شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۵۲ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت و معدن - روزنامه شماره ۵۹۵۲

  • ‌گلوگاه توسعه زنجیره مس

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت و معدن: بررسی‏‏‌ متوسط‏‏‌ قیمت‌های‏‏‌ تجارت جهانی‏‏‌ محصولات مس‏‏‌ نشان می‌دهد، از آنجا که‏‏‌ محصولات صنایع‏‏‌ پایین‏‏‌دست‏‏‌ این‏‏‌ فلز (مانند مفتول و سیم‏‏‌)، حاصل‏‏‌ تغییر شکل‏‏‌ کاتد مس‏‏‌ هستند‏‏‌، ارزش‌افزوده چندانی‏‏‌ تولید نمی‏‏‌کنند. بیشترین‏‏‌ ارزش‌افزوده تولیدشده، در محصولات مورد استفاده در صنایع‏‏‌ پیشرفته‏‏‌ است‏‏‌ که‏‏‌ بیشتر توسط‏‏‌ خود شرکت‌ها یا زنجیره‌های تامین‏‏‌ آنها تولید می‌شود. از همین‌رو در حال حاضر تامین‏‏‌ مواد اولیه‏‏‌ صنایع‏‏‌ پایین‏‏‌دست‏‏‌ (کاتد مس‏‏‌) گلوگاهی‏‏‌ برای‏‏‌ توسعه‏‏‌ صنایع‏‏‌ پایین‏‏‌دست‏‏‌ نبوده و در صورت سرمایه‌گذاری‏‏‌ به‏‏‌منظور افزایش‏‏‌ تولید کاتد، این‏‏‌ میزان باید به‏‏‌ بازارهای‏‏‌ خارجی‏‏‌ عرضه‏‏‌ شود. همچنین بیشترین‏‏‌ ارزش‌افزوده تولیدشده در محصولات مورد استفاده در صنایع‏‏‌ پیشرفته‏‏‌ است‏‏‌ که‏‏‌ بیشتر توسط‏‏‌ خود شرکت‌ها یا زنجیره‌های تامین‏‏‌ آنها تولید می‌شود. ازاین‏‏‌رو در سال‌های‏‏‌ اخیر کشور نتوانسته است با استفاده‏‏‌ از این‏‏‌ مزیت‏‏‌ها در جهت‏‏‌ تکمیل‏‏‌ زنجیره ارزش و افزایش‏‏‌ درآمدهای‏‏‌ ملی‏‏‌ ناشی‏‏‌ از آن اقدامی‏‏‌ انجام دهد.
  • صادرات ۱۱ میلیارد دلاری بخش معدن تا دی‌‌‌ماه

    دنیای‌اقتصاد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اعلام‌‌‌ کرد: ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۰ماه امسال از ۱۱ میلیارد دلار فراتر رفت. به گزارش ایمیدرو، از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ صادرات این حوزه به بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسید که این رقم ۱۰‌درصد بیش از صادرات مدت مشابه سال گذشته بوده است. در این مدت زنجیره فولاد و محصولات فولادی با چهار میلیارد و ۹۹۳میلیون دلار، بیشترین سهم از صادرات این بخش را در اختیار داشت و پس از آن زنجیره مس با صادرات یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار و زنجیره آلومینیوم با سهم ۷۳۹ میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین زنجیره روی با ۴۸۰ میلیون، زغال‌‌‌سنگ و کک با ۳۵۱ میلیون دلار و سیمان با ۳۲۱ میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی ایستادند.
  • ۱۴ سد کمتر از ۲۰‌ درصد آب دارند

    دنیای‌اقتصاد: طبق آخرین آمار اعلام شده تا تاریخ ۲۸ بهمن‌‌‌ماه، از میان سدهای مهم کشور ۱۴ سد کمتر از ۲۰‌درصد آب دارند.
  • تعیین ساز و کار خرید غلات از روس‌‌‌ها در قالب ال‌‌سی و اعتباری

    دنیای‌اقتصاد: قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار از ایجاد سازوکار با دو بانک روسی برای خرید کالا در قالب ال‌‌‌سی و اعتباری خبر داد.
  • تسهیل مسائل گمرکی دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها

    دنیای‌اقتصاد: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌‌‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست جدی دولت ارتقای سالانه میزان صادرات دانش‌‌‌بنیان است، گفت: ایجاد گمرک ویژه و تعاملات خاص برای رفع تعهدات ارزی خدمات معاونت علمی به شرکت‌هاست و شاهد یک اتفاق دیگر در زمینه تسهیل مسائل گمرکی شرکت‌ها خواهیم بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر