شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

  • کارنامه وام‌دهی به «دانش‌بنیان‌ها»

    دنیای اقتصاد-گروه بانک و بیمه: اطلاعات منتشر‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌‌‌دهد که در فروردین امسال ۱۰.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۶۶۸ فقره به ۳۹۶ شرکت دانش‌‌‌بنیان پرداخت شده است. این رقم در ماه فروردین سال ۱۴۰۲ حدودا ۷.۱ هزار میلیارد تومان بوده که این موضوع بیانگر رشد ۴۶ درصدی تسهیلات در سال‌جاری است. اما حال سوال اینجاست که این تسهیلات در چه شرایطی و به چه شرکت‌‌‌هایی پرداخت می‌‌‌شود؟
  • تنوع محصول و قیمت‌های بدون رقیب در گروه «بهمن»

    گروه بهمن در رویداد معرفی کامیونت فورسF۳۸ و کشنده بایک X۹ قیمت این محصولات را اعلام کرد. بر همین اساس کشنده ۵۶۰ اسب بخاری بایک X۹ پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری و کامیونت فورس F۳۸ نیز ۸۹۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد. در این همایش اعلام شد کشنده بایک X۹ با گارانتی دوساله و بدون محدودیت پیمایش (برای اولین بار در ایران)عرضه می‌شود.
  • بسته‌های‌‌ حمایتی «رویش» و «شکوفا»ی صندوق نوآوری

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دو بسته حمایتی دیگر شامل «رویش» و «شکوفا» در قالب برنامه «جهش تولید دانش‌‌بنیان» و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور رونمایی کرد.
  • پیش‌نیاز بهبود کمیت و کیفیت نان

    داود چراغی/ استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    در چند دهه گذشته، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری به‌خصوص محصولات زیرمجموعه انرژی و گندم، آرد و نان ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌‌‌های دولت است. البته همواره اهداف متعالی متعددی در حمایت ارزی و ریالی تامین (تولید و واردات) و عرضه گندم، آرد و نان وجود دارد، به‌طوری که حمایت از عموم مصرف‌کنندگان در دسترسی به نان ارزان، در صدر برنامه‌‌‌ریزی و سیاستگذاری تنظیم بازار کالاهای اساسی دولت قرار دارد.
  • فروش ۷۰ همتی دانش‌بنیان‏‏‌ها در سال گذشته با تسهیلات ۵ همتی صندوق نوآوری

    آیین امضای تفاهم‌‌‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک کارآفرین با هدف توسعه زیست‌‌‌بوم نوآوری کشور و حمایت از فعالیت‌‌‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، این تفاهم‌‌‌نامه پیش از ظهر شنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ در مراسمی به امضای دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین رسید.
  • پرداخت تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت آغاز شد

    فارس: رئیس دبیرخانه حساب پیشرفت و عدالت گفت: پرداخت تسهیلات این حساب‌‌‌ها در سال‌جاری آغاز شده است. سید سجاد پادام‌‌‌ در مورد تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت، ‌‌‌ افزود: پرداخت تسهیلات از تبصره ۲ جزء ۴ و جزء ۳ در سال‌جاری آغاز شده است. وی در مورد تسهیلات جزء ۴ گفت: این تسهیلات مربوط به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، ‌‌‌ بنیاد شهید، ‌‌‌بنیاد علوی، سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای و بسیج سازندگی است.
  • تسویه ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی

    بازار: معاون ارزی بانک مرکزی گفت: سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۱۳۹۴، تعهدات ارزی موضوع ماده ۴۶ این قانون تعیین‌تکلیف نهایی شد.
  • ارائه خدمات بورسی در تمامی شعب بانک صادرات ایران

    شادا: شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور به سامانه پیکاپ ارائه خدمات کارگزاری بورس اوراق بهادار مجهز شد. به گزارش روابط‌‌ عمومی بانک صادرات ایران، با عملیاتی شدن مرحله دوم طرح مشترک پیکاپ توسط بانک صادرات ایران و شرکت کارگزاری، تمامی شعب این بانک، خدمات دریافت کد بورسی و ایجاد حساب کاربری آفلاین و آنلاین فعالیت در بازار سرمایه را برای مشتریان انجام خواهند داد. بانک صادرات ایران به منظور بسترسازی برای ارائه خدمات بانکی و فرابانکی، توسعه سوپرمارکت مالی با همکاری شرکت‌های ابزاری خود را در دستور کار قرار داده و در همین راستا، عموم هموطنانی که در سامانه سجام ثبت‌‌نام کرده و احراز هویت شده‌‌اند، می‌توانند در سراسر کشور برای دریافت کد بورسی، دریافت حساب کاربری انجام معاملات برخط (آنلاین) و آفلاین از طریق تمامی شعب این بانک به سامانه پیشخوان کارگزاری بانک صادرات ایران دسترسی یافته و در بازار سرمایه فعالیت کنند.
  • فقط افزایش تولید مهم است؟

    دنیای اقتصاد-حمید رجبی‌: محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا تاکید کرد امسال برای تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی بزرگ و کوچک در کشور هدف‌‌‌گذاری شده و در حال حاضر جهش‌‌‌های چند برابری در تولید این گروه‌‌‌های کالایی داشتیم و عمق تولید هم بیشتر شده است. این مقام دولتی همچنین اعلام کرد باید برای صادرات لوازم خانگی هم برنامه‌‌‌ریزی شود. برادران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره قیمت لوازم خانگی توضیح داد که از تیر ماه سال گذشته تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده و تولیدکنندگان هم به دلیل رقابت با قاچاق و کاهش قدرت خرید مردم، بیشتر به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده هستند. یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور تخصیص ارز است که البته معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این خصوص نیز تاکید داشته سرانه مصرف ارز بر اساس بخشنامه کاهش یافته تا تولیدکنندگان الزام پیدا کنند علاوه بر رشد کمی، به دنبال داخلی‌‌‌سازی و کاهش ارزبری باشند.
  • عقب‏‏‌نشینی شهرداری از مسکن کوچک

    خانه‌‌‌ها در کشورهای مختلف گاهی آن چنان کوچک شده‌‌‌اند که به خانه‌‌‌های مینیاتوری، نانو‌آپارتمان، استودیو آپارتمان و... شهرت دارند؛ مساحت این آپارتمان‌‌‌ها معمولا بین ۲۵ تا ۴۵ مترمربع است هرچند خانه‌‌‌هایی به مراتب کوچک‌تر از این متراژها در کشورهایی از جمله‌‌‌ ژاپن، کره‌‌‌جنوبی و چند پایتخت اروپایی وجود دارد.
  • تعمیق رکود بازار لوازم خانگی

    لوازم خانگی همواره به عنوان یکی از بازار‌‌‌های مهم مصرفی مدت‌‌‌هاست که درگیر رکود بازار بوده و خلوتی مغازه‌‌‌ها و مشتریانی که تنها قیمت‌ها را می‌‌‌پرسند و از مغازه خارج می‌‌‌شوند، بر این واقعیت تاکید دارد. به گفته مغازه‌‌‌داران، تنها افرادی که نیاز جدی و فوری به لوازم خانگی دارند، اقدام به خرید می‌کنند. سایرین با دیدن قیمت‌ها ترجیح می‌دهند از وسایل قبلی خود استفاده کنند. بنا بر اظهار فروشندگان، گرانی چیزی نیست که دست فروشنده باشد و آنها هم از این موضوع متضرر هستند.
  • تولید لباسشویی بدون نیاز به آب !

    دنیای‌اقتصاد: بازار لوازم خانگی و به خصوص انواع هوشمند آن در جهان شاهد رشد تولید و مصرف قابل‌توجهی است که به سبب عواملی مانند افزایش رفاه و کارآیی بیشتر برنامه‌ریزی و مهیا می‌شوند. در این میان ماشین‌های لباسشویی بخش مهمی از کالای لوازم خانگی محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر تقاضای زیادی برای آن در جهان وجود داشته است. به دلیل اهمیت مصرف و کنترل انرژی، تولیدکنندگان به تقاضای محصولات با انرژی کارآمد پاسخ می‌دهند که هم توسط مقررات دولتی و هم پیشرفت‌های تکنولوژیکی هدایت می‌شود. ادغام برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند با هوش مصنوعی برای هشدارهای بلادرنگ و دسترسی از راه دور، نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با ماشین لباسشویی را تغییر می‌دهد.
  • ارزبری صنایع لوازم خانگی چقدر است؟

    بیشترین فشار هزینه‌های ارزی مربوط به واردات قطعات مورد نیاز یخچال و فریزر و تلویزیون معادل یک میلیارد دلار است. پس از آن لوازم خانگی کوچک، ماشین لباسشویی و کولر گازی با اختصاص هزینه‌‌‌ای معادل ۴۶۰ میلیون دلار جزو اقلام پرهزینه به لحاظ نیاز ارزی هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، صنعت لوازم خانگی به واسطه تنوع بالای محصولات، از درجات مختلف عمق ساخت داخل برخوردار است که وابسته به عوامل متعددی مانند سطح فناوری و دوره توسعه محصول جدید است. براساس آمار بیشترین تعداد از محصولات لوازم خانگی درجه عمق ساخت داخل کمتر از ۷۵‌درصد و متوسط آن ۶۶.۳‌درصد است. به عبارت دیگر، به طور متوسط ۳۳.۷‌درصد هزینه تمام شده تولیدات صنایع لوازم خانگی مستقیم مربوط به مواد اولیه و اجزا و قطعات و متاثر از نوسان قیمت نرخ ارز بوده و از آنجا که مواد اولیه عرضه شده در بورس نیز متناسب با قیمت ارز قیمت‌گذاری می‌شود غیرمستقیم از نوسان قیمت ارز و قیمت‌های جهانی تاثیر می‌‌‌پذیرد.
  • تحقق ۹۰ درصدی بودجه بیمه معلم در رشته باربری

    شرکت بیمه معلم که چند سالی است در رشته حمل‌ونقل کالا و به خصوص در زمینه بیمه کشتی فعالیت گسترده‌‌ای دارد، توانسته در سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۹۰درصد بودجه خود را در این رشته محقق کند.
  • روند و رتبه‏‌بندی سهم بازار ۲۰۲۳

    سال ۲۰۲۳ تغییرات زیادی را در بازار عمده لوازم خانگی به ارمغان آورد. برای برجسته‌‌کردن برخی از تغییراتی که در روند بازار، سهم برند و خرده‌‌فروش، ترجیحات مصرف‌کننده و موارد دیگر دیده‌‌ایم، TraQline بررسی کوتاهی از نکات کلیدی بازار در سال ۲۰۲۳ انجام داده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر