانی و انتقال تکنولوژی به داخل مرزهای کشور پیدا کنند.

  • اثر «مارکبری»، در اقتصاد

    در اقتصاد گاهی اوقات به تئوری‌های اصیلی برمی‌خوریم که ریشه در یک داستان واقعی داشته و فرآیند علم آن وقایع را به‌صورت تئوری و چارچوب نظری در علم اقتصاد درآورده است. داستان‌هایی که باید از آنها کسب تجربه کرد و از الگوهای مناسبی در مواجهه با آنها استفاده کرد. پدیده «اثر کبری» شاید یک مفهوم گمنام در علم اقتصاد باشد اما اگر نگاهی به آن بیندازیم آثار این پدیده به‌خوبی در اقتصاد ما قابل مشاهده است. زمانی که انگلیسی‌ها سلطه استعمار خود را بر کشور هند گسترده بودند، در پایتخت این کشور یعنی دهلی شمار مارهای کبری به‌حدی زیاد شد که دیگر انگلیسی‌ها تاب نیاوردند و برای خلاصی از دست مارهای کبری دست به دامان مردم شهر شدند.

  • دکه مطبوعات - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    The Economist

    یک پایان خوب

    چگونه یک مرگ خوب داشته باشیم؟ آیا تا به حال به مرگ فکر کرده‌اید؟ جمله‌ای هست که می‌گوید مرگ چاره ندارد، مرگ بد چرا؟ اگر دوست دارید پاسخ به این سوالات را بدانید، سرمقاله این هفته اکونومیست را بخوانید. مجله اکونومیست در این شماره می‌نویسد: تا قرن بیستم میلادی طول عمر انسان به‌طور متوسط به اندازه عمر یک شامپانزه بود. امروزه اما پیشرفت علم و رشد اقتصادی به این معناست که طول عمر هیچ‌گونه پستانداری در جهان بیشتر از طول عمر انسان نیست.

  • هدف فعالیت اصلی بر ایجاد تغییری باشد که خواستار آن هستید (بخش دوم)

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    در مقاله هفته گذشته این سوال را مطرح کردیم که آیا کسب‌و‌کارها مسوولیت بالاتری برای بیان ارزش‌های اجتماعی دارند یا باید به دنبال سودآوری باشند؟ پرسش دیگر در این میان این است که آیا ممکن است پذیرش ارزش‌ها بتواند به ایجاد سود کمک کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ها داستان ملاقات نویسنده مقاله با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک را بیان کردیم. زاکربرگ در این دیدار بیان کرد که «من فیس‌بوک را به‌عنوان یک کسب‌و‌کار شروع نکردم اما طی چندین سال به این درک رسیدم که تنها راه برای ایجاد آنچه که می‌خواستم این است که یک موتور اقتصادی خوب پشت آن باشد.

  • نکات کلیدی برای رونق رستوران‌‌تان

    مدیریت یک رستوران به هر اندازه‌ای که باشد این روزها از نظر ارائه خدمات با کیفیت مثل شعبده‌بازی شده و موفقیت از آن کسانی است که مشتریانشان آنها را به هم توصیه می‌کنند یا فعالیت آنلاین خوبی دارند و بازدید اینترنتی آنها زیاد است. رستوران‌داری یکی از معدود صنایعی است که جزو کسب‌وکارهای تلفیقی از آن یاد می‌کنند، چون تولید (تبدیل مواد خام به محصول نهایی)، خرده‌فروشی و خدمات را با هم دربرمی‌گیرد. اگر شما هم جزو آن دسته از رستوران‌دارانی هستید که کسب‌وکارتان کمی کساد شده، چند نکته کلیدی را در اینجا ذکر می‌کنیم که شاید بتواند به رونق آن کمک کند.

  • با مشکلات روحی کارکنان چه کنیم؟

    مترجم: مریم رضایی
    نویسنده: Richard Daniel Curtis

    افراد معمولا آنقدر که به سلامت جسم اهمیت می‌دهند، سلامت روان را جدی نمی‌گیرند. آمارهایی که در مورد عدم درمان مشکلات روحی وجود دارد، تکان‌دهنده است. این آمارها زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که بدانیم جوانان نسل هزاره که در حال حاضر بیشترین جمعیت نیروی کار دنیا را تشکیل می‌دهند، بیش از نسل‌های گذشته درگیر مشکلات روحی هستند. این موضوع برخی اظهارات رایج را در مورد اینکه نسل هزاره تنبل است و به اخلاق کاری پایبند نیست، به چالش می‌کشد.

  • ۴ توصیه مالی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

    جیاف ویلیامز

    اگر به‌تازگی به‌شما خبر داده‌اندکه به زودی پدربزرگ یا مادربزرگ خواهید شد، احتمالا حسی آمیخته از آرامش و لذت دارید. شما می‌توانید بدون اینکه بی‌خواب شوید یا هزینه زیادی برای پوشک و شیرخشک بپردازید، از نوه‌دار شدن لذت ببرید. اما به هر حال، جیب شما نیاز به نگاهی دوباره دارد. همه می‌دانیم که بزرگ کردن بچه‌ها مخارج ما را به شدت افزایش می‌دهد، پس اگر می‌خواهید به نوه‌های خود و در نتیجه به فرزندان خود کمک کنید، ممکن است بتوانید از برخی از اقدامات مالی که در ادامه می‌آید، در زمان حال یا آینده، استفاده کنید.

  • چطور مهارت مدیریت منابع خانواده را بیاموزیم؟

    همه می‌دانند که پس‌انداز کردن پول کار خیلی خیلی سختی است چون برای این کار باید دست از خیلی چیزها بکشید. خرج کردن پول کاری فوق‌العاده لذت‌بخش است. اینکه پولتان را برای چیزی خرج می‌کنید که متعلق به شما می‌شود حسی فوق‌العاده می‌دهد. مردم تصور می‌کنند که خریدن چیزهای مختلف شادترشان می‌کند. اما چیزی که فراموش می‌کنیم این است که پول به تنهایی یک هدف نیست. باید وسیله‌ای باشد برای رساندن ما به هدف‌هایمان و باید طوری استفاده شود که خوشبختی و شادی عمومی ما را در زندگی ایجاد کند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که در بیشتر موارد تجربیات خرید کردن، خریدن کالاهای مادی است.

  • از دماوند تا فیلبند

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    برای کسانی که اهل سفرند، اردیبهشت ماه بسیار مهم و دوست‌داشتنی است. بسیاری از مقاصد در این ماه بی‌نظیرند و آب و هوا و طبیعت در اوج زیبایی است. در یکی از روزهای این ماه زیبا، من راهنمای توری به مقصد روستایی در استان همجوار تهران شدم؛ فیلبند، بام مازندران.

    از کجا برویم؟

    «فیلبند از توابع شهر بابل است و در بیست کیلومتری شهر آمل قرار دارد. برای دسترسی به آن باید از جاده هراز برویم و وقتی تابلوی روستای چلاو را دیدیم به مسیر فرعی که پیش روی ماست بپیچیم»؛ این جملات آغازی من در حدود ساعت پنج صبح برای همسفرانم بود تا بدانند ما از کجا می‎رویم و قرار است به کجا برسیم.

  • مال‌سازی در شهر و پیامدهای آن برای آرمان شهر اسلامی- ایرانی

    مطابق بررسی‌های انجام شده عمده تجربه‌های مدیریت شهری برای مشارکت در پروژه‌های مختلف شهری در سایر کشورها به ابرپروژه‌های خدماتی-تفریحی اختصاص دارد که عموما حافظ منافع شهر و شهروندان است و سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی به‌دلیل ارزش افزوده کمتر این پروژه‌ها به نسبت سایر پروژه‌های تجاری- اداری تمایل کمتری برای ورود به آنها دارند، از این‌رو مدیریت شهری از طریق مشارکت با سرمایه‌گذار و ارائه برخی امتیازها به سرمایه‌گذار برای کاهش هزینه‌های اجرای پروژه، شرایط را برای ورود سرمایه‌گذار تسهیل می‌کند. به این ترتیب حلقه واسط حفظ منافع دوسویه شهروندان و سرمایه‌گذاران می‌شود.

  • چرخش بازار مسکن در اولین ماه ۹۶

    حجم معاملات مسکن در تهران از بالای ۱۲ هزار واحد مسکونی در ماه‌های آخر سال ۹۵ به کمتر از ۶ واحد در اولین ماه سال ۹۶، نزول پیدا کرد. گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۶» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده است نشان می‌دهد: در فروردین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۴ درصد کاهش و ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  • ترافیک و تهدید جانی پیاده‌ها

    پیاده‌روی را می‌توان درمانی بدون دارو و تفریحی بدون نیاز به پول دانست، چراکه سلامتی جسم، کنترل وزن و همچنین آرامش روح و روان از نتایج مثبت آن بوده و هر انسانی از کودکی تا پیری به انجام آن گرایش دارد. اما این تنها دلیل ضرورت توسعه شهرهای پیاده‌محور و انسان‌محور نیست. آمار بالای مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در شهرهای بزرگ را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین عوامل اثبات ضرورت توسعه شهرهای انسان‌محور توصیف کرد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، جنبش پیاده‌روی که در قرن ۲۱ میلادی شکل گرفت، حرکتی در جهت گسترش پایداری، کارآیی و سلامت شهرها بوده و به‌دنبال خلق فضاهایی است که در آن انسان‌ها خودشان پیاده‌روی را برای جابه‌جایی انتخاب می‌کنند.

  • فرمول محاسبه «اختلاف متراژ» در آپارتمان‌ها

    اختلاف متراژ در معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی یکی از مسائلی است که در عمده موارد، خریداران و فروشندگان ملک را با نوعی ابهام درخصوص نحوه برخورد با این موضوع مواجه می‌کند. اغلب خریداران آپارتمان‌های نوساز در جریان معامله و انتقال سند واحد مسکونی خریداری شده با این وضعیت مواجه شده‌اند که متراژ قطعی آپارتمان که در سند تفکیکی و رسمی مربوط به ملک خریداری شده درج می‌شود با مساحتی که در زمان معامله از سوی فروشنده اعلام شده بود تفاوت دارد.

    در چنین مواقعی این سوال برای خریداران و حتی برخی فروشندگان ایجاد می‌شود که تکلیف اضافه یا کسری متراژ واحد خریداری شده یا فروش رفته چیست؟آیا در چنین شرایطی طرفین حق فسخ قرارداد را دارند یا باید با پرداخت مابه التفاوت اختلاف ایجاد شده را جبران کنند؟ همچنین شرایط و نحوه محاسبه مابه‌التفاوت قیمت بر حسب متراژ فروخته شده، موضوع دیگری است که در بسیاری موارد منجر به بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده می‌شود.

  • تم‌های متنوع را به ویندوز ۱۰ بیاورید

    نصب تم‌ در آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ شکل و شمایل منسجم‌تر و ویژه‌ای به خود گرفته است. با این اوصاف اگر به تنوع در سیستم‌عامل‌تان علاقه دارید می‌توانید در اینجا با نحوه‌ نصب و مدیریت آنها آشنا شوید. به‌روز‌رسانی Creators ویندوز ۱۰ قابلیت نصب تم‌ از طریق استور ویندوز را به این سیستم عامل افزوده است. این ویژگی جدید، شخصی‌سازی دسکتاپ ویندوز را از طریق تصاویر پس‌زمینه‌ مختلف، صداها و رنگ‌های متنوع آسان‌تر کرده است. البته این شیوه قابلیت جدیدی نیست و دقیقا همان کارکرد مشابهی که قبلا در ویندوز ۷ وجود داشت، ارائه می‌دهد.

  • زمین‌گردی با امکانات جدید گوگل

    نسخه جدید Google Earth با امکانات جدید به تازگی منتشر شده است. این نسخه امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که احتمالا می‌توانند نظر اغلب آنها را جلب کنند. اگر از طرفداران قدیمی گوگل باشید حتما به خوبی می‌‌دانید که گوگل سرویس جغرافیایی خود را که آن را با نام Google Earth می‌شناسیم، چیزی حدود ۱۶ سال پیش راه‌اندازی کرده است، اما این سرویس از آن زمان تاکنون شاهد آپدیت‌های چشم‌گیر و اضافه شدن قابلیت‌های بخصوصی نبوده است.

    خوشبختانه به تازگی گوگل یادی از سرویس گوگل ارث خود کرده و در به‌روزرسانی جدید، امکانات زیادی را به گوگل ارث اضافه کرده است.

  • مهار هوشمند بیماری‌ها

    به خوبی می‌دانیم که تکنولوژی‌ به تدریج و گسترده‌تر از پیش عرصه‌های بیشتری از زندگی ما را متحول می‌کند اما حساسترین این عرصه‌ها، زمینه‌های سلامتی و پزشکی است که با کمک راه‌های هوشمندانه می‌توان امیدواری‌هایی در زمینه بهبود و درمان بیماری‌ها داشت. همچنین به کمک این فناوری‌ها می‌توان به آن بخش از مسیر درمانی امیدوار بود که تا پیش از این سخت و غیرقابل امیدواری بود. در ادامه جدیدترین اپلیکیشن‌ها، گجت‌ها و فناوری‌های چاپ سه‌بعدی که مسیر هموارتری را برای بهبود بیماری‌ها پیش‌رو قرار می‌دهند، ارائه شده است.

  • هشدار سازمان حمایت به متقاضیان پیش خرید خودرو

    طی هفته جاری باز هم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت را تخلف و در این زمینه به خریداران و عرضه‌کنندگان خودروی کشور هشدار داد، این در شرایطی است که طبق آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و ضوابط ابلاغی از سوی دولت، واردکنندگان و فروشندگان خودروهای داخلی نباید بدون اجازه وزارت صنعت نسبت به پیش‌فروش خودرو اقدام کنند.

    در این زمینه حتی دولت پا را فراتر نهاده و نسبت به انتشار هرگونه آگهی و تبلیغات، مبنی بر پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز مربوطه هشدار داده و اعلام کرده که این اقدام ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

  • چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟ - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    قیمت خودروهای وارداتی در حالی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی است که به گفته واردکنندگان علاوه‌بر حقوق و عوارض گمرکی ۱۴ مولفه دیگر بر قیمت خودروهای وارداتی اثرگذار است. در حالی قیمت خودروهای وارداتی در ایران برای مشتری گران تمام می‌شود که بررسی سرفصل‌های موثر بر قیمت این خودروها نشان از آن دارد که عوارض خودروهای وارداتی بین ۹۰ تا ۱۱۰ درصد برای مشتری تمام می‌شود. به این ‌ترتیب به‌رغم آنکه تصور قالب در خصوص قیمت خودروهای وارداتی این بوده که واردکنندگان تنها باید تعرفه واردات بپردازند، اما سرفصل هزینه‌های خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که براساس مقررات جاری ۱۵ سرفصل بر قیمت هر خودروی وارداتی اثرگذار است.

  • چالش خودرویی کاندیداهای ریاست جمهوری

    اولین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری جمعه گذشته برگزار شد و محتوای این مناظره حول مسائل اجتماعی چرخید. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته موضوعات اقتصادی و سیاسی در ۲ مناظره بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با این شرایط به نظر می‌رسد که مباحث مربوط به صنایعی همچون خودرو به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور در مناظرات بعدی مورد گفت‌وگو قرار گیرد. اما مناظره روز جمعه نیز تا حدودی با خودرو مرتبط شد چرا که با طرح موضوع آلودگی هوا بار دیگر انگشت اتهام به سوی خودرو و خودروسازان نشانه رفت. هر چند در حین مناظره هیچ کاندیدایی به علل تشدید آلودگی هوا طی سال‌های گذشته نپرداخت اما به نظر می‌رسد که در مناظره اقتصادی به‌طور حتم مشکلاتی که این روزها گریبانگیر صنعت خودرو شده به چالش برانگیزترین موضوعات مناظره تبدیل شود.

  • من با شعر زندگی می‌کنم

    یاسین نمکچیان

    واهه آرمن از شاعران نام آشنای ایران است که سال‌ها پیش با انتشار کتاب «بالهایش را کنار شعرم جا گذاشت و رفت» نامش را به‌عنوان چهره‌ای جدی در ادبیات معاصر ایران به تثبیت رساند. اگرچه این شاعر پیش از انتشار آن کتاب، آثاری را به زبان ارمنی منتشر کرده بود اما با نخستین مجموعه شعرش به زبان فارسی توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و انتشار کتاب‌های بعدی شاعر هم باعث شد تا اقبال عمومی مخاطبان به شعر او پررنگ تر شود. وی علاوه بر شعر، در عرصه ترجمه هم فعال است و تاکنون آثار زیادی از شاعران ارمنی را ترجمه و منتشر کرده است.

  • نقبی به جهان افکار از لابه‌لای کلمات

    بهنام ناصح

    انتخاب فقط چند اثر از میان خیل آثار انتشار یافته کار آسانی نیست، به‌ویژه هم‌اکنون که نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حال برپایی است و انبوهی از کتاب‌های جذاب در بخش‌های مختلف برای سلیقه‌های گوناگون در معرض دید قرار گرفته‌اند. با این همه از این دریای عظیم، به قدر کوزه‌ای بر می‌داریم؛ باشد که به جای سیراب شدن، به مطالعه تشنه‌تر شویم.

    شوخی، شوخی، با اساطیر هم شوخی؟!

    عجایب‌نامه‌ها یکی از گونه‌های ادبیات است که در عین جذابیت متاسفانه امروزه کمتر رواج دارد؛ ژانری که سال‌ها پیش جای آثار فانتزی و خیالی را برای نیاکانمان پر می‌کرد.

  • دودمان

    با فعالیت سالن‌های خصوصی، اجراهای نمایش در تهران رشد قابل توجهی داشته است و چهره‌های جوانی به چرخه تئاتر وارد شده‌اند و فضای رقابتی قابل توجه شکل گرفته است. در همین رابطه نمایش «دودمان» نوشته فرزاد باقری و به کارگردانی امیرحسین آقایی در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش روایت خانواده‌ای است ایرانی که شب تحویل سال نو دچار مشکلاتی می‌شوند. مدت زمان این نمایش ٦٥ دقیقه است. علیرضا مهران، آوا فیاض، ایمان اصفهانی، فریما حبشی زاده، نجلا نظریان و توحید نوروزی بازیگران این نمایش هستند.

  • درحاشیه

    مجموعه «درحاشیه» به کارگردانی مهران مدیری از نیمه اردیبهشت‌ماه از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود. این مجموعه در ابتدا برای شبکه تهران تهیه شد، ولی در نهایت در نوروز ۱۳۹۴ از شبکه سه سیما به نمایش درآمد. «درحاشیه» چهارمین سریال مهران مدیری در دهه ۱۳۹۰ و اولین سریال او پس از بازگشت به تلویزیون است. تصویربرداری فصل دوم این سریال از مهر ۱۳۹۴ آغاز و از ۱۲ دی ۱۳۹۴ پخش و با حواشی متعددی همراه شد و اعتراض برخی از پزشکان را برانگیخت به گونه‌ای که تعدادی از رسانه‌ها توقف ساخت در حاشیه را به اعتراض پزشکان مربوط می‌دانستند.

  • تجلیات

    نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی منیر داوری با عنوان «تجلیات» فردا در گالری «نقش جهان» افتتاح می‌شود. منیر داوری متولد سال ۱۳۴۵ دارنده گواهینامه نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا است که نقاشی را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده و آن را به‌صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۷۹ در کنار استادانی مانند استاد رحیم نوه‌سی، داریوش حسینی، ایمان ملکی، بهروز شیشه‌گران و امیرحسین آقامیری ادامه داده است. داوری در این نمایشگاه از ۱۵ اثر خود که در دهه ۸۰ روی آنها کار کرده، رونمایی می‌کند. تکنیک کارهای او، رنگ روغن است. این نمایشگاه تا ۲۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه نقش جهان به آدرس نیاوران (باهنر)، خیابان همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی ۲، پلاک ۹ برقرار است.

  • مشکل گیتی

    فیلم سینمایی «مشکل گیتی» ساخته بهرام کاظمی به شبکه خانگی آمد. داستان این فیلم درباره زوجی به نام ایرج و گیتی است که در آستانه فروپاشی زندگی مشترکشان هستند، توهمی که بر اثر زندگی اینترنتی گیتی، سایه بر زندگی واقعی این دو انداخته است. نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به همراه فیلمی کوتاه از پشت صحنه از روند ساخت فیلم و همینطور عکس‌های صحنه و پشت صحنه است. در این فیلم حمید فرخ‌ نژاد، رویا نونهالی، فریبا نادری، بهنوش بختیاری، یکتا ناصر، علی عبادت طلب، امید روحانی، حسن اسدی، رامین ناصر نصیر، پانته آ مهدی نیا و امیرحسین رستمی ایفای نقش می‌کنند.

  • زِلفِ شه

    آلبوم موسیقی محلی «زِلفِ شه» با صدای محمدرضا اسحاقی، خواننده پیشکسوت موسیقی مازندران با اجرای گروه «مشتاق»، منتشر شد. این آلبوم شامل ۱۵ قطعه موسیقی محلی مازندران به نام‌های «پیش نوازی»، «هرایی»، «پایتخت»، «آواز گل و بلبل»، «منظومه عارف و گلما»، «میان تبری»، «بانو بانو جان»، «کتولی»، «زمستون»، «کتولی سرونگ»، «لیلی و مجنون»، «صنم»، «لاره»، «فاطمه مسکین» و «شیرین جان» است که استاد «محمدرضا اسحاقی» به نوازندگی دوتار و آواز در آن پرداخته است. «محمدرضا اسحاقی» از پیشکسوتان موسیقی شرق مازندران است، وی دوران مدیدی از عمر خود را با مقامات هرایی و حقانی و همه مقامات و ریزمقامات و گوشه‌های موسیقی مازندران زیسته و برخی از این گوشه‌ها و مقامات تنها در نهاد ایشان ذخیره شده است.

  • گروه «نریمان»

    گروه «نریمان» به سرپرستی گلناز جمشیدی تازه‌ترین اجرای صحنه‌ای خود با عنوان «همنشین دل» را در تالار رودکی تهران برگزار می‌کند. در این کنسرت آهنگ‌هایی ساخته علی پژوهشگر و گلناز جمشیدی در دو دستگاه آواز اصفهان و آواز دشتی تنظیم شده‌اند و روی صحنه اجرا می‌شود. پرده اول کنسرت بی‌کلام و پرده دوم با آواز است که در بخش دوم امیر صادقین و فائزه کامیاب به‌عنوان هم‌خوان نوازندگان را همراهی می‌کنند. قطعات و تصنیف‌هایی که برای بخش دوم انتخاب شده‌اند از اشعار حافظ، رهی معیری و هوشنگ ابتهاج هستند که با عناوین «شاهد افلاکی»، «غریبانه» و «همنشین دل» اجرا می‌شوند.

  • فیلم

    تیک آف

    کارگردان و فیلمنامه: احسان عبدی پور

    بازیگران: مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل قلاتیان و حمزه مقدم

    تهیه‌کننده: طهورا ابوالقاسمی

    خلاصه داستان: فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت‌بار و خموده حوالیِ سی سالگی‌شان را پشت‌سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند.

  • اجرا - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    شماعی‌زاده

    نویسنده و کارگردان: رضا بهاروند

    بازیگران: علی شادمان، باران وقار کاشانی، شیدا خلیق، احمد کاوری، تینو صالحی، فرانک کلانتر، سالار کریم‌خانی، مهدی زندیه و توران کیایی

    مکان: تئاتر باران

    دوره اجرا: یکشنبه ۱۷ اردیبهشت تا جمعه ۱۹ خرداد

    ساعت: ۱۹:۰۰

    مدت زمان اجرا: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

  • نمایشگاه - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    بازخوانی پیرامون

    نمایشگاه نقاشی و مجسمه «بازخوانی پیرامون» با نمایشگاه‌گردانی فریدون فربود برپا شد شد. در این نمایشگاه از ۳۵ هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، ۴۰ اثر ارائه شده که نگاه و تحلیل شخصی هر هنرمند به پیرامونش را نشان می‌دهد. مخاطبان با قدم زدن در نمایشگاه می‌توانند میزان تاثیرات مثبت و منفی اتفاقات روز در خلق آثار هنری را رصد کنند. برخی با نقاشی‌هایی آبستره، پرتره‌هایی با صورت‌های نامشخص، مجسمه‌های متفاوتی از جنس فلز، چوب و مواد بازیافتی و مجسمه‌های صوتی که توجه مخاطبان را هنگام ورود به گالری به خود جلب می‌کند، شناخت خود از اطراف را تعریف کرده‌اند.

  • هنر و تجربه

    فلامینگو شماره ۱۳

    کارگردان: حمیدرضا علیقلیان

    فیلمنامه: رسول یونان

    بازیگران: شمس لنگرودی، رسول یونان، باران زمانی، پیمان مقدمی، علیرضا راهب، عبدالله امیر آتشانی و لقمان ارشادی

    تهیه‌کننده: هومن احمدی توفیقی

    خلاصه داستان: در تبعیدگاهی واقع در کوهستان، داستانی در همسایگی افسانه‎ها اتفاق می‌افتد. سلیمان (یکی از تبعیدی‌ها) به‌دنبال شکار پرنده‎ای ممنوعه از مرز عبور می‎کند.

  • آلبوم - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    یکی از ما

    پاپ

    آهنگسازان: عماد طغرایی، محسن افراسیابی و محمد عسکری

    خواننده: محسن افراسیابی

    ترانه‌سرایان: زهرا کلاته، محمد بیرانوند، مریم ناصرپور، امیر بذرافشان، مهشاد عرب، مرتضی بیات، دانیال نصر و اسماعیل پناهی

    تنظیم‌کننده: محسن افراسیابی

    تا روشنی‌ها

    سنتی

    آهنگساز: فردین کریم خاوری

    خواننده: رضا کسروی

    ترانه‌سرایان: ملک‌الشعرای بهار، بدیع الزمان فروزانفر، حافظ شیرازی، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج (ه.

  • کنسرت - ۱۴ اردیبهشت ۹۶

    کنسرت پریچهر خلوتی و گروه آوین (ویژه بانوان)

    تاریخ: جمعه ۱۵ اردیبهشت

    مکان: تالار وحدت

    ساعت: ۱۴:۳۰

    قیمت بلیت: ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان

    کنسرت گروه آذربایجانی آلتون

    تاریخ: شنبه ۱۶ اردیبهشت

    مکان: تالار وحدت

    ساعت: ۱۸:۰۰

    قیمت بلیت: ۵۰…

  • رد پای دو غریبه (بخش اول)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر