شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۶۰ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۵۹۶۰

  • اولین قطب‌نما از تورم۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: آمارهای تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه، به شکل غیررسمی از سوی سخنگوی دولت اعلام شد. این آمار حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه به ۲۸ درصد رسیده است. این رقم کمترین سطح از خرداد سال ۱۳۹۹ بوده است. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در بهمن ماه ۱.۲ درصد بوده است. طبق آمارها سطح تورم مصرف‌کننده نیز در ماه‌های اخیر روندی کاهشی را طی کرده و به ۳۵.۸ درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. با توجه به پیش‌نگر بودن تورم تولیدکننده می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ رشد نقدینگی و ثبات نسبی، نرخ تورم مصرف‌کننده نیز روند کاهشی خود را در سال آینده ادامه دهد. در کنار این موضوع باید تاکید کرد اعلام آمارها به صورت شفاهی و سلیقه‌ای، بدون انتشار گزارش‌های تفصیلی مراکز آماری، باعث می‌شود نتوان تحلیل دقیقی از ابعاد آمار ارائه کرد‌.
  • تخصیص ۷۳ میلیارد دلار ارز برای تامین کالا و خدمات

    از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ ۱۴۰۲ تامین و تخصیص ارز برای تامین کالاها و خدمات کشور از مرز ۷۳میلیارد دلار گذشته است. ‌محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در مراسم اختتامیه همایش اقتصاد مقاومتی در بخشی از سخنان خود به موضوع سیر تحولات تعاملات تجاری و مراودات مالی کشور با دنیای خارج پرداخت و به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر تعاملات تجاری اشاره کرد. او گفت: «در شرایط کنونی نظام تجاری کشور ناشی از تحریم به سمت شرق متمرکز شده است اما نظام مالی همچنان به این سمت حرکت نکرده است.
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان شمش طلا معامله شد

    دهمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز سه‌شنبه ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ با حضور خریداران و فروشندگان در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار شد و حدود یک‌هزار میلیارد تومان شمش معامله شد.به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، از مجموع عرضه ۳۰۴ قطعه شمش طلای استاندارد یک‌کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۲۶۸ قطعه شمش طلای استاندارد مورد معامله طرفین قرار گرفت.شمش‌های طلای استاندارد، در حراج امروز با میانگین قیمت ۳میلیارد و ۷۲۱میلیون تومان معامله شد. حراج بعدی شمش طلای استاندارد در روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار می‌شود که آگهی حراج آن از طریق تارنمای مرکز مبادله ارز و طلای ایران به آدرس www.ice.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر