شماره روزنامه ۶۰۳۲
|

  • جادوی فناوری در نظام‌بانکی

    صادق سپندارند/مدرس دانشگاه
    در دنیای پرشتاب دیجیتال، بانک‌ها با چالش‌‌ها و فرصت‌‌های بی‌‌سابقه‌‌ای روبه‌رو هستند. همان‌طور که پیتر دراکر می‌‌گوید: «تنها راه پیش‌بینی آینده، ساختن آن است.» بانک‌ها نیز با بهره‌‌گیری از فناوری‌‌های نوین، نه‌‌تنها می‌توانند به تغییرات پاسخ دهند، بلکه آینده‌ حوزه پولی و مالی را نیز شکل می‌دهند. امروزه، با ظهور تکنولوژی‌‌های پیشرفته، بانک‌ها باید خدمات خود را بهبود بخشند و به نیازهای جدید مشتریان نیز پاسخ دهند و تجربه‌‌ای بی‌‌نظیر برای آنان فراهم کنند.
  • برگزاری نخستین کنفرانس ملی آهن‌سازی به همت SKS

    برای نخستین بار در کشور، کنفرانس ملی آهن‌سازی مهر ماه ۱۴۰۳ به همت فولاد کاوه جنوب کیش در شهر بندرعباس برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی فولاد کاوه جنوب کیش دکتر جواد حاتمی، مدیرعامل‌SKS، با بیان اینکه صنعت فولاد از بخش‌‌‌‌های اساسی توسعه اقتصادی بوده و نقش قابل توجهی در مسیر توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می‌‌‌کند؛ گفت: به‌‌‌طور متوسط، در دنیا حدود ۷۲ درصد از تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می‌‌‌شود و از طرفی، انتشار کربن در روش کوره بلند بیش از ۲.۵ برابر روش کوره قوس الکتریکی است و این موضوع می‌‌‌تواند محدودیت‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی را برای شرکت‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌‌‌برند به همراه داشته باشد.
  • بومی‏‏‌سازی در پالایشگاه نفت بندرعباس با ۳۵ شرکت دانش‏‏‌بنیان

    دنیای‌اقتصاد – بندرعباس: مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در راستای اجرای طرح‌‌‌های بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل، تاکنون با ۳۵ شرکت دانش‌‌‌بنیان به ارزش بیش از ۱۳‌میلیارد ریال در پالایشگاه بندرعباس قرارداد منعقد شده است.
  • صرفه‏‏‌جویی ارزی «ایزوایکو»

    دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: با اعتماد به توانمندی نیروهای متخصص داخلی، تعمیرات اساسی دکل سحر۱ در مجتمع ایزوایکو آغاز شد. با حضور مسوولان، دکل حفاری سحر۱ متعلق به شرکت حفاری شمال جهت انجام تعمیرات اساسی وارد حوض خشک ایزوایکو شد.
  • تقدیر از کارکنان گهرزمین

    درجلسه شورای مدیران و در بازدید مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید و رئیس هیات‌مدیره این شرکت به همراه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک سپه و اعضای هیات‌مدیره این بانک از قسمت‌های مختلف شرکت گهرزمین، از کارکنان و مدیران منطقه گل‌گهر به عنوان سرمایه‌های این مجموعه‌ها یاد شد.
  • مقابله پایداری شرکتی با چالش‌‌های زیست محیطی

    حمید ملازاده
    در سال‌های اخیر، پایداری شرکتی به عنوان یکی از عوامل حیاتی در مقابله با تغییرات اقلیمی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست مطرح شده است. با شناخت اثرات خود بر کره زمین و جامعه، اکثرکسب‌وکارها در حال اتخاذ اقدامات و ابتکاراتی پایدار به منظور کاهش تاثیرات زیست‌‌محیطی، به حداقل رساندن میزان زباله‌‌ها و ترویج مسوولیت اجتماعی هستند.
  • استفاده همزمان از دو سرویس پیامک لحظه‌ای و صندوق پیام در همراه بانک تجارت

    شادا: بانک تجارت در اقدامی جدید، امکان استفاده همزمان از سرویس‌های پیامک لحظه‌ای و صندوق پیام در همراه بانک تجارت را برای کاربران این اپلیکیشن فراهم کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک تجارت، این بانک به‌منظور رفاه حال مشتریان و استفاده بهتر از خدمات همراه‌بانک تجارت امکان استفاده از دوسرویس پیامک لحظه‌ای و صندوق پیام در همراه بانک تجارت را به‌صورت همزمان فراهم کرده است. استفاده از سرویس صندوق پیام در همراه‌بانک تجارت بدون کارمزد بوده و با فعال‌سازی این سرویس، تمامی پیام‌های واریز و برداشت بدون درنظر گرفتن مبلغ تراکنش در آن قابل مشاهده است. پیش از این خدمت جدید، متقاضیان فعال‌سازی صندوق پیام در همراه‌بانک تجارت باید نسبت به غیرفعال‌سازی سرویس پیامک لحظه‌ای روی حساب خود اقدام می‌کردند و درصورت فعال‌سازی مجدد پیامک لحظه‌ای، صندوق پیام همراه بانک غیرقابل دسترس می‌شد.
  • مشارکت بانک سپه در پویش «چله خدمت» با حمایت از رونق تولید و اشتغال‌زایی

    بازار: ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه برای کمک به زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و خدمت به مردم، همزمان با اجرای پویش «چله خدمت» طی سفر به استان کرمان از شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر و گهرزمین سیرجان بازدید کرد. ابراهیمی در این سفر به همراه مصطفی پرتوافکنان عضو هیات‌مدیره، سیدبابک ابراهیمی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و سیدمصطفی سیدهاشمی رئیس هیات‌مدیره و ابوذر سروش مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دو واحد بزرگ صنعتی و معدنی با مدیران و پرسنل آنها دیدار و گفت‌وگو کرد. در نشست مشترک مدیرعامل بانک سپه با مدیران شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر و گهرزمین سیرجان با بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با این صنعت، در مورد اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و بهسازی خطوط تولید شرکت‌ها به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش در واحدهای مزبور تبادل‌نظر شد.
  • آغاز جنگ جهانی تولید تراشه

    در شهر «دورهام» در قلب کارولینای شمالی، سابقا یک کارخانه تولید لوله سرامیکی قرار داشت که الان از بیرون بیشتر شبیه به یک انبار بزرگ است، اما داخل آن دارد به یک مرکز بزرگ و پیچیده برای تولید تراشه‌های کامپیوتری تبدیل می‌شود. این مرکز متعلق به شرکت «پراگماتیک» است که دفتر مرکزی‌‌اش در کمبریج مستقر است. فضای تاسیسات به قدری بزرگ است که قرار است در آینده ۸ خط تولید دیگر نیز به آن اضافه شود. آنها امیدوارند طی یک دهه آینده، بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید تراشه در سراسر جهان احداث کنند.
  • استارت «تاکسی پاک» در تهران به همت بخش خصوصی

    دنیای اقتصاد: نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده با کرمان موتور رسما آغاز شد. با تحویل اولین سری از تاکسی‌‌‌های برقی به سازمان تاکسیرانی تهران، ‌‌‌ نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده با کرمان موتور رسما آغاز شد.
  • نمایشگاه صنعت مالی در ابتدای دولت جدید

    به گزارش دنیای اقتصاد، نخستین نشست شورای سیاستگذاری شانزدهمین رویداد بین‌المللی صنعت مالی ایران با حضور نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه مرکزی، بانک مرکزی و معاونت فناوری ریاست جمهوری به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
  • اثر نمایشگاه‌ها بر رشد صنعت

    مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: هر مقدار که بتوانیم عدد ۱۷۰ عنوان موضوعی نمایشگاه‌‌‌های کشور را به‌هزار موضوعی که اصناف و انجمن‌‌‌های مختلف و... متولی آن هستند؛ نزدیک‌‌‌ کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که رشد و ارتقا رخ دهد. نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی بتن آماده ، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران که در تاریخ ۲۹ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد؛ با حضور عباس تقدسی‌‌‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب، محمد حلاجیان مدیر شرکت فرجاد تجارت، محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌‌‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، مدنی نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌‌‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن و قطعات بتنی، سایر مدیران حوزه قطعات بتنی و ساخت‌‌‌وساز و اصحاب رسانه برگزار شد. عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در این نشست مطرح کرد: در کشور سالانه قریب به ۱۷۰ موضوع نمایشگاهی برگزار می‌‌‌کنیم. از نظر تعداد نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود اما از لحاظ موضوع محور موضوعات محدود است. وی افزود: هر مقدار که بتوانیم عدد ۱۷۰ را به‌هزار موضوعی که اصناف و انجمن‌‌‌های مختلف و... متولی آن هستند نزدیک‌‌‌کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که رشد و ارتقا رخ دهد.
  • فرصت‌‌‌های از دست‌رفته حمل‌ونقل ریلی

    سیدطه‏‏‌حسین مدنی/ رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند
    حمل‌ونقل یکی از بخش‌‌‌های مهم اقتصاد است که به اذعان برخی کارشناسان، به همراه مسکن حدود ۸۰‌درصد گردش مالی کشورها را به خود اختصاص داده است. جدا از اهمیت کلی این بخش از اقتصاد، تمرکز بر شکل و نوع حمل‌ونقل از جمله ریلی یا جاده‌‌‌ای و توجه به مزایا و معایب آنها هم بسیار مهم است.
  • آیا xAI ماسک می‌تواند OpenAI را کنار بزند؟

    در عرصه هوش مصنوعی هر روز اتفاقات جدیدی می‌‌‌افتد. در چند هفته اخیر، شرکت ابری هوش مصنوعی «کورویو» (CoreWeave) و استارت‌آپ هوش مصنوعی فرانسوی H مبالغ زیادی به جیب زده‌‌‌اند. اما روز ۲۶ مه باز هم نوبت ایلان ماسک بود. استارت‌آپ این میلیاردر حوزه تکنولوژی xAI نام گرفته و اعلام شد که با ۶ میلیارد دلار تامین سرمایه، ارزش کلی آن به ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه‌‌‌گذارانش هم عبارتند از چند غول سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر در سیلیکون ولی و یک صندوق سرمایه‌‌‌گذاری مرتبط با خاندان سلطنتی عربستان. این پشتوانه محکم، xAI را از نظر مالی در موقعیت خوبی برای رقابت با مدل‌سازانی مثل OpenAI، خالق چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و همچنین شرکت «آنتروپیک» قرار می‌‌‌دهد. آیا ماسک می‌تواند با این سوپراستارها رقابت کند؟
  • عملیات نجات شرکت ورشکسته

    هیچ قانون کلی برای موفقیت شرکت‌ها وجود ندارد. گاه استراتژی‌‌‌های کاملا متضاد در دو شرکت رقیب، نتیجه‌‌‌ای مشابه می‌دهند. اما آنچه قطعا اهمیت دارد، حفظ توازن و تعادل در کسب و کار است. در شماره‌‌‌های پیش، داستان یک شرکت آمریکایی خدمات دیالیز به نام هلدینگ مراقبت‌‌‌های کلیوی توتال (Total Renal Care Holdings) را شرح دادیم که در آستانه ورشکستگی بود. مدیرعامل بلندپرواز آنها، ویکتور چلتیل به دنبال سلطه سریع بر بازار، چنان بر تعداد واحدهای عملیاتی افزود که دیگر امکان مدیریت آنها وجود نداشت. در این شرایط، چلتیل اخراج شد و عملیات نجات شرکت با مدیرعامل جدیدی به نام کنت تیری کلید خورد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر