شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

ویژه نامه خراسان

  • روند کند پرداخت وام صنعتی

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اوایل شهریورماه بود که رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تولید در جلسه‎ای که فعالان اقتصادی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشتند، از بسته شدن پرونده پرداخت تسهیلات احیای صنایع کوچک و متوسط تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه پرداخت این تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردتومانی از تیرماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه قرار است با اجرای این طرح، صنایع تا پایان سال جاری از رکود خارج شوند، لازم است تا پایان شهریورماه پرداخت‏ها به اتمام برسد تا واحدهای تولیدی زمان کافی برای استفاده از این تسهیلات و خرید مواد اولیه و ادامه چرخه تولید را داشته باشند.

  • پیچیدگی قوانین، ابزار رانتجویی دولتی

    علی چشمی
    عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

    رانت‌جویی را به‌عنوان کسب یک منفعت ساختگی با دخالت افراد در امور دولتی تعریف می کنند؛ مانند گرفتن یک مجوز خاص برای واردات یا خرید محصولات با نرخ دولتی. بنابراین، رانتجویی اصالتاً اقدامی است که اشخاص خصوصی در کنار دولت انجام می دهند نه اشخاص و ادارات دولتی. اما وضعیت و رفتار خاص ادارات دولتی در ایران سبب شده است تا بتوان رانتجویی توسط این ادارات را نیز شناسایی کرد و مورد بررسی قرار داد. اگر اداره ای بیش از مقدار مقرر قانونی از مردم، مبالغی را بستاند، می توان آن را به‌عنوان رانتجویی دولتی تعریف کرد.

  • گاز، برق و آب مدارس تحت هیچ شرایطی قطع نمی‎شود

    دنیای اقتصاد- استاندار خراسان رضوی گفت: تحت هیچ شرایطی انشعاب‌های آب، برق و گاز مدارس، مراکز آموزش عالی و حوزه‎های علمیه نباید قطع شود. به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان ادامه داد: هرگاه این مراکز در پرداخت هزینه‎ها مشکل داشتند دستگاه خدماتی نامه‏ای برای پیگیری موضوع به استانداری یا سازمان برنامه و بودجه ارسال کند تا به تناسب شرایط، بخشی از هزینه اخذ و پرداخت شود. وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان به هیچ وجه حق ندارند آب، برق و گاز مدارس و مراکز آموزش عالی و علمی را قطع کنند.

  • واردات قانونی حجم زیادی از سوغات بازار مشهد از مبادی ورودی

    دنیای اقتصاد- دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی از واردات قانونی حجم زیادی از سوغات بازار مشهد از مبادی ورودی خبر داد.

    به گزارش تسنیم، ابراهیم افشاری اظهار کرد: تفسیری که از مقوله قاچاق در خراسان‌رضوی وجود دارد قدری با سایر استان‌ها تفاوت دارد چراکه با اینکه این استان دارای مرز طولانی است هیچ نوع ورود قاچاق از بیرون کشور انجام نمی‌شود. وی بیان کرد: به بیان دیگر خراسان‌رضوی تنها مقصد قاچاق بوده و مبدأ این امر نیست و بیشترین میزان قاچاق از استان‌های غربی و جنوبی کشور انجام می‌شود اما باتوجه به جمعیت بالا و تعداد زیاد زائری که به این استان رفت و آمد می‌کنند بازار مناسبی در این منطقه به‌وجود آمده که طمع قاچاقچیان را برمی‌انگیزد.

  • «مشهد»، مقصد ۳۰ درصد گردشگران خارجی

    دنیای اقتصاد- مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌ رضوی با بیان اینکه درحال حاضر ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور در استان خراسان ‌رضوی است، گفت: مقصد ۳۰ درصد گردشگران خارجی مشهد است.

    به گزارش تسنیم، حسین زارع‎صفت با بیان این مطلب که جریان گردشگری را باید از مبدأ شروع کرد و به افراد آگاهی و اطلاع‎رسانی کرد گفت: آگاه‌سازی باید در مبدأ وجود داشته باشد تا فعالیت‌های حمل و نقل و واحدهای اقامتی به خوبی معرفی و مورد استفاده زائران و گردشگران قرار بگیرند. وی افزود: باید در جهت فرآیند توسعه استان توجه بیشتری به گردشگری استان صورت گیرد؛ بنابراین یکی از ظرفیت‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد توسعه گردشگری مذهبی است، ظرفیتی بی‌بدیل که سهم بیشتری را در کشور و استان‌ها دارد.

  • مشکلات اینترنتی در اولین روز سرشماری

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- اولین مرحله سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ درحالی از روز شنبه، سوم مهرماه، همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی آغاز شد که به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان در دو روز اول ثبت‎نام اینترنتی، مشکلاتی به‌لحاظ سرعت پایین اینترنت و کم بودن پهنای باند وجود داشت.

    سرشماری به ۳ روش

    مدیر اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن خراسان رضوی در نشستی خبری با بیان اینکه سرشماری امسال به سه روش اینترنتی، حضوری و تلفنی انجام می‏شود، اظهار کرد: مردم شهرهای مختلف استان فرصت دارند در مرحله اول به مدت ۲۲ روز از تاریخ سوم تا ۲۴ مهرماه با مراجعه به سایت www.

  • اقتصاد کشور با طعم انتخابات

    دنیای اقتصاد، سپهر استیری- در چهارمین نشست «مشهد در مسیر توسعه» که شنبه سوم مهرماه به همت پژوهشکده ثامن مشهد برگزار ‌شد، علی مجتهدی، کارشناس اقتصادی به بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور پرداخت. به اعتقاد وی کاهش تورم بیش از آنکه نتیجه عملکرد دولت باشد از سیاست‌های منظم پولی و مالی و کاهش تقاضای موثر نشأت گرفته و مسائل سیاسی سبب شده که تا به امروز نرخ رشد اقتصادی سال ۹۴ اعلام نشود.

    تورم و کاهش تقاضای مردم

    مجتهدی در بخش نخست صحبت‌های خود گفت: مصرف سرانه طی سالیان اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده و گرچه در برهه‌هایی از زمان مانند زمستان سال ۹۱ رشدی را تجربه کرده است اما این رشد بیش از آنکه ناشی از افزایش مصرف بوده باشد، از افزایش ارزش ریالی کالاها و خدمات سبب شده است.

  • اهدا یک بطری دوغ و یک سطل ماست

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- طی مراسمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی از سه فرزند شهید شاغل در این مرکز با اهدا یک بطری دوغ خانواده و یک سطل ماست تقدیر کرد.

    در این مراسم که در روز عید غدیر در سالن پیام مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، از میان ۷۰۰ پرسنل شاغل در مرکز تحقیقات خراسان رضوی از سه نفر فرزند شهید شاغل در این مرکز، تقدیر شد. یک‌نفر از حاضران در مراسم در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» گفت: هیچ وقت اسمی از شهدا نبرده بودند و می‌شد مثل سال‌های قبل چنین مراسمی وجود نداشته باشد.

  • پرداخت مطالبات گندم کاران تا نیمه مهر

    ایسنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: ۳۰ درصد مطالبات کشاورزان از خرید گندم پرداخت شده و تا ۵۰ درصد طلب برخی دیگر از کشاورزان نیز تسویه شده است و تا ۱۵ مهر تمام مطالبات کشاورزان پرداخت خواهد شد.

    مجتبی مزروعی افزود: هم‌اکنون برای هر شهرستان تعداد کارشناسان و سهمیه‌ها به دقت تعیین شده و سهم هر شهرستان براساس سطح زیرکشت که چه میزان کشت، چه میزان بذر و چه میزان کود نیاز دارد، مشخص شده است. وی گفت: در این راستا چند دوره آموزشی تخصصی در رابطه با گندم، جو، مکانیزاسیون و کشت‌ دانه‌های روغنی برای کارشناسان جهادکشاورزی و کشاورزان برگزار شده است.

  • دانشگاه فردوسی در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

    دنیای اقتصاد- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر انتشار رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ از سوی تایمز، از حضور دانشگاه فردوسی مشهد در بین ۱۳ دانشگاه ایرانی در این رتبه‌بندی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی‌ است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند. نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تایمز نشان از حضور پنج دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، یزد و زنجان برای اولین بار را دارد.

  • ۱۱۳ کیلو تریاک در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و کرمان کشف شد

    ایرنا- رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: حدود ۱۱۳ کیلوگرم تریاک طی دو عملیات جداگانه مشترک با پلیس استان‌های خراسان جنوبی و کرمان کشف شد. حسین مولوی‌نصب افزود: در یکی از این عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با به‌دست آوردن اطلاعاتی، ورود یک دستگاه خودروی پراید حامل مواد مخدر به شهر بیرجند را اعلام کرد. وی اظهار کرد: به‌دنبال این اقدام، پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی با کنترل مبادی ورودی بیرجند، خودروی حامل مواد مخدر را شناسایی و با ردزنی آن را توقیف کرد.

  • برای فوتبال شهر با یکدیگر بیگانه‌ایم

    دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- پس از اتفاقاتی که برای باشگاه ابومسلم خراسان رخ داد و به‌دلیل مسائل سیاسی با تغییر دولت، باشگاه ابومسلم نیز منحل شد. در این باشگاه جمعی از پیشکسوتان درباره سرنوشت فوتبال خراسان احساس خطر کرده و درصدد ایجاد قطب سوم در فوتبال استان در کنار تیم‎های پیام و ابومسلم برآمدند، برهمین اساس باشگاه جدیدی در تابستان سال ۹۰ با نام «سیاه‎جامگان ابومسلم» توسط محمدرضا عباسی، مدیرعامل سابق باشگاه ابومسلم، تشکیل شد.

    در روزهایی که پیام در آستانه سقوط به لیگ دو بود و ابومسلم درگیر مسائل مالکیتی، بدهی و محرومیت‌هایش بود، تولد یک تیم جدید، اتفاقی خوشایند برای فوتبال بحران‌زده مشهد به‌حساب می‌آمد و نوید روزهای بهتر را به هواداران می‌داد.

  • آغاز طرح کدینگ کالاهای وارداتی در استان

    ایسنا- رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از آغاز طرح کدینگ کالاهای وارداتی به‌صورت همزمان در تمام استان‌ها خبر داد. علی باخرد با اشاره به اینکه در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا، آئین‌نامه کدینگ کالاهای وارداتی به‌صورت رسمی طی دو روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد، اظهار کرد: روش کدینگ کردن کالا یعنی ایجاد کد شناسایی برای هر محصول به‌عنوان کالای وارداتی در دستور عمل این آئین‌نامه ذکر شده است. وی با بیان اینکه ابلاغ این آئین‌نامه به معنای غیرقابل فروش بودن تمام کالاهای قاچاق موجود در بازار نیست، ادامه داد: طبق این آئین‌نامه اگر یک واحد فروش ندانسته نسبت به خرید یک کالای قاچاق اقدام کرده و درحال حاضر آن کالا در واحد صنفی موجود است، اجازه فروش آن را خواهد داشت اما تحت‌نظر کارگروهی و پس از تعیین مدت زمانی مشخص از ورود کالاهای قاچاق به واحد صنفی جلوگیری خواهد شد.

  • مطالبه ۲۰۰ میلیارد تومانی پیمانکاران از اداره‌کل راه و شهرسازی

    ایسنا- مدیرکل راهداری و شهرسازی خراسان رضوی از مطالبه ۲۰۰ میلیارد تومانی پیمانکاران برای ساخت راه‌های استان از این اداره کل خبر داد. علیرضا خجسته در نشست شورای اسلامی خراسان رضوی که در تالار شهر برگزار شد، با بیان اینکه ۱۲۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان نیازمند آسفالت است، عنوان کرد: این راه‌ها مربوط به روستاهایی است که بیش از ۵۰ خانوار در آن‌ها زندگی می کنند. وی با اشاره به اینکه طول راه‌های روستایی خراسان رضوی حدود ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر است، اظهار کرد: خوشبختانه بیش از ۷۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی آسفالت شده و میزان برخورداری جمعیت روستاهای بیش از ۵۰ خانوار خراسان رضوی از آسفالت حدود ۹۴ درصد است.

  • واگذاری ۵۱۲ واحد مسکونی خیّرساز به اقشار محروم در مشهد

    ایرنا- ۵۱۲ واحد مسکونی خیرساز با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس شورای اسلامی استان و برخی نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی به محرومان در منطقه پنجتن این شهر واگذار شد. استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: توجه به محرومان و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر جامعه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد سفارش امام راحل و تاکید مقام معظم رهبری بوده است. علیرضا رشیدیان افزود: درهمین چارچوب دولت یازدهم اقدامات موثری را برای تحقق عدالت توزیعی انجام و رسیدگی به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار را در اولویت قرار داد.

  • شرح درد اشتیاق

    دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- جلال‌الدین محمد بلخی از مشهورترین شاعران فارسی‌زبان ایرانی‌تبار است که در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. مولانا زاده بلخ، خراسان بزرگ (افغانستان کنونی) بود که مدت زیادی را در قونیه زیست و برهمین اساس آرامگاه وی در قونیه است. مولانا در قرنی می‌زیست که ابن‌عربی, صدرالدین قونوی، سلطان‌العلما، شمس تبریزی، عطار، سعدی و بسیاری از بزرگان شعر و ادبیات زندگی می‌کردند. مولوی در مثنوی و غزلیات شمس از افرادی نام می‌برد که سخت به آنان ارادت داشته است، از آن شخصیت‌ها می توان عطار، سنایی، بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی را یادکرد.

  • بزرگداشت استاد شجریان پس از محرم و صفر برگزار می شود

    دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- مهدی یمینی مدیرعامل مجمع هنرمندان خراسان به «دنیای اقتصاد» گفت: برگزاری بزرگداشت استاد شجریان به بعد از ماه‌های محرم و صفر موکول شد. وی با بیان اینکه ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که این مراسم با حضور استاد شجریان برگزار شود، تصریح کرد: اکنون به‌دلیل شرایط جسمانی استاد امکان حضور ایشان در این مراسم وجود نداشت.

    بخشی از بیانیه مجمع هنرمندان خراسان در این خصوص به شرح زیر است:

    «خسرو خراسانی آواز ایران، «محمدرضا شجریان»، درحالی پس از هفت ماه دوری از وطن و گذراندن دوره درمان، وارد فرودگاه تهران شد و مستقیم به منزل رفت که مجمع هنرمندان خراسان برای برگزاری مراسم بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت و محبوب در زادگاهش مشهد، کاملا آماده است.

  • پاکسازی غار مزدوران

    همزمان با ۵ مهرماه که روز غارهای پاک نام دارد، گروه رفتگران طبیعت به همراه گروهی از کوهنوردان و محیط‌بانان سازمان محیط‌زیست اقدام به پاکسازی غار مزدوران در ۹۵ کیلومتری مشهد واقع در جاده مشهد‌ـ‌سرخس کردند. این غار در دهه‌های گذشته مأمنی برای کلنی‌های انبوه خفاش بوده و به مرور زمان با دسترسی انسان به این غار، به شدت تخریب شده است و خفاش‌های این غار نیز در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته‌اند.

    .
  • اثری از برنده جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۵

    کتاب «جنگ چهره‌ زنانه ندارد» نوشته سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ با ترجمه عبدالمجید احمدی از سوی نشر چشمه منتشر شد. این نویسنده بلاروسی در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

    در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «سوتلانا الکسیویچ (۱۹۴۸) اولین نویسنده تاریخ است که به‌خاطر نوشته‌هایش در ژانر مستندنگاری جایزه‌ ادبی نوبل را از آن خود کرد. جنگ چهره‌ زنانه ندارد روایت پرفرازونشیب این مستندنگار بلاروسی‌ است از روزگار و خاطرات زنانی که در ارتش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و حالا بعد از سال‌ها از کابوس‌ها و تنهایی‌شان می‌گویند.

  • «چاووش» در «کنج صبوری»

    دنیای اقتصاد- ۳۰شهریور سالروز درگذشت هنرمند نام‌آشنای خراسانی، پرویز مشکاتیان بود، برای گرامی‌داشت یاد این موسیقیدان بخشی از گفت‌وگوی پروین مشکاتیان با خبرگزاری ایسنا را که به همین مناسبت منتشر شده است، مرور می‌کنیم.

    پروین مشکاتیان، خواهر پرویز مشکاتیان می‌گوید: پرویز در سال‌های آخر زندگی راجع به امور اجتماعی و هنری و جایگاه هنر موسیقی در جامعه‌ نگران بود و از افول این هنر رنج بسیاری می‌برد به‌طوری که این مهم دغدغه‌ اصلی ایشان شده بود و کمتر در جامعه حضور پیدا می‌کرد.

  • تجهیز مشهد در سال ۲۰۱۷ به چندین سالن خصوصی سینما

    دنیای اقتصاد- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: تا سال ۲۰۱۷ مشهد به چندین سالن خصوصی سینما تجهیز خواهدشد. به گزارش ایسنا، محمد مقدوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷، درخصوص توسعه سالن‌های خصوصی سینما در مشهد در سال ۲۰۱۷ با بیان این مطلب، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور داشتیم پیشنهاد طرحی مبنی بر توسعه و تجهیز بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سینماهای کشور ارائه شد. وی ادامه داد: برهمین اساس توسعه ظرفیت‌های سخت‌افزاری در سالن‌های سینما می توان به این موضوع تاکید کرد که افزایش سالن‌های سینمایی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد چراکه مشهد در استفاده از فضاهای سینمایی رتبه دوم در کشور را دارد.

  • جشنواره تئاتر رضوان آغاز شد

    دنیای اقتصاد- رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: جشنواره تئاتر استانی رضوان از ۴ تا ۸ مهرماه در مشهد برگزار می شود. به گزارش ایسنا، جواد اشکذری در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست‌وششمین جشنواره تئاتر رضوان اظهار کرد: تلاش کردیم امسال همه چیز را برای اجرای خوب تئاتر فراهم کنیم و سالن‌ها به شکلی که هنرمندان مایل هستند دربیایند و در همین راستا چهار سالن اشراق، بهار، شمایل و سالن اصلی تئاتر شهر برای برگزاری جشنواره انتخاب شد. رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال جلسات نقد و بررسی با حضور استاد صمد چینی‌فروشان برگزار می شود که ایشان یکی از بزرگترین اساتید نقد تئاتر ایران هستند.

  • حرکت لاک‎پشتی برای رفع مزاحمان تولید

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- فعالان بخش خصوصی بارها از انباشتگی قوانین و درهم‌تنیدگی آن‎ها به‌عنوان یکی از مهم‎ترین موانع موجود در مسیر توسعه اقتصادی یاد کرده اند و خواستار اصلاح وضع موجود شده‎اند؛ به اعتقاد آنان پیچیدگی این قوانین به قدری زیاد است که اگرچه اقداماتی برای اصلاح وضعیت فعلی انجام شده اما به واقع نتوانسته راهگشا باشد و بندهایی را که به دست و پای بخش تولید و فعالان بخش خصوصی بسته شده، باز کند. تکرار این مسأله از سوی بخش خصوصی باعث شده تا تقریبا مسئولان نظام نیز به اهمیت و ضرورت شناسایی قوانین و مقررات مخل و مزاحم پی ببرند و در همین راستا بود که اردیبهشت‌ماه امسال نمایندگان مردم در خانه ملت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران را مکلف کردند تا این مقررات و قوانین مخل کار، تولید و سرمایه‌گذاری را شناسایی کند و از طرفی وزارت اقتصاد نیز فراخوان شناسایی مقررات مزاحم را صادر کرد و از فعالان اقتصادی خواست در شناسایی مقررات مزاحم کمک کنند.

  • سرآغاز توسعه روابط اقتصادی با مکزیک

    دنیای اقتصاد- برگزاری نشست مشترک هیأت بازرگانی مکزیک با فعالان اقتصادی خراسان رضوی را می‎توان سرآغازی برای توسعه روابط اقتصادی بین استان و این کشور آمریکای لاتین دانست. در نشستی که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، تجار و بازرگانان استان و مکزیک راهکارهای افزایش همکاری‎های اقتصادی بین دو طرف را بررسی کردند.

    مکزیک کلید ورود به بازارهای جهانی

    رئیس نشست مشترک هیأت بازرگانی مکزیک با فعالان تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی در حاشیه این جلسه ورود به بازار کشور مکزیک را به‌دلیل پتانسیل‌های فراوان مانند ورود به بازار دیگر کشورها دانست و اظهار کرد: با وجود فاصله زیاد مکزیک از ایران، این کشور پتانسیل‌های فراوان و فرصت‌های خوبی را در زمینه بازرگانی و تجارت پیش‌روی سرمایه‌گذاران ایرانی قرار می‌دهد.

  • ادامه چالش ترکمنستان به نفع تولید خراسان‌ رضوی نیست

    تسنیم- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی گفت: ادامه چالش در ترکمنستان صادرات تولیدات خراسان رضوی را با مشکل مواجه می‌کند. سیدحسن حسینی اظهار کرد: باید درنظر داشت که تولیدات ما برای بازارهای موجود بسیار زیاد بوده و برای تولید ارزش افزوده واقعی از آن‌ها نیاز به صادرات داشته و ترکمنستان یکی از حوزه‌های اصلی صادراتی برای کشور و به‌‌ویژه خراسان‌رضوی است. وی ادامه داد: در حوزه صادرات یکی از موارد بسیار مهم ارتباطات با همسایگان است؛ هم‌اکنون فاصله شهرهای مرزی خراسان رضوی از عشق‎آباد بسیار کم بوده و این موضوع یک مزیت بزرگ محسوب می شود که باید بتوان از آن استفاده کرد.

  • اهمیت توجه به آموزش و پرورش و فرهنگیان

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۵ـ۹۶ نخستین پژوهشسرای فرهنگ و ادب فارسی به نام نرگس ثابت و دبستان پسرانه اسماعیل ثابت در مشهد به همت خیّر مشهدی، حسین ثابت افتتاح شد.

    در نشست خبری که در محل بنیاد فرهنگی ثابت فردوسی برگزار شد، حسین ثابت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش و با اشاره حقوق کم فرهنگیان در کشور گفت: متاسفانه به این سازمان و معلمان کشور آن گونه که باید توجهی نمی شود. وی افزود: دبستان پسرانه اسماعیل ثابت با مساحت ۴ هزار و دویست مترمربع و فرهنگسرای نرگس ثابت با مساحت ۲ هزار و دویست مترمربع احداث شده است.

  • راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی

    روزنامه ایران با انتشار گزارشی درباره آغاز بررسی و ثبت جهانی کاروانسراها نوشت: بررسی و ثبت جهانی کاروانسراهای مسیر ۱۰ هزار کیلومتری راه ‌ابریشم در ایران از رباط‌شرف در خراسان رضوی آغاز شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور درصدد تهیه پرونده ثبت جهانی راه ابریشم با بررسی کاروانسراهای موجود در مسیر راه ابریشم است و بر این اساس کار خود را از رباط‌شرف آغاز کرده است. وی افزود: گروه پژوهشی بین‌المللی به سرپرستی هادی احمدی، استفانو مونگلی و لورنزوکوتپاس از ۲۹ شهریور به مدت ۳ روز رباط‌های مسیر راه ابریشم در خراسان رضوی را بررسی کردند.

  • راه‌اندازی اتاق مبادلات سهام پس از آغاز ساخت‎وساز پدیده

    دنیای اقتصاد- استاندار خراسان رضوی از گشایش اتاق مبادلات سهام پدیده در مشهد پس از آغاز دوباره ساخت‏وساز این مجموعه خبر داد. به گزارش سایت اخبار پدیده، علیرضا رشیدیان گفت: با آغاز مجدد عملیات ساخت‌وساز در پروژه پدیده، اتاق مبادلات پایاپای برای خرید و فروش سهام پدیده در مشهد مقدس گشایش می‎یابد. وی در پاسخ به این سوال که «چرا ایجاد و آغاز به کار این اتاق منوط به شروع عملیات اجرایی و ساخت‎وساز شده است؟»، تاکید کرد: برای کنترل قیمت سهام پدیده و مواجه نشدن سهامداران با افت شدید و یکباره قیمت سهام، ضروری است تا فعالیت این اتاق و شروع عملیات نقل و انتقال سهام پس از آغاز مجدد فعالیت‎های عمرانی پدیده انجام گیرد.

  • سه پیشنهاد ترانزیتی ایران روی میز ترکمنستان

    دنیای اقتصاد- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از نتایج کمیته ویژه رفع مشکلات ترانزیتی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: سه پیشنهاد، شامل لغو کامل عوارض برای دو کشور، بازگشت رقم عوارض به روال سابق همچنین ادامه روال فعلی از جانب ایران مطرح شد و روی میز ترکمنستان قرار گرفت تا طرف مقابل پس از بررسی نظر خود را اعلام کند.

    محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نتایج جلسه کمیته ویژه بررسی مشکلات ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان اظهار کرد: جلسه کارشناسی بین مسئولان دو کشور در ترکمنستان در هفته گذشته برگزار و سه پیشنهاد از جانب ایران روی میز ترکمنستان قرار گرفت.

  • غذایی سالم و اقتصادی

    دنیای اقتصاد، آتوسا نیکبخت شیبانی- امروزه باتوجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آمده در جهان، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه، تغذیه و مسئله امنیت غذایی حائز اهمیت شده است و همچنین تغذیه‌ای سالم و کافی در دستورالعمل و چشم‌اندازهای پنج ساله گنجانده شده است. حال چاره چیست؟ در این گزارش برآن شدیم تا با معرفی راهکارهایی هرچند جزئی به حل این مسئله و رسیدن به هدفی بزرگ به شما کمک کنیم.

    سیاست دولت‌ها

    دولت‌ها همواره به‌دنبال کاهش هزینه زندگی برای کل جمعیت و یا بخشی از جمعیت از طریق یارانه به کالاها و خدمات و یا انتقال نقدی درآمد هستند.

  • پیام سلامتی - ۵ مهر ۹۵

  • زنگ خطر - ۵ مهر ۹۵

  • تاثیر رژیم غذایی بر مو

    احسان صمدی
    پژوهشگر حوزه سلامت و غذا

    همان طورکه تمامی اعضای بدن برای سلامتی و فعالیت بهتر به همه مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و . . . نیاز دارند، موهای شما نیز به همین مواد مغذی برای شادابی و سلامت خود نیازمندند. اما چگونه و چه مواد غذایی برای سلامتی مو مفید هستند؟

    قبل از اینکه به رژیم غذایی که برای مو مناسب است، بپردازیم، باید بدانیم آیا درک مناسبی از ریزش مو داریم و عوامل آن را می‌شناسیم تا از این مشکل جلوگیری کنیم. فرد سالم هر روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو ریزش دارد و بسیاری از این موها دوباره رشد می‌کند.

  • برای قلبتان بتپید

    سیدعارف مومنی
    کارشناس تغذیه

    بیماری‌های قلب و عروقی شامل مجموعه‌ بیماری‌ّها و عوارض مختلفی است. امکان ایجاد این بیماری‌ها بعد از سن ۴۰ سالگی در مردان ۵۰ درصد و در زنان ۴۰ درصد است. براساس آمار انجمن قلب آمریکا بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و سکته جزو اولین عوامل مرگ‌ومیر هستند، در آمریکا از هر سه نفر یک نفر از بیماری‌های قلب و عروقی رنج می‌برد. براساس آمارهای وزارت بهداشت، بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین علت مرگ‌ومیر ایرانیان است به‌طوری‌که سالانه منجر به ۹۳ هزار سکته قلبی می شود.

  • احیاگر جایگاه خواجه ربیع

    رضا سلیمان نوری
    کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی و خراسان پژوه

    آنان که با جغرافیای مجموعه حرم مطهر رضوی آشنایی دارند، می‌دانند که شبستان های مسجد جامع گوهرشاد هرکدام نامی خاص خود دارند که در پشت هرکدام از آنها دنیایی حرف خوابیده است. یکی از این شبستان‌ها به‌نام نهاوندی مشهور است اما صاحب این نام را اغلب آنانی که دقایقی از ساعات حضور در مجموعه حرم مطهر را به عبادت در این فضای بزرگ و سرپوشیده اختصاص می دهند، به‌درستی نمی‌شناسند.

    از نهاوند تا نجف

    آیت‌الله حاج شیخ علی‌اکبر نهاوندی خراسانی سال ۱۲۷۸ قمری برابر با سال ۱۲۳۸ شمسی در منزل شیخ حسین از علمای برجسته نهاوند به‌دنیا آمد.

  • ساخت‌وساز در خراسان رضوی ۶۵ درصد کاهش داشته است

    تسنیم- دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: میزان ساخت‏وساز در خراسان رضوی ۶۵ درصد کاهش داشته و به حدود یک‌سوم سابق رسیده است. نعمت‌الله ظریف اظهار کرد: شاهد هستیم که نرخ سود بانکی برای مردم در فرآیندی پلکانی روبه کاهش بوده و هم‌اکنون نیز به ۹. ۵ درصد برای خانه اولی‌ها رسیده که گامی مثبت و روبه‌جلو محسوب می شود اما باید درنظر داشت که این اقدام به تنهایی کافی نیست. وی تأکید کرد: در واقع کاهش میزان سود باید بیش از این باشد زیرا وضعیت کنونی رکود بسیار شدیدی است که به این راحتی نمی توان با آن مبارزه کرد همچنین باید بازپرداخت وام مسکن با مدت زمان بیشتری باشد به‌عنوان مثال از ۱۲ سال کنونی به بین ۲۰ تا ۲۵ سال برسد.

  • خراسان‌شمالی فقط ۶۰ بازرگان فعال دارد

    ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: این استان حدود ۶۰ بازرگان فعال در حوزه‌های مختلف دارد. محمد صمدی با اشاره به اینکه ۶۰۰ نفر در این استان برای دریافت کارت بازرگانی ثبت‌نام کرده‎اند، افزود: از این تعداد فقط ۱۰۰ نفر دارای کارت بازرگانی هستند. وی با بیان اینکه هر دوسال باید کارت‌های بازرگانی تمدید شود، ادامه داد: از این تعداد کارت فقط حدود ۶۰ فقره هرساله تمدید می‌شوند و بقیه راکد هستند.

    .
  • بیش از ۵۰ درصد شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی تعطیل است

    تسنیم- نماینده شهرستان‎های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی بیش از ۵۰ درصد شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی دارند که دولت می تواند بخشی از سود بانکی را به‌صورت یارانه به بانک‌ها پرداخت کند. سیدمحمدباقر عبادی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی است که درآمد سرانه آن پایین و در قعر جدول است، افزود: خشکسالی‌های ۲۰ ساله امان مردم استان را بریده است و صنایع ما وضعیت خوبی ندارد؛ رکود در کشور و دور بودن از مرکز سبب شده است زندگی در این منطقه با مشکلاتی همراه باشد.

  • محدودیتی برای پرداخت تسهیلات خانه اولی‌ها در خراسان رضوی وجود ندارد

    تسنیم- سرپرست شعب بانک مسکن خراسان رضوی گفت: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به خانه اولی‌ها در خراسان رضوی وجود ندارد. ابوالفضل مهران بیان کرد: سازوکار اجرای این طرح به‌گونه‌ای است که به ازای وجهی که در این صندوق سپرده‌گذاری می شود هر ۶ ماه به اندازه همان مبلغ به افراد تسهیلات پرداخت می شود؛ اگر زوجی ۶۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری داشته باشند پس از ۶ ماه ۶۰ میلیون تومان و پس از یک سال ۱۲۰ میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات دریافت ‌می کنند، درحالی‌که وجه سپرده آنان نیز آزاد است. وی ادامه داد: درصورتی‌که افراد اقدام به خرید منزل در بافت‌های فرسوده شهری به‌عنوان مثال در مشهد مقدس در اطراف حرم مطهر رضوی داشته باشند نرخ این تسهیلات ۸ درصد و در سایر نقاط شهری ۹.

  • اشتغال ۹۵۰ نفر در زندان‌های خراسان‌جنوبی

    ایسنا- مدیر بنیاد تعاون زندانیان خراسان‌جنوبی گفت: ۹۵۰ نفر در زندان‌های استان مشغول به‌کار هستند. احمد تاجدار با بیان اینکه این تعداد زندانیان در۵۰ کارگاه داخل و خارج زندان، مشغول به‌کار هستند، عنوان کرد: قالی‌بافی، چرم‌دوزی، خیاطی، هنرهای‌چوبی، تعمیرخودرو، جوشکاری، کشاورزی و دامپروری ازجمله مشاغلی بوده که زندانیان انجام می‌دهند. وی یادآور شد: زندانیان شاغل، حقوق دریافت کرده یا اینکه پس از فروش تولیدات‌شان، حق‏الزحمه کارشان را دریافت می کنند.

    .
بیشتر