شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۸۹۷ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۵۸۹۷

  • جریان‌شناسی بازار کار

    دنیای اقتصاد: بازار کار ایران نمایان‌گر دو تصویر متضاد است. درحالی‌که سطح بیکاری در اقتصاد ایران از میانگین جهانی آن بالاتر است و اشتغال پای ثابت معضلات اجتماعی و اقتصادی ایران به شمار می‌رود، شاهد تقاضای بالا برای نیروی کار ساده و کم‌مهارت است؛ به‌طوری‌که کارگران مهاجر در یافتن شغل مشکل چندانی ندارند. گرچه نوعی ناهماهنگی در این دو مشاهده به چشم می‌خورد، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان فهمید که این خروجی سیاستی است که برای مدتی مدید در سطح اقتصاد کلان کشور اتخاذ شده و سازوکار آن در جهان با عنوان «بیماری هلندی» شناخته می‌شود که در دوره عدم تحریم ساختار اقتصادی ما را شکل داد. در بیانی خلاصه، تلاش سیاستگذار برای کنترل قیمت‌ها و مهار تورم به سرکوب نرخ ارز و واردات کالای نهایی با ارز ارزان منجر می‌شود و این فرآیند ضمن تشدید تقاضا برای کالای وارداتی، فرآیند تولید صنعت در کشور را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد و سرمایه‌ها را به سمت زمین و مسکن می‌راند. نتیجه این فرآیند بی‌رغبتی به تولید صنعتی، افزایش قیمت زمین و مسکن و در نهایت افزایش سهم بخش خدمات از اقتصاد است. اما در دوره تحریم هم به واسطه کاهش انباشت سرمایه، پیچیدگی فرآیند تولید در اقتصاد ایران کاهش یافته و تقاضا برای نیروی کار متخصص کمتر شده است. قوانین نامناسب بازار کار نیز مزید بر علت شده تا آرایش اقتصادی مذکور، ساختار بازار کار ایران را به شکلی سامان ‌دهد که در جذب نیروی کار ماهر و فارغ‌التحصیلان آموزش عالی ناتوان باشد و در عوض، انبوهی از تقاضا برای نیروی کار ساده در جای‌جای اقتصاد به چشم بخورد. فارغ‌التحصیلان آموزش عالی درحالی‌که یک سوم جمعیت فعال کشور را دارند، ۴۰درصد بیکاران را تشکیل می‌دهند؛ این وضعیت درباره زنان تحصیلکرده حادتر است. باید توجه داشت که گرچه تقاضای بالاتر برای نیروی کار ساده روندی جهانی است، اما برخلاف ایران، سایر کشورها با تعریف جایگاه خود در زنجیره جهانی تولید، در پرورش و جذب نیروی بامهارت، مشکلات کمتری دارند.‌
  • بهشت جدید ثروتمندان در خاورمیانه

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: برای دهه‌ها، بسیاری از ثروتمندترین افراد جهان از دارایی خود در کشورهای خارجی محافظت کرده‌اند، که از جزایر کیمن گرفته تا سوئیس و جزایر ویرجین بریتانیا را در بر می‌گرفت. اما این روزها یک قطب جدید ثروت در میان میلیاردرهای جهان محبوبیت پیدا کرده است؛ ابوظبی در امارات متحده عربی.
  • آمار عملکرد بازار بیمه در ۷ماه اول

    بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و امور فنیِ معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی، صنعت بیمه در ۷ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷.۷ همت خسارت پرداخت کرده است. بنابر این گزارش تحلیلی از آمار عملکرد، بازار بیمه در ۷ماه اول سال ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۱۵۹.۲و ۷۷.۷ همت حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی داشته است. همچنین مبالغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به ۷ماهه سال گذشته به ترتیب ۶۴.۴ و ۷۴.۲درصد رشد دارند.
  • حفظ قدرت خرید کارگران با افزایش توأمان مزد و کاهش تورم

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «صحبت‌های من در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) که فقط ثانیه‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شده، ناظر به این واقعیت اقتصادی است که حفظ قدرت خرید کارگران تنها از طریق افزایش توأمان مزد و کاهش تورم امکان‌پذیر است.»
  • ایجاد ۱۲۰هزار شغل خانگی طی ۸ماهه امسال

    معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد بیش از ۱۲۰هزار شغل خانگی تا پایان آبان‌ماه امسال و تحقق ۸۰درصدی اهداف طرح خبر داد. محمود کریمی بیرانوند درباره آمار اشتغال خانگی در سال جاری اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه برای بیش از ۱۲۰هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی اشتغال‌زایی شده است که تحقق ۸۱درصدی اهداف این طرح را نشان می‌دهد و درصددیم تا پایان سال به هدف‌گذاری ایجاد ۱۵۰هزار فرصت شغلی جدید از طریق مشاغل خانگی دست پیدا کنیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر