شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • تغییر معادله وام‌گیری خانوار

    دنیای اقتصاد: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جدید، سهم خانوار از میزان کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کاهشی حدودا ۴ درصدی داشته است. این درحالی است که اوج سهم خانوار از تسهیلات بانکی حدود ۱۹‌درصد بود که در بهمن سال گذشته تحقق یافته بود. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی از جمله ورود به سال جدید و تعطیلات ابتدای سال هم در این موضوع دخیل بوده اما شاید بحث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به سبب سیاست‌‌‌های کنترل ترازنامه و همچنین سخت‌‌‌تر شدن کار پلتفرم‌‌‌های تسهیلات‌یار بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. دیگر عاملی که می‌توان برای این موضوع برشمرد، تامین مالی ابتدای سال بنگاه‌‌‌هاست.معمولا در ابتدای سال بنگاه‌‌‌ها سفارش‌‌‌هایی را برای تامین مواد اولیه خود در طول سال ثبت می‌کنند که این موضوع نیاز به نقدینگی آنان را در ابتدای سال افزایش می‌دهد و همین موضوع هم از دیگر عوامل نیاز به تسهیلات در ابتدای سال توسط بنگاه‌‌‌هاست.
  • صفر تا صد تور به ۷ استان

    دنیای اقتصاد: بهار فصل سفر و طبیعت‌‌‌گردی است و بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال فرصتی برای رفتن به مناطق طبیعی آن‌هم ییلاقات هستند. در همین راستا آژانس‌‌‌های گردشگری انواع و اقسام تورها را به این مقاصد تدارک دیده‌اند. برخی از این تورها یک روزه‌اند که هم زمان زیادی از توریست نمی‌‌‌گیرند و هم هزینه‌‌‌شان نسبت به تورهای دو یا چند روزه به واسطه حذف محل اقامت و...کمتر است. با این حال تورهای بیش از یک روز نیز برای گروهی که قصد دارند به ییلاقات زاگرس و البرز و شمال غرب سفر کنند تدارک دیده شده است. مروری بر این تورها نشان می‌‌‌دهد هزینه تور یک روزه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که این مبلغ برای تورهای دو روزه به۴ و نیم میلیون تومان می‌‌‌رسد و ۸ و نیم میلیون تومان برای تورهای سه و نیم روزه افزایش می‌‌‌یابد. از این رو چنانچه یک خانواده سه نفره قصد سفر داشته باشد فارغ از بخشی از هزینه خوراک و سوغات باید بین ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای تور یک‌روزه تا ۲۵.۵ میلیون تومان برای تورهای سه و نیم روزه هزینه کند.
  • افشاگر سازمانی؛ قهرمان یا خبرچین؟

    مترجم: مریم مرادخانی
    فرض کنید یکی از دوستان نزدیکتان در محل کار به شما می‌گوید که گزارش‏‏‌های مالی را جعل کرده و از قِبل آن کلی پول به جیب زده است. شما سر دوراهی سختی قرار می‌گیرید: می‌توانید مدیرتان را از تخلف او آگاه کنید یا می‌توانید به دوست خود وفادار بمانید و سکوت کنید. کدامشان به لحاظ اخلاقی عادلانه است؟ جوابش ساده نیست. «آیک سیلور»، استادیار بازاریابی در دانشکده کلاگ می‌گوید: «در تحقیقات اخلاقی، دیدگاه کلاسیک این است که وفاداری و اخلاق‌مداری با هم گره خورده‌اند.» اما طبق تحقیقات جدید، افشاگران باید بین این دو یکی را انتخاب کنند: «آیا می‌خواهید به عنوان یک دوست وفادار دیده شوید یا عضو اخلاق‌مدار جامعه؟» جالب اینجاست که هر دو هدف ارزشمند هستند.
  • هتل یا بوستان؟

    دنیای اقتصاد: مدت‌هاست که شهرداری تهران سودای راه‌‌‌اندازی هتل‌‌‌های جنگلی را در سر دارد. بارها اعلام کردند که می‌‌‌خواهند در راستای توسعه گردشگری و توریسم در تهران، ‌‌‌ هتل‌های جنگلی بسازند. موضوع از دوسال قبل شروع شد؛ روزی که زاکانی به شورای شهر تهران رفت و در تشریح پروژه‌‌‌هایی که با مشارکت بخش خصوصی قرار است آغاز شود، گفت: در ۸ بوستان تهران هفت هتل‌‌‌ پنج تا هفت‌ستاره می‌‌‌سازیم و اگر در ۸ بوستان پیرامونی مجوز ساخت‌وساز داده شده است مثل کوهسار، باید درصد‌‌‌ها را بارگذاری کنیم تا برای مثال پنج هتل پنج تا هفت‌ستاره بسازیم.
  • فرصت آینده‌ساز اتر

    دنیای اقتصاد: یکی از محکم‌ترین نشانه‌های بهار کریپتو در پس زمستان گذشته خبر تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین بود که به روند رو به رشد این ارز جان دوباره‌ای بخشید و آن را در مسیر صعود به قله قرار داد. حال با تغییراتی که در آمریکا در حال وقوع است و تایید پرونده صندوق بورسی اتریوم به نظر می‌رسد این خبر نه تنها برای خود این ارز دیجیتال، بلکه برای کل صنعت دارایی‌های رمزنگاری‌شده نشان از روزهای خوب دارد.
  • پایداری شرکتی در ۱۰ سناریو

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: به‌رغم این واقعیت که انتشار کربن جهانی در سال ۲۰۲۰، ۸‌درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش ثبت‌‌ شده در تاریخ است انتشار گازهای گلخانه‌‌ای ۶‌درصد در سال ۲۰۲۱، ۱‌درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱.۱‌درصد دیگر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. این مطلب نشان می‌دهد که با‌ گذار از همه‌گیری کرونا؛ جهان در مسیر افزایش گازهای گلخانه‌‌ای قرار دارد ولی ۱۰ روند هستند که می‌تواند به ادبیات غالب در پایداری منتهی شود که بیش از همه پایداری شرکتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
  • نخلی در سایه حاشیه‌ها

    دنیای اقتصاد: هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن در سایه حاشیه‌های پررنگ همیشگی شامگاه شنبه به کار خود پایان داد و فهرست بهترین‌های سال خود را معرفی کرد. حضور پرتعداد سینماگران مختلف از سراسر جهان، توفان‎‌های ناگهانی، اعتراض به جنگ غزه و خشونت‌گری اسرائیلی‌ها و ... از مهم‌ترین حواشی جشنواره در روزهای برگزاری بود. اقدام نمادین کیت بلانشت با پوشیدن لباسی به رنگ پرچم فلسطین در مراسم فرش قرمز بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد. همچنین مراسم اختتامیه پر بود از اشاره به جنگ غزه و حمایت از فلسطین. لوبنا آزابال، رئیس هیات داوران فیلم کوتاه، خواستار «آزادسازی همه گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه» شد. نادین لبکی نیز هنگام اعطای جایزه ویژه هیات داوران به «دنیای تقسیم‌شده» اشاره و خشونت در منطقه را محکوم کرد. هیات داوران به ریاست گرتا گرویگ شامل لیلی گلاداستون، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، نادین لبکی، خوان آنتونیو بایونا، پیرفرانچسکو فاوینو و هیروکازو کورئیدا بود.
  • وعده توخالی «بیمه دیابتی‌ها»

    مصوبه شورای عالی بیمه و ابلاغیه آن درخصوص «پوشش بیمه نوار تست قند خون»، هنوز اجرایی نشده است و افراد دارای دیابت در تعقیب و جست‌وجوی «داروخانه‌های مجری مصوبه بیمه» هستند. ماه گذشته برای افراد دارای دیابت نوع یک، پیامکی با محتوای «پوشش بیمه خاص» ارسال شد که حکایت از آن داشت که «نوار تست قندخون تحت پوشش بیمه قرار گرفته است». از آنجا که دیابتی‌های نوع یک لازم است در طول روز حداقل ۵ بار قندخون خود را با نوارهای تست چک کنند، با توجه به تعداد نوارهای موجود در هر بسته، مصرف ماهانه هر فرد دیابتی نوع یک، حداقل ۳ بسته نوار تست قند خون است.
  • پنج ضلعی مخل فضای کار

    دنیای اقتصاد: بهبود محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل از آن یعنی پاییز، به سمت بدتر‌شدن رفته‌است. نکته قابل‌توجه در بررسی شاخص محیط کسب‌وکار به تفکیک مولفه‏‏‏‏‌های پیمایشی و سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف حاکی از آن است که از بین سه اتاق، این شاخص در اتاق بازرگانی، بیشترین تغییر به سمت بدتر‌شدن وضعیت را در فاصله دو فصل داشته‌است، درحالی‌که شاخص کسب‌وکار به‌طور کلی ۰.۵۳‌درصد به سمت بدتر‌شدن وضعیت پیش رفته‌است، این شاخص از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی، به میزان ۱.۱۵‌درصد در فاصله دو فصل بدتر شده‌است. شاخص محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق اصناف ایران، ۰.۰۹‌درصد به سمت بدتر‌شدن رفته‌است. وضعیت محیط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی اتاق تعاون ایران اما‌ به میزان ۱.۶۱‌درصد بهبود داشته‌است.
  • پشت‌صحنه استقبال از برقی‌ها

    دنیای اقتصاد: دومین ثبت‌‌نام خودروهای وارداتی در شرایطی دیروز پایان یافت که برخی خبرها از استقبال زیاد متقاضیان برای خرید وارداتی‌های برقی حکایت دارد. مهلت ثبت‌نام هفت خودروی برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی که با تنها شرطِ تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۱۰۰میلیون تومانی در این حساب، ممکن شده بود، دیشب به پایان رسید و برخلاف فروش قبلی برقی‌ها، این بار ظاهرا خبری از تمدید نیست. در این دوره، استقبال از خودروهای برقی یادآور دور اول ثبت‌نام از محصولات وارداتی است.
  • طلای ۳‌هزار دلاری می‌آید؟

    دنیای اقتصاد: به گفته کارشناسان بازارهای جهانی، در روز‌های اخیر شیب کاهشی فلز زرد موقتی بوده و مقامات آمریکایی از پافشاری بر نرخ بهره در سطح ۵.۵ درصدی دست خواهند کشید. دست شستن پاول از ادامه سیاست‌های انقباضی از اواخر سال ۲۰۲۳ واکنش‌های مثبتی را از سوی بازارها به دنبال داشت، اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی این کشور، تحلیلگران ادعا کردند که در صورت تداوم رفتار سینوسی تورم، چرخه ضد تورمی بار دیگر به حرکت در می‌آید.
  • قوی‏‏‌ترین منطقه در توریسم جهان

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: پیش‌بینی گردشگری سازمان ملل نشان می‌دهد توریسم بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۲۴ نه‌تنها به‌‌‌طور کامل بهبود خواهد یافت، حتی فراتر از سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید و خاورمیانه در حال حاضر توانسته مراحل رشد و توسعه گردشگری خود را بیش از همه مناطق جهان طی کند و به‌‌‌عنوان قوی‌‌‌ترین منطقه توریسم جهان عمل کند.
  • راهنمایی برای مدیران میانی جدید

    نویسنده: Gloria St. Martin-Lowry مترجم: منا اختیاری
    ماهیت مدیریت میانی، یعنی درک چشم‏‏‌انداز وسیع‏‏‌تر بخش رهبری ارشد سازمان و تبدیل آن به دستورالعمل قابل اجرایی که اعضای تیم بتوانند از آن استفاده کنند. این کار نیازمند حفظ تعادل ظریفی است که شما می‌توانید با طی مراحلی به آن دست یابید و به مدیر میانی قدرتمندی تبدیل شوید.
  • روایت تاریخی فرار از فقر

    دنیای اقتصاد: فهم چرایی شکست برخی ملت‌ها در مقابل توفیق برخی دیگر در رسیدن به رفاه و تمول، سال‌هاست که یکی از مسائل مورد بررسی محققان و متفکران است و بخش جدایی‌ناپذیر‌ کنکجاوی‌های افراد عادی را تشکیل می‌دهد. راینر زیتلمن، مورخ، جامعه‌شناس، نویسنده و فعال بخش خصوصی است که به واسطه آثار خود در زمینه اقتصادسیاسی شناخته می‌شود. پیش از این او ۲۶جلد کتاب منتشر کرده است. یکی از نکات قابل توجه آثار او تمرکز بر تهیه مستندات تاریخی و تجربی است که موجب شده بیشتر مورد توجه و ارجاع قرار بگیرند. او در تازه‌ترین کتاب خود با نام «چگونه ملت‌ها از فقر فرار می‌کنند: ویتنام، لهستان و خاستگاه‌های رفاه» سراغ این سوال دیرینه رفته و تلاش کرده از نظرگاه خود به این سوال پاسخی درخور بدهد. این کتاب تعادل خوبی میان اعداد مربوط به اقتصاد کلان، روایت‌های افرادی که در آن دوره‌ها زندگی می‌کرده‌اند، ارجاع به ادبیات دانشگاهی و داده‌های نظرسنجی برقرار می‌کند و به زبان‌ ساده، توضیحی درباره آنچه واقعا در این کشورها اتفاق افتاده است، ارائه می‌دهد.
  • دوچرخه‌‌‌‌‌‌های جایگزین «بیدود» آمد

    دنیای‌اقتصاد: دوچرخه‌‌‌های «سفر در شهر» بعداز ۲۲ ماه بار دیگر به معابر تهران برگشتند اما با «برند دیگر» و «رنگ متفاوت» از اولی.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر