شماره روزنامه ۶۰۱۹
|

  • سایه سنگین اجاره‌بها

    لیلی زواره‌ای- فصل نقل و انتقالات مستاجران درراه است و با توجه به رشد قیمت ارز شواهد نشان می‌دهد که خانه‌به‌دوشان، روزهای داغی را پیش رو دارند. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، تورم ۱۴۰۲ سال گذشته ۳۲.۳ درصد برآورد شده؛ به‌بیان‌دیگر متوسط وزنی قیمت سبد مصرفی ایرانی‌ها از پایان اسفند ۱۴۰۱ تا پایان اسفند گذشته حدود ۳۲ درصد بیشتر شده است. تورم کالاهای بادوام مانند خودرو هم کاهشی بوده که تا حدی وضعیت انتظارات تورمی را هم نمایش می‌دهد. بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات اما در سبد مصرفی کاهش آرام‌تری را نمایش می‌دهد.
  • ترافیک با اصفهان چه می‌کند

    گروه گزارش: وقتی شهر‌ها بزرگ می‌شوند و نام کلان‌شهر را بر خود می‌گذارند، مشکلات آن‌ها نیز به‌مراتب بزرگ‌تر می‌شود. با افزایش تعداد خودرو‌ها، خیابان‌های بیشتری در شهر‌ها احداث و تعداد زیادتری نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی به‌کارگیری شد؛ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی افزایش داده شد و دوربین‌های کنترل ترافیک و دیگر ابزار کاربردی مورداستفاده قرار گرفت. این شرایط تا جایی ادامه یافت که مسئولان شهری مجبور شدند در داخل محدوده شهری اتوبان احداث کنند؛ اما این اقدامات نیز نتوانست گره‌های ترافیکی شهر را به‌صورت کامل باز کند؛ هرچند دیگر شهروندان به ماندن در کلاف پر پیچ و خم ترافیک عادت کرده‌اند، اما حل بحران ترافیک نیازمند اراده جدی مدیران و آموزش‌های شهروندی در قالب فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی است. بحث ترافیک و بررسی ابعاد آن در یک وضعیت سامان‌یافته در مقایسه با یک وضعیت نابسامان از مباحثی است که در گسترش شهرنشینی و توسعه وسایل حمل‌ونقل از اولویت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.
  • میراث رییس‌جمهور فقید برای اصفهان

    لیلی زواره‌ای : صدای کوبنده بالگرد دل آسمان را شکافت. پرنده‌ای آهنین با رنگ سفید و آبی تیره نمایان شد. کشاورزان مات و مبهوت به پرنده‌ای خیره شده بودند که آماده نشستن وسط جاده خاکی بود. لحظه‌ای بعد مردی با عمامه مشکی و عبای قهوه‌ای در جاده نمایان شد. ماسک آبی صورتش را پوشانده بود و او افتان‌وخیزان درحالی‌که غبار عمامه مشکی اش را خاک‌آلود کرده بود، اطراف را نگاه می‌کرد. هیاتی همراهش بود، آشنا. یکی فریاد زد:"استانداره!" سرها همه چرخیدند، چشم‌های به غبار نشسته وسط زمین‌های تفتیده، دودو می‌زد:"باز چه خبر شده؟" دقیقه‌ای که گذشت ناگاه فریاد دیگری بلند شد:" رئیسی؟ اون رئیس‌جمهوره....." حالا همه می‌دویدند. گفته بودند مقصد بیست و پنجمین سفر استانی هیات دولت، اصفهان است اما نگفته بودند رییس جمهور به دیدن شرق اصفهان می‌آید.
  • اصفهان تا چه حد تغییر می‌کند؟

    دنیای اقتصاد: تغییر هر دولت در گام نخست با تغییرات وسیع در سطح مدیران و حتی کارشناسان همراه بوده است. تغییرات وسیعی که نگاه اداره کشور، استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی مناطق را دچار تحول می‌کند. اینکه تحول تغییر مدیران مثبت یا منفی باشد را باید درروند فعالیت‌های آن‌ها سنجید اما به‌طورکلی، با تغییر هر دولت، همگان منتظر مدیران جدید هستند که استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و شاید بیشتر از استان‌های دیگر نیز مستعد تغییر باشد. اگر نگاهی به برخورد شورا‌های شهر اصفهان در ادوار مختلف نسبت به مدیران شهرداری داشته باشیم، این مساله کاملاً روشن می‌شود که اصلاح‌طلب ها و اصولگراها در قامت قدرت، تا چه حد دست به تعویض افراد در سمت‌های مختلف زده‌اند. حداقل آنچه امروز در سطح استان و شهر اصفهان می‌بینیم، بسیار متفاوت از بازه زمانی ۹۶ تا ۱۴۰۰ است. اگرچه انتخاب زرگر پور اصفهانی ، مهر علیزاده و رضایی در زمان روحانی به سمت استانداری اصفهان، از تغییرات وسیع جلوگیری کرد.
  • نخبگان و تخریب خلاق

    مهدی محمدی /روزنامه‌نگار
    پرسش‌ها از توسعه پایدار کم نیستند. روزگاری هنوز واژه توسعه و مفهوم درونی و پیرامونی اش چندان نزد نخبگان شناخته نبود، لاکن تجددخواهی را اگر سخت نگیریم، می‌شود گام های اولیه برای تمنای توسعه دانست.
  • منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران و شرکت صنایع ابزار دقیق نفت، توافق‌‌نامه همکاری امضا کردند

    به‌منظور بهره مندی از توانمندی‌های سازندگان داخلی در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور در حمایت از تولید کنندگان داخلی بویژه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه انتقال گاز از سوی منطقه دو عملیات با شرکت صنایع ابزار دقیق نفت محقق و انجام پذیرفت.
  • کمک هزینه های مسکن، ابزاری معمول در جهان

    گروه محتوا- طرح‌های تک ‌بعدی «عرضه انبوه مسکن ارزان قیمت آن ‌هم با مداخله دولت»، به دلیل شکست در اهداف اولیه و عدم اصابت به جامعه‌ هدف، از دهه ۷۰ میلادی با چرخش سیاستی‌ دولت‌ها، به «برنامه‌های حمایت مالی مستقیم و غیرمستقیم متقاضیان مسکن» تغییر پیدا کرد. در حال‌حاضر مستاجرهای کم ‌درآمد به شکل پرداخت کمک ‌‌هزینه اجاره توسط دولت، حمایت مالی می‌شوند و دهک‌های بالاتر نیز با ورود بانک‌ها به رابطه مالی موجر و مستاجر، پشتیبانی می‌شوند. در کشورهای مختلف،‌ دولت‌ها و بانک‌ها، برای ساخت و عرضه مسکن اجتماعی نیز تسهیلات و اعتبارات یارانه‌ای می‌پردازند.
  • کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان رضایت کامل ایجاد کرده است

    محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) یک شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، تجهیزات و خدمات وابسته ضمن بازدید از انواع ریل تولیدی در این مجتمع عظیم صنعتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : به منظور تامین ریل مورد نیاز پروژه های راه آهن سراسری و متروها، مذاکرات بسیار خوبی را از گذشته با ذوب آهن اصفهان آغاز نمودیم و این مجتمع عظیم صنعتی نیز منابع ریلی بسیار خوبی را در اختیار هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرار داد.
  • بررسی وضعیت تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان

    در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای مسکن استان اصفهان، وضعیت تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن استان و میزان اراضی مورد نیاز، مورد بررسی قرار گرفت و پیرامون آن تصمیم‌گیری شد.
  • تشکیل کمیته «رفع موانع صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده» اصفهان

    مدیر بازآفرینی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از تشکیل کمیته «رفع موانع صدور پروانه ساختمانی در محدوده بافت فرسوده» برای تسهیل و تسریع بازآفرینی بافت فرسوده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد.
  • وزارت راه و شهرسازی ارزیابی می کند

    رییس اداره گشت فنی ساختمان و پیشگیری سریع تخلفات معاونت شهر سازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به شناسایی ۴۳۰ ساختمان ناایمن و آسیب پذیر در شهر اصفهان گفت: تکلیف این ساختمان ها در انتظار ارزیابی نهایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است.
  • مهاجران خـــــــارجی موجب افزایــــــــش آمار بیکاران شـــــده‌اند؟

    نفیسه زمانی نژاد: از اصفهان تحت عنوان بهشت اشتغال اتباع بیگانه نام‌برده می‌شود. استانی که به دلیل صنعتی بودن، مهاجران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. حال‌آنکه همواره در جدول آمار بیکاران کشور، آن بالاها جا خوش می کند، ازجمله دلایل این چالش مهاجرانی قلمداد شده‌اند که جایگزین نیروهای داخلی می‌شوند. در این میان دولت‌ها نیز با ارائه با راهکارهایی مانند جریمه کارفرمایان برای اشتغال اتباع غیرمجاز، سعی بر مدیریت چنین چالشی داشته‌اند. گفتنی است که بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳، میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هرروز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال تعیین‌شده که در صورت تکرار تخلف، این میزان ۲ برابر خواهد شد.
  • هرس درختان شهر اصفهان بیجا بود

    عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در خصوص ترمیم بوستان‌ها و آبیاری‌ها کوتاهی می‌شود و در این خصوص مستنداتی داریم، گفت: هرس درختان سال گذشته بیجا بود و چند سال طول می‌کشد تا بار دیگر این درختان نشاط پیدا کنند و سرسبز شود.
  • ۳۰ درصد فضای آموزشی استان اصفهان غیر استاندارد است

    مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: حدود ۳۰ درصد از فضای آموزشی استان که حدود ۱۵۰۰ مرکز آموزشی می‌شود، غیر استاندارد است که باید تخریب و نوسازی شوند.
  • ۱۰ هزار میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه‌های استان اصفهان نیاز است

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا بتوانیم وضعیت روکش آسفالت راه‌های استان را به سطح نسبی قابل قبول و خوبی تبدیل کنیم

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر