شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

  • قانون تخریب تجارت؟

    دنیای اقتصاد: اولین قانون تجارت ایران حدود یک قرن پیش در زمان علی‌‌‌‌‌اکبر خان داور به تصویب رسید ‌و مشتمل بر ۶۰۰ماده ‌بود. منبع تقنین این قانون، قانون بازرگانی فرانسه بود که در زمان خود به کد ناپلئون معروف بود. «کد» به مجموعه‌‌‌‌‌ای از یک رشته قوانین جامع اطلاق می‌شد. در زمان ناپلئون چهار کد نوشته شد که این کدها حقوق عرفی را در قالب یک کل درآوردند و قانون تجارت و مدنی هم جزئی از آن بود. هدف این بود که تمام مسائل حوزه تجارت در یک جا مدون شود. شاکله قانون تجارت فعلی ایران به استثنای دو مورد همان قانونی است که در زمان علی‌‌‌‌‌اکبر خان داور به تصویب رسید. موارد استثنا یکی اصلاحیه سال‌۱۳۴۷ در مورد شرکت‌های سهامی مشتمل بر۳۰۰ماده و دیگری درباره ورشکستگی و دلالی است. چندین سال‌است که دولت به‌دنبال تدوین قانون تجارت است و نهایتا در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ مجلس، لایحه‌ای را که سال‌ها تحت بررسی قرار داشت، تصویب و برای بررسی به شورای‌نگهبان ارسال کرد. این قانون مشتمل بر ۱۳۴۳ ماده‌است و قصد دارد ایرادات قانون تجارت فعلی را برطرف کند، اما به باور بعضی کارشناسان این قانون نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باری بر دوش حوزه تجارت می‌شود و در آینده با تفسیرهای سلیقه‌‌‌‌‌ای روبه‌رو خواهد شد.
  • تجارت در فاصله ۱۵‌هزار ‌کیلومتری

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی فرانسه و استرالیا (FACCI) به‌عنوان یک سازمان پیشرو در تقویت و توسعه روابط تجاری، نقشی حیاتی در ایجاد یک پل ارتباطی بین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فرانسوی و استرالیایی ایفا می‌کند. از زمان تاسیس این نهاد اقتصادی در دهه‌۱۹۸۰، اتاق با ارائه خدمات متنوعی از جمله مشاوره تجاری، بر‌‌گزاری رویدادهای شبکه‏‏‏‏‌سازی و تحلیل‌های بازار، به ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین فرانسه و استرالیا کمک کرده‌است.
  • ۲۵ کشتی نهاده دامی در صف بارگیری تا تخلیه

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: از ابتدای سال‌۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۴۷همت نهاده دامی مدت‌دار در سامانه بازارگاه، عرضه شده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، حسین شیرزاد؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در راستای استمرار تولید، حمایت از تولیدکنندگان، تنظیم‌بازار و تامین پایدار و کافی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی، از ابتدای سال‌۱۴۰۲ تاکنون، یک‌میلیون و ۸۳۵‌هزار‌تن ذرت دامی، یک‌میلیون و ۱۷۹‌هزار‌تن جو دامی و ۱۲۲‌هزار‌تن کنجاله سویا به‌صورت مدت‌دار در سامانه بازارگاه عرضه شده‌است. حسین شیرزاد افزود: در این مدت، یک‌میلیون و ۵۱۴‌هزار‌تن ذرت، ۹۲۷‌هزار‌تن جو و ۱۰۲‌هزار‌تن کنجاله سویا در سامانه بازارگاه از سوی تولید‌کنندگان خریداری‌شده‌است.
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در عراق

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران با بیان اینکه باید رویکرد ایران در بازار عراق تغییر کند، گفت: در حال‌حاضر واحدهای متعددی از بخش‌خصوصی در این کشور در حوزه‌های سیمان، فولاد، آجر، بلوک سبک، نوشیدنی‌‌‌‌‌‌ها، رب‌گوجه، تولید مرغ و تخم‌مرغ و خودرو مشغول به فعالیت هستند.
  • به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز رسانی فهرست تعرفه‌های مجاز برای ثبت‌سفارش جدید

    دنیای‌اقتصاد: سامانه جامع تجارت اعلام کرده بر اساس تصمیم وزارت صمت، فهرست تعرفه‌های مجاز جهت اخذ ثبت‌سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی مرتبط با این وزارتخانه به‌روز‌رسانی شده‌است.
  • چالش واردات خودروهای سنگین به کشور

    دنیای‌اقتصاد: نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست هفدهم کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات واردکنندگان خودروهای سنگین پرداختند؛ نشستی که در آن اعلام شد با وجود ثبت‌‌‌‌‌‌سفارش رسمی در سال‌گذشته، حدود ۴هزار دستگاه خودروی سنگین بیش از ۶ماه است که به دلیل تغییر مقررات تخصیص ارز پشت مرزهای کشور معطل مانده و در خطر توقیف توسط کشور همسایه قرار دارند. به‌گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، هفدهمین نشست کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضا و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران و فعالان حوزه واردات خودروهای سنگین برگزار شد. در این نشست، مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات‌نمایندگان اتاق تهران، گزارشی از پیگیری مصوبات پیشین کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل ارائه کرد. او به تصویب برنامه‌‌‌‌‌‌ها و اهداف کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل و تدوین نقشه‌راه آن اشاره کرد و گفت: در بین کمیته‌‌‌‌‌‌های مختلفی که ذیل کمیسیون تشکیل شده‌است، دو کمیته قوانین و خودروها برنامه عملیاتی خود را ارائه کرده و عملکرد موفقیت‌‌‌‌‌‌آمیزی داشته‌‌‌‌‌‌اند.
  • ظرفیت‌های همکاری تجاری با ویتنام

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با اشاره به تجربه‌‌‌‌‌‌‌های موفق کشور ویتنام به‌ویژه در آزادسازی اقتصادی، اصلاح سیاست‌های پولی و مالی و... گفت: فعالیت در بازار این کشور آسیای جنوب‌شرقی، دروازه‌‌‌‌‌‌‌های ورود به بازارهای پربازده سنگاپور، تایوان و اندونزی را نیز به روی ما خواهد گشود.
  • آمادگی سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های استان

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد گفت: هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشور برای سرمایه‌گذاری بر روی برخی طرح‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام چهارمحال و بختیاری اعلام آمادگی کرده‌اند و برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف استان، پیشنهاد می‌شود فرمانداران بسته‌‌‌‌‌های جذب سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها را به اتاق شهرکرد ارائه دهند.
  • توهم استراتژی جایگزینی واردات

    دنیای اقتصاد: تمام موارد موفق توسعه صنعتی از مسیر تشویق صادرات و ادغام در زنجیره ارزش جهانی عبور کرده‌اند. ادغام در این زنجیره ارزش باعث انتقال سریع تکنولوژی و گسترش یادگیری صنعتی می‌شود. بر‌عکس سیاست درهای بسته و جایگزینی واردات باعث اتلاف منابع و تعمیق توسعه‌نیافتگی می‌شود.
  • شکست دولت جدا از بخش خصوصی

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی: باوجود چند دهه‌تلاش مستمر برای توسعه صنعتی، هرگز معجزه‌ای همانند معجزه آسیای‌شرقی در ترکیه تکرار نشد. این کشور اگرچه در طول چند دهه‌گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته اما در یک جمله می‌توان گفت تا زمانی‌که الزامات «خودمختاری» و «همکاری» میان بوروکراسی مرکزی و بخش‌خصوصی برآورده نشود، تلاش برای اجرای سیاست‌های صنعتی به سبک آسیای‌شرقی چندان سازنده نخواهد بود. از نظر ظرفیت دولتی و اقتصاد سیاسی ترکیه تفاوت‌های بزرگی با آسیای‌شرقی دارد.
  • یک صدایی برای اصلاح سیاست‌های ارزی

    دنیای اقتصاد: بخشنامه‏‏‏‏‌های متناقض و ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد در حوزه ارز و تجارت که به مانع جدی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده‌است، نمایندگان بخش‌خصوصی را بر آن داشت تا کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران را با هدف ایجاد یک‏‏‏‏‌صدایی درباره موضوع ارز احیا کنند. فعالان اقتصادی امیدوارند با احیای این کمیته و تعامل با سیاستگذار، بتوانند مانع وضع و صدور قوانین و بخشنامه‎های خلق‌الساعه و دستورالعمل‌های مخل در حوزه تجارت شوند. کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند سیاستگذاری نادرست در حوزه ارزی و تجاری علاوه‌بر خانه‏‏‏‏‌نشین‌کردن فعالان اقتصادی باتجربه و تهدید بازارهای صادراتی، با مختل‌کردن فرآیند تجارت، منجر به کاهش درآمدهای صادراتی و ایجاد مانع در تامین ملزومات مورد‌نیاز تولیدشده‌است. فعالان اقتصادی امیدوارند با احیای کمیته ارزی اتاق ایران، این کمیته بتواند به‌صورت کارشناسی و با صدای رسا و به‌صورت مستمر مسائل و موضوعات را به سیاستگذار منعکس کند تا به تسهیل فرآیند تولید و تجارت منجر شود.
  • ظرفیت تولید ۵‌میلیون ‌تن کود کشاورزی در کشور

    عضو هیات‌‌‌‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: بخش زیادی از کودهای مورد‌نیاز کشور یعنی کودهای اوره و نیتراته به مقدارحدود ۵.۲میلیون‌تن از سوی بخش دولتی تولید می‌شود و بقیه کودها از جمله کودهای مورد‌نیاز را بخش‌خصوصی تولید می‌کند.
  • گسترش شرکت‌های پخش کالا

    دنیای‌اقتصاد: سادات‌تهرانی توانایی‌های ویژه‌ای داشت. از ویژگی‌های برجسته او توانایی در شناخت ملک مناسب و ارزیابی افزایش قیمت آن در آینده نزدیک (بعد از بازسازی و احداث ساختمان جدید) یا تغییراتی در تاسیسات و فروش آن با قیمت بیشتر بود. وی در سه دهه‌توانست از همین راه و سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت‌وساز به ایجاد سرمایه بپردازد و در کنار تجارت کالاهای مختلف فعالیت صنعتی خود را گسترش دهد. در همین سال‌ها مهمانخانه‌ای را به ارزش چهارصد‌هزار‌تومان از دو شریک در خیابان استانبول خرید و پس از چند سال‌آن را بیش از دومیلیون و سیصد‌هزار‌تومان فروخت.
  • نظرات فعالان اقتصادی برای بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی اعلام شود

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران با اشاره به اینکه بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، از فعالان اقتصادی خواست در راستای اهمیت این موضوع، نظرات خود را در اختیار کمیسیون قرار دهند. رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران که ریاست اتحادیه ملی کارگزاران گمرکی ایران را نیز به عهده دارد، ضمن تاکید بر اهمیت بازنگری و اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی با هدف تسهیل شرایط و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز‌کردن مقررات، از فعالان اقتصادی خواست تا دیدگاه‌های مشورتی خود را در این رابطه با کمیسیون درمیان بگذارند. محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران درباره ضرورت اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی پیرو فراخوان و انتشار متن اصلاحات پیشنهادی توسط گمرک ایران، گفت: بازنگری قوانین و مقررات ملی کشور به‌ویژه قوانین و مقررات تجاری، اهمیت بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی داشته و به بهبود محیط کسب‌وکار و رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند.
  • تشکیل شوراهای مشورتی، هم‌‌‌‌‌‌‌افزایی را تقویت می‌کند

    دنیای‌اقتصاد: در نشست رئیس و هیات‌نمایندگان اتاق ارومیه با سرپرست جدید اداره صمت استان آذربایجان‌غربی، بر لزوم هم‌‌‌‌‌‌‌افزایی ذی‌نفعان بخش صنعت، معدن و تجارت برای تقویت توسعه استان تاکید شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر