شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

  • مالیات میلیاردی بر درآمد میلیونی خانه تئاتر؟

    دنیای اقتصاد: هر درآمدی مالیات دارد مگر اینکه مشمول بخشودگی شود. این اصل بنیادین قانون مالیات است. در سال‌های اخیر دولت‌ها تلاش کرده‌اند اخذ مالیات را جدی‌تر دنبال کنند. امسال هم رقم مالیات ارزش افزوده رشد ۱۱درصدی داشت و از ۹درصد به ۱۰درصد رسید. در هفته‌های پایانی سال گذشته،‌ موافقان و مخالفان بسیاری در تحلیل و بررسی این افزایش سخن گفتند اما سرانجام دولت کار خودش را کرد.
  • «تنها بازمانده» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «تنها بازمانده» نوشته رایلی ساجر با ترجمه‌ ساره خسروی منتشر شد. در خلاصه داستان این کتاب آمده است: در یک شب خونین در سال ۱۹۲۹ قتل‌ خانواده هوپ، سواحل مین را شوکه کرد. در‌حالی‌که بیشتر مردم فکر می‌کنند که لنورای هفده‌ساله، پدر، مادر و خواهر کوچک‌ترش را به قتل رساند، پلیس هرگز نتوانست آن را ثابت کند.
  • بازگشت «جوکر» به شبکه نمایش خانگی

    دنیای اقتصاد: برنامه «جوکر۲» با اجرا و میزبانی احسان علیخانی و حضور بازیگران شناخته‌شده به عنوان شرکت‌کننده از امروز چهارشنبه در شبکه نمایش خانگی آغاز می‌شود.پس از فصل اول «جوکر» با اجرای سیامک انصاری، حالا این مسابقه با نام «جوکر ۲؛ طبقه بیست‌ویک» به فصل دوم رسیده و این‌بار قرار است خود احسان علیخانی در جایگاه میزبان برنامه بنشیند. آخرین اجرای احسان علیخانی به مسابقه «عصر جدید» در تلویزیون برمی‌گردد و حالا او بعد از تجربه یک فصل از جوکر در پشت صحنه، این بار قرار است خود در جایگاه به عنوان میزبان حاضر شود و با نشستن پشت مونیتورهای متصل به ۵۰ دوربین، حال‌وهوای مهمانان را رصد کند.جواد رضویان، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، محمدرضا علیمردانی، نیما شعبان‌نژاد، نصرالله رادش، مجید مظفری و هادی کاظمی از جمله بازیگرانی هستند که در فصل اول «جوکر۲» حضور دارند.این برنامه از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.
  • برپایی نشست «به یاد محمود کیانوش»

    دنیای اقتصاد: نشست «به یاد محمود کیانوش» به مناسبت انتشار کتاب «محمود کیانوش به روایت محمود کیانوش» به کوشش مهدی خطیبی یکشنبه ۲۰ خرداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده ادبیات کودک، روح‌انگیز شریفیان نویسنده، کامیار عابدی پژوهشگر و منتقد ادبی، مهدی خطیبی نویسنده، و محمود جعفری دهقی نویسنده و پژوهشگر، سخنرانان نشست «به یاد محمود کیانوش» هستند.محمود کیانوش، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم در شهریورماه سال ۱۳۱۳ در شهر مشهد به دنیا آمد و ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ در بیمارستانی در شمال لندن از دنیا رفت.از آثار او می‌توان به شعر کودک در ایران، آدم یا روباه (۱۳۴۸)، دهکده نو (۱۳۴۸)، زبان چیزها (۱۳۵۰) و طاق هفت‌رنگ اشاره کرد. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند ساعت ۱۵ به خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو مراجعه کنند.
  • «دروغ» روی صحنه عمارت ارغوان

    دنیای اقتصاد: نمایش «دروغ» به کارگردانی محمد آصفی در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه است.این اثر نمایشی که یکی از آثار معروف فلوریان زلر رمان و نمایشنامه‌نویس فرانسوی است، داستان زوجی را روایت می‌کند که در پی یک مهمانی و وقایعی که در آن رخ می‌دهد، با مسائلی مربوط به صداقت و فریبکاری مواجه می‌شوند. شخصیت‌های اصلی نمایش، با دروغ‌های کوچک و بزرگ خود، دنیایی از تناقضات را می‌سازند که هر لحظه ممکن است فرو بریزد. این نمایش با طنز تلخ و دیالوگ‌های تیز خود، مخاطب را به فکر فرو می‌برد که آیا همیشه باید حقیقت را گفت یا گاهی دروغ لازم و اجتناب‌ناپذیر است.حنانه نظری، امیر خالقی‌فر، محمد آصفی و آیدا مرادی بازیگران این نمایش هستند.نمایش «دروغ» هر شب ساعت ۱۹ در عمارت ارغوان به نشانی خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، بعد از تقاطع رازی، بن‌بست زیبا روی صحنه می‌رود.
  • ساخت مستندی از زندگی همفری بوگارت

    دنیای اقتصاد: نخستین مستند درباره همفری بوگارت، اسطوره بازیگری، با عنوان «بوگارت: زندگی در فلش‌ها» ساخته می‌شود. در معرفی فیلم آمده است: این فیلم بر نماد عصر طلایی هالیوود، همفری بوگارت، تمرکز دارد و روابط او با پنج زن مهم زندگی‌اش (مادر و چهار همسرش) از جمله لورن باکال را بررسی می کند. دسترسی بی‌سابقه به فیلم‌های کمیابی که بنیاد وی در اختیار فیلم‌ساز قرار داده، موجب می‌شود این فیلم به صورتی انحصاری و از زبان خود بوگارت نشان دهد که وی چه مسیری را طی کرد تا به ستاره کلاسیک‌های جاودانه «کازابلانکا» و «شاهین مالت» بدل شود. کاترین فرگوسن، کارگردان معروف که ساخت این فیلم را به عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که با این مستند بتواند نگاهی تازه به یکی از محترم‌ترین بازیگران هالیوود بیندازد و مهم‌تر از همه، روایتی صادقانه و ظریف از یک مرد پیچیده را به‌درستی ادا کند.همفری بوگارت، بازیگر پرآوازه و باصلابت آمریکایی، به واسطه نقش‌آفرینی‌های درخشانش در اواخر دهه ۱۹۳۰تا ۴۰ و ۵۰ جایگاهی افسانه‌ای در تاریخ سینما دارد و به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما به یاد آورده می‌شود. وی سال ۱۹۵۱برای بازی در «ملکه آفریقایی» برنده جایزه اسکار و در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۵۴ برای فیلم‌های «کازابلانکا» و «شورش کین» نامزد این جایزه شد.
  • تکرار یک پروژه ضد ایرانی

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و هنر: هالیوود بار دیگر سراغ پروژه ضد ایرانی «۳۰۰» رفته و قصد دارد آن را در قالب یک سریال جلوی دوربین ببرد. جزئیات دقیق داستان هنوز در دست بررسی است؛ اما گفته می‌شود که به نوعی ادامه فیلم «۳۰۰» است که در سال۲۰۰۶ ساخته شد و واکنش‌های فراوانی را در دنیا به وجود آورد. کارگردانی نسخه سینمایی این اثر را زک اسنایدر برعهده داشت که اکنون در حال مذاکره است تا سریال هم با هدایت او جلوی دوربین برود. فیلم «۳۰۰» با اقتباس و الهام از یک رمان مصور به همین نام به نویسندگی فرانک میلر و لین وارلی ساخته شد و داستانش از این قرار است که در آن لئونیداس پادشاه اسپارت، نیروی کوچکی از سربازان نخبه را علیه ارتش بسیار بزرگ‌تر خشایارشاه اول رهبری می‌کند. جرارد باتلر در نقش لئونیداس و رودریگو سانتورو در نقش خشایارشاه بازی کردند و لنا هدی، دیوید ونهام، دومینیک وست، وینسنت ریگان، تام ویزدام و مایکل فاسبندر از دیگر بازیگران این فیلم بودند.
  • ورود هوش مصنوعی به پروژه «فرزند صبح»

    دنیای‌اقتصاد: ۲۰سال پیش بود که ساخت پروژه سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی کلید خورد. فیلمی که طبق گزارش‌های رسانه‌ای در آن زمان نزدیک به ۲میلیارد تومان هزینه شده و البته گویا هنوز هم در گیرودار ادیت و اصلاح است. به همین روال، نزدیک به دو دهه است که هر سال وقتی به نیمه‌های خرداد و مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) نزدیک می‌شویم، خبرهایی درباره این فیلم که داستانش روایتگر زندگی دوران کودکی ایشان است، در رسانه‌ها منتشر می‌شود. فیلمی دیده نشده اما بسیار پرحاشیه از یک فیلمساز خبرساز!
  • آدم‌ها فراموشکار هستند

    دنیای اقتصاد: اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که قربانی بیماری کرونا شد؛ هنرمندی که اگر زنده بود امروز ۸۸سالگی‌اش را جشن می‌گرفت. او بازیگر بی‌حاشیه و با اخلاقی بود که با وجود گزیده‌کاری همچنان در خاطره‌ها مانده است. هرچند خود بر این باور بود فراموشکاری جزئی از خصوصیت آدم‌هاست؛ خصوصیتی که به دلیل آن بسیاری خود را گم می‌کنند. او در مصاحبه‌ای گفته بود: «به نظر من آدم‌ها فراموشکار هستند. بعضی وقت‌ها ما یادمان می‌رود کی بودیم و از کجا شروع کردیم. من وقتی وارد گروه شاهین سرکیسیان شدم، کرایه اتوبوس یک قران بود. مدرسه‌ام که تعطیل می‌شد از سه‌راه امین‌حضور تا خیابان تخت جمشید سابق، طالقانی، پیاده می‌آمدم. پول نداشتم سوار اتوبوس شوم. به عشق تئاتر به باشگاه شرکت نفت می‌آمدم و در اتاقی که داده بودند تمرین تئاتر می‌کردیم و شب ساعت۱۰ همین مسیر را تا خانه‌مان که در کوچه آبشور (آبشار) بود پیاده ‌برمی‌گشتم.»
  • آلبوم محسن شریفیان در میان آثار برگزیده جهان

    دنیای‌اقتصاد: آلبوم موسیقی «لوکا» اثر محسن شریفیان به‌عنوان یکی از ۱۰ آلبوم برگزیده در بخش بگ‌پایپ (نی‌انبان) جهان، توسط مجله سانگ لاینز در ماه مه۲۰۲۴ انتخاب و معرفی شد. مجله «سانگ‌لاینز» (Songlines) یک مجله موسیقایی با گستره فعالیت در موسیقی جهان است که در بریتانیا به‌صورت الکترونیک و فیزیکی منتشر می‌شود. معرفی آثار موسیقی در گونه‌های مختلف از دیرباز تا موسیقی‌های جدید، انتخاب بهترین آلبوم‌های موسیقی دنیا، معرفی هنرمندان این عرصه و اعطای جایزه سال از اهم فعالیت‌های این نشریه است. آلبوم دیوی اسپیلان ایرلندی نوازنده بگ پایپ و برنده جایزه گرمی، نیز در میان برگزیدگان مجله «سانگ‌لاینز» است. کریس ویلسی ژورنالیست این مجله، محسن شریفیان و آلبوم «لوکا» را چنین توصیف می‌کند: «شریفیان، نوازنده چند‌سازو آهنگساز متولد استان بوشهر در جنوب ایران، از مهم‌ترین هنرمندان آن کشور در حفظ و ترویج موسیقی و رقص محلی سنتی است. نی‌انبان او نقش برجسته‌ای را در این مجموعه فوق‌العاده بازی می‌کند؛ جایی که ریتم‌های کوبه‌ای، زیرملودی‌های مست‌کننده فضای خیال انگیزی را می‌سازند.»
  • خلق امید و ناامیدی از دل جامعه

    دنیای‌اقتصاد: فریدون جیرانی، کارگردان سینما در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» گفت: سینمای اجتماعی شکل‌گرفته توسط دهه آخر نسل پنجم، از دل یک شکاف شکل گرفته و همان باعث رشد سینمای اجتماعی ما شده است. باید توجه داشت که سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است. در میان پنج نسلی که در سینمای ایران حاضر بوده‌اند از ۱۳۲۷ تا به امروز، همگی این نسل‌ها از دل تحولات با تفاهم و گفت‌وگو در دل نیروهای سیاسی این جامعه، بیرون آمده‌اند.
  • موفقیت «هیس» ایرانی در جشنواره تئاتر روسیه

    دنیای‌اقتصاد: نمایش «هیس» به کارگردانی اسماعیل شفیعی موفق شد ۳جایزه از بیست‌وهشتمین فستیوال بین‌المللی تئاتر «روسکایا کلاسیکا» مسکو را از آن خود کند. این نمایش چند ملیتی که به‌عنوان کاری از گروه تئاتر «چایکا» از ایران در این فستیوال حضور داشت، جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازی دونفره (دوئت) و دیپلم افتخار این رویداد هنری را از آن خود کرد. بر همین اساس جایزه بهترین کارگردانی به اسماعیل شفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و جایزه‌ بهترین بازی دونفره (دوئت) به مینا امامی و فرزانه میدانی و دیپلم افتخار پیوست فرهنگ شرق و روسیه به این گروه تعلق گرفت. این نمایش چند ملیتی که در آن بازیگرانی از ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه شرکت دارند، سال گذشته در فستیوال آرلکین روسیه نیز برنده جایزه ویژه هیات داوران شد. بیست‌وهشتمین فستیوال بین‌المللی تئاتر روسکایا کلاسیکا از ۲۱ تا ۲۹مه (یکم تا نهم خرداد ماه) در روسیه برگزار شد.
  • اکران آنلاین فیلم‌تئاتر «قصه‌های در گوشی»

    دنیای اقتصاد: اکران فیلم‌تئاتر «قصه‌های درگوشی» به نویسندگی امیررضا کوهستانی، تهیه‌کنندگی علی‌اصغر ترکیان و با کارگردانی حسین حیدری‌پور آغاز شد. ایمان دبیری و مرجان آقانوری بازیگران این نمایش هستند که پیش از این در خرداد و تیر۱۴۰۲ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «توی زندگی خیلی چیزها واسه‌تون عقده شده و به خاطر همینم دارین عقده‌هاتون رو سر بقیه خالی می‌کنین...» علاقه‌مندان دیدن این فیلم‌تئاتر می‌توانند آن را از سایت تیوال مشاهده کنند.
  • مختصات بازار اکران در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: از ابتدای سال تا امروز ۱۳فیلم روی پرده سینماها رفته‌اند و بر اساس تخمین‌ها حدود ۶۰ فیلم دیگر در صف اکران قرار دارند؛ ۱۳ فیلم از جشنواره فجر سال۱۴۰۱ هنوز اکران نشده‌اند و ۲۳ فیلم از جشنواره پارسال. به این دو فیلم، فیلم‌هایی را هم می‌توان اضافه کرد که مراحل نهایی تولید را گذرانده‌ اما به هر دلیلی در این دو جشنواره حاضر نبوده‌اند؛ برای مثال فیلم «ساعت ۶صبح» مهران مدیری که در جشنواره‌های فجر حاضر نبود، از گزینه‌های اکران تابستانی امسال است و حتی خود مدیری نیز در صفحه اینستاگرامی‌اش از احتمال اکران فیلمش در آینده نزدیک خبر داده است. به هر روی انبان اکران ایران از فیلم خالی نیست و دست‌کم ۶۰فیلم این امکان را دارند که در کمتر از ۳۰۰روز باقی‌مانده از امسال روی پرده بروند؛ اما آیا ظرفیت اکران به لحاظ تعداد سالن‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است؟
  • بزرگداشت نادر نادرپور در موسسه بزرگمهر حکیم

    دنیای‌اقتصاد: همزمان با زادروز شاعر معاصر نادر نادرپور، مراسم نکوداشت این شاعر فقید چهارشنبه ۱۶خرداد در موسسه بزرگمهر حکیم برگزار می‌شود. در این مراسم محمد رسولی، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر ادبیات و عظیم زرین‌کوب، پژوهشگر و نویسنده سخنرانی خواهند داشت. نادر نادرپور، شاعر و نویسنده ایرانی بود که در ۱۶خرداد ۱۳۰۸خورشیدی در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه خود را در دبیرستان ایرانشهر تهران گذراند و در ۱۳۲۸خورشیدی برای تحصیل عازم فرانسه شد و توانست در ۱۳۳۱خورشیدی از دانشگاه سوربن پاریس در رشته زبان و ادبیات فرانسه فارغ‌التحصیل شود که بعد از بازگشت به ایران برای چندین سال در وزارت فرهنگ و هنر در مسوولیت‌های مختلف مشغول به‌کار شد. وی همچنین در ۱۳۴۳ خورشیدی برای آموختن زبان ایتالیایی به این کشور سفر کرد و به تحصیل زبان ایتالیایی پرداخت. این شاعر و مترجم سرشناس در سال ۱۳۷۸ و در شهر لس‌آنجلس آمریکا دیده بر جهان بست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر