شماره روزنامه ۶۰۱۹
|

  • صدای نو از محافظه‌کاران

    دنیای اقتصاد: آمریکا اخیرا میزبان کنفرانس مهمی تحت عنوان «سیاست خارجی برای طبقه متوسط چگونه به نظر می‏رسد؟» بود. در این نشست که چهره‌های ارشد محافظه‌کاران حضور داشتند، صدای متفاوتی به گوش‌ها رسید؛ ظاهرا شعار «اول آمریکا» سیاست خارجی ایالات متحده را با تغییرات جدی مواجه خواهد کرد.
  • آمریکا آماده توافق دوجانبه با عربستان

    دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد که مدت‌ها پیش، قبل از حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل، حرکت واقعی به سمت توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان در حال افزایش بود. پاسخ وحشیانه اسرائیل در غزه پیشرفت در این گفت‌وگوها را متوقف کرد. اما دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و سعودی پس از دیدار اخیر خود اذعان داشتند که توافق‌های دوجانبه آمریکا و عربستان که بخشی از توافق عادی‌سازی با اسرائیل بوده، «بسیار بسیار نزدیک» است. به گزارش سایت «realclearworld»، اینکه واشنگتن مشتاقانه این توافق را دنبال می‌کند، اکنون نشان می‌دهد که چقدر از اولویت‌های خود دور شده است. در عوض، واشنگتن باید روی دو تلاشی متمرکز شود که منافع آمریکا را ارتقا می‌دهد: «تضمین آتش‌بس در غزه قبل از تهاجم اسرائیل به رفح و عقب‌نشینی از خاورمیانه.» برای دستیابی به توافق عادی‌سازی، واشنگتن اساسا باید به ریاض رشوه بدهد. سعودی‌ها خواهان تضمین‌های امنیتی رسمی ایالات متحده، حمایت ایالات متحده از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی و دسترسی به تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته برای فناوری هوش مصنوعی هستند.
  • بدترین شب رفح

    دنیای‌اقتصاد: وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، حمله هوایی رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب به یک کمپ موقت برای آوارگان فلسطینی دست‌کم ۴۰نفر را در رفح به شهادت رسانده است. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که هدف قرار دادن حماس مد نظرشان بوده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیلی از «مهمات دقیق» در این حمله استفاده کرده‌اند و در حال بررسی گزارش‌هایی هستند مبنی بر اینکه بر اثر این حمله، چندین غیرنظامی در منطقه آسیب دیده‌اند.
  • جدایی بریتانیا از آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: در سال۲۰۱۶، بریتانیا به برگزیت و آمریکا به ترامپ رای دادند و موج پوپولیستی در داخل کشورشان را بازتاب دادند. هر دو کشور امسال با انتخابات مهمی روبه‌رو هستند؛ اما به نظر می‌رسد مسیرهای آنها متفاوت است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا تاریخ برگزاری انتخابات را که مردم بریتانیا مدت‌ها منتظر آن بودند، در اوایل تابستان تعیین می‌کند و ایالات متحده چند ماه بعد، شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری مهمی است.تاریخ گویا قرار است دوباره تکرار شود، همانند آنچه در سال۲۰۱۶ اتفاق افتاد. انتخاباتی که سرنوشت دو کشور را عوض کرد. پیشگویان و تحلیلگران سیاسی ممکن است وسوسه شوند که نتایج انتخابات سراسری بریتانیا در ۴ژوئیه را برای مطالعه سرنخ‌های انتخابات ۵نوامبر آمریکا مورد بررسی قرار دهند.
  • بازی ظریف ترکمنستان در زمین افغان‌ها

    الدانیز گوسینوف/ تحلیلگر مجله دیپلمات ترجمه: محمدحسین باقی
    اعزام هیات‌های اخیر از سوی رژیم طالبان به ترکمنستان بر گرم شدن قابل توجه روابط بین دو کشور تاکید می‌کند. در ۱۵مارس۲۰۲۴ (۲۵اسفند۱۴۰۲)، کارگران ترکمنستان قرار بود به مدت سه‌ماه برای کار روی خط لوله «تاپی» (TAPI) وارد افغانستان شوند. به گفته مقامات افغان، ترکمنستان نیز موافقت کرد که برای اجرای این پروژه خط اعتباری ارائه کند. ترکمنستان با داشتن مرز طولانی با افغانستان، به‌شدت به منابع آبی که از قلمرو همسایه خود سرچشمه می‌گیرد، متکی است. ترکمنستان تعادل ظریفی بین حفظ بی‌طرفی سنتی خود و کاهش تهدیدهای امنیتی بالقوه افغانستان دارد. در پاسخ به این چالش‌ها، ترکمنستان به‌طور استراتژیک تصمیم گرفته است تا تعاملات دیپلماتیک خود با افغانستان را با هدف نفوذ بر طالبان و حفظ امنیت ملی خود افزایش دهد.
  • ۷ اکتبر دوم

    گردان‌های قسام، شاخه مسلح حماس اعلام کرد که «گروهی از نیروهای دشمن را که در حال نفوذ به محله القصیب» در اردوگاه آوارگان جبالیه بودند، با شلیک خمپاره سنگین منهدم کردند. ارتش اسرائیل به عملیات خود در جبالیه در شمال غزه که از اوایل ماه جاری آغاز شده است، ادامه می‌دهد و باعث جابه‌جایی گسترده فلسطینی‌ها به مناطق دیگر شده است. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام در «دویست و سی و سومین» روز جنگ از اسارت، کشتن و زخمی کردن چند نظامی اسرائیلی در عملیاتی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه پرده برداشت.
  • سربازان یارانه‌بگیر مودی

    دورگا پراساد، کشاورز ۸۰ساله، زیر سایه درخت مقابل خانه‌اش در حال استراحت بود که کارگران حزب آمدند. یک اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند آنها می‌تواند در یک لحظه به آنها بگوید که آقای پراساد کیست، به چه کسی رای می‌دهد – و چرا باید از نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، سپاسگزار باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از مقامات محلی حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی پرسید: «شما یارانه ۲هزار روپیه‌ای دریافت می‌کنید؟» پراساد در تایید آن سرش را تکان داد. او سالانه ۷۲ دلار از طریق برنامه رفاه کشاورزان که توسط مودی آغاز شده و با نام وی عجین شده است، دریافت می‌کند. پس از آن مسوول پرسید، هر چند او از قبل پاسخ را می‌دانست: «آیا جیره می‌گیرید؟»
  • خانه‌تکانی پوتین در ارتش

    دنیای‌اقتصاد: مشکلات دوره‌ای بر سر بی‌کفایتی و فساد در رأس ارتش روسیه، تلاش‌های جنگی ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از زمان آغاز حمله او به اوکراین در اوایل سال۲۰۲۲ را تحت تاثیر قرار داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که نیروهای او در اطراف پایتخت اوکراین، کی‌یف، تزلزل از خود نشان دادند، نیاز به تغییر آشکار شد. هنگامی که آنها ماه‌ها بعد، از شهر خارکیف بیرون رانده شدند، انتظارات برای تغییر وضعیت افزایش یافت. بعد هم رهبر داستان مزدوران، یوگنی وی.پریگوژین پیش آمد.
  • ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

    دنیای‌اقتصاد: دیپلمات‌ها قصد دارند مذاکرات برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس را در این هفته از سر بگیرند و امیدها را برای پایان دادن به جنگ در غزه زنده کنند. به گفته مقامات آشنا به این فرآیند، مذاکرات مقدماتی آخر هفته گذشته در پاریس بین «دیوید بارنیا» مدیر موساد، «ویلیام جی برنز» مدیر سیا و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر برگزار شد. آل‌ثانی یکی از میانجی‌های اصلی بین اسرائیل و حماس است. مقامات به‌دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. «پاتریک کینگزلی» و «ادوارد ونگ» در گزارش ۲۵مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ماه‌هاست که قطر، ایالات متحده و مصر در تلاش بوده‌اند تا اسرائیل و حماس را به پذیرش آتش‌بس و تبادل اسیران که می‌تواند به پایان جنگ هفت‌ماهه کمک کند، تشویق کنند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    سومین نمونه از دامنه قدرت عاریه‌ای قطر، لیبی است، جایی که قطر بر پیوندهای فردی با اسلام‌گرایان لیبی تکیه کرده است که به قطر این اعتمادبه‌نفس را برای مداخله و ارائه‌ حمایت نظامی از شورشیان لیبی در تلاش‌هایشان برای به قدرت رسیدن در جریان بهار عربی داده است. قطر اولین کشور عربی بود که دولت شورشی، یعنی «شورای ملی انتقالی » را به رسمیت شناخت و نقش حیاتی در اتحادیه‌ عرب در برکناری نمایندگان قذافی از این اتحادیه در فوریه‌۲۰۱۱ ایفا کرد و بر سازمان ملل برای ایجاد مناطق پروازممنوع در لیبی در مارس۲۰۱۱ تاثیر گذاشت.
  • دستور توقف جنگ از لاهه

    دنیای اقتصاد-گروه جهان: دیوان عالی سازمان ملل متحد به اسرائیل دستور داد تا حمله خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف و از این منطقه عقب‌نشینی کند. تصمیم روز جمعه، سومین حکم در سال جاری است که طی آن هیاتی متشکل از ۱۵قاضی دستورات اولیه را برای کاهش رنج با اهداف بشردوستانه صادر می‌کند.
  • «فاصله صفر» در چین

    دنیای‌اقتصاد: دیوار ایستگاه پلیس با کاغذهایی پوشانده شده بود که برای هر ساختمان در مجتمع آپارتمانی وسیع پکن استفاده می‌شود. در ایستگاه پلیس، هر برگه با اسامی، شماره تلفن و سایر اطلاعات مربوط به ساکنان، بیشتر بر اساس واحد تقسیم شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با این حال، شاید مهم‌ترین جزئیات این بود که چگونه هر واحد دارای کد رنگی بود: سبز به معنای قابل اعتماد بود. زرد، نیاز به توجه دارد و نارنجی به «کنترل دقیق» محتاج است.
  • قحطی در رفح

    دنیای‌اقتصاد: کاخ سفید و دفتر ریاست‌جمهوری مصر روز جمعه اعلام کردند که مصر موافقت کرده اجازه دهد سوخت و کمک‌های بشردوستانه از خاک این کشور به غزه از طریق اسرائیل منتقل شود و کانال حیاتی برای امداد‌رسانی به این منطقه ویران‌شده بازگشایی شود. بر اساس گزارش کاخ سفید، این توافق طی تماس تلفنی روز جمعه بین بایدن و عبدالفتاح السیسی (رؤسای جمهور آمریکا و مصر) حاصل شد که در آن گفته شد سوخت و کمک‌های بشردوستانه می‌تواند از طریق گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل وارد غزه شود. «آرون باکسرمن» در گزارش ۲۵مه در نیویورک‌تایمز نوشت، برای ماه‌ها، کرم شالوم یکی از دو گذرگاه اصلی زمینی به غزه بود که از طریق آن غذا، دارو و سوخت مورد نیاز می‌توانست وارد غزه شود. دیگری هم راه اصلی فرار ساکنان بیمار و مجروح غزه از جنگ بوده است.
  • برنز دوباره ظاهر می‌شود

    دنیای اقتصاد: ویلیام جی برنز، مدیر سیا که مذاکره‌‌‌کننده اصلی آمریکایی در تلاش‌‌‌ها برای آتش‌‌‌بس در غزه بود، قصد دارد برای گفت‌وگو با همتای اسرائیلی‌اش به اروپا سفر کند. به گفته یک مقام آمریکایی، او تلاش دارد بحث‌‌‌های متوقف شده بر سر توقف درگیری‌‌‌ها و آزادی گروگان‌‌‌ها را احیا کند.
  • ورق در اوکراین برمی‌گردد

    دنیای اقتصاد: نیروهای روسی در هفته‌های اخیر در سراسر خط مقدم در حال پیشروی و گرفتن اراضی از نیروهای اوکراینی هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در برخی موارد، آنها زمین‌هایی را تصرف می‌کنند که اوکراینی‌ها در نبردهای سخت سال گذشته پس گرفته بودند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر