شماره روزنامه ۶۰۳۴
|

  • جای خالی فرهنگ

    دنیای اقتصاد-سعید بیابانکی: وعده‌ووعیدها و دغدغه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری کمی بیشتر یا کمی کمتر از گپ‌وگفت‌های مردم است که در تاکسی و مترو و اتوبوس و کف بازار می‌شنویم. همه به‌اتفاق می‌گویند تورم را کاهش می‌دهند، مشکل مسکن را حل می‌کنند، تحریم‌ها را برمی‌دارند، اشتغال را افزایش می‌دهند، فیلترینگ را منهدم می‌کنند و از این قبیل سخنان بسیار ارزشمند و عمیق و بکر و بدیع.
  • مستند اسکورسیزی درباره کشتی‌های باستانی

    دنیای اقتصاد: مارتین اسکورسیزی قرار است مستندی را در سیسیل در مورد کشتی‌های باستانی غرق‌شده در دریای مدیترانه فیلم‌برداری کند. این پروژه بدون عنوان، بر اساس تحقیقات لیزا بریگز، باستان‌شناس آمریکایی و استاد و محقق در دانشگاه کرانفیلد انگلستان است که در زمینه باستان‌شناسی زمینی و زیر آب تخصص دارد؛ او به‌ویژه در استفاده از ابزارهای علمی از جمله تجزیه‌و‌تحلیل DNA روی آثار به‌دست‌آمده از کشتی‌های غرق‌شده برای بازسازی داستان کشتی‌ها، ملوانان، محموله‌ها و تجارت دریایی در دنیای باستان متخصص است. چندین منبع دیگر تایید کرده‌اند که انتظار می‌رود فیلم‌برداری این مستند به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در تابستان امسال آغاز شود و دپارتمان فرهنگ منطقه‌ای سیسیل یکی از تهیه‌کنندگان آن است. منطقه اطراف شهر بندری تراپانی، در گوشه شمال غربی سیسیل و ماراوسا در مجاورت آن که به دلیل کشف اخیر لاشه کشتی بزرگ غرق‌شده در قرن سوم پس از میلاد، شناخته شده نیز از لوکیشن‌های این مستند خواهد بود.
  • کنسرت حنجره زخمی زاگرس در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: کنسرت ایرج رحمانپور، پژوهشگر، شاعر و خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه لرستان، دهم تیر در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. در این کنسرت ایرج رحمانپور که در میان علاقه‌مندان به موسیقی نواحی به حنجره زخمی زاگرس معروف است، با سرپرستی و نوازندگی کمانچه امیر نوروزی، مجموعه‌ای از آثار ماندگارش را در دستگاه ماهور و شور و آواز اصفهان برای طرافدارانش اجرا خواهد کرد. در بخش «ماهور» آهنگ‌های معروفی مانند لای لای، هه گُله، فرهاد، سیت بیارم و نمزانم، عادت، بهار باد، ای یارِ مه، کَس مزان، ابری و توز سَرِره است. کنسرت ایرج رحمانپور، به تهیه‌کنندگی یاسر یگانه و آرش نصیری از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.
  • تولد عباس کیارستمی در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: جمعه اول تیر همزمان با زادروز زنده‌یاد عباس کیارستمی ویژه‌برنامه این هنرمند فقید با عنوان «تولدت مبارک عباس کیارستمی» در موزه سینما برگزار می‌شود. این برنامه همراه با اجرای پادکستی از زندگی و فعالیت‌های عباس کیارستمی همراه است که توسط شهراد بانکی و مژگان اصغری اجرا خواهد شد. بعد از اجرای پادکست، فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» نمایش داده می‌شود و بعد از نمایش فیلم سیف‌الله صمدیان سازنده اثر (عکاس، مستندساز، مدرس بین‌الملل) درباره فیلم و زنده‌یاد عباس کیارستمی صحبت می‌کند. این برنامه ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.
  • برپایی نشستی درباره اهمیت صمد بهرنگی در ادبیات

    دنیای اقتصاد: در آستانه تولد نویسنده مطرح کودکان، نشست «چرا قصه‌های صمد بهرنگی هنوز مهم هستند؟» جمعه یکم تیرماه در کتابکده قصه و افسانه برگزار می‌شود. اسدالله شعبانی، شهناز خلیلی و رویا شهری که سخنرانان این نشست هستند به این پرسش‌ها پاسخ خواهند داد: چرا قصه‌های صمد بهرنگی، بعد از گذشت شصت ‌سال، همچنان مهم هستند؟، چه ویژگی‌هایی این آثار و شخصیت صمد بهرنگی را ماندگار کرده‌اند؟ و چگونه باید این قصه‌ها را با کودکان امروزی در میان بگذاریم؟ صمد بهرنگی دوم تیرماه ۱۳۱۸ در تبریز متولد شد. او آموزگار، داستان‌نویس، مترجم و پژوهشگر فولکلور آذربایجانی بود. بهرنگی که نویسندگی را با طنزنویسی آغاز کرد، اغلب با کتاب «ماهی سیاه کوچولو» شناخته می‌شود. از دیگر داستان‌های صمد بهرنگی می‌توان به عادت، تلخون و چند قصه دیگر، کچل کفترباز و ۲۴ ساعت در خواب و بیداری اشاره کرد. علاقه‌مندان برای حضور در نشست «چرا قصه‌های صمد بهرنگی هنوز مهم هستند؟» می‌توانند ساعت ۱۶ به موسسه کتابکده قصه و افسانه به نشانی خیابان ظفر، خیابان بخارا، بن‌بست آرامش، پلاک ۱ مراجعه کنند.
  • «گربه روی شیروانی داغ» در خانه‌موزه انتظامی

    دنیای اقتصاد: نمایش «گربه روی شیروانی داغ» به کارگردانی مهدی اصغریان از پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در سالن تئاتر خانه‌موزه انتظامی روی صحنه می‌رود. نمایش «گربه روی شیروانی داغ» اثر تنسی ویلیامز، درباره مزرعه‌دار آمریکایی ثروتمندی است که به‌زودی خواهد مرد و خانواده‌اش قصد دارند این موضوع را از وی پنهان نگه دارند. او در ساعات پایانی عمر خود موفق می‌شود نگاه تازه‌ای به زندگی پیدا کرده و رابطه پسر و عروسش را اصلاح کند. مهدی اصغریان، هلیا جولایی‌مقدم، مریم حبیبی، رامین عبداللهی، میثم حیدری، آتنا شفیعی، علی فرجی، الهام شیخلو، دیانا محافظت کار ابدی، علی محمدی، محمد‌حسین شفیعی، سامیار سرادقی، کیاشا برزگر، ماهان محمودی‌مقدم، آدرینا سرادقی، آوا شهبازی، فاطمه غلامعلی‌پور، حمید بهمنی و حسین اکبری بازیگران این نمایش هستند. نمایش «گربه روی شیروانی داغ » تا ۱۵ تیر، هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۷۰دقیقه در سالن تئاتر خانه‌موزه انتظامی روی صحنه می‌رود.
  • نشست «آهنگسازی در موسیقی ایرانی» در ارسباران

    دنیای اقتصاد: دومین نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایرانی با مشارکت مکتب صبا امروز سه‌شنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. این نشست که با موضوع «آهنگسازی در موسیقی ایرانی» و چالش‌ها و چشم‌اندازهای این حوزه برپا خواهد شد، از بخش‌های مختلفی مانند بررسی موسیقیدانان دوره مشروطه و تحولات آهنگسازی موج نو با نگاهی به آثار درویش خان، علینقی وزیری و ابوالحسن صبا تشکیل شده است. نیما خواجه‌نصیرطوسی، سپهر سراجی و کورش متین سخنرانان پنل تخصصی هستند و سخنرانی نوید وزیری با موضوع معرفی بخش موسیقی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی از دیگر بخش‌های نشست خواهد بود. دونوازی کاوه شفیعی (سنتور) و پیروز شفیعی (تنبک) به شیوه رضا ورزنده و با تاثیرپذیری از مکتب صبا و اجرای موسیقی توسط گروه دانشکده موسیقی دانشگاه هنر از دیگر بخش‌های برنامه است. همچنین «فانتزی رقص ناز» برای تار و ارکستر سازهای ایرانی اثر حمید متبسم توسط ارکستر سازهای ایرانی دانشکده موسیقی اجرا خواهد شد. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۸ به فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند.
  • پایان ممنوع‌التصویری سـازها در سـیما؟

    دنیای اقتصاد: ظهر دیروز سند ملی موسیقی که بهمن‌ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شده بود، با حضور جمعی از مسوولان وزارت فرهنگ و شماری از هنرمندان موسیقی رونمایی شد؛ سندی که واکنش‌های بسیاری در پی داشته و به‌رغم نقدهای تندوتیز برخی کارشناسان، گفته می‌شود به دوران ممنوعیت نمایش سازها در قاب صداوسیما پایان خواهد داد.
  • جایزه ترایبکا ۲۰۲۴ برای انیمیشن ایرانی

    دنیای اقتصاد: جشنواره ترایبکا برندگان سال ۲۰۲۴ در بخش‌های رقابتی چندگانه خود را معرفی کرد و در بخش انیمیشن کوتاه به «در سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی جایزه داد. همچنین جایزه برتر در بخش فیلم داستانی آمریکا را به «گریفین در تابستان» نیکلاس کولیا اهدا کرد.این فیلم برنده بهترین فیلم‌نامه هم شد و جایزه بهترین فیلم‌برداری به آلخاندرو مجیا برای «چاقو» رسید. در این دوره که اصغر فرهادی از اعضای هیات داوران بخش رقابتی بین‌المللی آن محسوب می‌شد، در بخش بین‌المللی «شطرنج دوچرخه» ساخته آسل اوشاکیمووا از قزاقستان برنده بهترین فیلم داستانی شد و جایزه بهترین اجرا به یو ایر برای «باران باید ببارد» رسید. جایزه بهترین فیلم‌نامه داستانی هم نصیب نویسندگان فیلم «علف‌های تازه‌بریده‌شده» شد و جایزه بهترین فیلم‌برداری را کنستانز اشمیت برای فیلم «باران باید ببارد» به خانه برد. در بخش رقابتی مستند هم «هک نفرت» به کارگردانی سیمون کلوز جایزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم‌برداری به ازرا ولفینگر برای «زندگی ماندگار» رسید. بیست و سومین جشنواره فیلم ترایبکا امروز ۲۷ خرداد به پایان می‌رسد.
  • پرونده سلامت محتوای شبکه خانگی در «کد»

    شماره‌ ۵۴ ماهنامه خبری تحلیلی «کد» ویژه خردادماه ۱۴۰۳ همراه با گفتارها و نوشتارهایی از صاحب‌نظران حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی منتشر شد. این شماره از نشریه «کد»، ارتقای تنظیم‌گری و سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی را مورد بررسی قرار داده است. همچنین گفتارها و نوشتارهایی از صاحب‌نظران حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی در این شماره به چشم می‌خورد.
  • کارگاه محمود کلاری در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی موزه سینما از هفتم تیرماه کارگاه انتقال تجربه فیلم‌برداری با حضور محمود کلاری، فیلم‌بردار پیشکسوت و خلاق، در موزه سینما برگزار می‌شود. محمود کلاری فیلم‌برداری آثاری همچون جاده‌های سرد، شیر سنگی، مادر، دلشدگان، سارا، درخت گلابی، جدایی نادر از سیمین و گذشته را در کارنامه هنری خود دارد. وی همچنین فیلم‌های سینمایی تابستان همان سال، رقص با رویا و «ابر و آفتاب» را کارگردانی کرده است. سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری در چندین دوره از جشنواره فجر، جایزه قورباغه نقره‌ای در جشنواره بین‌المللی «هنر فیلم‌برداری»، و تندیس یک عمر دستاورد هنری از جشنواره دوبلین از جمله افتخارات کلاری در دنیای سینماست. همچنین سال ۲۰۰۰ در جشنواره سه قاره (نانت فرانسه) و در سال ۲۰۱۸ در موزه هنرهای مدرن نیویورک مروری بر آثار این هنرمند برگزار شده است.
  • نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن

    دنیای اقتصاد: سیزدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، امروز یکشنبه با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود. در این نشست فیلم‌های‌ کوتاه «نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری، «از کار افتاده» به کارگردانی سیدحمید کرمانی، «رخ‌پوش» به کارگردانی مسعود دهنوی و «باغ وحش» به کارگردانی نفیسه زارع روی پرده خواهند رفت. امیر قادری، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی، کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود که پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به‌نمایش‌درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. محمد صابری، به عنوان مجری‌کارشناس‌برنامه، در این نشست حضور خواهد داشت. علاقه‌مندان برای حضور در سیزدهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه می‌توانند ساعت ۱۵ به پردیس سینمایی بهمن مراجعه کنند.
  • چرخش فرمان فیلم‌سازی

    دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که بازار سینمای ایران مالامال از فروش کمدی‌هاست و به نظر می‌رسید همه سرمایه‌گذاری‌ها قرار است خرج کمدی‌سازها شود، اما انتشار فهرست پروانه‌های ساخت نشان داد که گویا سال آینده، شمار قابل‌توجهی از فیلم‌های غیرکمدی و رازآلود و کنجکاوی‌برانگیز قرار است ساخته و آماده نمایش شوند.
  • نمایشگاه عربشاهی در آرت سنتر

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه انفرادی از آثار منتخب مسعود عربشاهی، هنرمند فقید، با عنوان «منحنی‌ها و دایره‌ها» در قالب سلسله نمایشگاه‌های مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران در آرت سنتر برپاست. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «مسعود عربشاهی (۱۳۹۸-۱۳۱۴) را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاشانی دانست که با گرایشی هوشمندانه عناصر تزیینی بومی را وارد کارش کرد. او از عوامل تزیینی سقاخانه در راستای پی‌ریزی نقاشی بهره جست، امری که خیلی‌ها خلاف آن حرکت کردند. عربشاهی در به‌کارگیری عناصرش به‌شدت از یافته‌های غرب بهره می‌گیرد اما در لحن و هارمونی، لایه‌های دقیق از عناصری آشنا در ساخته‌های سنتی و بومی را در پیکره کار همراه می‌کند. این عناصر متشکل شده از رنگ‌هایی از قبیل فیروزه‌ای - طلایی و ترکیب آنها با سیاه، اشکال ظریف هندسی که یادآور اسطرلاب‌ها و دفتر و کتاب‌های دعا هستند و گاه حتی حاشیه‌نویسی کتاب‌های قدیمی و این‌گونه پردازش‌ها به آثارش یک لایه آشنایی با مواد و مصالح بومی و سنتی را اضافه کرده است. در کل می‌توان گفت مسعود عربشاهی بهره‌گیری بسیار هوشمندانه‌ای از جریان سقاخانه در آثارش داشته و از هرگونه افراط و تفریط در راستای امر هنری و بیان شخصی پرهیز کرده است.» علاقه‌مندان برای تماشای آثار عربشاهی تا ۲۶ تیر فرصت دارند به آرت سنتر به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵ مراجعه کنند.
  • نمایش نسخه عربی «محمد رسول‌الله» با دوبله فارسی

    دنیای اقتصاد: نسخه عربی فیلم محمد رسول الله ساخته مصطفی عقاد برای نخستین بار با دوبله فارسی در کوشک هنر اکران می‌شود. عوامل، میزانسن‌ها و ویژگی‌های مختلف این نسخه مشابه نمونه غربی آن است اما استفاده از هنرمندان عرب‌زبان در کنار بازیگران هالیوودی باعث شده فضای فیلم، باورپذیرتر و نزدیک‌تر به واقعیت باشد. با در اختیار گرفتن نسخه باکیفیتی از این فیلم، چهره‌هایی همچون اکبر زنجانپور، محمدرضا علیمردانی، کرامت رودساز، مهبد قناعت پیشه، یگانه رمضانی و... گویندگی این اثر را برعهده گرفته‌اند و برای اولین‌بار شاهد اکران آن با دوبله فارسی خواهیم بود. «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد از عید قربان تا عید غدیر ساعت ۱۹ در کوشک هنر اراضی عباس آباد اکران خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر