شماره روزنامه ۶۰۳۵
|

  • دولت آینده و جبران پسرفت

    دنیای اقتصاد: بر اساس گزارش اتاق ایران، سند توسعه تجاری کشور باید مبتنی بر سند توسعه صنعتی با هدف قرار گرفتن در زنجیره‏ ارزش جهانی تنظیم شود. موفقیت این سیاست صنعتی به کاهش هزینه‌های اجرای قراردادها و مدیریت مزایای از دست‌رفته ساختار حل و فصل سیاسی وابسته است.
  • تجارت در همه ابعاد

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی و صنعت آلمان-ترکیه ( AHK Turkey) بخشی از شبکه جهانی اتاق‌های بازرگانی آلمان در خارج از کشور با ۱۵۰دفتر در ۹۳کشور است. این اتاق در سال‌۱۹۹۴ تاسیس شده‌ و از آن زمان به‌عنوان یک پلتفرم مهم برای مبادلات اقتصادی بین آلمان و ترکیه، بیش از هزار شرکت عضو را در کسب‌وکار بین‌المللی خود پشتیبانی کرده‌است. روابط تجاری بین آلمان و ترکیه به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و این دو کشور همواره روابط اقتصادی و بازرگانی نزدیکی داشته‌اند. در دوره‌های مختلف تاریخی، آلمان شریک تجاری مهمی برای امپراتوری عثمانی و سپس جمهوری ترکیه بوده‌است. به‌عنوان مثال، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، آلمان یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های صادراتی برای کالاهای عثمانی محسوب می‌شد. پس از جنگ‌جهانی دوم و تثبیت جمهوری ترکیه، روابط اقتصادی میان دو کشور به‌طور فزاینده‌ای توسعه یافت، به‌ویژه از دهه‌۱۹۶۰ به بعد که جریان مهاجرت نیروی کار از ترکیه به آلمان آغاز شد، میزان تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل نیز افزایش چشمگیری یافت.
  • صدور مجوز کسب‌وکار با ارزیابی پسینی

    نمایندگان بخش‌خصوصی در شانزدهمین نشست کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران به نقد و بررسی مجوزهای کسب‌وکارها با بهره‏‏‏‌گیری از ارزیابی پسینی به‌جای پیشینی پرداختند و برخی حاضران از‌خطر ارزیابی‏‏‏‌های ناقص و تبعات آن گفتند. حاضران با اشاره به‌کارکرد مثبت درگاه ملی مجوزها بر تسهیل بیشتر و الزام همه نهادهای صادرکننده مجوز برای ورود به آن تاکید کردند. در این نشست همچنین عنوان شد که پیش‏‏‏‌نویس شیوه‏‏‏‌نامه حکمرانی در اتاق بازرگانی بعد از بازنگری و انجام برخی اصلاحات مجدد به هیات‌رئیسه اتاق تهران برای اعلام‏‏‏‌نظر ارجاع شده‌است.
  • شیلات، اولویت نخست سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی است

    دنیای‌اقتصاد: وزیر جهادکشاورزی گفت: با فراهم‌شدن پایه و اساس جهش تولید در آبزی‌‌‌‌پروری، اولویت نخست این وزارتخانه جذب سرمایه‌گذار، تسهیل‌گری صدور مجوزها و ایجاد جهش تولید در صید و صیادی و آبزی‌‌‌‌پروری به‌ویژه در استخرهای دومنظوره است. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در جلسه با مدیران بخش شیلات گفت: ماهی‌‌‌‌دار‌کردن همه منابع آبی داخلی استان‌ها و آب‌‌‌‌بندهای بخش کشاورزی با هماهنگی استانداری‌‌‌‌ها و سازمان‌های فعال، کمک بسیار موثری در تامین پروتئین مورد‌نیاز مردم همان استان خواهد کرد.
  • موظف به پیگیری و رفع مطالبات بخش‌خصوصی هستیم

    دنیای‌اقتصاد: استاندار مازندران گفت: موظف به پیگیری جدی مشکلات فعالان اقتصادی هستیم و این پیگیری را گرچه در سایر مسائل استان هم داریم اما چون حوزه اقتصاد به‌قدرت کشور برمی‌گردد و تاکید مقام‌معظم رهبری است، جدی‌‌‌‌‌تر دنبال می‌کنیم. دستور کار اول نشست شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان مازندران مربوط به بررسی تسری معافیت جزء۱۳ بند‌ب ماده‌۹ قانون مالیات‌ارزش‌افزوده مصوب سال‌۱۴۰۰ نسبت به خدمات صدور بارنامه بود که در این زمینه آقای رستمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ایران و نایب‌رئیس اتاق ساری توضیحاتی ارائه داد.
  • تقویت مراودات با چین ضروری است

    رئیس اتاق شهرکرد با اشاره به اینکه محصولات متنوعی در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، بر ضرورت توسعه مراودات با چین به‌منظور صادرات این محصولات تاکید کرد.
  • اجرا‌نکردن مصوبات شورای گفت‌‌‌‌‌‌وگو، ترک‌فعل است

    محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌‌‌‌‌‌آباد با تشریح عملکرد شورای گفت‌‌‌‌‌‌وگوی استان لرستان در دوره جدید هیات‌نمایندگان اتاق خرم‌‌‌‌‌‌آباد، مصوبات شورا را همردیف مصوبات هیات‌وزیران دانست و بر ضرورت اجرای مصوبات این شورا تاکید کرد.
  • صنعت؛ بخش مغفول اقتصاد ایران؟

    دنیای اقتصاد: در طول دودهه منتهی به سال۱۳۹۹، رشد تولید در حدود ۳۶درصد و رشد نقدینگی در حدود ۱۰هزار درصد بوده است. باوجود شرایط اولیه مشابه با ترکیه و آغاز همزمان صنعتی‌سازی، ارزش‌افزوده بخش صنعت در ایران به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.
  • چالش‌های ارزی بخش خصوصی

    دنیا اقتصاد: یکصدودومین جلسه شورای گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌گوی دولت و بخش‌‌‌‌خصوصی استان تهران با حضور نمایندگان دولت و تشکل‌های بخش‌خصوصی در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست که مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت نیز حضور داشتند، دستورالعمل ثبت‌‌‌‌سفارش‌‌‌‌ها، تخصیص و تامین ارز واحدهای تولیدی و همچنین دستورالعمل افزایش صادرات غیرنفتی مورد نقد و بررسی قرارگرفت و نمایندگان بخش‌‌‌‌خصوصی حاضر در این نشست، با طرح ابهامات خود از این دو دستورالعمل، راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های پیشنهادی بخش‌‌‌‌خصوصی را نیز مطرح کردند.
  • تحریم داخلی تولید صنعتی

    دنیای اقتصاد: بر اساس روند شامخ کل اقتصاد در اردیبهشت۱۴۰۳، اگرچه سطح فعالیت‌های اقتصادی نسبت به فروردین به‌طور نسبی بهبودی اندک داشته، اما همچنان عدم تخصیص ارز به مواد اولیه و قوانین جدید ثبت سفارش واردات می‌تواند در ماه‌های آینده، دسترسی به مواد اولیه را محدود کند.
  • وزیر صمت: قیمت‌گذاری دستوری ساماندهی شود

    دنیای اقتصاد: وزیر صمت بر رفع گره‌‌‌های ایجادشده بر اثر تحریم، ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌های بازرگانی تاکید کرد.
  • اجرای بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور

    دنیای‌اقتصاد: به بیان وزیر نیرو، در حال حاضر بیش از ۳۰۰نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال اجراست که بالغ بر ۸‌هزار و ۴۰۰مگاوات ظرفیت را در اختیار کشور قرار می‌دهند.
  • واردات غلات با وجود تولید

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‏‏‏‌نیا: براساس گزارش فائو، ایران در سال‌۲۰۲۳ موفق به تولید ۱۹.۸‌میلیون‌تن غلات شده‌است که حاکی از رشد ۰.۳‌میلیون تنی در مقایسه با سال‌پیش از آن است. پیش‌بینی می‌شود این روند روبه‌رشد در سال‌۲۰۲۴ نیز ادامه داشته‌باشد و تولید غلات در ایران به ۲۰.۱‌میلیون ‌تن برسد.
  • سیاست صنعتی و مساله اجرا

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی: سیاست‌های صنعتی در دولت آینده باید بیشتر بر حل شکست در زمینه اجرای قراردادها در حوزه‌هایی مانند یادگیری از طریق انجام متمرکز شود. از آنجا که این حوزه نیازمند نظارت و سنجش بیشتری است، گاهی اوقات شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه اجتناب می‌کنند، بنابراین اتخاذ سیاست‌های صنعتی که هم یادگیری صنعتی را تشویق کند و هم اجباری معتبر برای دریافت‌کنندگان این سیاست‌ها فراهم کند، از اهمیت اساسی برخوردار است.
  • ریزش و رویش شریک اول تجاری

    دنیای اقتصاد: افزایش سهم چین در تجارت خارجی ایران، هم درعرصه صادرات و هم واردات کالاهای غیرنفتی نشان می‌دهد که در طول بیش از یک‌دهه گذشته یک چرخش سیاستی و اقتصادی به سمت شرق در کشور صورت گرفته است؛ چرخشی که نتیجه تحریم و برخی عوامل بین‌المللی است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر