شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • غروب یک ستاره

    دنیای اقتصاد: در سال‌های اخیر هیچ پنجره نقل‌وانتقالاتی را به یاد نمی‌آوریم که در آن شایعه بازگشت بشار رسن به پرسپولیس مطرح نشده باشد. هافبک عراقی از جمله بازیکنان خارجی خوب سرخ‌پوشان بود که حضورش در زمین به بازی تیم ریتم می‌داد. او خارق‌العاده نبود، اما معمولا سطح کیفی باثباتی داشت و بر‌خلاف بسیاری از هموطنان فوتبالیستش که به ایران آمدند، بی‌نظم و پرحاشیه هم نبود. مجموعه این موارد باعث می‌شود پرسپولیسی‌ها نسبت به بازگشت رسن بی‌‎میل نباشند؛ مخصوصا که بنا بر اعلام رسانه‌های عراقی، این بازیکن در پایان فصل آزاد خواهد شد و می‌تواند پیشنهادهایش را بررسی کند. در این میان نکته آنجاست که پرسپولیس فعلا در پست رسن، سروش رفیعی را در اختیار دارد و یاسین سلمانی هم از ابتدای فصل بعد قادر به بازی خواهد بود. سلمانی که خرید جدید سرخ‌هاست و به اندازه کافی فرصت بازی پیدا نکرد، بنابراین اگر شایعه بازگشت بشار جدی باشد، باید او را خطری برای تاج و تخت سروش رفیعی دانست؛ شماره ۷ سرخ‌پوشان که مدافعان فنی پرشماری ندارد.
  • قهرمان آسیا، ممنون یحیی!

    دنياي اقتصاد: شنبه‌شب مسابقه برگشت مرحله فینال لیگ قهرمانان آسیا در امارات برگزار شد و العین با در هم کوبیدن یوکاهاما مارینوس به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یافت. العین بازی رفت را در ژاپن ۲بریک باخته بود و شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند دو تیم در مسابقه برگشت نمایش نزدیکی داشته باشند، با این همه العین نتیجه‌ای شگفت‌آور به دست آورد و ۵بریک ‌میهمانش را شکست داد تا با ثبت نتیجه مجموع ۶بر۳، برای دومین بار فاتح قاره کهن لقب بگیرد. سفیان رحیمی مراکشی و لابای توگویی هر کدام ۲ گل برای العین به ثمر رساندند و جالب اینکه این نفر دوم به عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمده بود.
  • در اوج، مثل مهندس

    دنیای‌اقتصاد: در اوج رفتن شاید برای کسانی که دوستتان دارند، غمگین‌کننده باشد؛ اما هیچ جای سرزنشی باقی نمی‌گذارد. جایگاه کسانی که اوج خودشان را می‌دانند و امپراتوری‌شان را خراب نمی‌کنند، در طول تاریخ همیشه رشک برانگیز بوده؛ چراکه مرز باریکی هست بین رفتن و رانده شدن. این تعابیر بر قامت هافبک رئال مادرید خوب می‌نشیند؛ کسی که علاوه بر ستاره بودن در زمین فوتبال، یک الگوی اجتماعی عالی هم بود.
  • وداع با دبل

    دنیای اقتصاد: کیلیان امباپه در جریان دیدار پاری‌سن‌ژرمن و لیون در کوپا دو فرانس، برای آخرین بار پیراهن باشگاهش را بر تن کرد. ستاره فرانسوی در دیداری که با برتری ۲بریک برابر لیون و قهرمانی تیمش به پایان رسید، از ابتدا در بازی حضور داشت، اما نتوانست تاثیر مستقیمی در گلزنی داشته باشد. هرچند در آخرین بازی او در پارک دوپرنس برخی از هواداران افراطی پی‌اس‌اجی بهترین گلزن تاریخ باشگاهشان را هو کردند، اما پس از قهرمانی در جام حذفی، همه‌چیز به خوبی و خوشی تمام شد تا امباپه پس از ۷ فصل و انجام ۳۰۷ مسابقه، ۲۵۶ گل و ۹۶ پاس گل زادگاهش را ترک کند. با توجه به تایید جدایی ‌امباپه از پاری‌سن‌ژرمن، به گفته منابع آگاه کاپیتان تیم ملی فرانسه به صورت آزاد راهی رئال مادرید خواهد شد.
  • ابعاد جدید فساد مالی

    دنیای اقتصاد: آن‌طور که ایسنا خبر داده، ابعاد جدیدی از پرونده بزرگ فساد در فوتبال ایران رو شده است. گویا وقتی تیم مدیریتی باشگاه مس رفسنجان تغییر کرد، مدیران جدید متوجه بدهی ۲۲۰ میلیاردی می‌شوند. در ادامه با ورود نهادهای اطلاعاتی و بررسی تراکنش‌های مالی حساب باشگاه مس رفسنجان، مشخص می‌شود ارقام سنگینی از حساب این باشگاه به حساب سه صراف واریز شده است. در ادامه بعد از احضار این صراف‌ها، مشخص می‌شود که آنها این ارقام را در قبال فروش ۴۰۰ سکه طلا و مقادیری دلار و یورو دریافت کرده‌اند. با احضار مدیران پیشین باشگاه مس رفسنجان، آنان مدعی می‌شوند که سکه‌ها و دلارها به درخواست سرمربی وقت تیم‌شان به افرادی که او تعیین کرده پرداخت شده اما سندی در این باره در باشگاه ثبت نشده است!
  • ورود ممنوع برای خسروی

    اما در همین حین، روز گذشته کمیته اخلاق به این موضوع ورود کرد. خسروی به مدت ۲۰ روز از کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم شده و هرچند می‌تواند در کمیته استیناف به آن اعتراض کند، اما واقعا معلوم نیست اگر خسروی دروغ می‌گوید، چرا هنوز جایگاه حقوقی‌اش را از دست نداده و اگر حق با اوست، چرا برخوردی با مفسدان انجام نمی‌شود. در پایان رای اولیه کمیته اخلاق برای علی خسروی عنوان شده: «از طریق سازمان لیگ و حراست فدراسیون با نهادهای ذی‌ربط جهت اجرای حکم و ممانعت ایشان از ورود به باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و اماکن فوتبالی اقدام لازم به عمل‌ آید.»
  • چه زیبا می‌کُشی !

    جمعه‌شب مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال در حالی با برگزاری ۸ بازی پشت سر گذاشته شد که در ورزشگاه آزادی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سالیان اخیر رقم خورد؛ جایی که پرسپولیس در نیمه اول برابر تیم پایین جدولی استقلال خوزستان با سه گل شکست خورد، اما در نیمه دوم و تازه از دقیقه ۷۵ به بعد سرخ‌پوشان توفان به پا کردند و ۴ گل به حریف زدند. با این کامبک دیوانه‌وار که مشابه آن در فوتبال ایران کمیاب و بلکه نایاب است، پرسپولیس به صدر جدول هم صعود کرد، چرا که استقلال در قائم‌شهر با نتیجه مساوی بدون گل برابر نساجی متوقف شد. اتفاقات این مسابقه مهیج اما یک کلاس درس به تمام معنا بود.
  • مایوس‌کننده‌ترین لحظه پرسپولیس

    دنياي اقتصاد: اگرچه الان همه اتفاقات بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان تحت تاثیر کامبک رویایی قرمزها قرار گرفته، اما تیم اوسمار ویرا در این بازی کم اشتباه نداشت. نیمه اول این مسابقه را که اساسا باید در زمره ضعیف‌ترین نمایش‌های تاریخ باشگاه در لیگ برتر طبقه‌بندی کرد. در این نیمه شاهد کلکسیونی از اشتباهات فردی و جمعی بودیم، اما چیزی که اینجا می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، فرآیند به ثمر رسیدن گل سوم است.
  • نگاه کن؛ هیچ‌کس برایت نمانده!

    ورزش‌مديا: نمایش استقلال برابر نساجی بدون تردید یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های فصل آبی‌پوشان بود. امید گل تنها ۰.۲۷ آبی‌ها به خوبی همه‌چیز را در مورد این مساوی بدون گل نشان می‌دهد. این نرخ شانس برای گلزنی، ۱۷ مرتبه کمتر از آماری است که پرسپولیس در بازی همزمان با استقلال خوزستان خلق کرد. بیننده فوتبال این چیزها را می‌بیند. هوادار استقلال رنج می‌برد از اینکه پخش زنده بازی تیم محبوب او با نساجی، به‌طور متوسط هر ۱۳ دقیقه یک بار قطع می‌شد تا تصاویر رد و بدل شدن گل در بازی تهران روی آنتن برود؛ آن هم در حالی که در خود قائم‌شهر مطلقا خبری از «فوتبال» نبود. در چنین شرایطی سخت است که تصور کنیم هواداران باز هم با مواضع تکراری کادرفنی آبی‌ها همزادپنداری کنند.
  • احضار دسته‌جمعی استقلالی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: اعتراض شدید استقلالی‌ها در میکس‌زون بعد از بازی با نساجی که به نظر می‌رسید پس از هماهنگی آنها با یکدیگر صورت گرفته است، سبب شد تا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بازیکنان و مربیان معترض این تیم را فرابخواند. ابتدا خبر احضار جواد نکونام بابت مصاحبه تند و تیزش در کنفرانس منتشر شد؛ مونولوگی که طی آن سرمربی آبی‌ها تنها حرف‌های خودش را زد و بدون اینکه به خبرنگاران اجازه پرسیدن سوال بدهد، سالن را ترک کرد. بعد از آن هم کمیته انضباطی اعلام کرد با توجه به تخلف صورت‌گرفته از سوی مهدی هاشمی نسب، محمد نوازی، آرش رضاوند، روزبه چشمی و سیدحسین حسینی از باشگاه استقلال تهران مبنی بر عدم رعایت ماده۷۱ مقررات انضباطی ناشی از انتشار نشر اکاذیب و اظهارات خلاف واقع نسبت به داوران، نفرات فوق باید دفاعیات کتبی خود را ظرف مهلت ۴۸ساعت به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارسال کنند.
  • نزدیک شدن به اتفاقی عجیب

    دنیای‌اقتصاد: بایرن‌مونیخ و برنلی برای انتقال ونسان کمپانی به توافق کامل رسیدند و مبلغ این انتقال چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون یورو خواهد بود. کاپیتان سابق منچسترسیتی به زودی به‌عنوان سرمربی جدید بایرن‌مونیخ فعالیت خواهد کرد و تنها چیزی که باقی مانده، امضای قرارداد توسط او است. قرارداد کمپانی با بایرن ۳ساله و تا تابستان۲۰۲۷ اعتبار خواهد داشت. سرمربی بلژیکی با وجود سقوط با برنلی به چمپیونشیپ، نظر مدیران بایرن را جلب کرد و فصل آینده را در آلیانس آره‌نا سپری خواهد کرد. پس از منتفی شدن حضور گزینه‌های پرشماری از جمله یولیان ناگلزمان، ژابی آلونسو و... کمپانی ۳۸ساله به گزینه اصلی جانشینی توماس توخل تبدیل شد و حال قرار است به زودی کار خود را در مونیخ آغاز کند. گویا دلیل این انتخاب عجیب، تسلط این مربی به زبان آلمانی و استفاده وی از سیستم ۱-۳-۲-۴ است.
  • باختیم، ولی افتخار می‌کنم

    دنیای‌اقتصاد: تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود در لیگ ملت‌های۲۰۲۴ بامداد شنبه به مصاف ایتالیا رفت و با ارائه یک نمایش غیرقابل دفاع در سه ست و با نتایج ۲۵بر۱۹، ۲۵بر۱۸ و ۲۵بر۱۱ شکست خورد. مائوریسیو موتا پائز، سرمربی تیم ملی پس از این دیدار گفت: «تمام بازیکنان ایتالیا سرویس‌های خیلی خوبی زدند و بازی خیلی برایمان سخت بود. با این حال از نگرش بازیکنان و جنگندگی‌شان راضی بودم. امروز به بازیکنان افتخار می‌کنم و هر روز شاهد پیشرفتشان هستم.» سرمربی تیم ملی درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که پس از شکست در بازی اول مقابل صربستان، اکنون ایران با توجه به رنکینگ کمترین شانس ممکن را برای صعود به المپیک دارد.
  • چه کسی «شیتیل» می‌دهد؟

    دنیای اقتصاد: در حال حاضر هفته‌های پایانی مسابقات لیگ برتر را پشت سر می‌گذاریم و طبییعتا باید درباره قشنگی‌های یک رقابت مهیج و سالم حرف بزنیم؛ اینکه چه گل‌های زیبایی به ثمر رسیده، کدام کام‌بک‌ها ثبت شده و چه مبارزان دلیری از ناامیدی، امید ساخته‌اند. واقعیت فوتبال ایران اما غم‌انگیزتر از این حرف‌هاست؛ چنین می‌شود که صبح روز برگزاری مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر، به جای هر داستان فنی دیگری کلمه‌ای مثل «شیتیل» به عبارت کلیدی فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل می‌شود!
  • فغان از آزادی!

    دنیای‌اقتصاد: چندی قبل بود که رسانه Givemesport فهرستی از بهترین ورزشگاه‌های دنیا منتشر کرد که نام استادیوم آزادی در رده بیستم آن به چشم می‌خورد. حالا بررسی این فهرست و اطلاعات آن، حقایق جالبی را بازگو می‌کند.
  • اظهارنظر جنجالی مورایس

    دنیای‌اقتصاد: سپاهان دیروز در چارچوب مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر در حالی به مصاف هوادار رفت که در نشست خبری پیش از این مسابقه به شکل عجیبی بحث به سبک بازی استقلال کشید و ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان حرف‌های بحث‌برانگیزی به زبان آورد. از مورایس پرسیده شد که آیا در طول دوران کارش در لالیگا از مسعود شجاعی، بازیکن سابق اوساسونا و سرمربی فعلی هوادار شناختی دارد یا نه؛ سرمربی سپاهان هم گفت: «شجاعی را به یاد ندارم، اما جواد نکونام را چرا. خاطرم هست یک بازی اوساسونا را دیدم که اتفاقا سبک کار این تیم هم شبیه به استقلال بود؛ بوم بوم بوم یا همان بکش زیرش. همان‌طوری هم گل زدند و بردند. به هر حال با بوم بوم بوم هم می‌شود مسابقات را برد!»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر