شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

آخر هفته

  • کی‌اف‌سی نیامده رفت!

    تنها یک روز پس از افتتاح اولین شعبه رستوران کی‌اف‌سی در تهران، این رستوران با حکم نیروی انتظامی پلمب شد. افتتاح این رستوران که با نام کی‌اف‌سی حلال کار خود را در یکی از خیابان‌های خلوت غرب تهران شروع کرد، با واکنش تندی از سوی تندروها مواجه شد. اگرچه سخنگوی اقتصادی دولت گفته که این رستوران نماینده کمپانی ترکیه‌ای است اما ادامه فعالیت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است. رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان‌ هم گفته فعالیت این رستوران به شکل کنونی و بدون پروانه غیرقانونی است.

    .
  • به حفظ اطلاعات کاربران متعهدم

    ندا لهردی

    در روزهایی که ارتباطات به سرعت گسترده شده و به این ترتیب نیاز به ابزارهایی دقیق و سریع‌تر حس می شود، کاربران راه‌هایی جدید و البته بهتر را جست‌وجو می‌کنند. درست در همین روزها «تلگرام» متولد شد تا با سرعت و امنیت نسبتا بالایش قلب کاربران را تسخیر کند. «پاول دوروف» مرد پشت صحنه این اپلیکیشن پیام‌رسان پرطرفدار است که این روزها حسابی خبرساز شده است. او که یکی از جوان‌ترین کارآفرینان روسیه است، در این کشور به‌عنوان زوکربرگ روسیه شناخته می‌شود تا به این ترتیب توجه تمام دنیا را به خود جلب کند.

  • سال غافلگیری در حوادث طبیعی؟

    دمای هوای تهران یک شنبه شب هفته جاری، تک رقمی شد و به ۵ درجه بالای صفر رسید. این درجه حرارت در مقایسه با چند روز قبل تا ۱۵ درجه خنک شده و نسبت به روزهای مشابه سال‌های اخیر، پاییز کاملا متفاوتی را برای امسال پایتخت رقم زده است. افت شدید دمای هوای تهران به همراه بارش‌های مداوم این روزها، شاید بتواند نشانه عینی از امواج ثانویه پدیده ال نینو باشد.


    با این حال، یک مقام مسوول در سازمان مدیریت بحران شهر تهران از آمادگی همه‌جانبه برای مقابله با حوادث طبیعی ناشی از سیل و بوران احتمالی در فصل جاری و فصل پیش رو خبر می‌دهد.

  • تلگرام، مملو از اطلاعات خوب

    هادی ساعی- عضو شورای شهر تهران

    ۱-فیلتر هیچ وقت راه حل درستی نبوده و پاک کردن صورت مساله است.


    در حالی که نباید صورت مساله را پاک کرد، بلکه باید به دنبال راه درستی باشیم که آنهایی که از این شبکه به درستی استفاده می‌کنند از آن محروم نشوند.

    ۲-تلگرام برای من بسیار مفید بوده به خصوص گروه‌هایی که درحوزه مدیریت شهری وجود دارد و هر چند وقت یکبار که به این گروه‌ها مراجعه می‌کنم اطلاعات بسیاری خوبی به من می‌دهد.

    .
  • پیروزی غیرمنتظره

    سعیده سادات فهری

    عضو گروه دیپلماسی

    به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه، حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت آرا را کسب کرده و بار دیگر به سمت تشکیل یک دولت تک‌حزبی گام بردارد.


    درواقع پیروزی تاریخی حزب عدالت و توسعه در شرایطی محقق شد که عمده پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه افول این حزب در ترکیه بود. پس از شمارش آرا مشخص شد که حزب عدالت و توسعه توانسته با ۴/ ۴۹ درصد اکثریت پارلمان را به‌دست گیرد و به این ترتیب حزب حاکم در این انتخابات ۳۱۶ کرسی را از آن خود کرد.
  • کاربران کوچ می‌کنند

    کیوان جعفری طهرانی- مدیرامور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن

    ١- به‌نظر من فیلترینگ اصلا راه‌حل مناسبی نیست چون باعث خواهد شد بعد از وقفه‌ای کوتاه همه از تلگرام به لاین یا مابقی شبکه‌های اجتماعی مجازی کوچ کنند. دقیقا همانطور که برای وی چت یکی دو سال پیش اتفاق افتاد و همه به وایبر هجوم آوردند و ظرف مدت ٦ ماه تا یک سال گذشته نیز از وایبر به تلگرام منتقل شدند. هر چقدر اینکار فیلترینگ ادامه یابد، یک شبکه مجازی جدید جایگزین خواهد شد


    ٢- بدیهی است به علت وابستگی کارهای تجاری اینجانب به تلگرام و مخصوصا تبادل اطلاعات تجاری لحظه‌ای، در صورت فیلتر وقفه کاری برای مدت ١۵-١۰ روز ایجاد خواهد شد، ولی بعد از این مدت مجبور خواهم شد شبکه مجازی دیگری را جایگزین کنم، همانطور که در بند ١ توضیح داده شد.

  • گروه‌های تلگرام مملو از اطلاعات است

    سید هادی ایازی- قائم مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی

    ۱- موافق فیلترینگ نیستم ما باید جامعه خودمان را در برابر خطاها مصون کنیم. زمانی گفته می‌شود ویدئو از بمب اتم هم خطرناک‌تر است اما در حال حاضر در همه خانه‌ها ویدئو وجود دارد و مردم از آن استفاده درست می‌کنند. ما نباید ابزارهای ارتباطی را از مردم بگیریم بلکه باید از محاسن این شبکه‌ها استفاده کنیم.


    ۲- در حوزه سلامت و شهری گروه‌های زیادی در تلگرام وجود دارد مانند گروه‌های پزشکی، دارو‌سازی، حقوق شهروندی و. .

  • تلگرام مملو از اطلاعات مفید در حوزه بهداشت و مسائل شهری

    ولی‌الله شجاع پوریان- عضو شورای شهر تهران

    ۱)آزموده را آزمودن خطا است. متاسفانه ما در برابر همه تحولات تکنولوژی مسیر را اشتباه رفته‌ایم و به جای آنکه به فکر ارتقای فرهنگ عمومی باشیم و آموزش صحیح استفاده از ابزارها را به مردم بدهیم به دنبال پاک کردن صورت مساله بودیم و فکر کردیم با پاک کردن آن مساله را حل کرده‌ایم. از زمانی که رادیو و بلند‌گو آمد تا به امروز که شبکه‌های اجتماعی در میان مردم فراگیر شده است.


    از شهید مطهری نقل شده است که در یکی از سخنرانی‌هایشان فردی که قبل از ایشان سخنرانی می‌کرد حاضر نبود از بلندگو استفاده کند و می‌گفت بلندگو بوق شیطان است.

  • تحسین رهبری

    مقام معظم رهبری این هفته در دیدار با وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران ضمن تحسین تلاش و جدیت تیم مذاکره‌کننده کشورمان، باید‌ها و نباید‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی را هم تبیین کردند. ایشان تدین را مهم‌ترین نقطه قوت آقای ظریف خواندند و افزودند به‌خصوص در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند. رهبر انقلاب با رد مذاکره با آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای، خاطرنشان کردند اهداف آمریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ایران، متفاوت است. .
  • اعتراض به ساخت مجتمع تجاری در اطراف مزار استاد لطفی

    بعد از آنکه «محمد رضا لطفی» اردیبهشت ماه سال گذشته بر اثر سرطان درگذشت؛ خانواده او بر‌اساس وصیتش تصمیم گرفتند او را در گرگان دفن کنند. بعد از این تصمیم، شورای فرهنگ عمومی استان و تشکلی خودجوش به‌نام «ستاد برگزاری مراسم تدفین محمدرضا لطفی» تلاش کردند تا مراسم تدفین این هنرمند به بهترین شکل انجام شود. درهمین راستا این موضوع در هشتاد‌وششمین جلسه صحن علنی و رسمی شورای شهر گرگان مطرح و با رای اعضای شورای شهر محله قدیمی سبزه مشهد به‌عنوان مکان تدفین و آرامگاه ابدی استاد محمد رضا لطفی تایید شد.


    حالا یک سال بعد از آن اتفاق، قرار است یک مرکز خرید در ضلع جنوبی مزار ساخته شود.

  • تلگرام و فرصت‌هایی برای ایرانیان

    امیر داوری- کارشناس صنعت فولاد و مدیر کانال رسانه‌ای «پاتیل» در تلگرام

    ۱ - قبل از تلگرام اپلیکیشن‌های دیگری مثل ویچت و وایبر فیلتر یا دچار کندی تعمدی شدند که ما حصل آن کوچ ۲۰ میلیون ایرانی به تلگرام شده است. قطعا با درک درستی که مردم از کاربردهای مفید این گونه شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه دارند در صورت فیلترینگ به سرعت جایگزین آن را پیدا خواهند کرد و این یعنی اینکه علاوه بر دور زدن قانون به قانون‌های وضع شده نیز بی اعتماد می‌شوند.


    ۲ - با توجه به حوزه تخصصی فعالیتی من یعنی صنعت فولاد و مدیریت چند گروه تخصصی در این حوزه در یک سال اخیر ابتدا در وایبر و اخیرا در تلگرام به‌صورت خلاصه کارکردهای این شبکه اجتماعی را نام می‌برم:


    - بازتاب سریع اخبار و مقالات منتشر شده در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری کشور

    - امکان تبادل آرا و نظرات مختلف بدون در نظرگرفتن بوروکراسی پیچیده اداری

    - امکان ارائه و معرفی مستقیم خدمات و محصولات مرتبط

    - امکان برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی و حل مشکلات روزمره تولیدکنندگان با پاسخگویی کارشناسان

    - کوتاه کردن دست دلالان دست چندم از بازار نیمه جان فولاد


    آنچه در یک فضای مجازی ۲۰۰ نفره متشکل از فعالان صنعت فولاد و ریخته‌گری اتفاق می‌افتد تلاشی برای همسو کردن نظرات و ایجاد یک فضای مثبت تبادل‌نظر است.

  • دلار در مرز ۳۵۰۰ تومان

    از دی ماه سال گذشته این اولین باری بود که دلار از کانال ۳۴۰۰ تومان گذر کرد و وارد کانال ۳۵۰۰ تومانی شد. این هفته در حالی که قیمت اونس کاهش یافته بود معامله‌گران سکه برای مقابله با افت قیمت‌ها در داخل، دلار خریدند و به این ترتیب با افزایش تقاضای دلار، قیمت این ارز تا ۳۵۱۵ تومان هم بالا رفت. اما در ادامه تشدید تقاضا، افزایش عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها در معاملات صورت گرفت و به این ترتیب در اواسط هفته دلار با گذشت از هیجان افزایشی، به آرامش نسبی در مرز ۳۵۰۰ تومان دست یافت. .
  • مهرطلبی یک نوع اعتیاد است

    نویسنده: میترا فری‌نژاد فتحی (دریا حقی)
    Farinezhad_mitra@yahoo. com

    بیماری مهرطلبی به گونه‌ای در ما تقویت و عادت می‌شود که اصلا به یادمان نمی‌آید که دقیقا چه زمانی این حالت در ما به وجود آمده و چون کاملا در باور و رفتار ما رسوخ می‌کند سخت است که اشتباه بودن آن را تشخیص دهیم؛ به این ‌ترتیب، مهرطلب‌ها مهرطلبی را حالت طبیعی زندگی می‌دانند و قبول اینکه مهرطلبی نوعی «بیماری» است، پس از این همه سال برایشان دشوار است.


    مرحله اول زندگی ما یعنی دوران نوزادی و کودکی، مرحله‌ ای است که در آن تلاش می‌کنیم که توجه‌ها را به سوی خود جلب کنیم، ما را بپذیرند و دوستمان بدارند.

  • آمـاده‌بـاش وزارتی برای زمستان سرد

    نامه‌ای که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره هشدار زمستان سخت ناشی از وقوع پدیده ال نینو، به نهادها و دستگاه‌های مسول امر بحران ابلاغ کرده است، یک مستند کارشناسی دارد که به گزارش وزارت نیرو برمی‌گردد.

    در این باره، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: وزیر نیرو براساس اطلاعات کارشناسان، نامه‌ای را خطاب به بنده نوشت و احتمال وقوع سرمای زودرس و پایدار را متذکر شد، این نامه درون سازمانی بود. هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در یک مناظره تلویزیونی و در پاسخ به اینکه وزیر نیرو براساس چه اطلاعاتی این نامه را نوشت؟ گفت: صنعت برق کشور برای اینکه برق را به‌صورت مطمئن و پایدار تامین کند همواره برنامه‌ریزی‌های لازم را مبتنی بر شرایط پیش‌رو انجام می‌دهد.

  • همه‌چیز درباره تنظیمات ISO در عکاسی

    یکی از موارد اصلی نوردهی در عکاسی دیجیتال، تنظیمات ISO یا میزان حساسیت حسگر دوربین به نور است که استفاده درست از آن باعث خلق تصاویری باکیفیت خواهد شد. در اینجا قرار است با نکاتی درباره‌ ISO آشنا شویم که به ما برای گرفتن عکس‌های باکیفیت‌تر کمک می‌کنند. شاید در ابتدا به‌ نظر برسد که تنظیم ایزو چندان موثر نیست و می‌توان با چندبار تنظیم آن، تکنیک‌های ایزوهای مختلف در مکان‌ها و شرایط مختلف را یاد گرفت.

    چرا پای ISO به میان عکاسی دیجیتال آمده است؟

    بد نیست بدانید که اصطلاح ISO در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به سنجش میزان حساسیت وجود دارد و درواقع کوتاه شده International Standards Organization یا سازمان بین‌المللی استانداردهاست که وظیفه آن تعیین استانداردهای جهانی در موارد مختلف است؛ از کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم تا میزان چربی موجود در بستنی! درواقع منشأ ورود این عبارت به دنیای عکاسی از فیلم‌های عکاسی است که روی آنها عددی نوشته شده بود که حساسیت آن فیلم به نور را نشان می‌داد.

  • مساله راحل کنیم، حذف نکنیم

    سید‌عباس سجادی - مدیرعامل بنیاد نیاوران

    نظرکلى بنده این است که فیلتر و حذف چاره کار نیست و پاک کردن صورت مساله است درصورتی ‌که باید مساله راحل کرد.


    به جاى اینها و صرف هزینه‌هاى گزاف براى ایجاد ممنوعیت‌ها و حذف‌ها باید زیرساخت‌هاى فرهنگى را تقویت کرد.

    تلگرام هم یک وسیله و یک رسانه است و من سعى کردم از آن استفاده‌هاى مناسبى بکنم.

    .
  • ارتباط بدون واسطه

    علیرضا رستگار

    همه می‌دانند که طنز و سرگرمی بخش قابل توجهی از استفاده ایرانیان از تلگرام را تشکیل می‌دهد. گروه‌ها و کانال‌های طنز هم یکی از پریبننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین کانال‌های تلگرام‌اند اما آیا استفاده تلگرام صرفا به ارسال طنز و مطالب و عکس‌های سرگرم‌کننده خلاصه می‌شود؟ قطعا پاسخ منفی است.


    در واقع ارزش رسانه‌ای تلگرام نه به این است که محیطی برای ارسال طنز و لطیفه‌های بامزه ( که البته ایرانیان در آن به مرز استادی رسیده‌اند) بلکه در این است که این شبکه قابلیت‌های کاربردی فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند مسیر جدیدی در ارتباط شرکت‌ها با مشتریان و ذی‌نفعانشان ایجاد کند.

  • اردوغان پیروز انتخابات

    حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه توانست در انتخابات پارلمانی زودهنگام پیروز شده و با تشکیل دولت غیرائتلافی، پروژه خود را در زمینه تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاستی عملیاتی کند. به نظر می‌رسد تاکتیک اردوغان برای متشنج کردن اوضاع و جلب آرای بیشتر جواب داده و مردم برای جلوگیری از وخامت اوضاع اقتصادی، پایین آمدن ارزش لیر، تشدید شکاف‌های اجتماعی و قطبی شدن سیاست داخلی به تشکیل دولت تک حزبی رای داده‌اند. در پی اعلام نتایج، ارزش لیر و سهام در این کشور به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسید. .
  • دوره های عبدالقادر مراغی در «دایره‌ها»

    آلبوم «دایره‌ها» حاصل دونوازی عود و تنبک شهرام غلامی و پژمان حدادی منتشر شد. اثری که شامل قطعاتی چون «نخستین نغمه»، «جست‌وجو»، «روزنه»، «عبور»، «بر فراز لاجورد»، «آتش درون» و «آخرین نغمه» است. «غلامی» این روزها همچنان مشغول فعالیت با گروه خودش با نام «سه عود» است که سال گذشته نیز آلبومی منتشر کردند و حالا مقدمات آلبوم بعدی در دست انجام است.

    شهرام غلامی، آهنگساز و نوازنده‌ درباره‌ روند شکل‌گیری این اثر» می‌گوید:‌ «از سال‌ها قبل که با آقای حدادی آشنا شدم، در فکر انتشار اثری مشترک بودیم که این کار به دلایل مختلف به تعویق می‌افتاد تا در نهایت به پیشنهاد ایشان، تصمیم گرفتیم تا اثری بر اساس دورهای ریتمیکِ قدیمی منتشر کنیم که در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • «طراحی‌خط‌» های رضا عابدینی

    نمایشگاهی از آثار رضا عابدینی که این روزها در تهران است با نام طراحی‌خط در گالری آب/ انبار برپا شده است. عابدینی سال‌ها به رشته تایپوگرافی فارسی پرداخته است. او که سال‌های اخیر را با تدریس در دانشگاه‌های مختلف دنیا، برگزاری ورک‌شاپ و کسب تجربه‌های کاری مختلف در زمینه گرافیک گذرانده، با آثار جدیدش، نمایشگاهی را در گالری آب/ انبار برپا کرده است. این نمایشگاه شامل ۸۹ اثر است که در مرز میان طراحی و خط (نوشتار) قرار دارد علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز شنبه‌ها تا ۵ آذر برای دیدن این نمایشگاه به آدرس خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن‌منش، شماره ۲ از ساعت ۳ تا ۹ شب مراجعه کنند.
  • تلگرام نعمت است

    مرتضی افقه- عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

    شبکه‌های اجتماعی به‌طور اعم و تلگرام با امکانات فوق‌العاده‌اش به‌طور اخص ظرف مدت کوتاهی توانست چیزی شبیه به انقلاب در اطلاع‌رسانی سریع و سهل و رایگان ایجاد کند. این امکان نعمتی است کم نظیر برای تسریع رشد اقتصادی از طریق گسترش بینش و نگرش توسعه‌‌ای از یک طرف و مقابله با دیدگاه‌های ضدتوسعه‌ای موجود در کشور.


    مبارزه‌های کور و منفعلانه با تکنولوژی طی سه دهه گذشته فقط به اتلاف منابع و فرسایش نیروهای کشور منجر شده و رها شده است.

  • هنر و تجربه - ۱۴ آبان ۹۴

    دلتا ایکس

    کارگردان: علیرضا امینی

    تهیه‌کننده: علیرضا امینی

    بازیگران: سیامک صفری، بیتا بیگی، زهیر یاری، مرتضی کاشی، افسانه پاکرو، شراره رنجبر، سیاوش جعفری و کتایون اصلانی

    خلاصه داستان: این فیلم ماجرای دو خانواده است که به شمال کشور سفر می‌کنند و با ورود غیر منتظره یک خانواده دیگر به جمع درگیر اتفاقاتی می‌شود.


    خاکستر و برف

    کارگردان: روح‌الله سهرابی

    تهیه‌کننده: فرهاد گلی

    بازیگران: کامبیز دیرباز، میترا حجار، قربان نجفی، سیامک ادیب، محمدباقر صفانور، ژیلا شاهی، نصرت شاهنظری، وجیهه لقمانی، اسماعیل زنگل گیاه، سید مهدی سجادپور، حسین مسلمی نائینی

    خلاصه داستان: فیلم داستان احسان است که پس از ۲۵ سال به ایران برمی‌گردد تا با صمیمی‌ترین دوست خود که زندگی‌اش را مدیون او است برای آخرین بار تجدید دیدار کند و همین مساله، اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم می‌زند.

  • ریشه‌یابی سیلاب‌های اخیر در شهرها

    محمدرضا نجفی‌ساروکلایی

    کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

    بارندگی‌های چند ماهه گذشته و گستردگی سطحی آن در مناطق مختلف کشور و تداوم بارش، منجر به وقوع سیلاب‌های شهری شده است. این نوع بارندگی، تگرگ، رعد وبرق و وقوع سیلاب تاکنون برای بسیاری از ساکنان شهری مشاهده نشده بود و عملا براساس رخدادهای که تاکنون به‌وقوع پیوسته است غیر قابل پیش‌بینی نیز بود.


    همچنین هواشناسی به‌طرق مختلف نیز اقدام به صدور فرمان‌های کلی کرده و مردم را از فضای کلی بارش و سیلاب آگاه نموده است ولیکن زندگی جریان دارد و گزارش‌هایی از مدیریت ریسک و احتمال وقوع خطر نسبت به پیشگیری یا کاهش ابعاد نقاط حادثه خیز مشاهده نمی‌گردد.

  • مراجعه به تجربیات تاریخی

    برداشتی از صحبت‌های دکتر حسن نمکدوست تهرانی

    در دوره‌ای که اینترنت به ایران وارد شد عنصر اصلی توجه به این محصول، شگفت‌انگیزی و جذابیت این پدیده بود و کمتر کسی گمان می‌کرد این پدیده می‌تواند به یک حوزه جدید در اقتصاد و کسب‌و‌کار تبدیل شود.

    اما این پدیده امروز جزو جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهان و ایران شده است. در کنار خدمات بانکی و پرداختی که از طریق اینترنت در حال گسترش است بخشی از خرید و فروش کالاها نیز از این مسیر انجام می‌شود. این مسیر تجارت در جهان کاملا نهادینه شده است و در ایران نیز سایت‌های نظیر «دیجی‌کالا»، «دیوار»، «ای کسب» و.

  • بازار مسکن به تکاپو افتاد

    فرید قدیری

    دبیر گروه مسکن

    مشاوران املاک می‌گویند از حدود یک هفته گذشته، وضعیت در بنگاه‌های مسکن متفاوت شده است؛ علاوه بر یک گروه نه چندان قدیمی حاضر در بازار تقاضا که قصد دارد از سطح پایین آمده قیمت مسکن، زودتر وسریع‌تر بهره‌برداری کند، گروه تازه‌ای نیز به این بازار قدم گذاشته‌اند که عامل تحریک‌کننده هر دو آنها، افزایش سقف وام اوراق مسکن، عنوان می‌شود.


    از آن طرف، فروشنده‌ها که عمدتا از طیف سازنده‌ها هستند، مصمم‌تر از قبل، حاضر شده‌اند در قیمت‌های پیشنهادی کمی سازگاری به خرج دهند.
  • فیلترینگ قرص مسکن است

    محمد صالح مفتاح - مدیر فردا نیوز و تریبون مستضعفین

    ۱- فیلترینگ لازم است. مگر با این همه محتوای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی چه می‌توان کرد؟ اما مشکل این است که این فقط مثل قرص مسکن است. اما قرص مسکن بدون دارو و درمان جز عقب انداختن بهبودی و خلسه ناشی از فراموشی درد نتیجه‌ای ندارد. باید فکر درمان بود. تا مردم یاد نگیرند از ابزارهای نوین درست استفاده کنند، همین آش است و همین کاسه.


    برخی فکر می‌کنند اگر چیزی فیلتر بشود، مشکلش حل شده. مثلا فکر می‌کنند مشکل فیس‌بوک حل شده.

  • افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

    رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران پارلمان محلی پایتخت هفته گذشته از آماری جدید مرگ و میر بر اثر آلودگی هوای پایتخت خبر داد. او اعلام کرد: تازه‌ترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا که مربوط به سال ۹۲ است که نشان می‌دهد بیش از ۴۴۰۰ نفر در شهر تهران طی یک سال ۹۲ به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. به تعبیری دیگر در هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر و هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی ۸۰ درصد مرگ و میرها در ایران بر اثر عوامل محیطی همچون آلودگی هوا رخ می‌دهد این در حالی است که این نوع از مرگ و میرها در سایر کشورها جهان بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است.

  • رشد اقتصادی یک درصدی

    در شرایطی که سخنگوی اقتصادی دولت از تغییر روند رشد اقتصادی از منفی به مثبت طی ۶ماهه اول امسال خبر داده است مرکز آمار هم با انتشار گزارشی بر این اظهارات صحه گذاشت و در یک برآورد مقدماتی از افزایش یک درصدی تولید ناخالص داخلی در نیمه اول امسال خبر داد. هر چند که بر اساس آمار منتشره، رشد اقتصادی مرهون رشد بخش خدمات و کشاورزی در این مدت بوده است اما برخی تحلیلگران رشد مثبت اقتصاد را در شرایطی که دولت برای خروج از رکود بسته اقتصادی ارائه کرده است، مبهم دانسته‌اند. .
  • آماده باش بانک‌ها

    رئیس بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا ازهفته آینده خود را آماده اعطای وام‌های بسته اقتصادی دولت به متقاضیان کنند. در شرایط رکودی که توان خرید مردم روز به روز کاهش یافته است، انبار محصولات تولید داخل هم انباشته از کالاهایی است که خریدار ندارد. حالا دولت تصمیم گرفته تا با اختصاص کارت‌های خرید اعتباری ۱۰ میلیونی، تقاضای مصرف‌کنندگان را نسبت به تولیدات داخل تحریک کند تا از این طریق هم صنعت فعال شده و هم با خروج تدریجی کالا از انبارها بخشی از بازار را رونق دهد.

    .
  • داستان فیلترینگ تلگرام

    سونیتا سراب‌پور

    «تلگرام و فیلترینگ» در هفته‌های اخیر به بحث داغی در بین کاربران و البته رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. شبکه‌ اجتماعی که به گفته مسوولان وزارت ارتباطات ۱۴ میلیون کاربر دارد و به گفته موسس تلگرام ۲۰ میلیون، حالا در چند قدمی فیلتر شدن قرار دارد. شمارش معکوس برای فیلتر شدن این شبکه از هفته پیش شروع شد، اما این اولین‌باری نیست که این شبکه پیام‌رسان پرمخاطب ایرانی و البته دیگر سرویس‌های اینترنتی در ایران تهدید به فیلتر شدن می‌شوند. در گزارش زیر نگاهی داریم به دلایل محبوبیت تلگرام در ایران و چرایی تصمیم و تلاش برخی از اعضای کمیته فیلترینگ برای فیلتر کردن این شبکه پیام‌رسان.

  • دو پیش‌بینی متفاوت برای بازار مسکن

    کارشناسان مسکن و واسطه‌های خرید و فروش ملکی، این روزها دو مسیر متفاوت را در پیش‌بینی روزهای آینده بازار مسکن در پیش گرفته‌اند. در شرایطی که عمده کارشناسان و صاحب‌نظران بازار مسکن ادامه روند رکودی دست کم تا پایان سال جاری و ماه‌های ابتدایی سال را پیش‌بینی می‌کنند، یک اتفاق تازه در بازار مسکن مسیری را در این بازار به وجود آورده که تحلیل‌های موجود در خصوص ادامه رکود معاملات ملکی را با اما و اگر مواجه کرده است.


    به گزارش «دنیای اقتصاد»، هم‌اکنون مشاوران املاک و واسطه‌های ملکی با استناد به این تغییر جدید، از رونق نسبی معاملات خرید وفروش واحدهای کوچک متراژ در شهر تهران خبر می‌دهند.

  • کاربران را از یک ابزار موثر محروم نکنیم

    پوریا آسترکی - تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی
    ‏پاسخ اول؛ قبل‌از انجام فیلترینگ بیشتر بهتر است در حالت کلی پرسید آیا فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی اصلا تاثیر مثبتی داشته است؟ در حوزه اطلاع‌رسانی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باعث شد رسانه‌های ایرانی از این ابزارهای اساسی برای ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری بر کاربران آنلاین محروم شوند عدم دسترسی رسانه‌های ایرانی به اکوسیستم خبری در رسانه‌های اجتماعی باعث شد ده‌ها میلیون کاربر این رسانه‌ها به صورت انحصاری در معرض نفوذ رسانه‌های خارج از ایران قرار گیرند.
  • با حفظ خطوط قرمز از انتقادها نترسیم

    غلامرضا انصاری - عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری

    ۱) با زور نمی‌توان مانع از تولید فکر و اندیشه شد. استفاده از تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی نیز به همین شکل است مگر وقتی برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک فیلتر شدند، مانع از حضور مردم یا مسوولان در این شبکه‌ها شد.


    در حال حاضر کدام مسوول را سراغ دارید که در فیس بوک حضور نداشته باشد. نمی‌توان برخورد قهری با پدیده‌های جدید کرد و راه حل استفاده صحیح ازآن، تولید فکر و اندیشه برتر است. باید در این شبکه‌ها یکسری خط قرمزهای پذیرفته شده مانند دین، نهاد رهبری، مسائل اعتقادی قرار دهیم و سپس اجازه دهیم هر گونه نقد حتی نقد تند و تیزپر مبنای این خط قرمزها در آن مطرح شود و از آن نترسیم.
  • ظرفیت‌های تخصصی‌ بی‌شمار تلگرام

    مصطفی بصیری - شاعر و فعال فرهنگی

    مسلما فیلترینگ سطحی‌ترین و تاسف‌با‌رترین رفتار در قبال یک شبکه اجتماعی جذاب و موثر چون تلگرام است که اعضای میلیونی این شبکه در سطح کشور را طبیعتا به انتقاد وا‌می‌دارد. وقتی ۱۴ میلیون عضو با شتابی عجیب و در مدتی کوتاه به این شبکه پیوسته‌اند خود نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و کارمزد‌هایی است که تلگرام با خود به همراه آورده است.


    از سوی دیگر چنین حجم استفاده‌ای ممکن است آفاتی را به همراه داشته باشد که باید برای این مشکلات به شکل تخصصی برنامه‌ریزی و مدیریت کرد.

  • ۵ نکته مالی برای والدین تازه کار!

    اگر به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید، احتمالا موضوعات زیادی وجود دارند که بیشتر از گریه نوزاد شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارند. برای والدینی که برای اولین‌بار صاحب فرزند شده‌اند تولد کودک از نظر احساسی هیجان‌انگیز و از نظر چشم‌انداز مالی دلهره‌آور است.


    براساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هزینه بزرگ کردن کودکی که در سال ۲۰۱۳ به دنیا آمده است تا سن ۱۸ سالگی برای یک زوج با درآمد متوسط اندکی بیش از ۲۴۵ هزار دلار است. این برآورد شامل هزینه سنگین فرستادن فرزند به دانشگاه نیست. بسته به محل زندگی و میزان درآمد، هزینه بزرگ کردن فرزند می‌تواند بیشتر باشد.

  • تلگرام چگونه تلگرام شد

  • حذف ابزار خاصیتی ندارد

    بهمن کشاورز - حقوقدان

    بنده گمان می‌کنم فیلترینگ رسانه‌هایی که عمومیت دارند به آن می‌ماند که مثلا تمام چاقوها و کاردهای آشپزخانه‌ها و کلیه ابزارهای برنده جراحی را جمع کنیم به لحاظ اینکه محتمل است به‌عنوان ابزار جرح و قتل مورد استفاده قرار گیرد. وقتی کسی از ابزار برنده به‌عنوان آلت قتاله استفاده کرد باید اور را مجازات کرد همین‌طور اگر فردی یا شخصی ابزارهایی مانند تلگرام، را برای ارسال پیام‌ها و تصاویری که به نوعی با قانون معارضه دارد به کار گرفت باید مجازات شود. ولی حذف ابزار که صرفا وسیله است و نه چیز دیگر نه مفید است و نه منطقی و گمان نمی‌رود فایده و خاصیتی داشته باشد.

  • سرعت کامپیوتر ویندوزی خود را افزایش دهید

    حتما شما هم به‌عنوان یک کاربر کامپیوتر که روی آن سیستم‌عامل ویندوز نصب شده بارها به خاطر کندی بالا آمدن سیستم، اجرا نشدن سریع دستوراتتان، هنگ کردن وقت و بی‌وقت کامپیوتر و. . . عصبانی شده‌اید. در واقع کند شدن کامپیوتر ویندوزی به مرور زمان یک امر کاملا طبیعی است چراکه به مرور زمان شما به اطلاعات کامپیوتر خود اضافه می‌کنید یا برنامه‌های مختلف روی آن نصب می‌کنید و گاهی هم به‌خاطر رعایت نکردن نکات امنیتی ممکن است ویروسی به کامپیوتر شما نفوذ و باعث کند شدن دستگاه شود.


    همانند مشکلات مختلفی که در سیستم‌عامل ویندوز رخ می‌دهد و برای آن نیز راه‌حلی وجود دارد، باید بگویم که برای رفع مشکل کامپیوتر ویندوزی نیز راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد.
  • رشید وطن‌دوست

    رشید وطن‌دوست در تازه‌ترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی یک قطعه پانزده دقیقه‌ای به آهنگ‌سازی استاد حسین دهلوی را برای مخاطبان اجرا می‌کند. وی می‌گوید: افتخار این را دارم که بار دیگر همکاری‌هایی با ارکستر موسیقی ملی به رهبری ارکستر استاد فرهاد فخرالدینی داشته باشم. البته در برنامه جدیدی که قرار است بعد از پایان ایام محرم و صفر به مخاطبان عرضه شود بنده به‌عنوان خواننده یک قطعه پانزده دقیقه‌ای با عنوان «فروغ عشق» خواهم بود. آهنگ‌سازی این قطعه موسیقایی به عهده استاد حسین دهلوی است که این هنرمند با استفاده از شعر عطار نیشابوری اثر ماندگاری را خلق کرده که جناب فخرالدینی به پاس تجلیل از خدمات ارزنده حسین دهلوی به موسیقی آن را برای بخش‌هایی از کنسرت تازه ارکستر موسیقی ملی انتخاب کرده است.
  • روش‌هایی برای مراقبت از پوست خشک

    مراقبت از پوست و حفظ شادابی و سلامت آن اهمیت بسیاری در زیبایی آن دارد و زمانی که دارای پوست خشک هستید مراقبت از آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا پوست خشک بسیار شکننده‌تر از انواع پوست دیگر است. اغب پوست‌های خشک حساس نیز هستند، و از آنجا که زمستان این وضعیت را بدتر می‌کند، اگر پوست خشک دارید نیاز است تا به دقت از پوستتان مراقبت کنید. نشانه‌های یک پوست خشک پوسته پوسته شدن، قرمز و خارش است. اگر این نشانه‌ها را داشتید بدانید که پوستی خشک دارید و نیازمند روشی هستید که از شدت خشکی آن بکاهید.

  • چگونه از طریق آی‌فون، عکس چاپ کنیم

    گاهی اوقات کاربرها می‌خواهند عکس‌های خودشان را که با گوشی موبایل و به خصوص دوربین با کیفیت گوشی آی‌فون‌شان گرفته‌اند، چاپ کنند. چاپ مستقیم تصاویر از طریق آی‌فون در صورت وجود یا نبود پرینتر شخصی، پیچیده‌تر از دوربین‌های ویژه عکاسی است. در اینجا می‌توانید با راه‌های چاپ تصاویر از طریق آی‌فون آشنا شوید.


    عکس‌های دیجیتالی ثبت شده به وسیله‌ ابزارهای هوشمند الکترونیکی دارای اندازه‌ بسیار بزرگی هستند. برخی از کاربرها مایل به چاپ عکس‌های شخصی در اندازه‌های کوچک هستند. چاپ تصاویر ثبت شده در آی‌فون سخت‌تر از دوربین‌های مخصوص عکاسی است.

  • عوارض فیلترینگ بیشتر است

    رضا هاشمی - بنیان‌گذار پرشین بلاگ و کارشناس فناوری اطلاعات

    ١-به نظر من مشکل اصلی فرهنگی و اجتماعی است و کارشناسان این زمینه‌ها باید نظر بدهند. مواجهه با تمام حامل‌های فرهنگی همواره همراه با این بحث‌ها بوده است. از کتاب و روزنامه و مجله تا فیلم سینمایی و کانال تلویزیونی و ماهواره. مشکل حامل‌های فرهنگی در مواجهه با ابزار‌های فناوری که این نوع کارکرد را دارند نیز تکرار می‌شوند.


    اگر به فیلترینگ به‌عنوان یک راهکار دایمی نگاه کنیم همواره در مواجهه با ابزار‌های نوین ارتباطی با مشکل مجاز و غیرمجاز بودن مواجه خواهیم شد.
  • رمزنگاری جوی از زمستان ۹۴

    تغییر مشهود شرایط جوی در کشور طی ماه‌های اخیر که با دگرگونی غافلگیرکننده آب و هوا در عمده استان‌ها - به‌خصوص شهرهای کم‌سابقه در بارش- همراه شده است، تاکنون حوادث متعددی را در قالب سیل، آبگرفتگی معابر، رانش زمین و خسارت به خانه‌ها، رقم زده و آن‌طور که برخی مراجع مسوول مدیریت بحران در کشور می‌گویند، زمستان امسال اقلیم ایران دوره کاملا متفاوتی را نسبت به سال‌های قبل هم به لحاظ تراکم بارندگی و هم به لحاظ روزهای سرد تجربه خواهد کرد. یک هفته آسمان ابری در پایتخت به همراه سیل ویران‌کننده در استان ایلام طی دو هفته اخیر از یک سو و همچنین سیل ‌های متعدد یک فصل اخیر در کن، نوشهر، شهرهایی از استان گیلان، لرستان، کردستان و قم همگی نشانه‌هایی است که هشدار نیمه مهر‌ماه امسال رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص مواجهه زمستانی ایران با پدیده «ال‌نینو» را قابل پیگیری جلوه می‌دهد.

  • گالری‌گردی - ۱۴ آبان ۹۴

    خانه کاریکاتور

    خانه کاریکاتور ایران ۴۰ کاریکاتور از بهترین آثار کامبیز درمبخش را به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه که با عنوان «۴۰ سال، ۴۰ کاریکاتور» برگزار می‌شود، ۴۰ کاریکاتور از بهترین آثار این هنرمند به انتخاب خانه کاریکاتور به‌نمایش درآمده است. نمایشگاه «۴۰ سال، ۴۰ کاریکاتور» از ششم تا ۱۸ آبان‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان شریعتی، تقاطع همت، خیابان گل‌نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، شماره ۴۴ میزبان علاقه‌مندان است.

  • عذرخواهی اینترنتی وزیر

    اختلال‌های وقت و بی‌وقت اینترنت که گلایه کاربران اینترنت کشور را حسابی برانگیخته است عذرخواهی وزیر ارتباطات را در پی داشته است. محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در پاسخ به گلایه‌های متعدد کاربران از اختلالاتی که ناخواسته و به دلیل شرایط داخلی ترکیه و قطع بخش‌هایی از فیبرنوری دریایی، در یک ماه اخیر برای سرویس‌های اینترنت کشور پیش آمده از کاربران پوزش خواست و اظهار امیدواری کرد با تدابیر جدید در مقابله با این نوع حوادث بیش از این مقاوم شویم.

    .
  • به شایعات فیلترینگ تلگرام دامن نزنیم

    عبدالحسین مختاباد- رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران

    ۱-براساس اطلاعات بنده قرار نیست تلگرام فیلتر شود. نباید به شایعاتی که درخصوص فیلتر شدن این شبکه اجتماعی است دامن زده شود و مسوولان اصلی این حوزه اعلام کرده‌اند فیلتری وجود ندارد. تنها گفته شده این شبکه کنترل می‌شود ما نیز با کنترل مشکلی نداریم.


    ۲-در این شبکه گردش اطلاعاتی خوبی وجود دارد وسایت‌های خوبی معرفی می‌شود.

    در حوزه مسائل شهری، جامعه‌شناسی و هنر و فرهنگ اطلاعات خوبی تاکنون به من داده است.

  • تلگرام فصل جدیدی برای اطلاع‌رسانی است

    حسین خزلی خرازی - کارشناس بورس

    ۱- تلگرام شبکه ارتباطی است که به یکباره فضای بسیار زیادی از کاربران را تحت‌پوشش قرار داد. فیلترینگ به هیچ عنوان در هیچ شبکه اجتماعی راهکار مناسبی نیست. وزارت ارتباطات و فناوری باید بتواند در این مسیر آموزش‌های کاربردی را فراهم و فرهنگ استفاده از این ابزارها را در میان مردم رواج دهد.


    ۲ - بسیار، بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنم این روزها رقابت شبکه‌های ارتباطی در سرعت اطلاع‌رسانی است. در همین زمینه تلگرام توانست گوی‌سبقت را از دیگر شبکه‌ها برباید و در یک بازه زمانی کوتاه، فضای جدیدی را برای اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌ها و گروه‌های خبری ایجاد کند.

  • وقتی متهم طلبکار می‌شود!

    چهارمین و پنجمین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی با حاشیه‌های غیرمنتظره‌ای از سوی وی همراه بود. ب. ز که کفه ترازوی اتهاماتش به شدت سنگینی می‌کند این هفته در دو دادگاهی که روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شد دفاعیه‌ای ۲۰۰ صفحه‌ای آماده کرده بود تا در برابر اتهاماتش از خود دفاع کند.
    اما زمانی که رئیس دادگاه از میلیاردر جوان خواست تا دربرابر اتهاماتی نظیر افساد فی‌الارض، جعل سند، پولشویی و کلاهبرداری از خود دفاع کند دست پیش گرفت و به جای دفاع مستند، با فرافکنی طلبکار هم شد. ب. ز بار دیگر مدعی شد که نخبه اقتصادی است و هدف از کارهای وی خدمت به نظام بوده است.
  • ال نینو در راه ایران ؟

  • این شبکه رکورد شکن

    حسن کریمی
    برنامه تلگرام توسط برادران روسیDurov توسعه‌دهندگان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی این کشور، VKontakte و با تمرکز بر سرعت، امنیت و ارائه قابلیت‌هایی مانند گفت‌وگوی محرمانه از طریق رمزگذاری در طرفین ارتباط و همچنین پیام‌های محوشونده به‌طور خودکار عرضه شد.


    Durov در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده اظهار نظر کرده که ایده ایجاد چنین برنامه پیام‌رسانی پس از آن مطرح شد که سرویس امنیتی روسیه از وی خواست انجمن‌های معارض، توسط وی از شبکه اجتماعی Vkontakte حذف شوند. پس از رد تقاضای این سرویس اطلاعاتی، فشارهایی بر وی وارد شد و حتی آپارتمان وی و والدینش مورد تفتیش قرارگرفت.

  • کمک دست معلم

    حسین موسوی

    شکل امروزی ارتباطات در همه حوزه‌های زندگی تاثیرگذار بوده است. این تاثیرات وارد تمام شوون زندگی انسان شده است و تعاملات را دگرگون کرده است. در این بین آموزش و پرورش نیز تحت تاثیر این تغییرات ارتباطی قرار گرفته است.


    این روزها در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته استفاده از موبایل و امکاناتی که موبایل می‌تواند برای آموزش فراهم کند در حوزه برنامه درسی رسمی نفوذ پیدا کرده است. در حالی که دنیا به سمت آموزش موثر در حرکت است، برخی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به لزوم استفاده از تکنولوژی در آموزش و پرورش تاکید دارند.

  • متاستاز

    پروژه نمایشی «متاستاز» به نویسندگی و کارگردانی علی اصغر دشتی و تهیه‌کنندگی آرش وفاداری شنبه نهم و دوشنبه یازدهم آبان‌ماه در تالار سایه تئاتر شهر آغاز و با اجرا در تالار چهارسو در ساعت ۱۹ امروز پنج‌شنبه و فردا جمعه میزبان دوستداران تئاتر خواهد بود. در توضیح پروژه «متاستاز» آمده است که پروژه متاستاز نتیجه ورک شاپی است که بر پایه بدن و با رویکرد عواطف معاصر کار خود را شروع کرد و در طول تمرینات به تدریج موضوعی که دغدغه مشترک دو نفر از اعضای گروه بود، سمت و سوی آن را مشخص کرد. در شب آخر ورک شاپ به تاریخ ششم آذرماه ۹۳، شیما مهدوی، ایلناز شعبانی، یاسمن ادیبی، مهتاب پرنیان، فاطمه صادقی، ملیکا روح انگیزی اجراگران این اثر نمایشی بودند.

  • از این ابزار نباید محروم شویم

    محسن پیرهادی - رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران

    ۱- فیلترینگ کامل یا به تعبیری حذف یک شبکه اجتماعی کار خوبی نیست. باید به‌صورت سیستمی و استفاده از علم برنامه نویسی و هوشمند‌سازی محتوای نامناسب به‌صورت خودکار حذف و فیلتر شود اما نباید خود را از ابزار ارزان ارتباطی محروم کرد.


    ۲ - تلگرام حتما توانسته گردش اطلاعات و پیام‌ها را بهتر جابه‌جا‌ کند.

    نکته مهم در استفاده از تلگرام مدیریت بخش نرم افزاری و نحوه استفاده کاربران است که نباید حساسیت‌های حاکمیتی، خانوادگی و خصوصی را برانگیزد.

  • فیلترینگ آثار منفی را حذف نمی‌کند

    اسماعیل جلیلی - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
    پدیده شبکه‌های اجتماعی در طول سال‌های گذشته همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده اما در سطح عمومی کاربرد این شبکه‌ها دارای اثرگذاری مثبتی است.


    در واقع شاید بخش عمده‌ای از مشکلاتی که جامعه امروز با آن روبه‌رو است بحث عدم آموزش و رعایت اصول و آدابی است که در این فضا باید ایجاد شود. با این همه باید تاکید کرد که فیلترینگ و ایجاد محدودیت دسترسی افراد برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی عملا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

  • رانندگی را نمی‌توان ممنوع کرد

    محمد ملاحسینی- سردبیر پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی

    ۱ - می‌دانیم که طبق آمار حدود ۹ درصد رانندگان رفتار پرخطر دارند و هر ساله رانندگی آنها منجر به مرگ تعداد زیادی از مردم می‌شود. می‌دانیم که موتورسوارها در پیاده‌روها تردد می‌کنند و برای عابرین خطر می‌آفرینند.


    می‌دانیم که دزدان در اماکن متبرکه مثل صحن یا حرم امام رضا (ع) دست به سرقت می‌زنند. آیا می‌توان گفت؛ از این پس رانندگی در جاده‌ها ممنوع. عابران حق تردد در پیاده‌رو را ندارند و هیچ کس اجازه ندارد به زیارت برود؟ در یک کنش خردمندانه، با آفت و مشکل مقابله می‌کنند نه اینکه کل پدیده را حذف کنند.

  • فیلترینگ باید گزینه آخر باشد

    مهدی اسفنانی - سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس و عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ

    هنگامی که تنها راه پالایش و سالم‌سازی فضایی فیلترینگ باشد، چاره‌ای جز این کار نیست اما تا زمانی که راه‌های دیگری برای مقابله با نشر و گسترش برخی مفاهیم وجود دارد، می‌توان از فیلترینگ چشم‌پوشی کرد چراکه این راهکار قطعی نیست.


    طبیعتا در دنیای امروز که هر ساعت باید در انتظار پیدایش یک ابزار ارتباطی جدید باشیم نمی‌توان به راحتی درباره راهکارهای مقابله با نشر مفاهیم غیراخلاقی تصمیم‌گیری کرد.

  • آزمون تلگرام

    شهرام شریف

    معمولا عادت داریم به آزمودن راه‌هایی که پیش از این بارها آزموده‌ایم. از تلگراف و ویدئو و ماهواره گرفته تا فیس‌بوک و توییتر و همین امروز «تلگرام»، نزدیک‌ترین راه حل حذف محتوای نامطلوب را در مسدود کردن و فیلترینگ دیده‌ایم.


    حذف تلگرام اما در این مرحله که میلیون‌ها کاربر و صاحبان کسب و کار ایرانی در حال استفاده از آن هستند قطعا تصمیم ساده‌ای نیست؛ چراکه این ابزار ارتباطی حالا قدرت و سرعت فوق‌العاده‌ای به ارتباطات انسان امروزی داده و عملا خلاصه‌ای از تمام «اینترنت» است.

  • اکران - ۱۴ آبان ۹۴

    مبارزان کوچک

    کارگردان: داود اطیابی

    تهیه‌کننده: حبیب‌الله کاسه‌ساز

    بازیگران: یوسف صیادی، شراره رخام، مهران رجبی، نعیمه نظام‌دوست، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی و. . .

    خلاصه داستان: قصه این فیلم از آنجا شروع می‌شود که چند سارق خطرناک و حرفه‌ای با لباس‌های مبدل و به‌صورت انیمیشن دوبعدی کتیبه‌ای را از موزه ملی می‌دزدند و قصد خروج از کشور را دارند. در ادامه داستان کتیبه به دست چند کودک و نوجوان در شمال کشور می‌افتد و این کودکان با یکدیگر عهد می‌بندند که تا رسیدن پلیس از کتیبه دفاع کنند.

  • به دنبال جایگزین‌های فیلترینگ باشیم

    احسان عامری - مدیر آموزش کانون کارگزاران

    ۱- به‌طور کلی از منظر علمی مقوله شبکه‌های اجتماعی بسیار پیچیده بوده و به سادگی نمی‌توان آن را رد یا قبول کلی کرد. اساسا در فضای کنونی جهان و ارتباطات انسانی، توجه به سهولت و سرعت اطلاع رسانی و کاهش هزینه‌های دستیابی به اطلاعات بیش از گذشته است.


    حال در این بین دستیابی به تکنولوژی‌های جدید خالی از معایب و مشکلات نبوده و نمی‌توان صرف وجود نکات منفی، کلیت و فلسفه وجودی این رسانه‌ها را زیر سوال برد و به نظر می‌رسد انجام سیاست مدیریت محتوایی که به بسترسازی ارتباطات سریع و ارزان و همچنین اغنای مخاطبان آسیب نزند، جایگزین مناسبی برای فیلترینگ باشد.
  • تلگرام و گسترش سواد رسانه‌ای

    مبینا بنی‌اسدی- مدیر روابط عمومی فرابورس ایران

    ۱- در حوزه سیاست‌گذاری رسانه‌ای و سیاست‌گذاری فرهنگی، تجربه جهانی و حتی تجربه داخلی نشان داده است که با ایجاد محدودیت نمی‌توان از بروز تغییرات فرهنگی که در بستر جهانی شدن و به دنبال مدرنیته در حال رخ دادن است جلوگیری کرد.


    امروز که توسعه تکنولوژیک به مراتب سریع‌تر از گذشته شده و این پیشرفت‌ها بر بستر حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بیش از هر صنعت دیگر اتفاق می‌افتد، قطعا راه‌حل‌های محدودیت‌زا بیش از آنکه دوام بیاورند منجر به پیدایش پدیده دیگری در راستای پاسخ به همان نیازِ محدود شده خواهد شد.
  • سکانداران اقیانوس اینترنت

    کانال ارتباطی سنا (پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه)
    امروزه شبکه‌های اجتماعی سکان دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت‌اند. رسانه‌های ارتباط جمعی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی مجازی، در عصر حاضر نقش عمده و مهمی را در عرصه تغییر و تحولات اجتماعی بر عهده دارند و این وسایل منشأ بسیاری از تحولات معاصر، راهنما و کنترل‌کننده جریان‌ها و تحولات در جهان محسوب می‌شوند.


    در ایران نیز نسل‌های مختلف همگام با دنیا در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند به‌طوری که طبق آمار رسمی تنها در تلگرام حدود ۱۴ میلیون نفر عضوند.

  • پیش‌بینی رسمی از زمستان نرمال در ایران

    سازمان هواشناسی کشور در یک گزارش رسمی، ضمن تشریح مختصات سرمای کم‌سابقه سال ۸۶ در تهران و برخی استان‌ها که منجر به افزایش روزهای زیرصفر و برف و یخبندان سنگین در شهرها شد، منشاء جوی سردترین سال ایران را یکی از مراحل سه گانه پدیده بزرگ مقیاس جوی روی مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام عنوان می‌کند و می‌گوید: از آنجا که برای زمستان امسال، مرحله دیگری از این پدیده، بر آب و هوای ایران تاثیر می‌گذارد، بنابراین برای زمستان امسال انتظار می‌رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا به‌ویژه در نیمه دوم زمستان تا ۵/ ۱ درجه سانتی‌گراد بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

  • روزهای کابل

    مجتبی سرانجام پور

    "اوری دی گلشهر" یا به قول خودمان هر روز گلشهر یکی از گروه‌های شکل گرفته در اینستاگرام است که به نمایش عکسهای موبایلی از این شهر کوچک نزدیک مشهد که محل زندگی بسیاری از پناهندگان افغان است می پردازد.


    شما می‌توانید در این صفحه عکس‌های مختلفی از زندگی اجتماعی مهاجران افغان ببینید که به زندگی عادی و روزمره خود می پردازند و انواع و اقسام شغل‌های مختلف را در این شهر کوچک راه انداخته‌اند و به نوعی آن را تبدیل به پایتخت مهاجران افغان کرده‌اند. از رستوران شب‌های کابل تا لحاف دوزی سنتی و از کارگران ساختمانی تا فرش فروشان همه و همه اینجا مهاجر هستند.
  • تحریک تقاضا با کارت‌های اعتباری

    غزاله طایفه

    دبیر گروه صنعت و معدن

    با بازگشت رکود به اقتصاد ایران آن هم در بخش تقاضا، بیشتر صنایع کشور رویکرد کاهش ظرفیت تولید را در پیش گرفته‌اند و در چرایی این اقدام می‌گویند: «تقاضا برای کالاهای تولید شده کافی نیست و انبارها انباشته از کالاهایی است که خریدار ندارد. »


    در چنین شرایطی، دولت با اتخاذ راهکارهای عملی برای رهایی از شرایط کنونی، سیاست‌هایش را با هدف تحریک تقاضا و برون‌رفت از تنگنای اعتباری اعلام کرد. یکی از طرح‌های دولت در نظر گرفتن «کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی» است.
  • تلگرام؛عرصه ای برای همه

    مدت زیادی از زمان پیدایش کانال‌های تلگرام نگذشته که جای خود را در بین همه اقشار جامعه باز کرده است. تلگرام که پیش از این هم محبوبیت چشمگیری بین مردم به دست آورده بود بعد از افزودن این امکان توانست در بین شبکه‌های اجتماعی مقام نخست را به دست بیاورد. «اُپن‌سورس» بودن تلگرام و همچنین آپدیت‌های سریع و امکاناتی که در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد از ابتدای کار برای کاربران ایرانی به شدت قابل‌توجه بوده و حالا هم که این امکان جدید افزوده شده است، با ویژگی‌های منحصر به فردش توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

  • با نظارت موافقم با فیلترینگ نه

    محسن جلالپور - رئیس اتاق بازرگانی ایران

    ۱- تجربه ایران در مسائل اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هرگاه بحث فیلتر، سختگیری و محدودیت مطرح بوده،‌ در نهایت، از آن عدول کرده‌ایم. مثل استفاده از ویدئو یا ماهواره. البته من کاملا با نظارت بر شبکه‌های اجتماعی موافق هستم و معتقدم باید درخصوص مسائل فرهنگی، دقت عمل داشته باشیم. اما به نظر من فیلترینگ راه مناسبی برای رسیدن به این هدف نیست. این راه، ساده‌ترین راه است ولی راه‌حل نیست. همانطور که شبکه‌های اجتماعی پیش از تلگرام فعال بود، پس از آن نیز اینگونه شبکه‌ها ایجاد خواهند شد.

  • تلگرام فضای استدلال و ژرف‌اندیشی

    دکتر جعفر خیرخواهان - اقتصاددان

    ۱- عاقلانه است مانع نشر و گسترش افکار و تبادل نظرات نشویم. البته امکان بد استفاده کردن از هر وسیله‌ای وجود دارد، اما منافع و فواید چنین شبکه‌های اجتماعی آنچنان زیاد است که توجیهی برای مسدود کردن‌شان نخواهد بود. نکته دیگر اینکه فیلترینگ در عمل نمی‌تواند نتیجه مدنظر تصمیم‌گیران را داشته باشد چون مصرف‌‌کنندگان چنین وسایلی واکنش نشان داده و به سمت نرم‌افزارهای دیگر خواهند رفت.


    ۲- همه انسان‌ها در معرض «سوگیری تایید» و یکسونگری قرار دارند یعنی به‌دنبال پشتیبانی از باورهای خود با نگاه به شواهد تاییدکننده هستند.

  • ابزار مناسب انتقال اطلاعات

    دکتر مهدی پور مهر- دکترای اقتصاد دانشگاه بوعلی همدان

    ۱- هر تکنولوژی در اوایل ورود به جامعه اثرات مثبت و منفی خواهد داشت، نحوه استفاده از این‌گونه شبکه‌های اجتماعی اگر به کاربران آموزش داده نشود و محدودیت‌هایی لحاظ نشود در ابتدای امر هیجانات کاذب استفاده ناشیانه از آن (افراط) اثرات تخریبی جبران‌ناپذیری روی فرهنگ و اخلاق در جامعه خواهد گذاشت. بنابراین فیلترینگ به همراه آموزش بهره برداری بهینه از آن راه حل منطقی برای نهادینه کردن این تکنولوژی به نظر می‌رسد.


    ۲- ویژگی بهره‌برداری سریع، آسان، کم هزینه و همچنین قابلیت بالای ارسال اطلاعات حجیم، تلگرام را ابزار مناسبی برای انتقال اطلاعات ساخته است.
  • تضمین اقتصادی دوران بازنشستگی

    برنامه‌ریزی مالی مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌های مالی است که هر فرد را برای یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده نزدیک و دور آماده می‌کند. مجموع این برنامه‌ریزی شامل جنبه‌های مختلفی است که فقط به پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری هنگفت در سرمایه‌گذاری‌های خاص خلاصه نمی‌شود.


    این سرمایه‌گذاری‌ها فقط بخش کوچکی از یک برنامه‌ریزی جامع هستند. در یک برنامه‌ریزی مالی کامل و دقیق، وضعیت مالی امروز فرد یا خانواده بررسی شده و اهداف مالی در آینده نزدیک و دور نیز مورد نظر قرار خواهد گرفت و با توجه به آنها روش یا روش‌های حصول این اهداف و قابل دسترس بودن آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • درس‌های کسب‌وکار از سه برند بستنی خانگی

    مترجم: مریم رضایی

    همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند، اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند. تولیدات خانگی و سپس توسعه آنها در حد شرکت‌های بزرگ از دیگر نمونه‌های این نوع کسب‌وکارها هستند. این هفته به سه برند بستنی خانگی و رموز موفقیت آنها در بازاری پررقیب می‌پردازیم.


    بستنی‌های کارخانه‌ای این روزها در بیشتر کشورها به تولید انبوه رسیده‌اند و در همه‌جا یافت می‌شوند، اما در برخی نقاط در یخچال‌های فروشگا‌ه‌ها بستنی‌های خانگی و دست‌سازی یافت می‌شود که اگرچه برندهای ناشناخته‌ای هستند، اما با ارائه طعم‌های خاص و مواد باکیفیت از برندهای بزرگ پیش افتاده‌اند.

  • مهم نوع استفاده است

    ابراهیم یاوری- عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی

    بنده تقریبا با اکثر این نوع اپلیکیشن‌ها کار کرده‌ام، ولی قابلیت‌های تلگرام را بیشتر پسندیدم فارغ از مبحث تماس تلفنی .



    به جهت فعالیت سهل‌تر و سرعت بیشتر در حال حاضر درصد عمده‌ای از حجم اطلاعات دریافتی‌ام و اطلاعات ارسالی‌ام را از طریق این سیستم صورت می‌پذیرد.

    در مورد فیلترینگ به‌طور کلی نظر مثبتی ندارم و فکر میکنم تمامی این سیستم‌ها همانقدر که می‌تواند مضر باشد به مراتب بیشتر می‌تواند مفید باشد به شرطی که جماعت عالم و عاقل از ان به نحو احسن استفاده کنند.

  • تئاتر از لحاظ اقتصادی در رنج است

    اعظم حسن تقی- مهرداد نصرتی

    پیروز کرمی کارگردان جوانی است که در ساخت فیلم کوتاه، کارگردانی تئاتر صحنه‌ای و بازیگری هم تجربیاتی داشته است. او فارغ‌التحصیل رشته مکانیک است و از ۱۳۷۳ فعالیت هنری خود را در زمینه تئاتر به‌عنوان بازیگر آغاز کرده است. کرمی در آغاز با حضور در اجراهایی در ژانر کودک و نوجوان و عروسکی ظاهر شد، بعدها با حضور در ورکشاپ‌های بازیگری استادانی چون رضا بهبودی، کریم اکبری مبارکه، محمدرضا رحیمی، پارسا پیروزفر، اسماعیل شنگله و. . . به کار خود ادامه داد. در دهه ۸۰ به تجربه‌هایی در زمینه کارگردانی تئاتر به بهانه حضور در جشنواره‌های موضوعی و به ویژه دانشجویی دست یافت.

  • اجرا - ۱۴ آبان ۹۴

    اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید

    نویسنده: سروش قاسمیان

    کارگردان: روح الله سمیع

    بازیگران: رضا سلیمان تاش، لادن نازی و کیوان ساکت اف

    تهیه‌کننده: پیمان یاحقی محل: خانه هنرمندان - سالن استاد انتظامی

    دوره اجرا: سه‌شنبه ۵ آبان - دوشنبه ۲۵ آبان

    ساعت: ۱۸:۰۰

    مدت: ۵۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۱۵. ۰۰۰ تومان


    به سلامتی جاده

    نویسنده: هرولد پینتر

    کارگردان: مهدی سقا

    بازیگران: میثم غنی زاده، مهدی وحیدروش، علی علیرضالو، مژده قربانی

    محل: خانه نمایش دا

    دوره اجرا: یکشنبه ۱۰ آبان - شنبه ۳۰ آبان

    ساعت: ۲۰:۱۵

    مدت: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۱۵.

  • شبکه‌هایی مثل تلگرام نسل سوم انقلاب بشری‌اند

    پیروز حناچی- دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور

    ۱- تلگرام به‌عنوان عضوی از شبکه‌ مجازی و ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، همانند خیلی از امکانات در اختیار، کاربرد دو لبه دارد؛ یک لبه آن به نفع جامعه است و لبه دیگر به ضرر.


    اما در دنیای امروز نمی‌شود به خاطر کارکرد نادرستی که ممکن است از جانب کاربر دنبال شود، اصل این ابزار را از اساس «اشتباه» توصیف کرد بلکه باید برای استفاده درست آن، برنامه‌ریزی صحیح انجام داد. یک زمان، داشتن رادیو در منزل، ابزار ممنوعه تلقی می‌شد اما امروز تصور چنین ممنوعیتی باور کردنی نیست.
  • نهفته‌های ساز نی و یک موسیقی مدرن

    آلبوم موسیقی بی‌کلام «نهفته‌های نی» به نوازندگی و آهنگ‌سازی البرز فنایی در هفت قطعه منتشر شد. «فغان فراق»، «عاری از پژواک»، «در سه گاه»، «هیچ گاه»، «پیدایش نی»، «رها از بند» و «فرامرز» محتوای شنیداری آلبوم «نهفته‌های نی» را تشکیل می‌دهد و نوازنده از افکت‌های صوتی هم در این نی‌نوازی مدرن بهره جسته است. رضا مهدوی ناشر این اثر درباره خالق آن نیز توضیح داد: البرز فنایی در کودکی به‌ واسطه نوازندگی پدرش که ساز نی را به‌صورت لبی می‌نواخت، با این ساز آشنا شد و مدتی نزد او آموزش می‌دید و بعدها با حسن کیانی‌نژاد معلومات و مهارت‌های خود را تکمیل کرد.
  • تحریک تقاضای مسکن

    در شرایطی که قرار است بانک مسکن تا چند روز آینده دستورالعمل نحوه پرداخت ۷۰ میلیون تومان وام بدون سپرده خرید مسکن از طریق اوراق فرابورس را اعلام کند برخی نشانه‌ها از به جریان افتادن معاملات در برخی مناطق حکایت دارد. در حالی که فعالان بازار مسکن منتظر محرک و نوعی بهانه برای راه افتادن معاملات هستند ظاهرا بانک مسکن با برخی بندهای این تصویب‌نامه موافقت نکرده و آن را موجب کسری منابع خود می‌داند. سهم وام جدید از هزینه خرید مسکن در تهران طی ۸ سال اخیر بی‌سابقه است.

    .
  • منطقی نیست

    دکتر سیدحسین سجادی‌فر- اقتصاددان

    ﻓﻴﻠﺘﺮﻳﻨﮓ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﻨﻮاﻥ ﺭاه‌ﺣﻞ ﻣﻨﻂقﻲ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﻴﺪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺭا ﻛﺎﻣﻼ ﻓﻴﻠﺘﺮ کنید؛ ﭼﻮﻥ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ اﺯ ﺁﻥ اﺳﺘﻔﺎﺩه ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﻮﺩ. ﺿﻤﻨﺎ اﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺨﻮاﻫﺪ اﺳﺘﻔﺎﺩه ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﻫﻢ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ اﺯ ﻓﻴﻠﺘﺮﺷﻜﻦ اﺳﺘﻔﺎﺩه ﺧﻮاﻫﺪ کرد.

    .
  • با ابزار نمی توان مخالفت کرد

    دکتر حمید قنبری - کارشناس ارشد بانک مرکزی

    شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی اینترنت از الزاماتی هستند که چارچوب‌های ساختاری و اکثریت سازوکارها و روابط جمعی در جوامع انسانی جدید را بعد از وقوع انقلاب اطلاعات، می‌سازند.



    اینکه ما مخالف آنها باشیم مثل آن است که در دوران صنعتی با شهری شدن و آپارتمان‌نشینی مخالف باشیم. اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سایر امکانات در فناوری‌های رایانه‌ای که امروز ما با آنها کار می‌کنیم، حاصل یک انقلاب فناوری هستند که کل جهان را با سرعت تغییر داده و می‌دهد و موافقت یا مخالفت ما تاثیری بر آن انقلاب ندارد.
  • بازار مسکن رونق می‌گیرد؟

    گروهی از فعالان ساختمانی و البته کارشناسان مسکن، بدون آنکه نسخه‌ای کارگشا برای خلاصی از رکود مسکن ارائه کنند، مناسب‌ترین تصمیم بانکی در مقطع فعلی که منجر به تصویب افزایش سقف وام بدون سپرده خرید مسکن شده است را زیر سوال می‌برند و آن را در تحریک بازار برای عزیمت به فاز رونق، بی‌اثر ارزیابی می‌کنند. شورای پول و اعتبار اخیرا و در پی اعلام بسته ضد رکودی دولت، با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق و حساب ممتاز بانک مسکن موافقت کرد.
    بر این اساس سقف وام اوراق مسکن از ۴۵ میلیون تومان کنونی به ۷۰ میلیون تومان در تهران، ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و مراکز استان و ۵۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک افزایش پیدا کرده است.
  • حل معادلات سوریه

    بازیگران اصلی مناقشات سوریه این هفته برای اولین بار دور هم جمع شدند تا بلکه چاره‌ای برای برون رفت از ۵ سال جنگ و خونریزی در این کشور بیابند. در این نشست که ایران برای اولین بار در آن شرکت می‌کرد بنا به گفته امیر عبداللهیان شرکت‌کنندگان توانستند روی یک متن اولیه ۹ بندی به توافق برسند. رفتن یا ماندن اسد بر سر قدرت در حال حاضر مهم‌ترین اختلاف طرف‌های درگیر در این مناقشه است، اما گفته شده همه بازیگران بر سر شکل‌گیری یک سوریه متحد و همچنین آتش بس توافق دارند. .
  • مردم را محروم نکنیم

    آنوش رهام-کارشناس حوزه تجارت

    اگر بخواهیم از تلگرام و ابزارهای اجتماعى یک تعریف خیلی ساده داشته باشیم باید گفت این ابزارها یک بستر برای ارتباط غیر‌حضوری و تبادل دانش است که دو عنصر زمان و مکان را برای ارتباط به‌شکل فیزیکی حذف و یک بستر برای تبادل رفتار اجتماعی ایجاد می‌کند؛ حال پرسشی که وجود دارد این است که آیا می‌توان روابط اجتماعی را محدود کرد؟


    آیا می‌توان تعدادی دانشجو را از یک جلسه مشترک در کلاس به‌دلیل اینکه شاید رفتار مجرمانه‌ای از آنها سر بزند محروم کرد؟

    در گذشته تجربه فیلترینگ ابزارهای اجتماعی مثل وی چت، وایبر و واتس اپ را از سر گذرانده‌ایم اما نتیجتا مردم به سراغ ابزارهایی با امکانات بیشتر رفتند.

  • هزینه فیلترینگ تلگرام را صرف آموزش کنیم

    مهدی دواتگری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
    تلگرام همچون هر وسیله ارتباطی می‌تواند با محاسن یا مضراتی همراه باشد. آنچه درباره فیلترینگ و ایجاد محدودیت‌های دسترسی برای این ابزار ارتباطی به ذهن متبادر می‌شود، خاطره برخورد با وسایلی نظیر ویدئو است که در آغاز ورود آن به کشور، تنها کارکرد آن استفاده در جهت ابتذال به نظر می‌رسید و داشتن آن جرم بود حال آنکه از هر وسیله ارتباطی در هر زمان می‌توان در جهت نشر مفاهیم و محتوای اخلاقی و مفید یا مفاهیم غیراخلاقی و مبتذل استفاده کرد.


    فراموش نکنیم؛ لازم است بیش از آنکه به دنبال محدودیت باشیم، برای فرهنگ‌سازی وقت و هزینه بگذاریم چه آنکه آموختن نحوه مواجهه و استفاده از این ابزارها در فضای مجازی می‌تواند مطلوبیت بیشتری نسبت به فیلترینگ داشته باشد آن هم در زمانه‌ای که وسایل ارتباطی به سرعت جایگزین هم شده و فیلتر و محدودکردن دسترسی به یک وسیله نمی‌تواند اهدافی نظیر مقابله با انتشار مفاهیم غیراخلاقی در سطح وسیع را محقق سازد.

  • دست دوستی ایران خودرو و پژو

    نه پژو تمایل به قطع ارتباط با خودروسازی ایران را دارد و نه ایران خودرو خواهان ترک دوباره پژو از کشورمان است.


    هرچند در این میان برخی از مخالفان بازگشت دوباره این شرکت فرانسوی به ایران، سعی در ایجاد اختلاف بین دو شرکت دارند و ترک ناگهانی پژو از ایران را دلیل اصلی مخالفت خود با بازگشت این شرکت می‌خوانند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اوج گیری صنعت خودرو ایران با پژو بوده و نادیده گرفتن این شرکت در ساختار تولید خودرو در کشورمان نمی‌تواند به صلاح زنجیره خودروسازی کشور باشد.

  • عکس خبری - ۱۴ آبان ۹۴



    محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با هیات همراه پنج شنبه برای شرکت در نشست وین برای حل بحران سوریه وارد اتریش شد.



    مدارس کشور جنگ زده سوریه و ادامه تحصیل کودکان سوری با وجود تداوم جنگ داخلی ویرانگر .



    نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شامگاه یکشنبه با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون در تهران برگزار شد.



    بیش از ۵۰۰ خودروی طراحی شده به شکل خودروهای اوایل قرن بیستم در هوای مه آلود شهر لندن با یکدیگر مسابقه دادند.

  • تلگرام، ابزار اطلاع رسانی قوی در بازار سهام

    حسین مهربان- کارشناس ارشد بورس

    ۱- به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از رسانه‌های عصر جدید موجب تسهیل ارتباط بین افراد و گروه‌های مختلف جامعه شده و تبادل دانش را سرعت می بخشند.


    گستردگی و تعداد زیاد این شبکه‌‌ها آنچنان است که ایجاد محدودیت در یکی از آنها مانع تغییر رفتار کاربران در این بخش نخواهد شد. می‌توان گفت که تلگرام به‌عنوان یک شبکه پرمخاطب، جای خود را در میان مردم ایران باز کرده و بهتر است به جای ایجاد محدودیت در آن، در جهت فرهنگ‌سازی و آموزش کاربران برای حضور در این شبکه اجتماعی اقدام شود.
  • به جای فیلترینگ، فرهنگ‌سازی کنیم

    سیدمحمدجواد فرهانیان- مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی و خدمات بورس

    ۱- جریان آزاد اطلاعات به شفافیت فعالیت و بهبود تصمیم‌گیری کمک می‌کند. از هر ابزاری در این حیطه ممکن است بهره‌برداری ناصواب نیز صورت گیرد که متولی امر لازم است در این خصوص منفعل نباشد. همچون مباحث دامنه‌دار درباره میزان و حیطه دخالت مقام ناظر که در بازار سرمایه هم برای همگان آشنا است، در حیطه فرهنگ و ارتباطات هم با چنین چالشی روبه‌رو هستیم.


    به نظر می‌رسد شرایط گروه‌های بهره‌بردار از چنین امکاناتی با یکدیگر یکسان نیست لذا تصمیماتی همچون فیلترینگ به‌عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی تبعات مختلفی برای بخش‌های مختلف و گروه‌های استفاده‌کننده خواهد داشت.
  • دربی متفاوت

    هشتاد و یکمین دربی تهران این بارهم برنده‌ای نداشت؛ اما این بازی کمی متفاوت‌تر از بازی‌های قبل برگزار شد. در حالی که می‌رفت تا بازی با تک گل خسرو حیدری به نفع تیم استقلال پایان یابد؛ اما بازی سراسر تهاجمی پرسپولیس در نیمه دوم موجب شد تا در نهایت در وقت اضافه ورق دربی برگردد و با گل پرسپولیسی‌ها بازی مساوی و یک بر یک به پایان برسد. در این بازی که محسن ترکی قضاوت آن را بر عهده داشت کیفیت بازی طرفین بسیار بالا بود و به عقیده کارشناسان دربی در سطح مهیجی برگزار شد. .
  • تلگرام مهم‌ترین‌ ابزار ارتباطی من و همکارانم

    محسن هاشمی - مدیر فرهنگی

    تلگرام ابزاری است ارتباطی! مگر ما برای پیشگیری از چاقوکشی اراذل و اوباش ساخت و استفاده از چاقو را به کل ممنوع کرده‌ایم؟! ابزار تسهیلگر است.


    چنانچه نگرانی‌مان حقیقی است باید از آموزش و تربیت برای کاهش عوارض اش بهره ببریم ونه حذف این امکان و ابزار مفید!

    من پروژه‌های فرهنگی و عمرانی را مدیریت می‌کنم. بیش از چهل درصد ارتباطم با همکارانم با همین ابزار ارتباطی نوین چون تلگرام است. برای مشاهده و نظارت بر پروژه و تهیه پیش‌نویس متون و مکاتبات.

  • حفر تونل ۳ کیلومتری در پارک جنگلی چیتگر

    تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیا است که به واسطه جمعیت زیاد و قرار گرفتن آن به‌عنوان پایتخت در زمینه حمل و نقل دارای معضلات ترافیکی زیادی است. ترافیک شهری در این کلانشهر به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مشکل بارها و بارها از سوی مسوولان شهری مطرح و راهکارهای متعددی برای حل آن در نظر گرفته شده است.


    اما در این میان یکی از مهم‌ترین‌ راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در این شهر ساخت تونل‌های شهری در قالب پروژه‌های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را کاسته شده است.

  • چهره برندتان باشید

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    دو نوع کسب‌و‌کار وجود دارد: کسب‌و‌کارهایی که مدیران اجرایی آنها با شرکت‌هایشان در هم آمیخته‌اند و کسب‌و‌کارهایی که این‌گونه نیستند. من به مورد دوم برندهای بی‌چهره می‌گویم. برندهای بی‌چهره، شرکت‌های بزرگی مانند American Airlines، آدیداس، Chase و Visa را شامل می‌شود.



    از طرف دیگر، ریچارد برنسون با شرکت Virgin، مارک بنیوف با شرکت Salesforce و مارک زوکربرگ با فیس‌بوک، برندهایی را ارائه کرده‌اند که موسسان آنها تصمیم هوشیارانه‌ای گرفتند تا از چهره‌شان در برند شرکت استفاده کنند.

  • تلگرام و رشد نرخ بهره‌وری نیروی کار

    حامد مظاهریان- معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی

    ۱- اگر بپذیریم که تلگرام و سایر شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی، رفتارهای اجتماعی و حتی کاری مردم یک جامعه را در جهت مثبت متحول کرده است، در این صورت باید تلاش شود رابطه این شبکه‌ها براساس تحقق آثار مثبت آن، تنظیم شود نه اینکه اقدامات سلبی برای دستیابی به اهداف اولیه در دستور کار قرار بگیرد.


    ۲- به جرات می‌توانم بگویم، تلگرام و ابزارهایی از این دست در افزایش بهره‌وری نیروی کار در یک سازمان نقش بسزایی دارد و این موضوع حتی در برخی کشورها به اثبات رسیده است.

  • آیا تست‌های شخصیت برای ارزیابی کارکنان مناسبند؟

    مترجم:مرجان مرادی
    سال‌ها پیش همسرم از من خواست تا به سوالات تست شخصیت «مایرز-بریگز» پاسخ دهم، آزمونی که پس از پاسخ به سوالات آن، مشخص می‌شد که من در کدام گروه از جدول شانزده‌گانه تیپ شخصیتی جای می‌گیرم. مایرز-بریگز که به MBTI نیز مشهور است آزمونی است که در بحبوحه جنگ جهانی دوم توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز طراحی شد.


    ابتدا تمایلی برای انجام این آزمون نداشتم. اما همسرم مشتاقانه شروع کرد به پرسیدن سوالات. «زمانی که در میان جمعی از افراد هستی، دوست داری مرکز توجه باشی؟» پاسخ دادم: «خیر.

  • آواز استاد پورعطایی در آلبوم «آن دگر»

    آلبوم موسیقی «آن دگر» روایتی از مجید و مرتضی یگانه‌‌راد با آواز و دوتار استادغلامعلی پورعطایی و عبدالله ساورعلیا و اجرای گروه موسیقی رادها منتشر شد. در این آلبوم نوازندگانی همچون مهدی عیوقی، مرتضی آقا باقری، سوگند عباسی، مهدی محتشم، آیسان ملک نژاد، بیتا حجتی، سمیرا مهرافشا، آیدا امیری‌مقدم، رامین ولی، شبنم عباسی، آواشیر جعفری و محسن سعیدی هنرنمایی کرده‌اند و توسط شرکت آوای حنانه منتشر شده است. .
  • من از تلگرام خوب استفاده می‌کنم

    علیرضا دبیر- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

    من با شفاف‌سازی و دسترسی آزاد اطلاعات موافق هستم، اما سطح آن مهم است برخی مواقع یکسری اطلاعات امنیتی و دفاعی است. گاهی برخی مباحث غیراخلاقی است که اگر این نوع اطلاعات را محدود کنند به دلیل استفاده کودکان از این نوع شبکه‌های اجتماعی، مفید است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که این شبکه‌ها محلی برای تهمت و شایعه پراکنی نشود.

    ۲) من بسیاری از مدارک و عکس‌ها را از طریق تلگرام ارسال می‌کنم و برای من که تلگرام بسیار مفید بوده است،من که از این شبکه خوب استفاده می‌کنم و به نظرم از هر ابزاری خوب استفاده شود،مفید است.

  • در موسیقی ایران هرج و مرج شده است

    لی‌لا رضایی

    مجید درخشانی از شاگردان محمدرضا لطفی و اعضای اولیه گروه شیدا بود. او آلبوم «بچه‌ها بهار» را با حسین علیزاده و آلبوم «قاصدک» را با صدای مهدی اخوان‌ثالث در دهه ۶۰ منتشر کرد، اما از سال ۱۳۶۳ به آلمان رفت و در شهر کلن ساکن شد. در این مدت به آموزش موسیقی و اجرای موسیقی ایرانی مشغول بود. بعد‌ها در سال ۱۳۷۵، محمد رضا شجریان را به‌عنوان آهنگساز و نوازنده تار در آلبوم «در خیال» همراهی کرد. او در سال ۱۳۸۴ پس از ۲۱ سال، به ایران بازگشت و گروه خورشید را بنیان گذاشت و به همراه این گروه ۱۵ کنسرت در تهران و شهرستان‌ها و کشورهایی همچون چین و فرانسه برگزار کرد و در همین مدت آلبوم‌هایی همچون «من طربم»، «بیداردلان»، «فصل باران»، «ترنجستان»، «از بودن و سرودن» و «آسمانه» را هم در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

  • درمان بیماری با نوشیدن چای ودم‌نوش‌های گیاهی

    عاطفه چهره‌گشا

    چای محبوب‌ترین و در عین حال سالم‌ترین نوشیدنی جهان، از زمانی که برای نخستین بار در چین باستان کشف شد سرتاسر کره خاکی را درنوردیده است. هزاران سال است که مردم جهان از خواص دارویی و طعم التیام‌بخش چای لذت می‌برند. روزانه بیش از نیمی از جمعیت آمریکا چای می‌نوشند. مردم آمریکا در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ میلیارد وعده یا بیش از ۶/ ۳ میلیارد گالن چای نوشیدند، البته این رقم شامل میزان مصرف دم نوش‌های گیاهی نمی‌شود. حقیقت امر این است که انواع چای یعنی چای سبز، سیاه، چای اولانگ و سفید از گیاه همیشه سبزِ گرمسیری یکسانی موسوم به کاملیا سیننسین تهیه می‌شوند.

  • فوق سری

    سریال‌های پلیسی همواره مورد توجه مخاطب قرار دارند. شاید به همین علت است که اخیرا سروش سیما مجموعه پلیسی «فوق سری» را در قالب ٧ دی وی دی در شبکه نمایش خانگی توزیع کرده است. این مجموعه داستانی تلویزیونی را مهدی فخیم زاده در سال ١٣٩٣ برای شبکه یک سیما کارگردانی کرده است. حبیب‌‌الله کاسه‌ساز و سیدمحمود رضوی تهیه‌کنندگان این مجموعه تلویزیونی هستند و داستان «فوق سری» درباره عملیات فوق سری و درگیری دو سرهنگ با یک باند قاچاق مواد مخدر است. نویسندگی این سریال بر عهده حسین تراب‌نژاد بود و مهدی میامی، مهدی کاسه‌ساز، گلناز خالصی، حمیدرضا قلی‌خانی، رانا قیصری‌نژاد، مهدی محمودی‌نژاد، ساناز بندانی و آرش نوذری در آن ایفای نقش کرده‌اند.
  • اگر تلگرام نبود...

    حسن خوشپور - مدیر سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

    دنیاى پیشرفته و پیچیده امروز تاب نیافتن پاسخ سوالات خود را ندارد. چه رسد به اینکه سوال و صورت مساله خود را پاک‌شده ببیند. در دنیاى فعلى گردش اطلاعات همانند سیلى است که در صورت عدم برخورد مناسب با آن می‌تواند ویرانگر و در شرایط برخورد مدبرانه با آن می‌تواند عامل حیات و تداوم آن باشد. اختلال در گردش آزاد اطلاعات اگر منطقى و حساب شده نباشد آثار نامطلوبى حتى بیش از سیل‌هاى ویرانگر خواهد داشت.

  • تلگرام آری یا نه ؟

    تلگرام امروز به‌عنوان پربیننده‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد. این محبوبیت عمدتا به خاطر مدل خاص این رسانه است که در طی زمانی که از فعالیت آن می‌گذرد با مدل‌های گردش اطلاعات در جامعه ایران به شدت همخوان شده و به سرعت به کاربردی‌ترین ابزار ارتباطی این روزها تبدیل شده است.


    کاربردهای تلگرام را حالا می‌توان در اتصال به لحظه آن به کاربرانش جست‌و‌جو کرد. تعداد بالای گوشی‌های هوشمند در ایران که اغلب آنها به این شبکه اجتماعی متصل است موجب تولید صدها هزار گروه در این شبکه شده است.

  • رکورد طلایی شاخص ارزی

    حمید عزیزی

    عضو گروه بانک و بیمه

    دلار که ۱۰ ماه از کانال ۳۵۰۰ تومان دور بود، در هفته جاری به کمک معامله‌گران بازار سکه به این سطح قیمتی بازگشت. شاخص بازار ارز که روز شنبه بدون نوسان خاصی روی قیمت ۳۴۹۰ تومان باقی مانده بود، یکشنبه ۲۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به نرخ ۳۵۱۰ تومان رسید؛ رقمی که بالاترین قیمت از ۲۹ دی سال ۹۳ بود.

    ورود معامله‌گران سکه به بازار دلار و افزایش خریدهای ارزی این دسته عمده‌ترین علت ثبت رکورد کانالی یاد شده بود. به گفته فعالان، ‌کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی موجب شد که سکه بازان برای حمایت از دارایی خود وارد بازار دلار و با خریدهای ارزی خود مانع کاهش چشمگیر قیمت سکه شوند.

  • یحیی سکوت نکرد - ۱۴ آبان ۹۴

    اکران فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم پور چند وقتی است در گروه هنر و تجربه آغاز شده است و توانسته نگاه منتقدان و مختاطبان را جلب کند. داستان این فیلم درباره پسری هفت ساله است که پدرش بنا به شرایطی او را به عمه اش می‌سپارد، کودک عمه خود را ندیده و هیچ شناختی نسبت به او ندارد. حضور او در خانه قدیمی و فضای پررمز و راز آن روند داستان این فیلم را به جلو می‌برد. در این فیلم که طلا معتضدی نویسنده فیلمنامه آن است فاطمه معتمدآریا، رابعه اسکویی، ندا جبراییلی، مریم شیرازی، تورج منصوری، علیرضا محمدی و ماهان نصیری ایفای نقش کرده‌اند.
  • راه‌های بهتر از فیلتر هم وجود دارد

    احمد مسجدجامعی-عضو شورای شهر تهران

    ۱- همیشه مقاومت‌هایی در برابر پدیده‌های جدید در فضای سنتی وجود داشته و بیشتر به آسیب‌های آن فکر کرده‌اند تا دستاورد‌های آن ولی در طول زمان به این نتیجه رسیده‌اند که به نحوی برنامه را مدیریت کنند که از منافع آن هم بهره بگیرند.


    چون این نوع نگرانی‌ها برای ابزارهای ساده زندگی هم وجود دارد که اگر دست اهلش نیفتد چه استفاده‌هایی از آن می‌توانند بکنند، اما به این بهانه کسی خود را از امکانات معمول زندگی محروم نمی‌کند. این هم از آن موضوعاتی است که می‌توان به جز فیلتر راه‌حل بهتری برای استفاده از آن پیدا کرد.
  • ۵ نکته که باید در مورد آفیس ۲۰۱۶ مایکروسافت بدانید

    آخرین روز از تابستان سال جاری مایکروسافت براساس وعده‌ای که داده بود جدیدترین نسخه از آفیس یعنی آفیس ۲۰۱۶ را معرفی کرد. نسخه جدید آفیس با قابلیت‌های جدید و باز طراحی رابط کاربری و همچنین تکیه بر پردازش ابری منتشر شد. مجموعه آفیس ۲۰۱۶ بازسازی و اختراع دوباره این مجموعه نیست، بلکه به‌روزرسانی مهمی است از این مجموعه برای تیم‌های کاری‌ که در جاهای مختلف قرار دارند. اگر می‌خواهید درخصوص ویژگی‌های این مجموعه نرم‌افزاری اطلاعات جدیدی به دست بیاورید یا درخصوص امکانات آن با خبر باشید این گزارش را بخوانید.
  • تنگی نفس در اهواز - ۱۴ آبان ۹۴

    دوباره تنگی نفس به سراغ خوزستانی‌ها آمد. این بار نه به دلیل گرد و غبار که با بارش نخستین‌باران پاییزی در اهواز شروع شد و شهر را آلوده کرد و با تنگ کردن نفس مردم، ٣‌هزار نفر را راهی بیمارستان کرد. این مساله از سال ۹۲ پس از اولین باران هر سال تکرار می‌شود و هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است. با این همه ستاد بحران استان اعلام کرده آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان به‌عنوان علت‌های این عارضه در اولویت قرار دارد.

    .
  • مانع انتقال اطلاعات نمی‌توان شد

    محسن سرخو- رئیس کمیته حمل و نقل شورا

    تلگرام محل مبادله به روزو به موقع اطلاعات است اگر اشکالاتی هم به آن وارد است باید این اشکالات برطرف شود نه اینکه فیلترش کنند،اگر فیلتر کنند مردم به یک ابزار دیگر روی می‌آورند. دیگر عصر انفجار اطلاعات است و دراین عصر که نمی‌توان مانع انتقال اطلاعات شد. برداشت من این است که برخی از این اظهارنظر‌ها سیاسی است اما امسال که سال انتخابات مجلس است باید بستر اطلاع‌رسانی به مردم را افزایش دهیم.

    ۲) من در زمینه‌های مهندسی و خدمات شهری از اطلاعاتی که در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود استفاده می‌کنم.

  • سقوط مشکوک با سه فرضیه

    آیا داعش یا متحدانش انتقام سختی از روس‌ها گرفته‌اند؟ این سوالی است که پاسخ به آن هنوز به تحقیقات فراوان و بررسی فرضیه‌های زیاد در این خصوص بستگی دارد.


    به فاصله یک ماه پس از آنکه جنگنده‌های روسی مواضع گروه تروریستی داعش را در سوریه هدف موشک‌های خود قرار دادند حالا با سقوط یک فروند هواپیمای ایرباس‌ای ۳۲۱ روسیه بر فراز مصر، یک حساب توییتری وابسته به گروه موسوم به «ولایت صحرای سینا» که با داعش اعلام بیعت کرده مسوولیت هدف قرار دادن این هواپیما را بر عهده گرفته است. هر چند که مقامات روسی و مصری این ادعای داعش را رد کرده‌اند؛ اما آخرین خبرها حکایت از نقش یک عامل خارجی در سقوط هواپیمای روسی داشته است.
  • سیلاب ویرانگر

    بارش باران سیل‌آسا بلای جان مردم استان‌های شمال و غرب کشور شد. آن‌گونه که رئیس سازمان امداد و نجات کشور خبر داده ۲۴استان در بارندگی‌های اخیر دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند که در این میان ۹ نفر از هموطنان جان باختند و میلیاردها تومان خسارت هم به این شهرها وارد شد. روحانی در همان لحظات ابتدایی وقوع سیل، نوبخت سخنگوی دولت و حسین فریدون، دستیار ویژه خود را به مناطق سیل‌زده فرستاد تا از نزدیک در جریان خسارات سیل قرار بگیرند. در تهران هم بارش باران خیابان‌ها را برای ساعاتی قفل کرد.

    .
  • طرح معلق جایگزینی خودروهای فرسوده

    کهنه را می دادی و نو تحویل می‌گرفتی. طرحی که باعث شد بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده نسبت به خرید خودروهای تازه امیدوار شوند. براساس قانون، این طرح «جایگزین» نامیده شد تا بتواند بحث جانشینی خودروهای فرسوده را به خوبی دنبال کند.


    طرح جایگزینی خودروهای فرسوده معامله کالا به کالایی بود که بسیاری از مشتریان خودروهای فرسوده از آن استقبال کردند. بنا به گفته کارشناسان اجرای این طرح موجب افزایش قدرت خرید مشتریان شد و برهمین اساس مالکان خودروهای فرسوده از آن استقبال کردند؛ زیرا از این طریق آنها می‌توانستند خودروی قدیمی خود را با یک خودروی نو و تازه نفس جایگزین کنند.

  • دردسر خودروسازان با وام ۲۵ میلیونی

    دولت برای تحریک سمت تقاضا در بازار خودرو در حالی تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را در بسته ضدرکودی خود گنجانده که تاخیر در اعلام سازوکار تسهیلات مذکور شرایط سختی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. دولت در راستای اجرایی شدن بسته خروج از رکود و رونق اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو با بهره ۱۶ درصدی و بازپرداخت هفت ساله را در دستور کار قرار داده است.



    در حال حاضر به دلیل رکود بازار خودرو و عدم تقاضای مناسب، تولیدکنندگان با انبوهی از خودروهای تولیدی در انبارها مواجه هستند به‌طوری‌که به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار خودروی تولید شده توسط خودروسازان به فروش نرفته این در شرایطی است که خودروسازان طی سه ماه گذشته با افت تولیدنیز روبه‌رو بودند.

بیشتر