شماره روزنامه ۶۰۱۶
|

  • ترکش‌های AI بر صنعت انیمیشن

    دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته از گزارش «دنیای اقتصاد» درباره تکلیف ناممکن برنامه هفتم توسعه برای تولید ۷۳۰۰ ساعت انیمیشن گذشته و حالا خبرها از تعدیل نیروی گسترده در بزرگ‌ترین کمپانی انیمیشن‌سازی جهان به گوش می‌رسد. استودیوی پیکسار که اوایل سال ۲۰۰۶میلادی رسما با دیزنی ادغام شد، تصمیم گرفته به‌زودی ۱۴درصد از کارمندانش را اخراج کند. این درحالی است که سال پیش نیز دیزنی-پیکسار در دو نوبت ۸ و ۱۰درصد از کارکنانش را تعدیل کرده بود. افزون بر این در دوران کرونا نیز همین کمپانی تعدادی از نیروهای انسانی‌اش را اخراج کرده بود. فعالیت استودیوی عظیم پیکسار از این پس با تنها ۱۱۲۵ نفر ادامه پیدا خواهد کرد. اما اخراج بیش از ۳۰۰ نفر در کمتر از دو سال چه دلیلی دارد؟
  • حمایت کیت بلانشت از مردم فلسطین با لباس ویژه

    مهر: پیامی که کیت بلانشت با حضور خود روی فرش قرمز کن آورد، روشن و واضح بود. وی با لباسی روی فرش قرمز ظاهر شد که ابتدا شبیه یک لباس مشکی ساده به نظر می‌رسید. اما وقتی بلانشت حرکت کرد، پشت لباس که سفید به نظر می‌رسید، دیده شد و او دامن پشت لباسش را کمی بلند کرد تا نشان دهد دارای آستری سبز است که روی فرش قرمزی که پس زمینه این رنگ‌ها بود، کاملا تداعی‌کننده پرچم فلسطین شد و این امر تداعی شد که بلانشت برای ادای احترام به پرچم فلسطین این رنگ‌ها را انتخاب کرده است.
  • «مافیای قجری» روی صحنه عمارت ارغوان

    دنیای اقتصاد: نمایش «مافیای قجری» به کارگردانی فاطیما جودکی از دوشنبه ۷ خرداد در عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بازی از آنجا آغاز می‌شود که مافیای قجری تصمیم خود را عملی کرده و شهر در تب‌وتاب است. سادگی شهر! ... هر کدام در پی حذف دیگری ... یا یک طرف یا بی‌طرف. برنده‌ بازی کیست؟ اولین بازی مافیا و شهروند به زبان تئاتری در دوران قاجار...!» مجتبی طباطبایی، مهران باقری، فهیمه معین، نغمه آقازاده، رضا شفایی، مرضیه گل‌محمدی، محمدحسن هاشمی، علی کاظم‌پور، محمدرضا نصیری، زهرا شجاعی و فاطیما جودکی در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند. نادر خسروی دراماتورژ و مشاور کارگردان این اثر نمایشی است. نمایش «مافیای قجری» به نویسندگی نیکو جودکی هرشب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن شماره ۱ عمارت ارغوان به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، بعد از چهار‌راه رازی، بن‌بست زیبا، روی صحنه می‌رود.
  • اهدای بوکر بین‌المللی به نویسنده آلمانی

    دنیای اقتصاد: «کایروس» نوشته جنی ارپنبک، ترجمه‌شده از آلمانی توسط مایکل هافمن، به عنوان برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ انتخاب شد. به این ترتیب ارپنبک به نخستین نویسنده آلمانی و هافمن به نخستین مترجم مرد برنده این جایزه ادبی تبدیل شدند. جایزه ۵۰هزار پوندی بوکر بین‌المللی به طور مساوی بین این نویسنده و مترجم تقسیم خواهد شد. «کایروس» روایتگر رابطه‌ای است که در جریان فروپاشی آلمان شرقی شکل گرفته است. «کایروس» چهارمین رمان ارپنبک به شمار می‌رود. دومین رمان او که با عنوان «پایان روزها» منتشر شد در سال ۲۰۱۵ به عنوان برنده جایزه «داستان خارجی مستقل» انتخاب شد. «برو، رفت، رفته است» که به عنوان سومین رمان او منتشر شد نیز در سال ۲۰۱۸ به فهرست نامزدهای اولیه بوکر بین‌المللی راه یافت. ارپنبک و هافمن در جریان مراسمی که در «تیت مدرن» واقع در لندن برگزار شد به عنوان برگزیدگان امسال معرفی شدند.
  • اصغر فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد

    دنیای اقتصاد: هیات داوران جشنواره ترایبکا ۲۰۲۴ با ترکیبی از چهره‌های مشهور معرفی شدند. امسال، دیوید او. راسل، سلما بلر، اصغر فرهادی، کیم کاترال و فرانچسکا اسکورسیزی از جمله چهره‌هایی هستند که در بخش‌های مختلف از جمله فیلم، بازی و داستان‌سرایی صوتی به انتخاب برندگان شرکت‌کنندگان ترایبکا می‌پردازند. فیلم‌ها، پروژه‌ها، فیلم‌سازان، داستان‌نویسان و بازیگران برنده هر بخش در مراسم ویژه جشنواره ترایبکا در ۱۳ ژوئن اعلام می‌شوند.
  • درگذشت سازنده پیشکسوت سازهای ایرانی

    دنیای اقتصاد: فرمان مرادی، سازنده پیشکسوت و برجسته سازهای ایرانی، درگذشت. این هنرمند که زاده پنجم خرداد ۱۳۲۶ در کرمانشاه بود، علاوه بر ساخت و مرمت سازهای مختلف، دستی در نوازندگی سازهای مختلف از جمله‌ سه‌تار، تار و تنبور داشت. او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۴۹ و در مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی سنتی آغاز کرد. بعدها سرپرست و مدرس کارگاه سازسازی این مرکز شد. مرادی در ساخت تنبور نیز از راهنمایی‌‌های علمی استاد الهی، نوازنده‌ تنبور، بهره گرفت. او چندین نوع سه‌‌تار، تنبور، کمانچه و تار طبق الگوی اساتید گذشته‌ این سازها یا به صورت ابتکاری می‌‌ساخت.
  • شوک در آسمان فرهنگ

    دنیای اقتصاد: اعلام پنج روز عزای عمومی از سوی مقام معظم رهبری،‌ پس از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه هوایی و سوگواری عمومی به‌دنبال این فاجعه، تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور در یک هفته آینده تعطیل شد. روز گذشته همزمان با اعلام سوگواری عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور به مدت ۷روز تعطیل است.»
  • راه‌اندازی ۳۰ موزه در استان‌ها

    بیش از دو دهه است که پروژه توسعه موزه ملی و طرح میدان مشق روی زمین مانده است و خبری از اجرایی شدن آن به گوش نمی‌رسد. بودجه و اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی کفاف حفاظت از آثار و بناهای تاریخی را نمی‌دهد و از ۱۲ موزه منطقه‌ای، دو موزه خلیج‌فارس در بوشهر و موزه خراسان به مرحله بهره‌برداری رسیده که آنها هم هنوز به طور کامل تکمیل نشده‌اند.
  • تدارک برگزاری پنجمین جایزه افشین یداللهی

    مهدی ایوبی، ترانه‌سرا و دبیر اجرایی جایزه افشین یداللهی، از برگزاری پنجمین دوره این جایزه خبر داد و گفت: خانه ترانه از سال ۱۳۸۰ با مدیریت افشین یداللهی و با حضور عباس سجادی، نیلوفر لاری‌پور و یغما گلرویی تشکیل شد. در همه این سال‌ها حتی زمان فوت دکتر یداللهی، هر پنج‌شنبه ظهر تا بعدازظهر به ترانه‌خوانی و در کنار هم بودن ترانه‌سراها اختصاص داشت. بعد از مدتی که از جلسات گذشت شکاف‌هایی بین دست‌اندرکاران و تیم مدیریتی اتفاق افتاد و یداللهی تقریبا از سال ۱۳۸۵ تا لحظه فوتش این بار را تنهایی به دوش کشید و نگذاشت این پرچم زمین بماند. می‌توانم بگویم تمام ترانه‌سراهای صاحب‌سبکی که در حوزه ادبیات آهنگین ما موثر بودند، از خانه ترانه معرفی شدند.
  • حکمت‌های چین باستان برای پیروزی در جنگ

    کتاب «سی‌وشش تدبیر جنگی؛ حکمت‌ها و ترفندهایی از چین باستان برای پیروزی در جنگ، سیاست و تجارت» با ترجمه محمدرضا امیدوارنیا منتشر شد. این کتاب و ترجمه متنی است که برای اولین‌بار سال ۱۹۴۱ کشف شد. این ‌متن، نسخه‌ای در استان شان شی چین بود که وقتی پیدا شد، یک ‌ناشر محلی چینی چاپش کرد. قدم بعدی این بود که رساله «سی‌وشش تدبیر جنگی» در ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۱ توسط روزنامه گوتنگ مینگ دیلی متعلق به حزب کمونیست چین بررسی شود. بعد با اجازه حزب چاپ و عرضه شود. به این ‌ترتیب با چاپ چندباره‌اش، به محبوبیت رسید و شناخته شد. «سی‌و‌شش تدبیر جنگی» نویسنده مشخص و معینی ندارد. این ‌کتاب مجموعه‌ای از حکمت‌هایی است که از چین باستان تا قرن‌ها بعد جلو آمده و به جا مانده‌اند. این کتاب ۶ فصل اصلی دارد که ۳۶ بخش را در خود جا داده‌اند. این ‌کتاب با ۱۶۴ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.
  • آغاز اکران آنلاین مستند «سید مجتبی»

    دنیای‌اقتصاد: مستند «سید مجتبی» به کارگردانی حسین همایونفر به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این مستند که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، پرتره‌ای متفاوت از شهید سیدمجتبی هاشمی‌نژاد، نخستین فرمانده کمیته انقلاب و فرمانده گروه فداییان اسلام است که از زمان تولد تا لحظه شهادت را به تصویر می‌کشد. پیش از این حسین همایونفر مستندهای «شاهرخ»، «بزنگاه»، «چشم به راه»، «خواهران قریب»، «عاشورای دربند»، «تور برای ماست»، «و تن من»، «من یک مزدور سفید هستم» و «گیسوی آشفته من» را کارگردانی کرده است. مستند «سید مجتبی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین همایونفر امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۸ در پلتفرم اینترنتی فیلم‌نت منتشر می‌شود.
  • سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌وهنر: نزدیک به یک دهه است که ساخت انیمیشن در ایران رونق گرفته. آمارها نشان می‎دهد که اکران انیمیشن‌ها موفق بوده و با استقبال بالای سینماروهای ایرانی مواجه شده است. برای مثال انیمیشن «بچه زرنگ» که سال گذشته اکران شد، با ثبت یک رکورد فوق العاده در فروش انیمیشن به فروش ۶۲میلیارد تومانی رسید و در رده نهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران جا گرفت. «پسر دلفینی» و «لوپتو» هم دیگر انیمیشن‌هایی هستند که در دو سال اخیر اکران شده و توانسته‌اند بیشتر از ۲۰میلیارد تومان فروش داشته باشند. نخستین انیمیشن سینمایی و پرمخاطب ایرانی پس از انقلاب «تهران ۱۵۰۰» بود که در سال ۱۳۹۲توانست با فروش ۱.۶میلیارد تومانی همگان را شگفت‌زده کند. نکته جالب اینکه اگر تعداد بلیت‌های فروخته‌شده را در نظر بگیریم، این انیمیشن همچنان پرمخاطب‌ترین انیمیشن ایرانی است.
  • درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در ۹۴سالگی

    دنیای اقتصاد: استاد مرتضی کاشی‌تراش اصفهانی، یکی از آخرین بازمانده‌های هنر سنتی کاشی‌کاری ایران و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، در ۹۴سالگی چشم از جهان فروبست. مرتضی کاشی‌تراش اصفهانی سال ۱۳۰۹ به دنیا آمد. «مسجدِ سید» نخستین بنای شاخصی است که مرتضی کاشی‌تراش در دوره شاگردی به کسب مهارت در آن پرداخت.
  • نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

    دنیای اقتصاد: پنجمین برنامه‌ سینماتک خانه سینما چهارشنبه دوم خرداد به نمایش و نقد و بررسی فیلم «جاده» ساخته‌ فدریکو فلینی اختصاص دارد. فیلم درباره سفر و ماجرای دو شخصیت اصلی آن است: معرکه‌گیر قوی و خشن با بازی آنتونی کویین و دختر جوان نیمه‌خلی با بازی جولیتا ماسینا است که مرد او را از مادرش خریده و با خود می‌برد تا دنیا را ببیند. فیلم برنده جایزه بهترین فیلم غیر‌انگلیسی‌زبان اسکار در سال ۱۹۵۶ شد و در جایگاه چهارم بهترین فیلم‌های انستیتوی فیلم بریتانیا در نظرسنجی از کارگردانان در سال ۱۹۹۲ قرار گرفت. فیلم «جاده» ساعت ۱۶:۳۰ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور هوشنگ گلمکانی و مازیار فکری‌ارشاد برگزار می‌شود.
  • برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

    دنیای اقتصاد: مراسم ترحیم زنده‌یاد بانو زهرا خوشکام امروز دوشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مسجد جامع الرسول(ص) واقع در سعادت‌آباد میدان کاج برگزار می‌شود. زهرا خوشکام، بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی، جمعه ۲۸اردیبهشت‌ماه در ۷۷سالگی درگذشت و شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در قطعه هنرمندان تدفین شد. این هنرمند متولد سال ۱۳۲۶، بیشتر فعالیت‌هایش در دهه ۵۰خورشیدی بود ‌و در سال‌های اخیر در فیلم‌هایی همچون شعله‌ور، طلاخون، در دنیای تو ساعت چند است و سیمای زنی در دوردست بازی کرده بود. او در سریال‌های «هزاردستان» و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی همسرش علی حاتمی نیز به ایفای نقش پرداخته بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر